Gå til innhold

Adopsjon og tro

Anbefalte innlegg

Gjest - over og ut -
Skrevet

*banker på ryggen*

:-)

Det er selvsagt ikke bare de som adopterer som har rett til å uttale seg om etiske spørsmål rundt adopsjon.

Mine argumenter blir ikke (u)gyldigere om jeg hadde adoptert 5 barn selv. Det er argumentene som er viktige, ikke personen som fremsetter dem.

Med vennlig hilsen

Neida, enhver er i sin fulle rett til å uttale seg om hva man vil, når man vil.

Men du har kanskje lagt merke til at nettopp du som _ikke_ har adoptert er den ene av to (i motsetning til de mange andre adoptantene som argumenterer dere imot) som har hengt seg opp i det påståtte problemet omkring en viss adopsjonsorganisasjons krav om livssynstilhørighet?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• sarepta

6

• Logitechmusa

6

• Mamta

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke nå nei
Skrevet

*banker på ryggen*

:-)

Det er selvsagt ikke bare de som adopterer som har rett til å uttale seg om etiske spørsmål rundt adopsjon.

Mine argumenter blir ikke (u)gyldigere om jeg hadde adoptert 5 barn selv. Det er argumentene som er viktige, ikke personen som fremsetter dem.

Med vennlig hilsen

ChiengMay prøver så vidt jeg kan se å nyansere det med valg av samarbeidspartner der du ensidig har hengt deg opp i den kristne delen ved adopsjoner fra Sør-Afrika. H*n har rett, det er ikke så enkelt som du vil ha det til.

En annen ting: Å ha vært i, eller bodd i et land gjør ikke at du har sett hvordan en adopsjonsformidler arbeider. Å ha sett dette på nært hold gir en forståelse for hvor viktig det er at flere kriterier legges til grunn ved valg av samarbeidspartnere. Med hånden på hjertet: Før jeg selv adopterte hadde jeg ingen forutsetninger for å skjønne hvordan dette fungerte. Det er mye mer enn sunn fornuft som ligger bak. ChiengMay har prøvd å si det til deg, du har ikke forstått.

Skrevet

Neida, enhver er i sin fulle rett til å uttale seg om hva man vil, når man vil.

Men du har kanskje lagt merke til at nettopp du som _ikke_ har adoptert er den ene av to (i motsetning til de mange andre adoptantene som argumenterer dere imot) som har hengt seg opp i det påståtte problemet omkring en viss adopsjonsorganisasjons krav om livssynstilhørighet?

Hei,

Ja, og det kan man jo tolke som en unnfallenhet blant de andre, ikke sant?

Kanskje de egentlig burde være mer opptatt av det etiske?

===

For å ta bruke "nekte å ansette adopterte" som et eksempel igjen: Det ville vært lett for adopterte i andre byer (som hadde jobb) ikke å bry seg om at adopterte i én bygd måtte flytte fra bygden for å få jobb.

Legg også merke til at jeg gjentatte ganger har påpekt at det er like ille uansett om det er kristne, muslimer eller ateister som påtvinger andre livssynet sitt.

Med vennlig hilsen

Gjest ikke nå nei
Skrevet

Nettopp.

Bemerk ordene "innlegg om".

Innlegget handlet OM "å nekte ikke-kristne å adoptere".

Igjen, bemerk ordet "om".

Er det behov for ytterligere lesehjelp? ;-)

Med vennlig hilsen

Hvor er innlegget om å nekte ikke-kristne å adoptere? Et slikt innlegg har ikke jeg sett.

Gjest ikke nå nei
Skrevet

Hei,

===

For å ta bruke "nekte å ansette adopterte" som et eksempel igjen: Det ville vært lett for adopterte i andre byer (som hadde jobb) ikke å bry seg om at adopterte i én bygd måtte flytte fra bygden for å få jobb.

Legg også merke til at jeg gjentatte ganger har påpekt at det er like ille uansett om det er kristne, muslimer eller ateister som påtvinger andre livssynet sitt.

Med vennlig hilsen

Det er der forskjellen ligger: For deg handler dette om religion, for de andre her inne handler det om adopsjon.

Skrevet

ChiengMay prøver så vidt jeg kan se å nyansere det med valg av samarbeidspartner der du ensidig har hengt deg opp i den kristne delen ved adopsjoner fra Sør-Afrika. H*n har rett, det er ikke så enkelt som du vil ha det til.

En annen ting: Å ha vært i, eller bodd i et land gjør ikke at du har sett hvordan en adopsjonsformidler arbeider. Å ha sett dette på nært hold gir en forståelse for hvor viktig det er at flere kriterier legges til grunn ved valg av samarbeidspartnere. Med hånden på hjertet: Før jeg selv adopterte hadde jeg ingen forutsetninger for å skjønne hvordan dette fungerte. Det er mye mer enn sunn fornuft som ligger bak. ChiengMay har prøvd å si det til deg, du har ikke forstått.

Hei,

Takk for innlegg.

Jeg har ikke påstått at jeg "vet alt om adopsjon", men ettersom jeg faktisk har bodd i Sør Afrika kjenner jeg trolig situasjonen der bedre enn de fleste her.

Poenget er at man ikke behøver å være "ekspert på adopsjon" for å forstå at det er moralsk forkastelig for et barnehjem kun å adoptere barn til forelder med samme livssyn som eierene av barnehjemmet har. Enda mer når mange av barnenes biologiske foreldre trolig har en annen religion, og at disse barnene derfor påtvinges en religion som ikke er deres.

Dog kommer det også noen "historiske aspekter" inn i saken, som kanskje gjør det verre (tenker på apartheid).

Forøvrig behøver du ikke være redd for å bruke nicket ditt! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvor er innlegget om å nekte ikke-kristne å adoptere? Et slikt innlegg har ikke jeg sett.

Hei,

Refererer til diskusjonen om VB og barnehjemmet i SA, som kun adopterer til kristne (og ikke til ikke-kristne).

Med vennlig hilsen

Gjest @nonymus
Skrevet

Hei,

Takk for innlegg.

Jeg har ikke påstått at jeg "vet alt om adopsjon", men ettersom jeg faktisk har bodd i Sør Afrika kjenner jeg trolig situasjonen der bedre enn de fleste her.

Poenget er at man ikke behøver å være "ekspert på adopsjon" for å forstå at det er moralsk forkastelig for et barnehjem kun å adoptere barn til forelder med samme livssyn som eierene av barnehjemmet har. Enda mer når mange av barnenes biologiske foreldre trolig har en annen religion, og at disse barnene derfor påtvinges en religion som ikke er deres.

Dog kommer det også noen "historiske aspekter" inn i saken, som kanskje gjør det verre (tenker på apartheid).

Med vennlig hilsen

"Forøvrig behøver du ikke være redd for å bruke nicket ditt! :-)"

Det er ikke alle som har like stort behov for å oppnå en viss status i cyber space.

mvh

Skrevet

Det er der forskjellen ligger: For deg handler dette om religion, for de andre her inne handler det om adopsjon.

Dersom dere ikke "prater til meg", kan dere vel ta vekk nicket mitt i overskrifta? :-)

Gjest ikke nå nei
Skrevet

Hei,

===

Med vennlig hilsen

For å være ærlig, da vi i sin tid valgte hvilket land vi skulle adoptere fra var den religiøse biten noe vi overhodet ikke levnet en tanke! For oss er det rett og slett uvesentlig. Vi var opptatte av seriøsiteten i arbeidet til samarbeidsorganisasjonen. Vi var opptatte av at barnet skulle ha et best mulig utgangspunkt før det kom til oss. Vi var faktisk også opptatt av at den mora som måtte gi fra seg barnet skulle få hjelp til å forsøke å beholde barnet sitt selv før det ble frigitt for adopsjon etc. Noen vektlegger forutsigbarhet i prosessen, noen vektlegger at de ønsker så små barn som mulig. Det er nok mange etiske spørmål rundt adopsjoner som sådan, men langt de færreste ser nok religion som et stort, stygt spøkelse man må bekjempe.

Skrevet

Hei,

Nei, det handler ikke om religion (les den siste setningen i innlegget mitt), men om etikk og moral.

Og etikk og moral er (eller ihvertfall burde være) en vesentlig del av noe så komplisert som adopsjon.

Videre: etikk og moral-diskusjonen er åpenbart noe som bør være åpen for alle interesserte, og ikke en lukket diskusjon blant adoptivforeldre.

Med vennlig hilsen

Gjest ikke nå nei
Skrevet

Hei,

Takk for innlegg.

Med vennlig hilsen

Dette er nicket mitt. Stort sett lurker jeg bare, men siden jeg forsto det ChiengMay skrev og du tydeligvis ikke gjorde det valgte jeg å uttale meg. Skal snart lurke tilbake til lesemodus.

Gjest ikke nå nei
Skrevet

Hei,

Takk for innlegg.

Med vennlig hilsen

"Poenget er at man ikke behøver å være "ekspert på adopsjon" for å forstå at det er moralsk forkastelig for et barnehjem kun å adoptere barn til forelder med samme livssyn som eierene av barnehjemmet har."

Ikke alle ser på dette som moralsk forkastelig. Mange har faktisk prøvd å si at de mener det er en bagatell i den store sammenhengen.

Skrevet

For å være ærlig, da vi i sin tid valgte hvilket land vi skulle adoptere fra var den religiøse biten noe vi overhodet ikke levnet en tanke! For oss er det rett og slett uvesentlig. Vi var opptatte av seriøsiteten i arbeidet til samarbeidsorganisasjonen. Vi var opptatte av at barnet skulle ha et best mulig utgangspunkt før det kom til oss. Vi var faktisk også opptatt av at den mora som måtte gi fra seg barnet skulle få hjelp til å forsøke å beholde barnet sitt selv før det ble frigitt for adopsjon etc. Noen vektlegger forutsigbarhet i prosessen, noen vektlegger at de ønsker så små barn som mulig. Det er nok mange etiske spørmål rundt adopsjoner som sådan, men langt de færreste ser nok religion som et stort, stygt spøkelse man må bekjempe.

Hei,

Jeg er enig med deg i det du skriver.

Samtidig må det være "lov" å stille spørsmål ved VB og barnehjemmet som kun adopterer til kristne foreldre?

Ikke fordi de krever "kristne", men fordi de krever samme livssyn som eierene av barnehjemmet.

Hvis de hadde krevd samme livssyn som barnenes biologiske foreldre, ville jeg hatt en forståelse for det.

Men her misbruker barnehjemmets eiere deres posisjon til å påtvinge barn eierenes livssyn, og VB "er med på leken".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dette er nicket mitt. Stort sett lurker jeg bare, men siden jeg forsto det ChiengMay skrev og du tydeligvis ikke gjorde det valgte jeg å uttale meg. Skal snart lurke tilbake til lesemodus.

Hei,

OK. Hyggelig at du skriver.

Jeg lurte på om du var "en av de faste" som plutselig var blitt redd meg! *S*

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Poenget er at man ikke behøver å være "ekspert på adopsjon" for å forstå at det er moralsk forkastelig for et barnehjem kun å adoptere barn til forelder med samme livssyn som eierene av barnehjemmet har."

Ikke alle ser på dette som moralsk forkastelig. Mange har faktisk prøvd å si at de mener det er en bagatell i den store sammenhengen.

Hei,

Jo, og det har de selvsagt lov til å mene - men "vi andre" har vel lov til å mene noe annet, og diskutere det?

Mange ville mene at det er "en bagatell i den store sammenhengen" hvis et firma nektet å ansette adopterte.

Hva mener du om det?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dersom dere ikke "prater til meg", kan dere vel ta vekk nicket mitt i overskrifta? :-)

Vi synes det er koselig å ha deg med! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest ikke nå nei
Skrevet

Vi synes det er koselig å ha deg med! ;-)

Med vennlig hilsen

Snakk for deg selv! :-)

Skjønner godt irritasjonen til molli, jeg da.

Gjest ikke nå nei
Skrevet

Hei,

Refererer til diskusjonen om VB og barnehjemmet i SA, som kun adopterer til kristne (og ikke til ikke-kristne).

Med vennlig hilsen

Ja, men dette er i utgangspunktet en helt annen tråd. Skal tro hvem som kom drassend med Sør Afrika hit.

Skrevet

Ja, men dette er i utgangspunktet en helt annen tråd. Skal tro hvem som kom drassend med Sør Afrika hit.

Sarepta og Mamta, tror jeg.

(Har ikke giddet å sammenligne dato/tid.)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...