Gjest Eval Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Har et eller annet sted sett et fint ord for sykdommer som man var mere disponert for viss man hadde en psyk. diagnose. Men husker selvsagt ikke ordet. -Men, viss man er bipolar, hvilke andre diagnoser er man da lettere disp. for. -Hva med tvangslidelser, og kan disse ha sammenheng med spiseforstyrrelser, slik som tvangsspising? -og til slutt lurer jeg på om det er noe som henger sammen med unnvikende personlighetsforstyrrelse. Takknemmelig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104633-hvilke-diagnoser-er-beslektet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Hvis man har flere psykiske lidelser heter det komorbiditet. ko =flere sammen morbid= sykdom "-Men, viss man er bipolar, hvilke andre diagnoser er man da lettere disp. for." Angst, for eksempel? "-Hva med tvangslidelser, og kan disse ha sammenheng med spiseforstyrrelser, slik som tvangsspising?" Tvangslidelser og spiseforstyrrelser er noe av det samme. Ritualer i forhold til mat feks. ser man både ved tvang og spiseforstyrrelser. "-og til slutt lurer jeg på om det er noe som henger sammen med unnvikende personlighetsforstyrrelse." Vet ikke, men det er ingen automatikk i at bestemte lidelser hører sammen. Men en som har en lidelse er mer utsatt for å få andre lidelser i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104633-hvilke-diagnoser-er-beslektet/#findComment-606479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Hvis man har flere psykiske lidelser heter det komorbiditet. ko =flere sammen morbid= sykdom "-Men, viss man er bipolar, hvilke andre diagnoser er man da lettere disp. for." Angst, for eksempel? "-Hva med tvangslidelser, og kan disse ha sammenheng med spiseforstyrrelser, slik som tvangsspising?" Tvangslidelser og spiseforstyrrelser er noe av det samme. Ritualer i forhold til mat feks. ser man både ved tvang og spiseforstyrrelser. "-og til slutt lurer jeg på om det er noe som henger sammen med unnvikende personlighetsforstyrrelse." Vet ikke, men det er ingen automatikk i at bestemte lidelser hører sammen. Men en som har en lidelse er mer utsatt for å få andre lidelser i tillegg. MIN diagnose kan være befengt med alle disse tre tingene som tilleggsproblematikk: tvangstanker/handlinger, spiseforstyrrelser, bipolaritet og andre typer psykiske lidelser. Av disse, så er det aller vanligst med spiseforstyrrelser (noen påstår nærmest det skulle vært tatt med i kriteriene for diagnosen, fordi det er så vanlig), men tvangstanker og noen ganger handlinger, er også veldig vanlig. Alle typer mentale lidelser kan man få som tilleggslidelser, det vanligste er angst og depresjon. Men som sagt tidligere, så kan man også få manisk depressiv lidelse. Eller man kan ha venner, eller slekt som har denne lidelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104633-hvilke-diagnoser-er-beslektet/#findComment-606924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 MIN diagnose kan være befengt med alle disse tre tingene som tilleggsproblematikk: tvangstanker/handlinger, spiseforstyrrelser, bipolaritet og andre typer psykiske lidelser. Av disse, så er det aller vanligst med spiseforstyrrelser (noen påstår nærmest det skulle vært tatt med i kriteriene for diagnosen, fordi det er så vanlig), men tvangstanker og noen ganger handlinger, er også veldig vanlig. Alle typer mentale lidelser kan man få som tilleggslidelser, det vanligste er angst og depresjon. Men som sagt tidligere, så kan man også få manisk depressiv lidelse. Eller man kan ha venner, eller slekt som har denne lidelsen. Har også av en behandler (for lenge siden) fått diagnose unnvikende pers. forstyrrelse, men vedkommende (som var klin.sosionom), kjente meg ikke så veldig godt, og det var ingen "offisiell" diagnose, bare noe hun kanskje trodde, oppfattet jeg det som. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104633-hvilke-diagnoser-er-beslektet/#findComment-606935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.