Gå til innhold

AD, bivirkning,seponering

Anbefalte innlegg

Må si jeg blir skremt over alle bi-virkningene som folk får av AD , her Efexor. Blir ikke bedre når jeg reagerte krafrig på den når jeg prøvde, tok 1 tablett, og var dårlig i 4 dager..:)

Nå blir jeg vel satt på annen medisin....det er vel det eneste som gjelder ..

Jeg tror ikke jeg vil prøve mer AD, høres ut som alle er fulle av bi-virkninger

Noen som kan si noe mer spesifikt om hva som skjer når en slutter med AD?(seponering), høres helt forferdelig ut

Greit å få høre om posetive erfaringer også...:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104340-ad-bivirkningseponering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Innleggene på DOL den siste tiden kan få en til å tro at bivirkninger er obligatorisk.

Fakta er at det er de færreste som får alvorlige bibirkninger.

Ganske mange får en lett og forbigående kvalme en ukes tid ved oppstart.

Mellom 20 og 50% får en eller annen lett seksuell bivirkning. Det vanligste er forsinket orgasme (en fordel for mange menn).

Seponeringsbivirkninger er så vanlige/sjeldne at ingen av mine pasienter har hatt det i de > 10 årene jeg har behandlet folk med SSRI.

Hei!

jeg har selv sluttet med efexor.sto på 3*75 mg dagen,trappet ned og sluttet nå mandag.jeg gikk de første dagene med kvalme,svimmelhet og "støt".dette har bedret seg nå og er nesten borte etter 5 dager uten med.jeg har hatt noen nedturer men det er vel bare å bite tenna sammen og tenke at dey blir bedre..

Lykke til!

Gjest ikke undertegnet

Innleggene på DOL den siste tiden kan få en til å tro at bivirkninger er obligatorisk.

Fakta er at det er de færreste som får alvorlige bibirkninger.

Ganske mange får en lett og forbigående kvalme en ukes tid ved oppstart.

Mellom 20 og 50% får en eller annen lett seksuell bivirkning. Det vanligste er forsinket orgasme (en fordel for mange menn).

Seponeringsbivirkninger er så vanlige/sjeldne at ingen av mine pasienter har hatt det i de > 10 årene jeg har behandlet folk med SSRI.

Da må jeg bare spørre (siden jeg ikke tror du er SÅ forskjellig fra andre behandlere):

HAR du lyttet til pasientenes historier om det de selv mener er bivirkninger og seponeringsvansker da????? Og trodd på det?

Eller gjør du som min lege/psykiater (og mange bekjentes) føyser oss av med at det vi forteller er 'noe annet' under henvisning til at slike ting 'ikke er rapportert tidligere'.

HVA skal til at det BLIR rapprotert da?

Jeg bare spør....

For oss pasientene er det visst ingen som tror på! Vi innbiller oss vel alt vi da, og har null peil når det gjelder å kjenne hva som skjer i egen kropp?

(Og jeg sier 'pasientene', siden dette har jeg diskutert med mange iløpet av min 'karriere' som SSRI-bruker. Så dette er ikke meninger jeg er alene om eller som jeg dikter opp for å 'ødelegge' for medisinindustrien eller HVEM det er jeg irriterer ved å fortelle hva jeg opplever.)

Gjest Trientali

både ved oppstart og seponering (og etterpå) har jeg vært plaget med sterke bivikninger.

Ved oppstart hadde jeg migrene konstant i nesten tre uker, og kastet opp nesten hver dag....dette ga seg etterhvert.

men disse tablettene er ikke verdt det...jeg har fått altfor mye ødelagt med dette. og uansett hva legene "vet" så er det jeg som må leve med det (dessverre). og tror dessuten ikke det er alt legene "vet" med dette....

prøv heller noe annet...

Annonse

happy1365380345

Hei :)

Er også en av de som har fryktelig dårlig erfaring med SSRI.

Noe av kunsten ved oppstart er vel å starte med små doser og ved seponering bruke lang tid.

Det er klart at mange sikkert har hatt positiv effekt av disse preparatene også, men jeg synes det virker som ufattelig mange fortsetter å ha problemer selv om de bruker disse medikamentene. Avtar depresjonen, så sliter de med bivirkninger.

Så man må veie for og mot da.

Kan du klare deg uten eller forsøke andre alternativer til bedring, så tror jeg det er det aller beste.

Jeg lider av GAD og jobber meg gjennom dette uten medikamenter. Det er ufattelig slitsomt, men jeg kjenner jo hvordan jeg også vokser på å faktisk takle dette.

Lykke til!

Gjest ikke undertegnet

Er også en av de som har fryktelig dårlig erfaring med SSRI.

Noe av kunsten ved oppstart er vel å starte med små doser og ved seponering bruke lang tid.

Det er klart at mange sikkert har hatt positiv effekt av disse preparatene også, men jeg synes det virker som ufattelig mange fortsetter å ha problemer selv om de bruker disse medikamentene. Avtar depresjonen, så sliter de med bivirkninger.

Så man må veie for og mot da.

Kan du klare deg uten eller forsøke andre alternativer til bedring, så tror jeg det er det aller beste.

Jeg lider av GAD og jobber meg gjennom dette uten medikamenter. Det er ufattelig slitsomt, men jeg kjenner jo hvordan jeg også vokser på å faktisk takle dette.

Lykke til!

Skulle ønske jeg hadde gjort som deg, jobbet meg igjennom uten medisiner.

Den forholdsvis utholdbare bekymringsangsten og lette depresjon jeg hadde i utgangspunktet var ingenting å hanskes med i forhold til alt jeg har hatt (og fortsatt har) av bivirkninger og seponeringsproblemer.

JEG byttet ut et forholdsvis lite (og naturlig oppstått) problem med et mye større, og pilleskapt. Og ikke vet jeg om det er reverserbart heller.

Skulle ønske jeg hadde gjort som deg, jobbet meg igjennom uten medisiner.

Den forholdsvis utholdbare bekymringsangsten og lette depresjon jeg hadde i utgangspunktet var ingenting å hanskes med i forhold til alt jeg har hatt (og fortsatt har) av bivirkninger og seponeringsproblemer.

JEG byttet ut et forholdsvis lite (og naturlig oppstått) problem med et mye større, og pilleskapt. Og ikke vet jeg om det er reverserbart heller.

Uffda, det hørtes ikke bra ut ,,..har hørt at man må være veldig forsiktig ved nedtrapping, og at det ikke er noe probl. hvis en gjør det riktig.....

Håper det går bra med deg til slutt da,..:)

happy1365380345

Da må jeg bare spørre (siden jeg ikke tror du er SÅ forskjellig fra andre behandlere):

HAR du lyttet til pasientenes historier om det de selv mener er bivirkninger og seponeringsvansker da????? Og trodd på det?

Eller gjør du som min lege/psykiater (og mange bekjentes) føyser oss av med at det vi forteller er 'noe annet' under henvisning til at slike ting 'ikke er rapportert tidligere'.

HVA skal til at det BLIR rapprotert da?

Jeg bare spør....

For oss pasientene er det visst ingen som tror på! Vi innbiller oss vel alt vi da, og har null peil når det gjelder å kjenne hva som skjer i egen kropp?

(Og jeg sier 'pasientene', siden dette har jeg diskutert med mange iløpet av min 'karriere' som SSRI-bruker. Så dette er ikke meninger jeg er alene om eller som jeg dikter opp for å 'ødelegge' for medisinindustrien eller HVEM det er jeg irriterer ved å fortelle hva jeg opplever.)

Jeg beklager at ditt i utgangspunktet "mindre problem har vokst seg til et stort".

Og det er nok en mager trøst at du ikke er alene om å oppleve dette....

Det er bekymringsfull utvikling når det kommer til bruk av SSRI og lignende preparater. Bak står gigantfirmaer vi ikke hverken har evne eller mulighet til å kjempe mot. Pakningsvedleggene dekker jo nå det meste av bivirkninger, så de har jo sitt på det tørre hvis det skulle komme til evnt søksmål.

Preparatene gis nå i større og større grad til barn, ungdom og voksne for å skulle være en "problemløser" for følelser vi måtte ha, som i utgangspunktet er helt naturlige.

Leger er mer eller mindre pålagt å forsøke dem før de sender deg videre i behandlingsapparatet. Og kommer du videre, er der en ventetid som i seg selv er lang nok til at det er lett å gape, og si ja takk til disse pillene. For man holder ikke ut, og man får ikke tilbud om den hjelpen man bør ha.

Starter man med et av disse preparatene og de funker, er det svært få som får tilbud om det som bør være en selvfølge side og side i behandlingen, nemlig en eller annen form for samtalepartner.

Jeg håper du finner veien tilbake til ditt i utgangspunkt "mindre problem", slik at du kan få en mulighet til å starte med blanke ark :)

Ikke gi opp - det finnes en vei.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...