Gå til innhold

Hundeeiere og foreldre

Gjest hundeeier og adopsjonssøker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer litt ann på rase og hvordan deres daglige liv med hunden er. Jeg har en hund som har vært min baby i mange år. Hun har alltid vært med, til og med bare for å hente posten. Dette er en labrador. Fra hun var liten av har jeg vært opptatt av at hun skal tåle barn. Så hun er vant til å bli dratt litt i halen av meg, sjekket ører på de rareste tidspunkt osv Det jeg var redd for var hvordan hun kom til å takle at plutselig var det liten oppmerksomhet til henne. Så det jeg gjorde var å instruere alle om at hunden fortsatt var en del av familien og ingen fikk se babyen før de hadde klappet hunden. Jeg passet på at jeg hilste på hunden når jeg kom fra sykehuset med en gang, uten babyen på armen. Mannen min som ikke er så knyttet til hunden holdt babyen og lot henne snuse til hun var ferdig. Vi verken dyttet henne bort eller holdt for ansiktet til babyen. Vi lot henne få være med inn på badet når vi skulle skifte bleier. Så egentlig så fortsatt hennes liv på samme måte i begynnelsen. Så mitt viktigste råd er å ta det så naturlig som mulig. Når hunden hilser på babyen så bruk en glad stemme f.ek " se på den pene babyen, ...(hundens navn)". Hvis man blir veldig stresset eller streng/hysterisk i stemmen har hunden lett for å tro at det er noe farlig. La også hunden komme bort av seg selv.

Måten hunden reagerte var å ta avstand til både meg og babyen. Hun var fortsatt med, men var ikke interesser i kos. Det skjer ganske instinktivt tror jeg pga melkelukt og babylukt.

Når barnet blir eldre skal man passe på litt akuratt i det det begynner å reise seg og gå. Mange hunder opplever det som en slags trussel. Og etterhvert må man heller passe på barnet :-)

Vår nå 5 år gamle Flat Coated retriver, taklet overgangen til å få barn i heimen helt fint :-) Vi passet riktignok på at han fikk turene sine akkurat som vanlig, og at rutinene hans ellers var som før. Dessuten så hadde vo på forhånd ordnet det sånn at han hadde sin plass nede i gangen. Her var han når vi foreksempel hadde gjester. Dette var nyttig både for hundens og barnas del når de kom til oss. Han var vant med å være litt for seg selv og vi fikk litt ro rundt ungene.

Barna våre var vant med hund fra fosterhjem og hadde ingen allergireaksjoner eller frykt for hunden, så hos oss har alt fungert utmerket :-)

Ønsker dere masse lykke til.

Hei

Vi er hundeeiere og adopstivforeldre.

Vi har ikke gjort noe som førte til ekstra forberedelser til vi skulle komme hjem med barnet.

Hundens bakgrunn er at han har bestandig vært med oss overalt, det er en rolig hund og er nå blitt 14 år.

Det vi har vært oppmerksom på etter at vi hjem med barnet er at hunden skulle få være med på det han viste interesse for og ikke bli skyvd bort. Ettersom vi fikk et barn på to år måtte vi sette grenser ovenfor barnet med en gang på hva som var greit eller ikke når det gjaldt hunden.

Vi så fort at hunden forsvant hvis det ble for mye oppstyr rundt han og ettersom han var en "gammel" hund på 11 1/2 år og sov mye så løste mye av utfordringen seg med det.

Nå har vi vært foreldre og hundeiere på tredje året og alt har gått veldig greit.

Har du en sosial hund som trives med det meste så går det seg til etterhvert (c:

Beste hilsner fra

Vår hund var 5 år da vi kom hjem med vår magebaby og han fikk delta på alt vi gjorde. Han fikk snuse og sleike og ligge ved siden av babyen.

Så det gikk helt fint.

Barn nr. 2 var 2 år da hun kom. Hun var ikke redd og har ikke forsøkt å stikke fingrene i øyne eller dra i halen. Så det også har gått helt utrolig bra.

I går hentet hun seg en pute og la seg under bordet med hunden og holdt ham i båndet. Og Prinsessen har bare vært hos oss i 2 mnd., men elsker allerede hunder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...