Gjest Sør-Afrika Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Hei Sør Afrika, Det er ikke jeg som sier det, men flere av menighetene i Sør Afrika, særlig i Orange Free State. Veldig mye av Apartheid ble begrunnet med diverse vers i bibelen. Med vennlig hilsen Ja, jeg vil nok påstå de tolker Bibelen feil. De som kjenner Bibelen og dens grunnholdning og verdier, vil si at alt bryter med den meningen om at apartheid er bra. Du skriver et annet sted at barn ikke skal påtvinges religion fra noen, men da er det jo å påtvinge å ikke ha en religion også i ikke-religiøse hjem. Barn blir påvirket uansett. Som sagt er ikke jeg uhemmet begeistret for kriteriet jeg heller, men som en annen skriver, bør vi ha respekt for det. F eks kunne jeg bråket masse om at man må være over 30 for å adoptere fra Kina, fro jeg er 27. Men jeg kan ikke gjøre noe med det, og må velge et annet land. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Ja, jeg vil nok påstå de tolker Bibelen feil. De som kjenner Bibelen og dens grunnholdning og verdier, vil si at alt bryter med den meningen om at apartheid er bra. Du skriver et annet sted at barn ikke skal påtvinges religion fra noen, men da er det jo å påtvinge å ikke ha en religion også i ikke-religiøse hjem. Barn blir påvirket uansett. Som sagt er ikke jeg uhemmet begeistret for kriteriet jeg heller, men som en annen skriver, bør vi ha respekt for det. F eks kunne jeg bråket masse om at man må være over 30 for å adoptere fra Kina, fro jeg er 27. Men jeg kan ikke gjøre noe med det, og må velge et annet land. Hei, Når du kommer til Sør Afrika vil du, særlig hvis du oppsøker Dutch Reformed Church, kunne diskutere dagen lang med folk som gir deg alle bibelreferanser som støtter Apartheid! (Du får gi beskjed nærmere tiden, hvis du vil ha tips og råd om SA (og da særlig hvis dere ikke har reist mye i Afrika før.)) === Poenget var ikke så mye at "de var kristne" (i motsetning til andre religioner), men at de insisterte på at foreldrene skulle ha samme livssyn som dem. Det ville vært ille hvis de krevde at foreldre måtte være ateister også. (Dog er det omtrent like sannsynlig i SA som at de skal kreve at foreldrene skal være øksemordere! ;-) ) Jeg synes bare det er en skam at denne organisasjonen misbruker sin makt på denne måten, og håper at det kommer andre organisasjoner på banen som formidler i tråd med prinsippene i SAs Grunnlov. Hvilken provins ligger dette i? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ut mot havet Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Synes du er litt på tynn is... Det er ikke nødvendig å "angripe" grupper av mennesker for å få frem meningene dine. Det at du har fått mange svar, viser hvor forskjellige vi er...Og at noen ganger er det bedre å holde meningene for seg selv... Synes forøvrig du har fått mange svar som jeg kan si meg enig med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sør-Afrika Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Hei, Når du kommer til Sør Afrika vil du, særlig hvis du oppsøker Dutch Reformed Church, kunne diskutere dagen lang med folk som gir deg alle bibelreferanser som støtter Apartheid! (Du får gi beskjed nærmere tiden, hvis du vil ha tips og råd om SA (og da særlig hvis dere ikke har reist mye i Afrika før.)) === Poenget var ikke så mye at "de var kristne" (i motsetning til andre religioner), men at de insisterte på at foreldrene skulle ha samme livssyn som dem. Det ville vært ille hvis de krevde at foreldre måtte være ateister også. (Dog er det omtrent like sannsynlig i SA som at de skal kreve at foreldrene skal være øksemordere! ;-) ) Jeg synes bare det er en skam at denne organisasjonen misbruker sin makt på denne måten, og håper at det kommer andre organisasjoner på banen som formidler i tråd med prinsippene i SAs Grunnlov. Hvilken provins ligger dette i? Med vennlig hilsen Takk, vi vil helt sikkert trenge råd etterhvert! Ligger i Pretonia (?) eller noe sånt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Takk, vi vil helt sikkert trenge råd etterhvert! Ligger i Pretonia (?) eller noe sånt... Hei, Pretoria er den parliamentariske hovedstaden i Sør Afrika. Den ligger ca 50 km fra Johannesburg. Sannsynligvis er de som driver barnehjemmet afrikaanere (altså "hvite fra nederland"), men de snakker nok brukbar engelsk. Pretoria er langt mindre voldelig enn Johannesburg (Sør Afrika har 100 mord i døgnet, og 4000 voldtekter i døgnet. De fører egen statistikk over hvor mange som blir voldtatt på politistasjonen når de kommer for å anmelde noe helt annet!!). Ikke gå ut etter klokken 18:00. Landet er nydelig, men veldig ødelagt av apartheid. Tragisk. Vi bodde i Morningside (bedre strøk), med 3 meter høye murer rundt området, og 10 000 volt ledninger på toppen. Vi hadde automatisk port og 2 bevæpnete vakter om natten. Vær forsiktige, men nyt Sør Afrika. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sør-Afrika Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Hei, Pretoria er den parliamentariske hovedstaden i Sør Afrika. Den ligger ca 50 km fra Johannesburg. Sannsynligvis er de som driver barnehjemmet afrikaanere (altså "hvite fra nederland"), men de snakker nok brukbar engelsk. Pretoria er langt mindre voldelig enn Johannesburg (Sør Afrika har 100 mord i døgnet, og 4000 voldtekter i døgnet. De fører egen statistikk over hvor mange som blir voldtatt på politistasjonen når de kommer for å anmelde noe helt annet!!). Ikke gå ut etter klokken 18:00. Landet er nydelig, men veldig ødelagt av apartheid. Tragisk. Vi bodde i Morningside (bedre strøk), med 3 meter høye murer rundt området, og 10 000 volt ledninger på toppen. Vi hadde automatisk port og 2 bevæpnete vakter om natten. Vær forsiktige, men nyt Sør Afrika. Med vennlig hilsen Takk for opplysningene! Vi blir visst fulgt rundt hele tiden av folk som er kjent. Hvor adopterer derre fra? Hvor i prosessen er dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Takk for opplysningene! Vi blir visst fulgt rundt hele tiden av folk som er kjent. Hvor adopterer derre fra? Hvor i prosessen er dere? Hei, Vi adopterer ikke; vi bodde i Sør Afrika, og derfor la jeg merke til ditt nick. Mitt orginale nick var Sørlige Halvkule (hvor Sør Afrika befinner seg!), som jeg begynte med ca 1998. Det ble "Sør" etter en stund! I SA kom det mennesker på døren hver uke som ba oss adoptere ungene deres, vanligvis fordi de selv hadde HIV/AIDS. Hvis vi hadde gjort det, ville vi kommet til Norge med 50 barn! Det er fælt å si nei. Vi samlet også inn penger til private barnehjem for HIV/AIDS-barn, slik at de skulle slippe å begrave de døde barnene i barnehjemmets egen hage. (Det er åpenbart heller makabert for de andre barnene.) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Hei Mamta, Du skriver: "Og dokumentasjonen på at gudstro er skadelig for barn har du hentet fra...?" Apartheid ble begrunnet med "gudstro". Du kan påstå at de tolket bibelen feil (og at intet i bibelen støtter apartheid), akkurat som de vil påstå at du tolker bibelen feil, og at den støtter apartheid. Videre, poenget er idiotiet i å kreve at adoptivforeldre skal ha identisk livssyn med organisasjonen. Verken du eller jeg vet hvilket livssyn ***barnene*** har, så ingen kan påstå at dette er "til barnenes beste"! Med vennlig hilsen Barna som kommer til Norge skal ikke oppdras under et apartheidstyre med en identisk tolking av bibelen som du sier (enkelte) kristne i S-A har. Det kreves at kommende foreldre skal være _kristne_, hverken mer eller mindre. Jeg tror ikke VB ville samarbeidet med en organisasjon som forlangte en viss tolkning av det å være kristen heller. Så vidt meg bekjent er dette første samarbeidslandet deres som krever at kommende foreldre er kristne, både AF og Inor har dette fra før hvis jeg ikke husker helt feil. For å være ærlig, så tror jeg ikke en gang VB ville samarbeidet med et barnehjem eller en organisasjon som fremelsker apartheid og ønsker det regimet tilbake. Nå må vi ha litt perspektiv på hva vi snakker om og ikke blande kortene på denne måten. (Selv om det ikke akkurat er en bombe å lese innleggene dine...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Barna som kommer til Norge skal ikke oppdras under et apartheidstyre med en identisk tolking av bibelen som du sier (enkelte) kristne i S-A har. Det kreves at kommende foreldre skal være _kristne_, hverken mer eller mindre. Jeg tror ikke VB ville samarbeidet med en organisasjon som forlangte en viss tolkning av det å være kristen heller. Så vidt meg bekjent er dette første samarbeidslandet deres som krever at kommende foreldre er kristne, både AF og Inor har dette fra før hvis jeg ikke husker helt feil. For å være ærlig, så tror jeg ikke en gang VB ville samarbeidet med et barnehjem eller en organisasjon som fremelsker apartheid og ønsker det regimet tilbake. Nå må vi ha litt perspektiv på hva vi snakker om og ikke blande kortene på denne måten. (Selv om det ikke akkurat er en bombe å lese innleggene dine...) Hei ChiengMai, Ingen har påstått det du skriver! Jeg besvarte en enkel del av Mamtas innlegg. Mer generelt er innleggene mine er kritikk mot idéen at barnehjem og andre organisasjoner skal bedrive livssyn-terror (enten de er teister eller ateister) ved å kreve at foreldre skal ha samme livssyn som barnehjemmet. Videre påpekte jeg at det er misplassert å snakke om "barnenes beste" når man snakker om livssyn, fordi de har neppe utvilket noe livssyn på den alderen! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Du skriver antakeligvis som du har vett til. Å få formidle adopsjon fra et gitt land er ikke som å få konsesjon på å drive radio. Ikke noe tilsier at de andre foreningene ikke kan formidle barn fra andre eksisterende samarbeidspartnere i Sør-Afrika hvis de vil. Vanlig dødelige (går ut fra du mener ikke-kristne) har mange land å velge mellom. Det er så vidt jeg har forstått ikke mange søkere som oppfyller kravene til alle land. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Du kommer med svært så krasse påstander i innlegget ditt, påstander jeg mener man bør ha skikkelig belegg for å fremsette, for om mulig, å bli tatt seriøst. De svarene du hittil har gitt, har ikke så langt gitt dine påstander større troverdighet. For det første skriver du: "Myndighetene i Sør-Afrika har ellers en veldig åpen holdning mht. sivilstand og adopsjon - til og med enslige menn har kunnet adoptere der (men altså ikke norske, fordi ingen av de norske foreningene har arbeidet der før)." Hvor har du hentet denne informasjonen fra? Jeg bestrider ikke at det faktisk forholder seg slik du sier, men kunne godt tenkt meg å vite hvilke kilder du bruker. "Da er det virkelig synd at det er VB som formidler derfra - og nær sagt, selvfølgelig, har knyttet seg opp mot en gudelig kontakt som krever både nærkontakt med gud og et langvarig ekteskap..........." På hvilket grunnlag kan du hevde dette? Dine påstander undergraver en vel etablert og seriøs adopsjonsorganisasjons troverdigehet på det groveste, med beskyldninger om at de har valgt en samarbeidsorganisasjon i Sør - Afrika som diskriminerer søkere uten kristen tilknytning, nettopp fordi den er _kristen_. Som "slett ikke enig" skriver, er også mitt inntrykk av VB at de alltid har barnas beste i tankene, ved å sørge for kvalitet og stabile samarbeidspartnere i de giverlandene de har valgt å formidle adopsjoner fra. Vår erfaring med adopsjon fra India gjør oss trygge på nettopp det, da vi har sett med egne øyne med hvilken grundighet hvert enkelt barn og hver enkelt adopsjon blir fulgt opp! At VB i deres samarbeide med Sør - Afrika skulle foretrekke en kristen organisasjon _fordi_ den var kristen, synes svært søkt etter min mening. Der velges nok etter helt andre, kvalitets - sikrende kriterier, slik jeg kjenner organisasjonen. "Ellers så synes jeg jo at det må være diskriminerende for norske adopsjonssøkere at det kun godtas bekjennende kristne. Dette er egentlig ikke stuerent i Norge! (Bare tenk om det var motsatt - at du måtte dokumentere at du ikke var troende eller medlem av noe kirkesamfunn for å få adoptere - da tenker jeg pipa skulle fått lyd)!" Såvidt meg bekjent, er det flere giverland eller institusjoner i giverland som foretrekker søkere med en viss tilknytning til f.eks. kirken. Gjelder ihvertfall Filippinene og Polen og enkelte land i latin - Amerika. Du sier at dette ikke er stuerent i Norge, men norske adopsjonsmyndigheter har da hele tiden vært nødt til å forholde seg til de krav til søkerne og begrensninger giverlandets myndigheter til enhver tid setter. F.eks. _er_ det ikke alle land som godtar enslige søkere, eller søkere over 45, søkere som har vært gift før eller har egenfødte fra før,osv. osv.. Vi som adoptivsøkere kunne ønske at det ikke var slik, men må likevel forholde oss til realitetene. Og tilslutt: "og synd for barna som blir "belemret" med bekjennende gudelige!" Og dokumentasjonen på at gudstro er skadelig for barn har du hentet fra...? Jeg har tross din krasshet valgt å ta innlegget seriøst, men denne siste uttalelsen er i beste fall latterlig... Hilsen fra Godt svar! Ha en flott helg:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 lurer nå jeg på. Ser ingen grunn til at ikke de to andre sammarbeidslandene også kan knytte kontakt. Alle tre foreningene har jo Kina, både VB og AF har India. Ellers så syns jeg du har fått, mange svar, og jeg ikke behøver og utdype hva jeg mener. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Du skriver antakeligvis som du har vett til. Å få formidle adopsjon fra et gitt land er ikke som å få konsesjon på å drive radio. Ikke noe tilsier at de andre foreningene ikke kan formidle barn fra andre eksisterende samarbeidspartnere i Sør-Afrika hvis de vil. Vanlig dødelige (går ut fra du mener ikke-kristne) har mange land å velge mellom. Det er så vidt jeg har forstått ikke mange søkere som oppfyller kravene til alle land. Du skriver: "Du skriver antakeligvis som du har vett til." Det gjør vel du også? Eller bruker du bare en del av vettet ditt når du skriver? Poenget er vel at slik livssyns-terrorisme er uakseptabelt, uavhengig om det dreier seg om kristendom, islam, humanisme eller andre livssyn. Videre, ingen vet livssynet til barnet, og det er derfor åpenbart at dette gjøres til "eierene av barnehjemmets beste", (og ikke barnene). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 lurer nå jeg på. Ser ingen grunn til at ikke de to andre sammarbeidslandene også kan knytte kontakt. Alle tre foreningene har jo Kina, både VB og AF har India. Ellers så syns jeg du har fått, mange svar, og jeg ikke behøver og utdype hva jeg mener. Hei, Det kan da ikke være så vanskelige for deg å forstå? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Du skriver: "Du skriver antakeligvis som du har vett til." Det gjør vel du også? Eller bruker du bare en del av vettet ditt når du skriver? Poenget er vel at slik livssyns-terrorisme er uakseptabelt, uavhengig om det dreier seg om kristendom, islam, humanisme eller andre livssyn. Videre, ingen vet livssynet til barnet, og det er derfor åpenbart at dette gjøres til "eierene av barnehjemmets beste", (og ikke barnene). Med vennlig hilsen Poenget er egentlig at "sørgelige saker" skriver som om toget er gått for både AF og Inor hva Sør-Afrika angår, og at det ut fra dette er synd at VB samarbeider med en organisasjon som setter som krav at kommende foreldre er kristne. "sørgelige saker" kommer ikke med noen informasjon som forteller hvorvidt det finnes andre mulige samarbeidspartnere i S-A, hva slags krav disse eventuelt stiller etc. Dette er ting vi ikke har forutsetning for å vite og dermed kan la være å uttale oss om. Det virker rett og slett som om vedkommende mangler kunnskap om hvordan de norske organisasjonene får formidlingsrett i et land. Det foregår ikke slik at et land kontakter norske myndigheter, og så konkurrerer de norske foreningene innbyrdes før en av dem får "konsesjonen" på dette landet. Det er foreningene i Norge som kontakter organisasjonene i et gitt land og så eventuelt får godkjenning fra BUFA for formidling av adopsjoner derfra. Det er ikke sånn at toget har gått for AF og Inor, begge foreningene kan knytte seg opp mot andre organisasjoner i S-A som eventuelt formidler adopsjon til utlandet. Jeg ser ikke helt problemet med at det kreves et kristent livssyn fra søkerne fordi dette er samarbeidsorganisasjonens tro, ikke barnas. Denne problemstillingen er søkt ettersom man da like godt kan si at foreldre ikke bør ha lov til å gi barna sine tanker og meninger. Det finnes kristne søkere, og det er disse som kommer til å adoptere fra S-A. Disse vil gi barn sine en kristen oppdragelse. So what? Hvis S-A har nedfelt f.eks religionsfrihet i grunnloven sin, så er det nok ikke forbud mot kristne barnehjem heller. Det er ikke et brudd mot loven å være kristen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Hei ChiengMai, Ingen har påstått det du skriver! Jeg besvarte en enkel del av Mamtas innlegg. Mer generelt er innleggene mine er kritikk mot idéen at barnehjem og andre organisasjoner skal bedrive livssyn-terror (enten de er teister eller ateister) ved å kreve at foreldre skal ha samme livssyn som barnehjemmet. Videre påpekte jeg at det er misplassert å snakke om "barnenes beste" når man snakker om livssyn, fordi de har neppe utvilket noe livssyn på den alderen! ;-) Med vennlig hilsen Sitat: "Husk at mange av de veldig kristne menighetene i Sør Afrika vil ha tilbake apartheid, fordi det skal være slik Gud ønsket det!" Da var det vel ikke du som skrev dette, i så fall beklager jeg på det sterkeste at jeg blandet apartheid inn i denne tråden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Sitat: "Husk at mange av de veldig kristne menighetene i Sør Afrika vil ha tilbake apartheid, fordi det skal være slik Gud ønsket det!" Da var det vel ikke du som skrev dette, i så fall beklager jeg på det sterkeste at jeg blandet apartheid inn i denne tråden. Ja, jeg skrev det, men jeg skriver *ikke* at de krever at adoptivforeldrene skal være "pro-apartheid". Vær vennlig ikke å tillegg meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Enten du liker det eller ei, brukes kristendommen som begrunnelse for Apartheid, og da særlig av noen menigheter i Dutch Reformed Church. Ettersom barnehjemmet ligger i Pretoria-distriktet, er det mer enn sannsynlig at det eies av afrikaanere (altså, de som nedstammer fra hollenderene). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørgelige saker Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Poenget er egentlig at "sørgelige saker" skriver som om toget er gått for både AF og Inor hva Sør-Afrika angår, og at det ut fra dette er synd at VB samarbeider med en organisasjon som setter som krav at kommende foreldre er kristne. "sørgelige saker" kommer ikke med noen informasjon som forteller hvorvidt det finnes andre mulige samarbeidspartnere i S-A, hva slags krav disse eventuelt stiller etc. Dette er ting vi ikke har forutsetning for å vite og dermed kan la være å uttale oss om. Det virker rett og slett som om vedkommende mangler kunnskap om hvordan de norske organisasjonene får formidlingsrett i et land. Det foregår ikke slik at et land kontakter norske myndigheter, og så konkurrerer de norske foreningene innbyrdes før en av dem får "konsesjonen" på dette landet. Det er foreningene i Norge som kontakter organisasjonene i et gitt land og så eventuelt får godkjenning fra BUFA for formidling av adopsjoner derfra. Det er ikke sånn at toget har gått for AF og Inor, begge foreningene kan knytte seg opp mot andre organisasjoner i S-A som eventuelt formidler adopsjon til utlandet. Jeg ser ikke helt problemet med at det kreves et kristent livssyn fra søkerne fordi dette er samarbeidsorganisasjonens tro, ikke barnas. Denne problemstillingen er søkt ettersom man da like godt kan si at foreldre ikke bør ha lov til å gi barna sine tanker og meninger. Det finnes kristne søkere, og det er disse som kommer til å adoptere fra S-A. Disse vil gi barn sine en kristen oppdragelse. So what? Hvis S-A har nedfelt f.eks religionsfrihet i grunnloven sin, så er det nok ikke forbud mot kristne barnehjem heller. Det er ikke et brudd mot loven å være kristen. Adopsjonsforeningene foretrekker nok å operere uten andre norske adopsjonsforeninger i samme "fat". Når en adopsjonsforening kontakter et nytt land mener jeg de i dagens situasjon skal være åpne for at vi i Norge har en god del enslige søkere - som for tiden ikke har mange giverland å velge mellom - særlig fordi det ble innført kvoter fra Kina. Sør-Afrika er et land som har godtatt alle former for adoptivforeldre - til og med enslige menn har blitt godkjent for adopsjons der. Min mening er da at den norske foreningen som går inn for etablere adopsjons fra dette landet burde være moralsk forpliktet til å kunne "serve" alle norske søkere - både enslige og par, kristne og ikke kristne - og at det burde velges en samarbeidspartner som kunne oppfylle dette. Det er fullt mulig i Sør-Afrika. Fordi jeg har nære kontakter der, vet jeg tilfeldigvis en del om adopsjon i dette landet, da en venninne av meg nettopp har adoptert en liten jente der nede. Hvorfor skal VB snevre inn mulighetene i stedetfor å velge en samarbeidspartner som har vide kriterier? Dette er VB's eget valg - og det er det jeg mener er feil! (Ikke at det finnes ortodokse foreninger og bistandsorganisasjoner og barnehjem som forfekter sære krav og kriterier). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-603843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tilly Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Var akkurat inne på AF sine hjemmesider. Filippinene krever at adoptivforeldrene skal være medlemmer i et trossamfunn, med andre ord er ikke dette spesifikt for VB. Vi adopterer gjennom VB, og om jeg husker rett er foreningen politisk- og livssynsnøytral. Har lest gjennom debatten og kan ærlig talt ikke skjønne hva som er problemet. De som ikke er kristne velger vel bare et annet land, eller??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-604183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørgelige saker Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Var akkurat inne på AF sine hjemmesider. Filippinene krever at adoptivforeldrene skal være medlemmer i et trossamfunn, med andre ord er ikke dette spesifikt for VB. Vi adopterer gjennom VB, og om jeg husker rett er foreningen politisk- og livssynsnøytral. Har lest gjennom debatten og kan ærlig talt ikke skjønne hva som er problemet. De som ikke er kristne velger vel bare et annet land, eller??? Fillipinene har vært et giverland i over 30 år, mens Sør-Afrika er NYTT giverland for Norge i 2003 - andre halvår. Forskjellen er også at Fillipinske adopsjonsmyndigheter har religiøsitet som kriterium -mens mht. Sør-Afrika er det ikke et krav myndighetene stiller - men den gruppen VB har valgt å samarbeide med som stiller dette kravet. I dagens samfunn mener jeg det er ille at en forening som skal yte en tjeneste overfor samfunnets medlemmer bevisst velger å utelukke mange aktuelle søkere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104279-synd-at-det-var-verdens-barn-som-fikk-s%C3%B8r-afrika/page/2/#findComment-604337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.