Logitechmusa Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 I etterkant av siste dagers diskusjoner i trådene om Sør-Afrika og tro ble jeg nysgjerrig på hva slags kriterier adoptivforeldre syns er viktige når de skal adoptere/har adoptert. Er ikke noe i veien for at dere kan gi utdypende svar hvis dere ønsker det. Noen punkter krever mer utfyllende svar enn andre. Håper mange gidder svare, dette er virkelig noe som interesserer meg! Jeg håper også at dette ikke skal føre til en hetsdebatt ut fra stuerene/ikke stuerene svar. La oss rett og slett holde det litt statistisk. ;-D * Hva var utslagsgivende for hvilken forening dere valgte? Så til noen punkter hvor dere svarer viktig/middels viktig/uvesentlig. Dere kan gjerne svare mer utfyllende hvis dere vil. * Egen alder * Ekteskapets varighet * Det er mange adoptivbarn fra samme land * Alder på barna * Barnas utseende * Utsikter til et bestemt kjønn * Utsikter til søskenadopsjon * Hvordan barna har det før de kommer til dere * Utsikter til mye informasjon om barna * Krav til et bestemt livssyn * Tidligere kjennskap til landet * Landet godkjenner enslige søkere * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge * Landet har en forutsigbar prosess * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte * Annet På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brasilmamma.... Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Skal prøve å svare litt: *Hva var utslagsgivende for hvilken forening dere valgte? /Hvilke land de hadde, alder på barna + at det er en liten forening. * Egen alder /litt viktig. * Ekteskapets varighet/veldig viktig for valg av land. * Det er mange adoptivbarn fra samme land/ ikke viktig. * Alder på barna/litt viktig. * Barnas utseende/ viktig (p.g.a. likhet med et nært familiemedlem). * Utsikter til et bestemt kjønn/ ikke viktig i det hele tatt. * Utsikter til søskenadopsjon ikke viktig. * Hvordan barna har det før de kommer til dere/ viktig. * Utsikter til mye informasjon om barna/ litt viktig. * Krav til et bestemt livssyn/ veldig viktig at landet IKKE har krav om spesielt livssyn, da vi er ikke-kristne (humanetikere) * Tidligere kjennskap til landet/ ikke så viktig, men synes landet er fasinerende. * Landet godkjenner enslige søkere/ikke viktig for oss, men synes det er positivt at giverlandet ikke er "fordomsfulle".(misforstå meg rett...) * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge/ikke viktig for oss, ellers samme som svaret over. * Landet har en forutsigbar prosess/litt viktig, men man kan jo aldri være sikker på hva som kan hende i fremtiden.. * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte/ ganske viktig * Annet/ dette var et av de få landene vi oppfylte kriteriene for at vi skal kunne få adoptere. Jeg tenker da spesielt på livsyn og varighet av ekteskap. Håper dette var litt av det du var ute etter....? Hilsen en som drømmer om å bli 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/#findComment-605440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 * Hva var utslagsgivende for hvilken forening dere valgte? Magefølelse. Følte at AF ble for stort og IA for snevert. Dermed ble VB akkurat passe. * Egen alder Uvesentlig, vi var innenfor en aldersramme der alle land VB formidlet fra kunne passe. * Ekteskapets varighet Uvesentlig siden vi hadde vært gift i 11 år. * Det er mange adoptivbarn fra samme land Uvesentlig. * Alder på barna Litt avgjørende siden vi ikke ønsket oss en baby. Vi følte vi hadde ressurser for et litt større barn. * Barnas utseende Uvesentlig. Alle barn er skjønne. Men selvsagt, i etterkant ser jeg jo at ingen er like skjønne som thaibarn. ;-) * Utsikter til et bestemt kjønn Uvesentlig. Vi hadde motstridende "drømmer" mht kjønn. * Utsikter til søskenadopsjon Uvesentlig * Hvordan barna har det før de kommer til dere I utgangspunktet uvesentlig. I ettertid har jeg jo sett fordelen med å få et barn fra fosterhjem. * Utsikter til mye informasjon om barna Også uvesentlig i utgangspunktet selv om jeg nå er glad for at vi vet så mye. * Krav til et bestemt livssyn Uvesentlig, men vi ville selvfølgelig ikke valgt et land som krevde at vi var bekjennende kristne siden vi ikke er det. VB hadde ingen slike land da vi startet adopsjon nr 1. * Tidligere kjennskap til landet Syns Thailand var et spennende land. * Landet godkjenner enslige søkere Uvesentlig * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge Uvesentlig * Landet har en forutsigbar prosess Vel, man kunne kanskje ønsket det innimellom? * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte Viktig * Annet For oss var det vesentlig at vi visste hvor vi skulle på hentereise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/#findComment-605444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Før jeg avgir mitt svar, vil jeg bare bemerke at i den berømmelige tråden om VB's engasjement i Sør - Afrika, var det kun èn av de i alt 2 - 3 negative røstene som muligens er adoptant selv. Det gir vel en liten pekepinn på hva adoptivsøkere mener er viktig for adopsjonsorganisasjonene å ha for øye ved valg av samarbeidspartnere. Nok om det. her er i alle fall mitt bidrag i FU'en din: * Hva var utslagsgivende for hvilken forening dere valgte? Ryddighet, profesjonalitet, lang erfaring og imøtekommenhet i sekretariatet, samt at foreningen hadde aktuelle land for oss. Valget falt på VB. * Egen alder/ nokså uvesentlig, men pga. at jeg var for ung var Kina dengang utelukket. * Ekteskapets varighet/ uvesentlig, da vi hadde vært gift 8 år før første adopsjonsprosess. * Det er mange adoptivbarn fra samme land/ mindre viktig. * Alder på barna/ >Spilte en viss rolle, da vi fortrinnsvis ønsket oss barn i alderen 0 - 2, men siden vi ikke var spesielt opptatt av å få en baby, falt valget på India istedenfor Korea. * Barnas utseende >Spilte ingen rolle. Men vi syntes jo allerede da at indiske barn er de skjønneste i verden, noe vi selvsagt fikk bekreftet til fulle!;-) * Utsikter til et bestemt kjønn/ Uvesentlig. * Utsikter til søskenadopsjon/uvesentlig * Hvordan barna har det før de kommer til dere > Hadde en viss betydning. Vi fikk vite at omsorgen barna får på de barnehjemmene VB adopterer fra er kvalitativt meget god. Dette har vi også fått bekreftet ved selvsyn:-) * Utsikter til mye informasjon om barna >Mindre betydning. Det som var viktig for oss i denne sammenhengen, var hvorvidt de medisinske/ sosiologiske rapportene fra barnets tid på barnehjemmet var utfyllende. * Krav til et bestemt livssyn/ uvesentlig * Tidligere kjennskap til landet/ Hadde ganske stor innvirkning på vårt valg. Vil vel heller kalle det "hjerteforhold"... * Landet godkjenner enslige søkere/ uvesentlig, men India gjorde ihvertfall tidligere. * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge/ uvesentlig. * Landet har en forutsigbar prosess/ mindre betydning, da forutsigbarhet og India av natur ikke hører sammen;-) * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte/ Svært viktig. VB's adopsjonsarbeide i India har alltid hatt et godt renommè. Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/#findComment-605545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Ja, ja det kan jo være morsomt med en liten statistikk. Her er våre svar: * Hva var utslagsgivende for hvilken forening dere valgte? Vi syns VB virket som en ryddig forening. Ringte dem og der var de høflige og imøtekommende. Brosjyren og søknadsskjemaet vi fikk tilsendt var ryddig og veldig forståelig. * Egen alder - uvesentlig * Ekteskapets varighet - uvesentlig (hadde vært gift i 7 år på søkertidspunkt). * Det er mange adoptivbarn fra samme land - uvesentlig * Alder på barna - uvesentlig * Barnas utseende - uvesentlig * Utsikter til et bestemt kjønn - middels viktig (vi ønsket oss en jente fordi vi har to gutter og en jente fra før av, følte at det ville være bra både for den jenta vi hadde fra før av og den nye som ville komme). * Utsikter til søskenadopsjon - uvesentlig * Hvordan barna har det før de kommer til dere - uvesenlig (er selvfølgelig ikke uvesentlig, men det er ikke så mye vi kunne gjøre med situasjonen i Kina, og selv om barnet skulle være understimulert ville vi være i stand til å takle dette følte vi. Nå viste det seg at barnet vi fikk på ingen måte var det, men hadde hatt det veldig bra på barnehjemmet). * Utsikter til mye informasjon om barna - uvesentlig (vi tenkte rett og slett ikke så mye på det på søkertidspunktet, men etterhvert som prosessen steg fremover syns vi selvfølgelig at det var en viktig ting) * Krav til et bestemt livssyn - uvesentlig vi er humanetikere. * Tidligere kjennskap til landet - viktig (vi hadde virkelig lyst til å adoptere fra Kina fordi det er et land med en kultur som alltid har fasinert meg). * Landet godkjenner enslige søkere - uvesentlig * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge - uvesenlig * Landet har en forutsigbar prosess - viktig (følte at det var viktig at vi ikke måtte vente så lenge med hentereisen etter tildeling. Var også viktig at vi ikke måtte være for lenge i landet, siden vi hadde barn som måtte være hjemme når vi var på hentereise). * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte - vet ikke. Stolte egentlig på adopsjonsforeningen i Norge på at de bare adopterte fra land hvor ting gikk "ordenlig" for seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/#findComment-605605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 ... And here is the vote from the Norwegian jury... ) * Hva var utslagsgivende for hvilken forening dere valgte? Nesten pinlig, men det var aldeles tilfeldig. Så tilfeldig at vi faktisk sendte søknadspapirene til VB og betalte kontingenten til AF. (Det ble VB da..) * Egen alder: Veldig viktig, da min mann er trollgammel og vi dermed ikke kvalifiserer fra endel land. * Ekteskapets varighet: Veldig viktig. Vi giftet oss i forbindelse med at vi satte igang prosessen etter å ha vært sambiser i ca 9 år. * Det er mange adoptivbarn fra samme land: Middels viktig. Syns det er greitt at prinsessen ikke er helt alene fra landet hun kommer fra. * Alder på barna: Ikke viktig. Enhver alder har sin sjarm! ;-) * Barnas utseende: Ikke viktig. * Utsikter til et bestemt kjønn: Ikke viktig i utgangspunktet, men når landet er Kina blir man jo likevel etterhvert temmelig innstilt på at det blir jente. * Utsikter til søskenadopsjon: Ikke viktig. * Hvordan barna har det før de kommer til dere: Ikke viktig ved valg av land for oss.. Men selvsagt er det viktig at alle barn har det best mulig. * Utsikter til mye informasjon om barna: Ikke viktig, men vi har nå fått tak i endel mer enn det som er vanlig ved adopsjon fra Kina, og er overlykkelige for det. Men altså ikke viktig for valg av land for oss.. * Krav til et bestemt livssyn: Ikke viktig. * Tidligere kjennskap til landet: Ikke viktig. Kjennskapen kom etterpå. * Landet godkjenner enslige søkere: Ikke viktig. * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge: Ikke viktig. * Landet har en forutsigbar prosess: Vldig viktig. Etter noen år i IVF-berg og dalbane betydde forutsigbarhet veldig mye for oss. I den grad en adopsjonsprosess kan være forutsigbar da. * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte: Veldig viktig. Ref spørsmålet over her vedr forutsigbarhet. Samme svaret egentlig. * Annet: Nå var vi så heldige at vi fikk det perfekte barnet fra det perfekte landet for oss. Jeg regner med at det gjelder de fleste... ;-) MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/#findComment-605662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zitrus Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Hei *Hva var utslagsgivende for hvilken forening dere valgte? -Vi valgte AF bla. fordi de har mange land å velge mellom og vi var på det tidspunktet ikke sikre på hvor vi skulle adoptere fra. * Egen alder -Litt viktig siden vi er "unge" i Kina og "gamle" i f.eks. Colombia. * Ekteskapets varighet - uvesentlig, har vært gift i 5 år. * Det er mange adoptivbarn fra samme land - Middels viktig * Alder på barna - Middels viktig, føler at vårt første barn bør være nærmere 1 enn 3 år. Også i forhold til barnets kusine og fetter som er små og det hadde vært snodig om sist ankomne barn i fam. ville være eldst.. * Barnas utseende - Middels viktig * Utsikter til et bestemt kjønn - Uvesentlig * Utsikter til søskenadopsjon - Viktig * Hvordan barna har det før de kommer til dere - Middels viktig * Utsikter til mye informasjon om barna - Middels viktig * Krav til et bestemt livssyn - Uvesentlig * Tidligere kjennskap til landet - Uvesentlig, noe av prosessen er jo å lese og lære om landet. * Landet godkjenner enslige søkere - Uvesentlig * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge - Uvesentlig * Landet har en forutsigbar prosess - Viktig! * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte - Middels viktig Ellers appelerte den korte hentereisen (10-14 dgr.) veldig. Synes lenge å være borte 5-6 uker, ikke minst kostnadsmessig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/#findComment-606000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tango Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 * Hva var utslagsgivende for hvilken forening dere valgte? Tilfeldig, nesten loddtrekning! * Egen alder: Viktigst av alt; pga hans alder er kun Kina aktuelt for oss * Ekteskapets varighet:Ikke viktig * Det er mange adoptivbarn fra samme land: Ikke viktig i utgangspunktet, men ok nå i ettertid * Alder på barna:Det gir seg selv iom at vi har en egenfødt treåring * Barnas utseende:Ikke viktig * Utsikter til et bestemt kjønn:Ikke viktig * Utsikter til søskenadopsjon:Ikke viktig * Hvordan barna har det før de kommer til dere: Ikke viktig ved valg av land, men som en helhetsvurdering før vi bestemte oss for adopsjon. * Utsikter til mye informasjon om barna: Ikke viktig, men selvsagt et pluss å få vite så mye som mulig * Krav til et bestemt livssyn: Det ville ha vært viktig dersom et slikt krav hadde vært fremsatt fra VB, vi er humanetikere og ville ikke kunne tilfredstille krav om spes.tro. * Tidligere kjennskap til landet: Ikke viktig ved valgtidspunktet * Landet godkjenner enslige søkere: Ikke viktig for oss, men ok at landet mener at flere enn kjernefamilien kan gi barn en god og trygg oppvekst * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge: Samme svar som over * Landet har en forutsigbar prosess: Viktig * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte. Viktig * Annet: At vi får hente barnet selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/#findComment-606060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg vil også svare :-)) * Egen alder Ingen betydning. Eller jo! Vi var for unge til å velge Kina, som var det landet vi hadde tentk å adoptere fra før vi fant ut at vi "bare" skulle adoptere. * Ekteskapets varighet Hadde betydning, men ikke mht land. Vi ville egentlig adoptere fra Los Pisingos, men de krevde 5 års ekteskap/dokumentert samboerskap, og det hadde ikke vi. Så ble det FANA - og lykkelige er vi for det :-)) * Det er mange adoptivbarn fra samme land Det var ikke noe vi tenkte på der og da, nei. * Alder på barna Det var ikke avgjørende da vi valgte land, men det var _en_ av grunnene til at vi da valgte privat barnehjem * Barnas utseende Nei, det var ikke viktig. Det som er spennende med Colombia, er at barna derfra kommer i alle regnbuens farger. * Utsikter til et bestemt kjønn Nei faktisk tvert i mot! Vi ønsket Colombia, for derfra var det 50/50 sjanse hva vi fikk :-) * Utsikter til søskenadopsjon Ikke aktutelt for oss * Hvordan barna har det før de kommer til dere Det var en ganske viktig grunn for oss, ja, og det positive vi hadde hørt om Los Pisingos var hovedårsaken til at vi valgte å gå for privat barnehjem * Utsikter til mye informasjon om barna Ikke så veldig viktig, men var en postiv faktor _etter_ at vi hadde valgt. * Krav til et bestemt livssyn Nei * Tidligere kjennskap til landet Nei, ikke annet enn at vi hadde hørt masse positivt om adopsjon fra Colombia * Landet godkjenner enslige søkere Nei * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge Nei * Landet har en forutsigbar prosess Forutsigbar, og forutsigbar ;o) * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte Det er viktig nå, men var ikke noe vi tenkte så mye på da * Annet - andre colombianere i familiekretsen - andres varme anbefalinger - Muligheten for å få reise raskt etter tildelingen. Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/#findComment-606789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Denne har jeg oså lyst og svare på * Hva var utslagsgivende for hvilken forening dere valgte? Kontakte alle tre og fulgte magefølelsen. Valgte den forening som vi følte oss mest velkommen i rett og slett, Det ble VB Så til noen punkter hvor dere svarer viktig/middels viktig/uvesentlig. Dere kan gjerne svare mer utfyllende hvis dere vil. * Egen alder Viste seg og være viktig, da jeg ikke var gammel nok for landet vi ønsket, først;-) * Ekteskapets varighet Uviktig, da vi faktisk er godt over grensa til de aktuelle land for oss * Det er mange adoptivbarn fra samme land Uviktig, men selvsagt kjempe kos at vi har fått kontakt med så mange hygglige mennesker i prossesen, som jeg håper vi kommer til og fortsette og holde kontakt med, samme land eller ikke:) * Alder på barna Litt viktig, da jeg syns barnet alder skal stå i samsvar med min alder(jeg er yngst av BPS! og meg). VI er godkjent fra 0-2år noe som passer oss perfekt * Barnas utseende Uviktig, bare det blir verdens nydligste ;o) * Utsikter til et bestemt kjønn Uvesentlig for oss * Utsikter til søskenadopsjon Uviktig * Hvordan barna har det før de kommer til dere Selvsagt viktig, men tror stort sett alle barn har det godt i alle land jeg da. Ser fordelen av at barnet kommer fra fosterhjem, men ikke utslags givende for valg av land (VB valgte for oss) * Utsikter til mye informasjon om barna Uviktig, men ser på det som ett absolutt pluss, om vi får endel informasjon * Krav til et bestemt livssyn Uviktig * Tidligere kjennskap til landet Var viktig i starten, da vi valgte Kina fordi vi har god kunskap til landet og er der endel. BPS! har bodd der en liten periode. Men som sagt viste det seg at jeg var for ung, og at det ikke hjalp at BPS! var gammel nok. Så da lot vi VB velge det de følte var best. I ettertid har vi selvsagt syns VB har gjort ett strålende valg, da vi nå får muligheten til og bli glad i ett "nytt" land i asia. * Landet godkjenner enslige søkere Uviktig for oss * Landet vil godkjenne homofile søkere hvis dette blir lovlig i Norge Uviktig for oss * Landet har en forutsigbar prosess Om det var så viktig, det vet jeg ikke, men DEILIG er det i alle fall. Vet jeg ikke får tildeling på lenge enda, så jeg slipper og bli helt vente syk * Adopsjoner fra dette landet har et godt rykte Viktig, men viste vel egentlig ikke noe om Koreas gode rykte før lenge etter vi hadde valgt;-) * Annet Jeg har alltid trodd at jeg får det/de barna som er bestemt akuratt til oss, om det blir på den ene eller andre måten, fra det ene eller andre landet, jeg da. Kall meg gjerne naiv:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104509-fu-hvilke-kriterier-er-viktige-ved-adopsjon/#findComment-609315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.