Gå til innhold

Skalldyr


Therese

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man ikke bør spise så altfor mye reker når man ammer pga allergi.... Men hvordan er det med andre typer skalldyr. Vi er bedt på "Skalldyr-aften", og der blir det jo servert kreps, hummer, krabber osv. i tillegg til reker. Kan jeg spise noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at man ikke bør spise så altfor mye reker når man ammer pga allergi.... Men hvordan er det med andre typer skalldyr. Vi er bedt på "Skalldyr-aften", og der blir det jo servert kreps, hummer, krabber osv. i tillegg til reker. Kan jeg spise noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste både reker, blåskjell, sjøkreps og krabbe, mens jeg ammet.

Eldstejenta reagerte med litt luft i magen av reker før hun ble 2 mnder, men etter det var det ikke noe problem.

Du kan jo spise litt. Selv opplever jeg at reker er strengere for magen enn sjøkreps, krabbe og blåskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste både reker, blåskjell, sjøkreps og krabbe, mens jeg ammet.

Eldstejenta reagerte med litt luft i magen av reker før hun ble 2 mnder, men etter det var det ikke noe problem.

Du kan jo spise litt. Selv opplever jeg at reker er strengere for magen enn sjøkreps, krabbe og blåskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man skal spise skalldyr når man ammer fordi barnet senere kan bli allergisk mot det. Det samme gjelder for nøtter, jordbær, kumelk. Kanskje helsesøster/lege kan svare bedre på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man skal spise skalldyr når man ammer fordi barnet senere kan bli allergisk mot det. Det samme gjelder for nøtter, jordbær, kumelk. Kanskje helsesøster/lege kan svare bedre på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kengumamma

Hvis du er i en allergirisikogruppe (noen allergikere i familien?) skal du unngå alle skalldyr. Kjipt å få et barn med matallegi, så det er jo et lite offer i den store sammenhengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kengumamma

Hvis du er i en allergirisikogruppe (noen allergikere i familien?) skal du unngå alle skalldyr. Kjipt å få et barn med matallegi, så det er jo et lite offer i den store sammenhengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Skalldyr,

Det er ikke et generelt råd idag å holde seg unna viktige allergifremkallende matvarer som f.eks. skalldyr i ammeperioden. Bakgrunnen for det er at det per idag ikke finnes noe sikkert svar i forskningsresultat på om det virkelig hjelper. Hvis det er spesielt sterk allergiforekomst i familien og motivasjonen er høy for å unngå evt. utsette allergiutbrudd hos barnet kan det være et forsøk verdt. Norges Astma og allergiforbund kan kontaktes for videre informasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Skalldyr,

Det er ikke et generelt råd idag å holde seg unna viktige allergifremkallende matvarer som f.eks. skalldyr i ammeperioden. Bakgrunnen for det er at det per idag ikke finnes noe sikkert svar i forskningsresultat på om det virkelig hjelper. Hvis det er spesielt sterk allergiforekomst i familien og motivasjonen er høy for å unngå evt. utsette allergiutbrudd hos barnet kan det være et forsøk verdt. Norges Astma og allergiforbund kan kontaktes for videre informasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...