Gå til innhold

Savner tristheten

Anbefalte innlegg

Gjest tilt

Jeg har i lengre tid brukt SSRI for depresjon. Depresjonen har glidd over og nå bruker jeg SSRI for å forhindre tilbakefall.

Det er kjempedeilig å slippe å være mere deprimert, jeg er stort sett glad og er i godt humør.

Men det som skremmer meg er at jeg heller ikke føler tristhet eller innlevelse viss jeg ser, hører om eller opplever noe trist.

Før tok jeg lett til tårene viss slike ting skjedde og det kunne faktsik være godt. Savner det faktisk.

Er jeg blitt følelsemessig avstumpet eller har jeg blitt for hardbarket. Er det virkelig slik det er å være frisk, da er det ikke rart at "friske" personer forstår lite av hvordan det er å være psykisk syk.

Noen som har opplevd noe av det samme eller har en kommentar. Glad for alle innspill. Vurderer og kutte ut SSRI p.g.a dette.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104237-savner-tristheten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tussi18

Jeg tror ikke det er slik å være frisk. Jeg bruker efexor, seroquel og begynte nylig på lamictal, og jeg har ingen problemer med å reagere på triste ting. Faktisk mer nå som depresjonen har lettet.

Grunnen til at du ikke reagerer med tristhet og tårer o.l. kan være pga. medisinen. Antideppresiv medisin kan nemlig føre til at humøret og følelsene blir "flate". Man føler ikke særlig tristhet. Noe som kan være både positivt, men også negativt.

Selv går jeg på AD. og har hatt det litt som deg, i perioder. Og jeg må si jeg er enig. Man kan faktisk oppleve å savne tristheten. Noen ganger kan det være godt å gråte og liksom "få ut" ting.

Men om du føler deg bra igjen (om du har hatt det bra, ikke har hatt symptomer på depresjon/angst elle lignende), hva med å snakke med legen din om å slutte?

Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal, eller burde gjøre dette fordi du vil "ha tilbake tristhetsfølelsen". Det blir kanskje litt feil. Men snakk med legen din, eller behandleren din, eller en eller annen som har peiling, og høre hva h*n har å si.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104237-savner-tristheten/#findComment-602760
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...