Gå til innhold

Synd at det var Verdens Barn som "fikk" Sør Afrika

Anbefalte innlegg

Gjest sørgelige saker

Sør-Afrika er i utgangspunktet åpne for de fleste adopsjonsforeldre, inkludert enslige - både kvinenr og menn. Da er det virkelig synd at det er VB som formidler derfra - og nær sagt, selvfølgelig, har knyttet seg opp mot en gudelig kontakt som krever både nærkontakt med gud og et langvarig ekteskap...........

Synd - både for oss "vanlig dødelige" uten religiøs overbevisning, synd for enslige adoptanter - som virkelig kunne ha behov for et nytt giverland - og synd for barna som blir "belemret" med bekjennende gudelige!

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• koreamamma1365380166

3

• AAA

2

• Cæsar

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest sørgelige saker

Hei!

Hva mener du med det? Er VB mer negative til enslige søkere enn AF?

MVH

Det er vel ganske opplagt at det blir negativt for enslige når adopsjonsforeningen velger å samarbeide med en kristen organisasjon som krever minst 5-6 års ekteskap! Myndighetene i Sør-Afrika har ellers en veldig åpen holdning mht. sivilstand og adopsjon - til og med enslige menn har kunnet adoptere der (men altså ikke norske, fordi ingen av de norske foreningene har arbeidet der før).

Ellers så synes jeg jo at det må være diskriminerende for norske adopsjonssøkere at det kun godtas bekjennende kristne. Dette er egentlig ikke stuerent i Norge! (Bare tenk om det var motsatt - at du måtte dokumentere at du ikke var troende eller medlem av noe kirkesamfunn for å få adoptere - da tenker jeg pipa skulle fått lyd)!

Gjest slett ikke enig

At VB har knyttet kontakt med en organisasjon som formidler adopsjon i Sør-Afrika betyr neppe at AF eller Inor er utelukket fra å knytte kontakt med eventuelle andre adopsjonsformidlere i samme land hvis de har interesse for det. Uansett hvilke samarbeidspartnere en norsk organisasjon velger, så må de følge norsk adopsjonslov.

Mitt inntrykk av VB sine valg, både når det gjelder Korea, Thailand og India er at de velger trygge samarbeidspartnere som har en ryddig, kvalitativt god og grei formidling. Dette er absolutt en trygghet for kommende adoptivforeldre. Hvordan dette kan sees på som negativt kan ikke jeg skjønne.

Vi som ikke er kristne kan velge andre land, Sør-Afrika er ikke eneste land som stiller slike krav.

Hei,

Jeg vil tippe at slik diskriminering er imot den sørafrikanske grunnloven, som er den mest moderne i verden.

Til og med et forbud mot diskriminering av homofile er nedfeldt i Grunnloven i Sør Afrika. (Mandibaen (Nelson Mandela) insisterte!)

Dog er jeg ikke sikker på at den "gjelder" for private barnehjem.

Sør Afrika er forøvrig det landet med de mest fanatiske kristne jeg har bodd i. Å presentere deg som ateist i SA er omtrent som å presentere seg som øksemorder i andre land! Svært mange kristne menigheter kjemper for å få apartheid tilbake - særlig i Orange Free State.

Med vennlig hilsen

Gjest ikke undertegnet

Er VB mer gudelig? Jeg syns også det var trist når jeg leste at man måtte være personlig kristen for å få lov å adoptere derfra, dette var virkelig et land jeg kunne tenkt meg å adoptere fra.

Men det er jo også mange andre land hvor de har sånne krav, og det er ikke S-A eller AF.

Annonse

Det er vel ganske opplagt at det blir negativt for enslige når adopsjonsforeningen velger å samarbeide med en kristen organisasjon som krever minst 5-6 års ekteskap! Myndighetene i Sør-Afrika har ellers en veldig åpen holdning mht. sivilstand og adopsjon - til og med enslige menn har kunnet adoptere der (men altså ikke norske, fordi ingen av de norske foreningene har arbeidet der før).

Ellers så synes jeg jo at det må være diskriminerende for norske adopsjonssøkere at det kun godtas bekjennende kristne. Dette er egentlig ikke stuerent i Norge! (Bare tenk om det var motsatt - at du måtte dokumentere at du ikke var troende eller medlem av noe kirkesamfunn for å få adoptere - da tenker jeg pipa skulle fått lyd)!

Hvem er det som krever at du skal være bekjennende troende for å adoptere? Myndighetene i Sør-Afrika eller VB?

Gjest Sør-Afrika

"belemret" med bekjennende gudelige er jo et ganske negativt uttrykk, da... Så da er du vel ikke noe bedre selv?

Jeg har fått vite disse reglene via VB, og jeg tror dette også er reglene denne organisasjonen i S-A praktiserer overfor adoptanter i Sverige og Danmark. Vet ikke hvordan det er i fht internt i S-A. Kan vel hende det er flere adopsjonsorg.

Kanskje de har dette kriteriet pga at de mener at et kristent hjem er det beste de kan tenke seg for et barn, på samme måte som kanskje du mener at et ikke-kristent hjem er det beste for et barn?

Jeg synes og det er et spesielt kriterie, men vi vil likevel adoptere derfra.

"..og synd for barna som blir "belemret" med bekjennende gudelige! "

Er du ikke litt vel respektløs og dum nå?

Det synet deler åpenbart ikke landet disse barna er født i, og som de stammer fra.

Dersom du har et slikt syn på andre lands religion og kultur, så fortjener du vel egentlig ikke å få adoptere overhodet - noe steds fra.

"..og synd for barna som blir "belemret" med bekjennende gudelige! "

Er du ikke litt vel respektløs og dum nå?

Det synet deler åpenbart ikke landet disse barna er født i, og som de stammer fra.

Dersom du har et slikt syn på andre lands religion og kultur, så fortjener du vel egentlig ikke å få adoptere overhodet - noe steds fra.

Hei Molli,

*kremt*

Det er jo ikke sikkert at det (sannynligvis hvite) menneskene som driver barnehjemmet er belemret med samme religion som de (sannsynligvis svarte) barnene på hjemmet....

Husk at mange av de veldig kristne menighetene i Sør Afrika vil ha tilbake apartheid, fordi det skal være slik Gud ønsket det!

Med vennlig hilsen

Som sagt under er det ingenting i veien for at andre organisasjoner enn VB kan søke samarbeidspartnere i S-A. Jeg syns ikke argumentene dine gir mening i det hele tatt. Det er GIVERLANDET og organisasjonen der som setter reglene, og var det et ønske fra et giverland om at adoptivforeldrene måtte være erklærte ateister eller ortodokse jøder, så måtte søkerne rette seg etter det! Eller finne seg et annet land!

Oppgitt hilsen

Hei Molli,

*kremt*

Det er jo ikke sikkert at det (sannynligvis hvite) menneskene som driver barnehjemmet er belemret med samme religion som de (sannsynligvis svarte) barnene på hjemmet....

Husk at mange av de veldig kristne menighetene i Sør Afrika vil ha tilbake apartheid, fordi det skal være slik Gud ønsket det!

Med vennlig hilsen

Mange hensynd å ta, skjønner jeg. Jeg synes uansett det er respektløst å uttale seg sånn som det ble gjort i hovedinnlegget. Det hadde vært meget interessant å vite hvilke (-t) barnehjem VB har fått i stand ordninger med. Å få en tv-dokumentar derfra hadde vært veldig spennende, for eksempel.

Annonse

Du kommer med svært så krasse påstander i innlegget ditt, påstander jeg mener man bør ha

skikkelig belegg for å fremsette, for om mulig, å bli tatt seriøst. De svarene du hittil har gitt, har

ikke så langt gitt dine påstander større troverdighet.

For det første skriver du:

"Myndighetene i Sør-Afrika har ellers en veldig åpen holdning mht. sivilstand og adopsjon -

til og med enslige menn har kunnet adoptere der (men altså ikke norske, fordi ingen av de

norske foreningene har arbeidet der før)."

Hvor har du hentet denne informasjonen fra? Jeg bestrider ikke at det faktisk forholder seg slik

du sier, men kunne godt tenkt meg å vite hvilke kilder du bruker.

"Da er det virkelig synd at det er VB som formidler derfra - og nær sagt, selvfølgelig, har

knyttet seg opp mot en gudelig kontakt som krever både nærkontakt med gud og et langvarig

ekteskap..........."

På hvilket grunnlag kan du hevde dette? Dine påstander undergraver en vel etablert og seriøs

adopsjonsorganisasjons troverdigehet på det groveste, med beskyldninger om at de har valgt en

samarbeidsorganisasjon i Sør - Afrika som diskriminerer søkere uten kristen tilknytning,

nettopp fordi den er _kristen_.

Som "slett ikke enig" skriver, er også mitt inntrykk av VB at de alltid har barnas beste i tankene,

ved å sørge for kvalitet og stabile samarbeidspartnere i de giverlandene de har valgt å formidle adopsjoner fra.

Vår erfaring med adopsjon fra India gjør oss trygge på nettopp det, da vi har sett med egne øyne med hvilken grundighet hvert enkelt barn og hver enkelt adopsjon blir fulgt opp!

At VB i deres samarbeide med Sør - Afrika skulle foretrekke

en kristen organisasjon _fordi_ den var kristen,

synes svært søkt etter min mening. Der velges nok etter helt andre, kvalitets -

sikrende kriterier, slik jeg kjenner organisasjonen.

"Ellers så synes jeg jo at det må være diskriminerende for norske adopsjonssøkere at det kun godtas

bekjennende kristne. Dette er egentlig ikke stuerent i Norge! (Bare tenk om det var motsatt - at

du måtte dokumentere at du ikke var troende eller medlem av noe kirkesamfunn for å få adoptere -

da tenker jeg pipa skulle fått lyd)!"

Såvidt meg bekjent, er det flere giverland eller institusjoner i giverland som foretrekker søkere med

en viss tilknytning til f.eks. kirken. Gjelder ihvertfall Filippinene og Polen og enkelte land i latin - Amerika. Du sier at dette ikke er stuerent i Norge, men norske adopsjonsmyndigheter har da

hele tiden vært nødt til å forholde seg til de krav til søkerne og begrensninger giverlandets myndigheter

til enhver tid setter. F.eks. _er_ det ikke alle land som godtar enslige søkere, eller søkere over 45,

søkere som har vært gift før eller har egenfødte fra før,osv. osv.. Vi som adoptivsøkere kunne ønske at det ikke var slik, men må

likevel forholde oss til realitetene.

Og tilslutt:

"og synd for barna som blir "belemret" med bekjennende gudelige!"

Og dokumentasjonen på at gudstro er skadelig for barn har du hentet fra...?

Jeg har tross din krasshet valgt å ta innlegget seriøst, men denne siste uttalelsen er i beste fall latterlig...

Hilsen fra

Gjest Sør-Afrika

Hei Molli,

*kremt*

Med vennlig hilsen

Vet ikke hvor du har det fra, men Gud sier ikke noe som helst i sin Bibel at apartheid er BRA! Det er sørgelig hvis du tror dette er typisk "veldig kristne" å mene det....

Som sagt under er det ingenting i veien for at andre organisasjoner enn VB kan søke samarbeidspartnere i S-A. Jeg syns ikke argumentene dine gir mening i det hele tatt. Det er GIVERLANDET og organisasjonen der som setter reglene, og var det et ønske fra et giverland om at adoptivforeldrene måtte være erklærte ateister eller ortodokse jøder, så måtte søkerne rette seg etter det! Eller finne seg et annet land!

Oppgitt hilsen

Takk! Bra svart! Vi må ikke glemme å ha en smule respekt over disse landene som frigir barna sine for adopsjon. At VB på noen måte er en organisasjon som stiller krav om religiøse søkere er i hvertfall bare tull og tøys! Jeg selv er human-etiker og har adoptert i fra Sør-Korea som er et land som ikke stiller krav til hvilken religion søkerne har. Alle land har jo sine kriterier, og det både bør og skal vi ha respekt for er min mening!

Vet ikke hvor du har det fra, men Gud sier ikke noe som helst i sin Bibel at apartheid er BRA! Det er sørgelig hvis du tror dette er typisk "veldig kristne" å mene det....

Hei Sør Afrika,

Det er ikke jeg som sier det, men flere av menighetene i Sør Afrika, særlig i Orange Free State.

Veldig mye av Apartheid ble begrunnet med diverse vers i bibelen.

Med vennlig hilsen

Mange hensynd å ta, skjønner jeg. Jeg synes uansett det er respektløst å uttale seg sånn som det ble gjort i hovedinnlegget. Det hadde vært meget interessant å vite hvilke (-t) barnehjem VB har fått i stand ordninger med. Å få en tv-dokumentar derfra hadde vært veldig spennende, for eksempel.

Hei,

Når livssynet er av en slik art at det skal påtvinges ungene (som det åpenbart skal i dette tilfellet) så synes jeg "belemret" er et passende (og kanskje endog mildt) ord.

Ikke fordi det er kristendom, men en organisasjon som mener at adoptivforeldre MÅ ha et bestemt livssyn. Det er tragisk.

Med vennlig hilsen

Gjest Sjasmin

At de har knyttet seg til en kristen organisasjon -hva i all verden er så typisk for VB med det?? Ingen av de andre samarbeidslandene de har krever at man er kristen. Vi er det ikke og skal adoptere fra Sør Korea. Og foreninger i både Danmark og Sverige samarbeider med den samme organisasjonen i SA. Aner ikke hva du egentlig prøver å si her, men...

Selv er vi veldig godt fornøyde med VB, og syns det er fint at de har fått SA.

Du kommer med svært så krasse påstander i innlegget ditt, påstander jeg mener man bør ha

skikkelig belegg for å fremsette, for om mulig, å bli tatt seriøst. De svarene du hittil har gitt, har

ikke så langt gitt dine påstander større troverdighet.

For det første skriver du:

"Myndighetene i Sør-Afrika har ellers en veldig åpen holdning mht. sivilstand og adopsjon -

til og med enslige menn har kunnet adoptere der (men altså ikke norske, fordi ingen av de

norske foreningene har arbeidet der før)."

Hvor har du hentet denne informasjonen fra? Jeg bestrider ikke at det faktisk forholder seg slik

du sier, men kunne godt tenkt meg å vite hvilke kilder du bruker.

"Da er det virkelig synd at det er VB som formidler derfra - og nær sagt, selvfølgelig, har

knyttet seg opp mot en gudelig kontakt som krever både nærkontakt med gud og et langvarig

ekteskap..........."

På hvilket grunnlag kan du hevde dette? Dine påstander undergraver en vel etablert og seriøs

adopsjonsorganisasjons troverdigehet på det groveste, med beskyldninger om at de har valgt en

samarbeidsorganisasjon i Sør - Afrika som diskriminerer søkere uten kristen tilknytning,

nettopp fordi den er _kristen_.

Som "slett ikke enig" skriver, er også mitt inntrykk av VB at de alltid har barnas beste i tankene,

ved å sørge for kvalitet og stabile samarbeidspartnere i de giverlandene de har valgt å formidle adopsjoner fra.

Vår erfaring med adopsjon fra India gjør oss trygge på nettopp det, da vi har sett med egne øyne med hvilken grundighet hvert enkelt barn og hver enkelt adopsjon blir fulgt opp!

At VB i deres samarbeide med Sør - Afrika skulle foretrekke

en kristen organisasjon _fordi_ den var kristen,

synes svært søkt etter min mening. Der velges nok etter helt andre, kvalitets -

sikrende kriterier, slik jeg kjenner organisasjonen.

"Ellers så synes jeg jo at det må være diskriminerende for norske adopsjonssøkere at det kun godtas

bekjennende kristne. Dette er egentlig ikke stuerent i Norge! (Bare tenk om det var motsatt - at

du måtte dokumentere at du ikke var troende eller medlem av noe kirkesamfunn for å få adoptere -

da tenker jeg pipa skulle fått lyd)!"

Såvidt meg bekjent, er det flere giverland eller institusjoner i giverland som foretrekker søkere med

en viss tilknytning til f.eks. kirken. Gjelder ihvertfall Filippinene og Polen og enkelte land i latin - Amerika. Du sier at dette ikke er stuerent i Norge, men norske adopsjonsmyndigheter har da

hele tiden vært nødt til å forholde seg til de krav til søkerne og begrensninger giverlandets myndigheter

til enhver tid setter. F.eks. _er_ det ikke alle land som godtar enslige søkere, eller søkere over 45,

søkere som har vært gift før eller har egenfødte fra før,osv. osv.. Vi som adoptivsøkere kunne ønske at det ikke var slik, men må

likevel forholde oss til realitetene.

Og tilslutt:

"og synd for barna som blir "belemret" med bekjennende gudelige!"

Og dokumentasjonen på at gudstro er skadelig for barn har du hentet fra...?

Jeg har tross din krasshet valgt å ta innlegget seriøst, men denne siste uttalelsen er i beste fall latterlig...

Hilsen fra

Hei Mamta,

Du skriver: "Og dokumentasjonen på at gudstro er skadelig for barn har du hentet fra...?"

Apartheid ble begrunnet med "gudstro". Du kan påstå at de tolket bibelen feil (og at intet i bibelen støtter apartheid), akkurat som de vil påstå at du tolker bibelen feil, og at den støtter apartheid.

Videre, poenget er idiotiet i å kreve at adoptivforeldre skal ha identisk livssyn med organisasjonen. Verken du eller jeg vet hvilket livssyn ***barnene*** har, så ingen kan påstå at dette er "til barnenes beste"!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...