Gjest moonalisa Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 liten kommentar til Fei som synes det er litt "synd" at barnet vil bruke sitt først gitte navn... Vår datter vil hete sitt kinesiske navn De to første dagene etter at vi hadde fått vår jente i Kina 13 mnd gammel, kalte vi henne ved det norske navnet hun har fått av oss. Da vi så tok i bruk hennes kinesiske navn, var det tydelig at hun husket, likte best og (for oss er dette siste viktig-) hun var, og eeer ***sitt kinesiske navn***. Hun er snart 2 og et halvt. Dagen etter at vi hadde hatt besøk av en voksen som så bilder fra Kina-reisen, sitter skatten vår i senga og sier med sitt største glis: "Jeg ER **begge sine kinesiske fornavn** jeg! Til daglig bruker vi altså det ene av dem, -som jo er annerledes enn vanlige norske, men nydelig synes vi. Dersom vår store skatt ønsker bruke sitt "norske" navn, får tiden vise. Hva er det egentlig å ha norsk navn... i barnehagen heter de Subetshaan, Hedda, Varda, Fahad, Storm, Isvadi, Aisjegul. De er alle norske... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104324-vedr%C3%B8rende-navn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ut mot havet Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Flott innlegg. Du er i alle fall inne på noe der...med norske navn mener jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104324-vedr%C3%B8rende-navn/#findComment-603633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart når jeg skrev innlegget mitt om navn. Vi bruker også hennes kinesiske navn en del, hun har sitt kinesiske fornavn som mellomnavn - og jeg syns navnet hennes er vakkert. Jeg tror nok hun vil synes sitt "norske" navn er vakkert også, kanskje det rett og slett bare er litt vanskelig å uttale for henne. Hun vet jo utmerket godt at det er henne når vi bruker dette navnet. Vi hadde lyst til å beholde begge navnene som mellomnavn når vi fikk henne, men det første var etternavn, og vårt etternavn det MÅ hun jo ha?? Jeg syns jo det blir litt feil å "lage" et kinesisk etternavn om til et fornavn også. En annen ting er at navnet skrives helt annerledes enn det uttales, og det er ganske slitsomt å skulle forklare hva du egentlig heter hele tiden. Men takk for alle innspill. Fikk jo noe å tenke på da (-: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104324-vedr%C3%B8rende-navn/#findComment-603751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dolianer Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart når jeg skrev innlegget mitt om navn. Vi bruker også hennes kinesiske navn en del, hun har sitt kinesiske fornavn som mellomnavn - og jeg syns navnet hennes er vakkert. Jeg tror nok hun vil synes sitt "norske" navn er vakkert også, kanskje det rett og slett bare er litt vanskelig å uttale for henne. Hun vet jo utmerket godt at det er henne når vi bruker dette navnet. Vi hadde lyst til å beholde begge navnene som mellomnavn når vi fikk henne, men det første var etternavn, og vårt etternavn det MÅ hun jo ha?? Jeg syns jo det blir litt feil å "lage" et kinesisk etternavn om til et fornavn også. En annen ting er at navnet skrives helt annerledes enn det uttales, og det er ganske slitsomt å skulle forklare hva du egentlig heter hele tiden. Men takk for alle innspill. Fikk jo noe å tenke på da (-: Jeg husker ikke hvor jeg leste det (tror det ble referert her en gang), men det er blitt rådet til at man gjør om skrivemåten til slik det uttales. Kinesiske navn skrives jo egentlig med et TEGN, og blir omgjort til et skriftspråk som kan uttales på engelsk - derfor kan man like godt skrive dem slik de uttales på norsk.Dvs skrive navnet med J istedenfor Y for eksempel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104324-vedr%C3%B8rende-navn/#findComment-605414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.