Gå til innhold

NHD du er etterlyst i tråden her

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har lest de enkelte innlegg i denne tråden og prøver å gi et samlet svar.

"Psykiatriske pasienter" er et så vidt begrep at jeg mener det er umulig å si noe generelt om en så heterogen gruppe. I det følgende gjelder mitt svar for "psykiatriske pasienter" som ikke har en psykoselidelse.

For disse (de ikke-psykotiske) er jeg enig i at de er langt mer selv-sentrerte enn "folk flest". Dette gjelder for engstelige, deprimerte, personlighetsforstyrrede, personer med somatoforme lidelser og i særdeleshet for rusmisbrukere.

Sekundærgevinst er et helt sentralt begrep som har like stor aktualitet i dag som tidligere. Det er et "gammelt" begrep, og jeg kjenner ikke til noen ny kunnskap, forståelse, forskning, vitenskap rundt dette siden mitt forrige innlegg.

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=750476

Siden "behandlere" også er en heterogen gruppe, kan jeg heller ikke si noe som er gyldig for alle. Mitt inntrykk er imidlertid at sekundærgevinst er noe som regelmessig tas opp, og som en ikke er redd for å snakke om.

Fortsetter under...

Jeg synes det ville være synd om også dette forumet ble et sted hvor man måtte betale for svar fra fagperson. Mange av forumets brukere går enten på attføring eller er uføretrygdet og særlig av hensyn til dem er det viktig at det ikke koster noe å få svar på spørsmål.

Enig i dette, frosken. Det beste hadde kanskje vært både og, men det er sikkert vanskelig. Det viktigste er selvfølgelig at de som ikke kan betale også skal ha muligheten til å få svar.

Mvh.

Gjest ikke undertegnet

Nhd har alltid svart på adskillig flere spørsmål hver uke enn han er betalt for.

Jeg synes det er ok å forsøke å påvirke ham til å svare mer på andre typer spørsmål - men har liten sans for en del av de antydningene som har vært i denne tråden.

Dette med hva slags spørsmål som får svar har vært diskutert en del ganger tidligere - og det har blitt gitt begrunnelser mht hva slags spørsmål som prioriteres.

Jeg er også av de som synes det er mest spennende med andre temaer enn bivirkninger av ssri - men for de som bruker medikamenter oppleves det sikkert som svært viktig å få svar på nettopp dette...

Mine filosoferinger rundt hva for slags grunner en fagperson kunne ha for å være selektiv når det gjelder hva vedkommende skulle svare på, var nettopp det - filosofering. Slik KUNNE det vært.

Jeg sa ikke at det VAR slik!

Håper ikke NHD heller oppfatter slike ting som et personlig angrep. Det er han forhåpentligvis profesjonell nok til å unngå.

Men slike problemstillinger må kunne diskuteres. Synes det må være her, som i terapitimen. at VI (pasientene) ikke skal ta for mye hensyn til terapeutens (NHD's) tanker og følelser. Det er utdannet til å tåle slikt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...