Gå til innhold

Virkning av AD - nhd

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at det skal ta lang tid før man får virkning av AD, jeg har vel nå brukt cipramil en 3 - 4 uker...Syns ikke jeg merker så veldig virkning av det. Bør jeg be om å få øke dosen eller hva.

Jeg tar også aldomet (500mg morgen og kveld) og spurte om dette kunne være noe av årsaken til depresjon,

siden du syntes å mene dette, i et tidligere svar til meg, men fikk til svar at det var det sannsynligvis ikke. Og de syntes jeg skulle fortsette med det, og ikke bytte medisin.

Nå er jeg også i den situasjon at jeg føler jeg kunne sove døgnet rundt, og allikevel ikke være uthvilt. Og blir lett andpusten. Føler meg kort sagt elendig, og er redd for at det er noe alvorlig fysisk galt med meg (hjertet mitt eller noe).

Men iom at jeg også har psykiske problemer, er jeg redd legen min ikke tror på meg, når jeg sier at jeg tror det er noe galt med meg, som ikke er psykisk. Kan da ikke være normalt å være så trett, kan det vel? Og så blir jeg stadig forkjølet og har influensa. Syns ikke jeg får noe ordentlig svar av legen min, når jeg spør om disse tingene.

Kan som sagt sove døgnet rundt uten problemer (hvis jeg fikk anledning, og det har jeg jo ikke, iom at jeg arbeider).

Jeg er oppriktig redd for helsen min, samtidig som det hender jeg tenker at det ikke er så farlig, også. Møter jo mest bare motgang, hvor jeg enn snur og vender meg uansett, så kanskje det er greit at det er noe galt med meg.

Men jeg vet jeg ikke kan tenke slik, fordi jeg har mange som er glade i meg, liker meg og vil at jeg skal bli frisk. Så hva er dette, tror du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104345-virkning-av-ad-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jake1365380469

Cipramilen virker ikke likt på alle. Jeg har selv brukt den lenge, og for meg har den fungert på den måten at den har tatt "det verste".

Rundt 10% av befolkningen i Norge reagerer "annerledes" på AD-medisin, set betyr at kroppen ikke tar den opp på en korrekt måte. Om du er blant disse 10% og hvor stor dose som er ideelt for deg kan du måle i form av en blodprøve.

Det anbefales av leger/psykiatere som har kjennskap til AD-medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104345-virkning-av-ad-nhd/#findComment-603750
Del på andre sider

Kan det være p.g.a.dette at du ikke får ønsket effekt av cipramilen?

(fra felleskatalogen-legemidler):

Virkningsmekanisme: Dekarboksylasehemmer som forårsaker reduksjon av vevskonsentrasjonen av noradrenalin, adrenalin, serotonin og dopamin.

Spør NHD

Ja, dette er jo de virkningene av blodtrykksmedisinen, som blodtrykksmedisinen SKAL ha, for at blodtrykket skal reduseres. Så det var dette jeg mente, jeg også, og som det virket som om NHD også hadde en formening om. Men jeg skal også justere blodtrykksmedisinen snart, den virker ikke så godt lenger, jeg tror jeg må ha høyere dose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104345-virkning-av-ad-nhd/#findComment-603937
Del på andre sider

Jake1365380469

Ja, dette er jo de virkningene av blodtrykksmedisinen, som blodtrykksmedisinen SKAL ha, for at blodtrykket skal reduseres. Så det var dette jeg mente, jeg også, og som det virket som om NHD også hadde en formening om. Men jeg skal også justere blodtrykksmedisinen snart, den virker ikke så godt lenger, jeg tror jeg må ha høyere dose.

Håper uansett du finner ut av det, slik at den fysiske lidelsen din ikke "overstyrer" den mentale...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104345-virkning-av-ad-nhd/#findComment-604078
Del på andre sider

Annonse

Forventet nok å få det svaret, forsåvidt. Er kanskje enda mere opptatt av hva det er som gjør at jeg er så trett, men det er vel ikke så godt å svare på. Tror jeg skal presse legen min litt mere, til å svare meg ordentlig, denne gang.

Er lei av å ha det sånn, nå. Så kanskje cipramilen allikevel virker? Forventet vel ikke å være ekstatisk, akkurat, det ville vel være for mye å forlange, har gått igjennom for mye de siste årene for at det skulle være mulig, er jeg redd.....Ikke svar på dette, forresten, bruk heller tiden på andre, som antakeligvis er både svakere og trenger deg mere enn meg. Ville bare takke for svaret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104345-virkning-av-ad-nhd/#findComment-605485
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...