Gå til innhold

Boktips ønsks, sjønnliteraur.

Anbefalte innlegg

Gjest Leselysten

Jeg ønsker tips til bøker som tar for seg pyskiskelidelser på en ikke lærebok måte, men heller også fra pasienten/pårørende/psykolog sin måte.

Leste en nydelig engelsk bok i sommer, den dagbok fra en engelsk dame som var innlagt med selvmordsforsøk, hørte den avdøde farens stemme i hodet som sa hun måtte ta livet sitt, veldig intresangt å lese om hennes opplevelser og kampen mot sykdommen.

Fik et boktips her engang, men har glemt hva boka heter og forfatter navn, har dere flere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104350-boktips-%C3%B8nsks-sj%C3%B8nnliteraur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Imodus

En bok jeg leste for sikkert tjue, tretti år siden var veldig fin.

Den het 'Jeg lvoet deg aldri en rosenhage' eller noe slikt. Kjent bok.

Den gangen hadde jeg ikke kjennskap til psykiske lidelser, så nå vil jeg lese boken med mer 'erfarne' øyne. Det vil sikkert bli helt annerledes.

Husker ikke en gang hvilken lidelse det gjaldt, muligens autisme eller schizofreni. Ganske alvorlig lidelse var det ihvertfall.

Noen bøker som tar opp galskap eksplisitt:

Hannah Green (pseudonym): 'Jeg lovet deg aldri en rosenhave'

Kevin Keysey: 'Gjøkeredet'

Sylvia Plath: 'Glassklokken'

Elizabeth Wurtzel: 'Prozac Nation'

Ellers vil jeg påstå at mange av personene i god litteratur i psykiatrisk forstand har patologi, derfor:

Dostojevskij: 'Kjellermennesket' (schizoid PF)

Hamsun: 'Mysterier' (borderline PF)

Det kom forresten for ikke så lenge sida ei temmelig idiotisk fagbok hvor en psykolog og en psykiater 'beviser' hvor borderline Nagel i 'Mysterier' er; boka heter 'Selvets mysterier'.

God lesning.

Noen bøker som tar opp galskap eksplisitt:

Hannah Green (pseudonym): 'Jeg lovet deg aldri en rosenhave'

Kevin Keysey: 'Gjøkeredet'

Sylvia Plath: 'Glassklokken'

Elizabeth Wurtzel: 'Prozac Nation'

Ellers vil jeg påstå at mange av personene i god litteratur i psykiatrisk forstand har patologi, derfor:

Dostojevskij: 'Kjellermennesket' (schizoid PF)

Hamsun: 'Mysterier' (borderline PF)

Det kom forresten for ikke så lenge sida ei temmelig idiotisk fagbok hvor en psykolog og en psykiater 'beviser' hvor borderline Nagel i 'Mysterier' er; boka heter 'Selvets mysterier'.

God lesning.

Ken Kesey heter han som har skrvet 'Gjøkeredet'.

Annonse

Gjest urolige jeg

mitt urolige sinn, hva pokker var det hun dama het... søk på tittelen så finner du det..

Bipolar 1

hannah green`s jeg lovet deg aldri en rosenhage er en klassiker, veldig bra.

Irvin D yalom`s bøker er bra,

http://www.psykol.no/tnpf/utdrag%209_01%20redaksjonelt.htm

"Girl Interupted" er en fin bok skrevet av Susanna Kaysen

En annen fin bok er "Veronika vil dø" husker ikke i farten hvem som har skrevet den. Men det er det sikkert noen andre her på forumet som husker.

som andre her anbefaler jeg deg å lese "jeg lovde deg aldri en rosenhave." den er fortsatt en av mine favoritter, og jeg liker å lese "den ypen" bøker.

i tillegg vil jeg også foreslå "prozac nation" (som en annen her) og "mer,igjen, nå". begge av elizabeth wurtzel.

en utrolig fascinerende, men veldig skremmende (og sann!) bok er " når kaninen hyler." den handler om en kvinne som heter truddi chase. hun har ...multiple personality, eller hva det heter. men. du må tåle sterke scener om du vil lese den boka. det mest fascinerende er at truddi chase er ekte, og at boken er en del av terapien hun gikk gjennom.

ellers er "de gales hus" lettlest og grei.

kos deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...