Sør Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Jeg fatter bare ikke dine manglende evner til logisk sammenligning! Det er ikke snakk om en arbeidsgiver, det er snakk om en adopsjonsformidler. En adopsjonsformidler har i grove trekk en oppgave: Å formidle adoptivbarn til adoptivforeldre. En arbeidsgiver skal påse at bedriften går best mulig etter kriterier vedkommende bedrift måtte ha. VB er en organisasjon som velger kvalitativt når de velger samarbeidspartnere, det er i alle fall mitt inntrykk. Dette er en trygghet for kommende adoptivforeldre man ikke kan komme bort fra. Og dermed også en trygghet for barna. Jeg er selv en ikke-kristen, enslig mor, men jeg greier altså ikke å se at det er et draw back at VB velger å samarbeide med en organisasjon som utelukker enslige søkere, ikke-kristne eller par som har vært gift kortere enn 5-6 år. Det finnes samarbeidspartener som ikke stiller slike krav, og passer man ikke inn som søker på S-A så får man kort og godt velge et annet land. Adopsjon skal være til BARNETS beste, og jeg tror rett og slett det er sundt at det ikke florerer med enslige adoptivforeldre. Barnekonvensjonen sier tross alt at et barn har rett på både en mor og en far, så sånn sett kan man si at enslig adopsjon bryter med denne. At på død og liv flest mulig land skal formidle til enslige søkere syns jeg er for drøyt å forvente. Hva som er "barnets beste" er en annen diskusjon. Intet tilsier at det er "barnets beste" å bli påtvunget samme livssyn som barnehjemmets eiere. ==== Og jo - sammenligningen holder fint. Det er helt sammenlignbart med et firma som ikke vil ansette adopterte, med "begrunnelse" basert på "de kan jobbe andre steder". === Insinuerer du at ikke-kristne er "verre" foreldre enn kristne? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-604968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hva som er "barnets beste" er en annen diskusjon. Intet tilsier at det er "barnets beste" å bli påtvunget samme livssyn som barnehjemmets eiere. ==== Og jo - sammenligningen holder fint. Det er helt sammenlignbart med et firma som ikke vil ansette adopterte, med "begrunnelse" basert på "de kan jobbe andre steder". === Insinuerer du at ikke-kristne er "verre" foreldre enn kristne? Med vennlig hilsen Vet du hva, nå har jeg fulgt med deg et par (?) år, og hvis du er et voksent sånn noen lunde oppegående menneske syns jeg det er på tide du begynner å lese det diskusjonen går ut på og holde deg til det som faktisk står der og ikke lese fanden på veggen der fanden ikke finnes. Ingen er tjent med at du skal flakse rundt omkring og også få det til å ende opp med at tråder her på adopsjon blir fjernet slik diskusjoner du gjerne er med på andre steder blir det. Jeg insinuerer aldri noe som helst, jeg skriver det jeg mener rett ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Vet du hva, nå har jeg fulgt med deg et par (?) år, og hvis du er et voksent sånn noen lunde oppegående menneske syns jeg det er på tide du begynner å lese det diskusjonen går ut på og holde deg til det som faktisk står der og ikke lese fanden på veggen der fanden ikke finnes. Ingen er tjent med at du skal flakse rundt omkring og også få det til å ende opp med at tråder her på adopsjon blir fjernet slik diskusjoner du gjerne er med på andre steder blir det. Jeg insinuerer aldri noe som helst, jeg skriver det jeg mener rett ut. Da ville det være på sin plass hvis du holdt deg til tema, som var "adopsjon og tro", istedet for å diskutere "Sør". Poenget er at å nekte adopsjon pga folks livssyn er like gale som å nekte å ansette folk fordi de er adoptert. Selvsagt kan man adoptere fra andre land, og selvsagt kan man få jobb andre steder, men det er ikke poenget. Forsøk å holde deg til tema, er du snill. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Da ville det være på sin plass hvis du holdt deg til tema, som var "adopsjon og tro", istedet for å diskutere "Sør". Poenget er at å nekte adopsjon pga folks livssyn er like gale som å nekte å ansette folk fordi de er adoptert. Selvsagt kan man adoptere fra andre land, og selvsagt kan man få jobb andre steder, men det er ikke poenget. Forsøk å holde deg til tema, er du snill. Med vennlig hilsen Hvor mye vet du egentlig om adopsjon? Ingen, _ingen_ nektes adopsjon i Norge ut fra livssyn! Adopsjonsformidlerne i Norge følger norsk adopsjonslovgivning + at de forholder seg til kravene det stilles i landene det adopteres fra. Langt de færreste adoptanter fyller kriteriene i alle land, og de velger selvsagt land deretter. Jeg vil tro det er en helhetlig vurering fra VB sin side at de valgte nettopp den samarbeidspartneren i S-A som de gjorde. Så lenge vi ikke kjenner bakgrunnen for dette valget syns jeg det blir helt feil å ensidig henge seg opp i dette med tro. Det var forresten på tro/ikke tro denne tråden ble startet, så har det kokt ned til S-A også her. Det er faktisk et viktig poeng blant annet du ser ut til å overse fullstendig, nemlig at VB velger sine samarbeidspartnere ut fra kvalitetskriterier. Dette skyldes sikkert manglende kunnskap fra din side, men flere har påpekt dette uten at det ser ut til å gå inn. For meg, og sikkert mange med meg er kvaliteten på samarbeidspartneren svært viktig når vi adopterer. Dette gir en god basis i forhold til de barna vi skal vie resten av livene våre til. Det er nemlig det adopsjon er for _meg_, en livsoppgave. Tror nesten du må ha vært i ett av landene og sett hvordan det arbeides der før du fullt ut kan skjønne viktigheten av nettopp denne kvaliteten. Så lenge det finnes land å velge mellom for alle som blir godkjente i BUFA er faktisk kravene som stilles i de enkelte landene av underordnet betydning. Det er viktigere at barna har det godt før de kommer til familiene sine, at adopsjonsprosessen er trygg og ryddig osv osv enn at samarbeidsorganisasjonen er vidsynt og favner alle potensielle søkere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarepta Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Det er riktig at India har et mangfold av religiøse grupper, trosretninger og bevegelser. Dog er det likevel et faktum at medlemmer fra minoritetsreligioner som f.eks. buddhisme, islam og kristendom diskrimineres, ofte på det groveste, uten at den hinduistisk orienterte regjeringen løfter en finger. Dette slår ikke ut på noe vis overfor oss som adopterer derfra, selvom vi nok blir regnet som"kristne" uten å være bekjennende selv. Som turist har jeg heller ikke merket noe til dette. Men jeg kjenner kristne indere som lever i frykt for vold eller andre diskriminderende handlinger mot enkeltmennesker eller grupper til daglig. Dessuten har India èn adopsjonslov for hinduer, en annen for personer som tilhører andre religioner. Vet ikke nøyaktig hva ulikhetene består i, men har fått det med meg at det faktisk er tilfelle. Hilsen fra en annen India - adoptant India har faktisk bare èn adopsjonslov-for hinduer. Alle andre må få sitt barn som fosterbarn etter den såkalte "guardian and ward's act" fra ca 1900 - en arv fra engelskmennene - og adoptere lovformelig i landet vi bor i. Hva kristne indere som ønsker å adoptere i hjemlandet gjør, vet jeg faktisk ikke, men innen islam finnes det ikke noe sånt som adopsjon, bare en slags forsterket fosterbarnsordning, tror den heter kefala (gjelde islam, ikke spes India). For en troende, uansett religion, oppleves det naturlig å tro - og jeg har opplevd at mennesker fra andre religioner mest av alt undrer seg over folk fra vesten som hevder at de ikke tror på NOE! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Da ville det være på sin plass hvis du holdt deg til tema, som var "adopsjon og tro", istedet for å diskutere "Sør". Poenget er at å nekte adopsjon pga folks livssyn er like gale som å nekte å ansette folk fordi de er adoptert. Selvsagt kan man adoptere fra andre land, og selvsagt kan man få jobb andre steder, men det er ikke poenget. Forsøk å holde deg til tema, er du snill. Med vennlig hilsen Så du syns det er å holde seg til tema når du legger ord i munnen på meg uten at jeg har vært i nærheten av å si det du mener jeg insinuerer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Så du syns det er å holde seg til tema når du legger ord i munnen på meg uten at jeg har vært i nærheten av å si det du mener jeg insinuerer? Les det jeg skriver da! Sitat: "Insinuerer du at ikke-kristne er "verre" foreldre enn kristne?" Bemerk spørsmålstegnet. Det var et helt greit spørsmål, som følger fra det du skrev om at det er "OK" at ikke enslige får adoptere. Siden du tydeligvis mener at det er "OK" at ikke-kristne ikke får adoptere, er det nærliggende å lure på om du også mener at ikke-kristne derfor er dårligere foreldre. Håper fremdeles på svar. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hvor mye vet du egentlig om adopsjon? Ingen, _ingen_ nektes adopsjon i Norge ut fra livssyn! Adopsjonsformidlerne i Norge følger norsk adopsjonslovgivning + at de forholder seg til kravene det stilles i landene det adopteres fra. Langt de færreste adoptanter fyller kriteriene i alle land, og de velger selvsagt land deretter. Jeg vil tro det er en helhetlig vurering fra VB sin side at de valgte nettopp den samarbeidspartneren i S-A som de gjorde. Så lenge vi ikke kjenner bakgrunnen for dette valget syns jeg det blir helt feil å ensidig henge seg opp i dette med tro. Det var forresten på tro/ikke tro denne tråden ble startet, så har det kokt ned til S-A også her. Det er faktisk et viktig poeng blant annet du ser ut til å overse fullstendig, nemlig at VB velger sine samarbeidspartnere ut fra kvalitetskriterier. Dette skyldes sikkert manglende kunnskap fra din side, men flere har påpekt dette uten at det ser ut til å gå inn. For meg, og sikkert mange med meg er kvaliteten på samarbeidspartneren svært viktig når vi adopterer. Dette gir en god basis i forhold til de barna vi skal vie resten av livene våre til. Det er nemlig det adopsjon er for _meg_, en livsoppgave. Tror nesten du må ha vært i ett av landene og sett hvordan det arbeides der før du fullt ut kan skjønne viktigheten av nettopp denne kvaliteten. Så lenge det finnes land å velge mellom for alle som blir godkjente i BUFA er faktisk kravene som stilles i de enkelte landene av underordnet betydning. Det er viktigere at barna har det godt før de kommer til familiene sine, at adopsjonsprosessen er trygg og ryddig osv osv enn at samarbeidsorganisasjonen er vidsynt og favner alle potensielle søkere. Du skriver: "Tror nesten du må ha vært i ett av landene " Jeg har BODD i både Brasil og i Sør Afrika. Jeg har vært i kortere eller lengre perioder i Thailand (sist forrige måned), Peru og en rekke andre land. Men det var ikke det emnet handlet om her. ==== Ingen benekter at en pålitelig samarbeidspartner er viktig, men når samarbeidspartneren nekter å samarbeide med alle som ikke har samme livssyn, så er ikke "samarbeidspartner" det rette ordet. Å insistere på at adoptivforeldre skal ha samme livssyn som eierene av barnehjemmet er livssynsterrorisme. Man kunne ha hatt en del forståelse for det hvis man sa at "adoptivforeldre skal ha samme livssyn som barnenes biologiske foreldre", men her er det snakk om samme livssyn som eierene av barnehjemmet! Sør Afrika er stort, og det er neppe noe som helst problem med å finne et mer etisk barnehjem. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Du skriver: "Tror nesten du må ha vært i ett av landene " Jeg har BODD i både Brasil og i Sør Afrika. Jeg har vært i kortere eller lengre perioder i Thailand (sist forrige måned), Peru og en rekke andre land. Men det var ikke det emnet handlet om her. ==== Ingen benekter at en pålitelig samarbeidspartner er viktig, men når samarbeidspartneren nekter å samarbeide med alle som ikke har samme livssyn, så er ikke "samarbeidspartner" det rette ordet. Å insistere på at adoptivforeldre skal ha samme livssyn som eierene av barnehjemmet er livssynsterrorisme. Man kunne ha hatt en del forståelse for det hvis man sa at "adoptivforeldre skal ha samme livssyn som barnenes biologiske foreldre", men her er det snakk om samme livssyn som eierene av barnehjemmet! Sør Afrika er stort, og det er neppe noe som helst problem med å finne et mer etisk barnehjem. Med vennlig hilsen Du skriver: "Du skriver: "Tror nesten du må ha vært i ett av landene " Jeg har BODD i både Brasil og i Sør Afrika. Jeg har vært i kortere eller lengre perioder i Thailand (sist forrige måned), Peru og en rekke andre land." Nå har jeg ikke inntrykk av at ting går helt inn hos deg, men å argumentere ut fra en halv setning er ikke akkurat særlig meningsfullt for noen andre enn kanskje deg. Mens du bodde i Brasil og Sør-Afrika, mens du var på en av dine mange turer i Thailand eller Peru, hvor mange ganger har du sett hvordan en organisasjon som formidler adopsjon arbeider? Hvis svaret ditt på dette spørsmålet er "ingen" så har du ikke forutsetning til å skjønne hvor jeg vil med forrige innlegget mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Les det jeg skriver da! Sitat: "Insinuerer du at ikke-kristne er "verre" foreldre enn kristne?" Bemerk spørsmålstegnet. Det var et helt greit spørsmål, som følger fra det du skrev om at det er "OK" at ikke enslige får adoptere. Siden du tydeligvis mener at det er "OK" at ikke-kristne ikke får adoptere, er det nærliggende å lure på om du også mener at ikke-kristne derfor er dårligere foreldre. Håper fremdeles på svar. Med vennlig hilsen Jeg har ikke sagt at det er OK at ikke enslige får adoptere, det får de nemlig. Det primære med adopsjon er likevel ikke å skaffe barn til enslige! Jeg syns altså kvaliteten på en samarbeidsorganisasjon er overordnet de ensliges behov for å få adoptere så lenge det finnes andre muligheter for denne søkergruppen. Adopsjonsforeningene skal primært skaffe foreldre til barna, ikke barn til foreldrene. I stedet for å be meg lese det du skriver, så les det du selv skriver: * insinuerer du at .. * det er nærliggende å tro .... * siden du tydeligvis mener ... Du legger meninger og ord i munnen på folk i stedet for å se at de faktisk mener akkurat det de skriver. Du har f.eks fremdeles ikke svart på hvor mye du kan om adopsjon, men forventer at folk skal besvare spørsmål du tar ut av intet. Jeg skriver akkurat det jeg mener i innleggene mine, det er bare å lese det jeg skriver for å se hva jeg faktisk syns. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjønner ikke hva du mener Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Les det jeg skriver da! Sitat: "Insinuerer du at ikke-kristne er "verre" foreldre enn kristne?" Bemerk spørsmålstegnet. Det var et helt greit spørsmål, som følger fra det du skrev om at det er "OK" at ikke enslige får adoptere. Siden du tydeligvis mener at det er "OK" at ikke-kristne ikke får adoptere, er det nærliggende å lure på om du også mener at ikke-kristne derfor er dårligere foreldre. Håper fremdeles på svar. Med vennlig hilsen Er det noen sammenheng mellom enslige foreldre og kristne foreldre siden du sidestiller disse? Hvis man mener at adoptivbarn er mest tjent med to foreldre, så mener man at ikke-kristne er dårligere foreldre enn kristne foreldre? Ja, det er vel rett og rimelig å konkludere slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skjønner ikke problemet ditt? Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Du skriver: "Tror nesten du må ha vært i ett av landene " Jeg har BODD i både Brasil og i Sør Afrika. Jeg har vært i kortere eller lengre perioder i Thailand (sist forrige måned), Peru og en rekke andre land. Men det var ikke det emnet handlet om her. ==== Ingen benekter at en pålitelig samarbeidspartner er viktig, men når samarbeidspartneren nekter å samarbeide med alle som ikke har samme livssyn, så er ikke "samarbeidspartner" det rette ordet. Å insistere på at adoptivforeldre skal ha samme livssyn som eierene av barnehjemmet er livssynsterrorisme. Man kunne ha hatt en del forståelse for det hvis man sa at "adoptivforeldre skal ha samme livssyn som barnenes biologiske foreldre", men her er det snakk om samme livssyn som eierene av barnehjemmet! Sør Afrika er stort, og det er neppe noe som helst problem med å finne et mer etisk barnehjem. Med vennlig hilsen Hvorfor er det så mye verre å kreve et visst livssyn enn å kreve at søkere må ha sterilitetsattest, må være gift, må ha god utdannelse, må være over 30 osv osv....??? Dette er jo krav som de forskjellige land stiller! Men - som vanlig så skal folk steile når det gjelder kristendom, for man kan da ikke kreve at man skal tro noe spesielt?? Jeg ser ikke helt forskjellen! Et land krever sterilitetsattest for at en skal få adoptere, et annet land krever at man er kristne. Hvorfor har du problem med det?? Det er jo derfor folk velger land etter hva som passer til deres livssituasjon. Jeg kan ikke huske at noen har laget masse bråk over at folk som ikke har sterilitetsattest ikke er like gode foreldre som de med?? Bare for å ta et eksempel... Eller at de som er over 35 år er mindre flinke til å ta seg av babyer?? Man burde jo bli skikkelig sinte på Colombia for at de har slike dumme regler? Nei, gå i deg selv Sør, og rett skytsen dit det trengs. Dette er flisespikkeri og rett og slett liten toleranse overfor kristendom!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Jeg har ikke sagt at det er OK at ikke enslige får adoptere, det får de nemlig. Det primære med adopsjon er likevel ikke å skaffe barn til enslige! Jeg syns altså kvaliteten på en samarbeidsorganisasjon er overordnet de ensliges behov for å få adoptere så lenge det finnes andre muligheter for denne søkergruppen. Adopsjonsforeningene skal primært skaffe foreldre til barna, ikke barn til foreldrene. I stedet for å be meg lese det du skriver, så les det du selv skriver: * insinuerer du at .. * det er nærliggende å tro .... * siden du tydeligvis mener ... Du legger meninger og ord i munnen på folk i stedet for å se at de faktisk mener akkurat det de skriver. Du har f.eks fremdeles ikke svart på hvor mye du kan om adopsjon, men forventer at folk skal besvare spørsmål du tar ut av intet. Jeg skriver akkurat det jeg mener i innleggene mine, det er bare å lese det jeg skriver for å se hva jeg faktisk syns. Hvis du skal sitere meg, så gjør det korrekt. Jeg spurte deg om du insinuerte. Du forfalsker mine innlegg ved å påstå at jeg skrev at du insinuerte. Det gjorde jeg ALDRI. Den slags løgn bør du holde deg for god til. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Er det noen sammenheng mellom enslige foreldre og kristne foreldre siden du sidestiller disse? Hvis man mener at adoptivbarn er mest tjent med to foreldre, så mener man at ikke-kristne er dårligere foreldre enn kristne foreldre? Ja, det er vel rett og rimelig å konkludere slik. Hei, Logitech skrev, i et innlegg om å nekte ikke-kristne å adoptere, at to foreldre er bedre enn én foreldre. Det er kanskje sant, men derfor SPURTE jeg Logitechmusa om h*n insinuerte at kristne foreldre var "bedre" enn ikke-kristne. (Altså, siden Logitechmusa dro inn enslige.) Jeg spurte LTM et spørsmål som jeg enda ikke har fått svar på. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Du skriver: "Du skriver: "Tror nesten du må ha vært i ett av landene " Jeg har BODD i både Brasil og i Sør Afrika. Jeg har vært i kortere eller lengre perioder i Thailand (sist forrige måned), Peru og en rekke andre land." Nå har jeg ikke inntrykk av at ting går helt inn hos deg, men å argumentere ut fra en halv setning er ikke akkurat særlig meningsfullt for noen andre enn kanskje deg. Mens du bodde i Brasil og Sør-Afrika, mens du var på en av dine mange turer i Thailand eller Peru, hvor mange ganger har du sett hvordan en organisasjon som formidler adopsjon arbeider? Hvis svaret ditt på dette spørsmålet er "ingen" så har du ikke forutsetning til å skjønne hvor jeg vil med forrige innlegget mitt. Hei, Resten av befolkningen er altså ikke tilbakestående, ChiengMai. Vi behøver ikke "bo" på barnehjem for å forstå de etiske problemstillingene med organisasjoner som insisterer at adoptivforeldre skal ha samme livssyn som eierene av barnehjemmet, mer enn man behøver å være adoptert for å forstå at et firma som ikke vil ansette adopterte er umoralsk (og det som verre er). Vær vennlig å forholde deg til argumentene, istedet for dette personlige dillet. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 India har faktisk bare èn adopsjonslov-for hinduer. Alle andre må få sitt barn som fosterbarn etter den såkalte "guardian and ward's act" fra ca 1900 - en arv fra engelskmennene - og adoptere lovformelig i landet vi bor i. Hva kristne indere som ønsker å adoptere i hjemlandet gjør, vet jeg faktisk ikke, men innen islam finnes det ikke noe sånt som adopsjon, bare en slags forsterket fosterbarnsordning, tror den heter kefala (gjelde islam, ikke spes India). For en troende, uansett religion, oppleves det naturlig å tro - og jeg har opplevd at mennesker fra andre religioner mest av alt undrer seg over folk fra vesten som hevder at de ikke tror på NOE! Takk for oppdateringen, sarepta! Når du sier det, så har jeg hørt/ lest om "guardian and ward's act" tidligere og at det er denne vi ikke - hinduer kan "adoptere" under, dvs. adoptere barnet hjemme i Norge. Jeg har faktisk også lest en artikkel i Indiaexpress.com fra oktober 1999 om at kristne nå også har muligheten til å adoptere. I Bombay High Court ble følgende slått fast: "The fundamental right to life of an orphaned child includes a right to be adopted by parents, to have a home, name and nationality and it is an enforceable right, justiciable in civil courts" Jeg siterer videre hvordan dette kan foregå: "While doing so, the Bombay High Court has also held that couples or parents who have been made guardians under the Guardianship and Wards Act, 1860, can move for adoption of their wards after a tw year period. Following which, a court would have the powers to allow them to adopt the children, provided certain provisions have been met with." Jeg forsøkte å finne den igjen på nettet, men det lyktes ikke, så hvis du er interessert i å lese hele, kan jeg scanne den og maile til deg. Ellers er det nok også min opplevelse når jeg møter indere eller andre asiater, som oftest er svært religiøse, at vi lett kan finne forståelse hos hverandre, i motsetning til når disse møter ikke - troende her i Norge og Vesten. Dette ble vel forsåvidt langt utenfor tema, men jeg syntes det var så interessant at jeg ble litt revet med... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest '!-o-!' Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hvis du skal sitere meg, så gjør det korrekt. Jeg spurte deg om du insinuerte. Du forfalsker mine innlegg ved å påstå at jeg skrev at du insinuerte. Det gjorde jeg ALDRI. Den slags løgn bør du holde deg for god til. Med vennlig hilsen Du er faen hakke meg ikke god! DU skriver dette innlegget etter å ha sitert og diskutert ut fra andres HALVE setninger! Må si det gir deg tungde. Ja ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest '!-o-!' Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hei, Logitech skrev, i et innlegg om å nekte ikke-kristne å adoptere, at to foreldre er bedre enn én foreldre. Det er kanskje sant, men derfor SPURTE jeg Logitechmusa om h*n insinuerte at kristne foreldre var "bedre" enn ikke-kristne. (Altså, siden Logitechmusa dro inn enslige.) Jeg spurte LTM et spørsmål som jeg enda ikke har fått svar på. Med vennlig hilsen Nøyaktig hvor har Logitechmusa skrevet at ikke-kristne ikke burde få adoptere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest '!-o-!' Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hei, Resten av befolkningen er altså ikke tilbakestående, ChiengMai. Vi behøver ikke "bo" på barnehjem for å forstå de etiske problemstillingene med organisasjoner som insisterer at adoptivforeldre skal ha samme livssyn som eierene av barnehjemmet, mer enn man behøver å være adoptert for å forstå at et firma som ikke vil ansette adopterte er umoralsk (og det som verre er). Vær vennlig å forholde deg til argumentene, istedet for dette personlige dillet. Med vennlig hilsen Du er en tragisk vits! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hvorfor er det så mye verre å kreve et visst livssyn enn å kreve at søkere må ha sterilitetsattest, må være gift, må ha god utdannelse, må være over 30 osv osv....??? Dette er jo krav som de forskjellige land stiller! Men - som vanlig så skal folk steile når det gjelder kristendom, for man kan da ikke kreve at man skal tro noe spesielt?? Jeg ser ikke helt forskjellen! Et land krever sterilitetsattest for at en skal få adoptere, et annet land krever at man er kristne. Hvorfor har du problem med det?? Det er jo derfor folk velger land etter hva som passer til deres livssituasjon. Jeg kan ikke huske at noen har laget masse bråk over at folk som ikke har sterilitetsattest ikke er like gode foreldre som de med?? Bare for å ta et eksempel... Eller at de som er over 35 år er mindre flinke til å ta seg av babyer?? Man burde jo bli skikkelig sinte på Colombia for at de har slike dumme regler? Nei, gå i deg selv Sør, og rett skytsen dit det trengs. Dette er flisespikkeri og rett og slett liten toleranse overfor kristendom!! Hei SIPD?, Problemet er at her har du et barnehjem som tar inn barn av alle livssyn, og nekter å videreformidle til andre enn kristne (som er tydeligvis livssynet til eierene av barnehjemmet). (Selvsagt like ille om det var muslimer, human-etikere, hinduer, osv.). VB velger så å samarbeide med disse, på tross av at det må finnes mange andre som ikke påtvinger barn livssynet til barnehjemseierene. Selvsagt kan ikke-kristne forsøke å adoptere fra andre land, men det er en like "dårlig løsning" som å si at "adopterte kan få jobb i andre byer" som respons til et firma som nekter å ansette adopterte. === Men dette er kanskje ekstra ille i Sør Afrika, med tanke på at det ikke engang er 10 år siden apartheid falt. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104300-adopsjon-og-tro/page/2/#findComment-605520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.