Gå til innhold

skifte fra cipramil?

Anbefalte innlegg

Jake1365380469

Bruker 30 mg. cipramil mot depresjon, men også mot litt angst. Sliter med depresjonen og noe nerver.

Har tatt blodprøve for å sjekke nivået i blodet mitt.

Men sp.målet mitt er: Noen som har slitt med liknende ting, og skiftet ut cipramil med en annen AD-medisin som fungerte bedre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104484-skifte-fra-cipramil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg bytta fra Cipramil(SSRI) til Efexor(SNRI), eneste forskjellen er at jeg har blitt plaget mye med hodepine, angsten har blitt verre og leververdiene har blitt nokså forhøyet.

Det er liten grunn til å bytte fra et SSRI preparat til et annet, du kan jo prøve SNRI, enten Efexor eller Remeron(fører til vektøkning), men det er verken bevist eller motbevist at SNRI er bedre enn SSRI.

Hvor lenge har du brukt cipramil? Det kan ta opptil 6 månder før du merker full effekt, desutten kan du jo gå opp i dose.

Hvis du absolutt ønsker å bytte så kan du jo prøve MAO-hemmere som f.eks Aurorix, men denne typen AD er litt ekkel fordi du må passe på hva du spiser(lett å få serotongent-syndrom).

Det jeg skal gjøre er å bytte tilbake til cipramil og muligens kombinere med et rent noradrenalin reopptaks hemmer, slik at man kan styre dosen selv.

Ikke glem at du ikke bli frisk av bare pillene, de er støttekrykker i veien mot bedring. Kognitiv behandling og samtaleterapi er nok det ultimate. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104484-skifte-fra-cipramil/#findComment-605395
Del på andre sider

Jake1365380469

Vel, jeg bytta fra Cipramil(SSRI) til Efexor(SNRI), eneste forskjellen er at jeg har blitt plaget mye med hodepine, angsten har blitt verre og leververdiene har blitt nokså forhøyet.

Det er liten grunn til å bytte fra et SSRI preparat til et annet, du kan jo prøve SNRI, enten Efexor eller Remeron(fører til vektøkning), men det er verken bevist eller motbevist at SNRI er bedre enn SSRI.

Hvor lenge har du brukt cipramil? Det kan ta opptil 6 månder før du merker full effekt, desutten kan du jo gå opp i dose.

Hvis du absolutt ønsker å bytte så kan du jo prøve MAO-hemmere som f.eks Aurorix, men denne typen AD er litt ekkel fordi du må passe på hva du spiser(lett å få serotongent-syndrom).

Det jeg skal gjøre er å bytte tilbake til cipramil og muligens kombinere med et rent noradrenalin reopptaks hemmer, slik at man kan styre dosen selv.

Ikke glem at du ikke bli frisk av bare pillene, de er støttekrykker i veien mot bedring. Kognitiv behandling og samtaleterapi er nok det ultimate. :)

Takk for alle svar!

Litt info: Har brukt cipramil et par år. Først for å komme tilbake til skolebenken (sosial angst), og i det siste (de siste mnd) fordi jeg ble voldsomt deprimert. Traf virkelig bunnen. Snakker med psykolog, har gjort dette jevnlig de siste årene.

Men jeg har bare brukt 30 mg de siste to mnd. Jeg burde vel ha oppnådd effekten av økningen (fra 20 til 30mg) etter såpass lang tid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104484-skifte-fra-cipramil/#findComment-605627
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Litt info: Har brukt cipramil et par år. Først for å komme tilbake til skolebenken (sosial angst), og i det siste (de siste mnd) fordi jeg ble voldsomt deprimert. Traf virkelig bunnen. Snakker med psykolog, har gjort dette jevnlig de siste årene.

Men jeg har bare brukt 30 mg de siste to mnd. Jeg burde vel ha oppnådd effekten av økningen (fra 20 til 30mg) etter såpass lang tid?

Det stemmer, men det er liten dose, jeg har vært oppe i 60mg.. Prøv det.. Jeg skal bytte tilbake til Cipramil 60mg, Efexor har bare gjort alt verre.. Skal derimot prøve å kombinere Cipramil med Edronax. Slik at man får fatt på serotonin og noradrenalin. Snakk om dette med legen din.

Desutten anbefaler jeg buspar som angstdempende på det høyste. Den er ikke avhegninghetsdannende og den fungerer fint, men svært få har desverre visst seg å få noen effekt utav den.

Hvis du lurer på mer, så er det bare å ta kontakt med meg på mail eler msn: [email protected].

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104484-skifte-fra-cipramil/#findComment-606682
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...