Gå til innhold

lystløgner ??

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne78__

hei.. vet ikke helt om det er riktig forum, men forsøk verdt.

vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Er gift med en som er utrolig snill og grei som jeg er kjempeglad i. Da jeg traff han for først gang, kom han med mange historier om han da han var liten, oppveksten osv. fant etterhvert at han løy nesten alt.. Alle historiene var det kanskje litt sant i, men veldig sterk overdrevnet.

Det fikk jeg bekreftet av mora hans og søstra hans.. Tok det opp med han, men han prøvde å unngå det ganske lenge. det har vært slik i flere år. og hos meg blir jeg bare mer og mer deppa og vet ikke hvordan jeg skal takle han.. vi har fått 2 unger til nå.

En dag forsvant han ( for ca 2 år siden), da dro han til ei dame som han har fått kontakt med via chat. Jeg fikk ikke tak i han i et par dager, så sendte vi litt tekstmld. han nektet å komme hjem og nektet å si hvor han var, bare at han var på hyttetur. jeg hadde mistankt at det ikke var noe som det skulle være på grunn av tidligere hendelser. så undersøkte jeg litt på PC hans, hva han har drevet med.. fant fram den chatten , og der var han. jeg prøvde å være en annen, men han fant raskt ut at det var meg og prøvde å fiske ut info fra meg,¨Så pratet jeg med noen andre kvinner på chatten som er gode venninner av hun som han var hos. forklarte dem hvem han karen var.. så kastet hun dame han ut, kom han hjem og påstod at han husket ingenting, og blånekter for alt.men han ble innlagt på psyk sykehus like etter. og lå der i flere uker.

Jeg var fortvilet hele tiden og tok han hjem. men det er på grunn av at vi har 2 små unger og jeg er villig til å prøve alt jeg kan.. Så hadde vi en kjempefin tid sammen. han har en dag innrømt at han klarer ikke la være å lyve og han får ikke dårlig samvittighet for det, men vi ble enig at han skulle jobbe hardt for det..

Nylig sluttet vi å røyke, vi sluttet sammen og klarte det. men etter 2 mnd har jeg begynt å lukte litt røyk av han, begynte å mistenkt litt og prøvde å få det ut av han, så skulle jeg vaske klær og tok ut av lommene hans. der fant jeg minst 3 tomme 10pk røyk.

med lighter og alt greier. og det lukter sterk røyk fra jakken hans. han kom alltid med et eller annet unnskyldning for det.. søstra hans ga han pakke fordi den var tomt osv. mange tåpelig unnskyldninger. og blånekter at han har begynt å røyke. det gjorde meg så forbannet. Om han røyker er det ok for meg, men å se at han lyver enda gjør meg så sint.

Ikveld kom han hjem fra en bil tur og luktet røyk, sa jeg til han at jeg skal undersøke bilen og ser om jeg finner noe der.. han forlangte at jeg skulle gjøre det. Gjorde det, men jeg rakk ikke bilen så langt. stod utenfor døra og så litt rundt hvor vinterhjul lå. da ble han så vill og spurte hva faen jeg gjør der. Der fant jeg to røykepakke. en tom og den andre med 4 sigaretter. han påstod at han ikke visste om de.. at det er søstra hans som har lagt der.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med all løgnene hans. Prøvde å finne litt ut om lystløgner på nettet, men fant ikke noe stort. Kan man slutte å lyve?? Jeg har vært så deppa ganske lenge.. Foreldrene mine og hans trodde mest på han og han serverer mye historier til dem som jeg kanskje ike har fått med meg.. (jeg er døv).. Jeg tror ikke at jeg vil takle det stort mer. Jeg har mistet 2 nære venninner i siste 2 år pga hans løgner..

Har du kanskje noen råd ?

Eller en liten forklaringen hvordan lystløgner er egentlig?

PS vi har vært hos familie rådgiving og prøvde. når vi var der, var han så snill og gjorde alt han kan slik at det ikke ga oss så mye grunner å være der en gang.

Har ikke så mange å prate med, føles bare godt å få skrive ut her selv om mye av det er unødvendig. Men jeg vil ikke bli misforstått, spesielt når jeg skriver litt dårlig grammatisk norsk.

Mvh

ulykkelig..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104557-lystl%C3%B8gner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dette være en personlighetsforstyrrelse?

Søk på de ulike diagnosene etter nummeret i :

http://www.kvasir.no så finner du mer lettlest informasjon.

Noen personlighetsforstyrrelse-diagnoser fra diagnosesystemet icd10:

F60.4 Dramatiserende personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved overfladiske og labile følelser, selvdramatisering, teatralske fakter, overdrevne følelsesuttrykk, suggestibilitet, egosentrisitet, selvmedlidenhet, mangel på hensyn til andre, lett sårbare følelser, og vedholdende søking etter anerkjennelse, spenning og oppmerksomhet.

Inkl: histrionisk personlighetsforstyrrelse

hysterisk personlighetsforstyrrelse

psykoinfantil personlighetsforstyrrelse

---------

F60.2 Dyssosial personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved likegyldighet for sosiale forpliktelser og uttalt mangel på forståelse for andres følelser.

Det foreligger stor diskrepans mellom atferd og gjeldende sosiale normer. Atferden er ikke særlig påvirkelig av negative erfaringer, herunder straff.

Pasienten har lav frustrasjonstoleranse og lav terskel for aggresjonsutbrudd, herunder voldshandlinger.

Det er en tendens til å bebreide andre, eller til å gi plausible rasjonaliseringer for den atferden som bringer pasienten i konflikt med samfunnet.

Inkl: amoralsk personlighetsforstyrrelse

antisosial personlighetsforstyrrelse

asosial personlighetsforstyrrelse

psykopatisk personlighetsforstyrrelse

sosiopatisk personlighetsforstyrrelse

Ekskl: atferdsforstyrrelser (F91.-)

emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (F60.3)

F63

Vane- og impulsforstyrrelser

Visse atferdsforstyrrelser som ikke kan klassifiseres i andre kategorier. Disse atferdsforstyrrelsene kjennetegnes ved gjentatte handlinger som mangler rasjonell motivering, som ikke kan kontrolleres og som generelt skader både pasientens og andres interesser.

Pasienten forteller at atferden er forbundet med handlingsimpulser.

Årsaken til disse lidelsene er ukjent. De blir klassifisert sammen på grunnlag av deskriptive fellestrekk, og ikke fordi de har andre viktige forhold felles.

Ekskl: impulsforstyrrelser og vanemessige forstyrrelser som omfatter seksuell atferd (F65.-)

vanemessig overdreven bruk av alkohol eller psykoaktive stoffer (F10 -F19)

Diagnosesystemet er lastet ned her:

http://www.kith.no/kodeverk/11782/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104557-lystl%C3%B8gner/#findComment-605938
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...