Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For de av dere som måtte være interessert:

To engelsk språklige thailandske aviser:

http://www.nationmultimedia.com/

(se under "national" osv på venstre side)

http://www.bangkokpost.net/

Disse avisene er selvsagt for utlendinger som bor i Thailand, men man kan lære mye likevel.

====

En grei Sør Afrikansk avis:

http://www.mg.co.za/

(Noen ganger langsom å laste ned.)

Zapiro tegneserien (på høyre side) er vanligvis særdeles bitende, men man må ofte vite en del om sørafrikansk politikk for å vite hvem han refererer til.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104718-thailand-og-s%C3%B8r-afrika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Sør,

Takk for tips! Hadde linken til Bangkok Post, men ikke den andre.

Har du bodd i Thailand?

mvh mamma til gutt fra Thailand,

Hei,

Nei, jeg har bodd i Brasil og Sør Afrika (og noen andre land) men ikke i Thailand enda.

Men jeg er i Thailand i flere uker hvert år, og har reist mye rundt i landet.

Med vennlig hilsen

Gjest litt utenfor diskusjonen ?

Hei,

Nei, jeg har bodd i Brasil og Sør Afrika (og noen andre land) men ikke i Thailand enda.

Med vennlig hilsen

har du noe forhold til adopsjon eller er du her bare for moroskyld, Sør?

har du noe forhold til adopsjon eller er du her bare for moroskyld, Sør?

Hei,

Jeg er verken adoptert eller skal adoptere, hvis det er det du spør om.

Men jeg har en generell interesse for de etiske problemstillingene rundt adopsjon. Videre har jeg kjennskap til, og kunnskap om, flere tradisjonelle giverland, og kan kanskje også forsøke å se ting fra et litt annet perspektiv siden jeg faktisk har bodd der.

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg er verken adoptert eller skal adoptere, hvis det er det du spør om.

Men jeg har en generell interesse for de etiske problemstillingene rundt adopsjon. Videre har jeg kjennskap til, og kunnskap om, flere tradisjonelle giverland, og kan kanskje også forsøke å se ting fra et litt annet perspektiv siden jeg faktisk har bodd der.

Med vennlig hilsen

Hjelpe meg, det var da måte på heksejakt.....

Synes det er helt topp Sør at du er her og kommer med den informasjon du måtte ha + dine synspunkter. :o)

Hilsen

Annonse

Gjest Brasilmamma....?

Hei,

Med vennlig hilsen

Hei Sør!

Har selv tenk å adoptere fra Brasil, og lurer på hvordan du opplevde landet når du bodde der.

Er bare nysjerrig :)

Siden det er så få Brasiladoptanter på disse sidene, er det ikke mye info om landet og barna derifra, noe som er litt leit

:(

(er helt i starten av prosessen, så vi har lang vei frem.)

Håper på svar c",)

Hei Sør!

Har selv tenk å adoptere fra Brasil, og lurer på hvordan du opplevde landet når du bodde der.

Siden det er så få Brasiladoptanter på disse sidene, er det ikke mye info om landet og barna derifra, noe som er litt leit

Håper på svar c",)

Hei Brasilmamma,

Jeg skal skrive et svar til deg litt senere idag!

Brasil er litt "farlig" - du risikerer at landet adopterer deg, og at du bosetter deg der!

*erfaren*

Med vennlig hilsen

Gjest Østlending

Hei Brasilmamma,

Jeg skal skrive et svar til deg litt senere idag!

Brasil er litt "farlig" - du risikerer at landet adopterer deg, og at du bosetter deg der!

*erfaren*

Med vennlig hilsen

Nå har jeg fulgt med fra sidenlinjen på siste dagers tråder, og jeg skjønner at dine svar er i en klasse for seg, men dette tok kaka. Hvor i all verden har du dette fra ? Prøv å ikke dra helt avgårde på alle svarene du gir. Det blir så uinterresant å følge med på disse lange trådene - faktisk så mister man som regel tråden ganske fort !

Jeg er veldig spent på ditt utdypende svar til Brasilmamma .....? Siden du har bodd i Brasil og kjenner landet så kom med noe interessante facts ikke side opp og side ned med tull!

Gjest Østlending

Nå har jeg fulgt med fra sidenlinjen på siste dagers tråder, og jeg skjønner at dine svar er i en klasse for seg, men dette tok kaka. Hvor i all verden har du dette fra ? Prøv å ikke dra helt avgårde på alle svarene du gir. Det blir så uinterresant å følge med på disse lange trådene - faktisk så mister man som regel tråden ganske fort !

Jeg er veldig spent på ditt utdypende svar til Brasilmamma .....? Siden du har bodd i Brasil og kjenner landet så kom med noe interessante facts ikke side opp og side ned med tull!

.

Er det ikkje lov å uttrykke beundring for eit land/ein kultur?

Annonse

Hm.

Nå tror jeg du har gått glipp av et ordspill?

Gjest Brasilmamma...?

Er ikke helt med jeg nå Østlending, ser ikke noe galt i det Sør svarte meg....

var vel litt "lek" med ord slik jeg oppfattet det.. :)

Gjest Østlending

Er ikke helt med jeg nå Østlending, ser ikke noe galt i det Sør svarte meg....

var vel litt "lek" med ord slik jeg oppfattet det.. :)

Skjønner nå at jeg ikke forsto snerten i innlegget. Je æ Hedmarking så je æ litt treg!

Var litt forutinntatt etter tidligere innlegg og så på det som spydig.

Beklager sør !

Uansett så ser jeg fram til ditt utdypende innlegg.

Jeg tror imidlertid jeg skal holde meg unna disse diskusjonene :o)

Hei Sør!

Håper på svar c",)

Hei Brasilmamma,

Beklager det har tatt litt tid før jeg fikk tid til å svare.

Du spør hvordan jeg opplevde Brasil, og det er et spørsmål som egentlig trenger et stort svar...

Litt om Brasil: Brasil er på størrelse med vest-Europa eller USA uten Alaska. Det er ca den 10. største økonomien i verden. På mange måter er det en særdeles avansert nasjon - de har et eget romprogram, egne satelitter, flyfabrikker som utkonkurrerer Boing, så vel som farmasøytiske og "alle andre" fabrikker. Som du helt sikkert vet har de natur-ressurser (olje, skog, mineraler, landbruk) som burde ha gjort landet til en super-økonomi. De har topp-moderne (private) sykehus, og de rike i Brasil har en leve-standard som ligger over Norge.

Men det er også kontrastenes land - det finnes folk som eier landområder "på størrelse med Frankrike", samtidig som folk bokstavelig talt lever som slaver på store gårder inne i landet. Store grupper landløse forsøker å skaffe seg jord. I det tørre og lut-fattige nord-øst er (til tider) situasjonen ikke langt unna det vi ser på TV fra "Ethiopia".

Store grupper mennesker flytter inn til de store byene (São Paulo, Rio de Janeiro og hovedstaden Brasilia), og ender selvsagt i fattigdom i "favelas", som er slumstrøkene, med vold og kriminalitet knyttet til narkotika-smugling. Dog bør man nevne at de aller, aller fleste som bor i disse strøkene er hederlige arbeidstakere, og har intet med narkotika å gjøre.

Så Brasil er kontrastenes land. På godt og ondt.

===

Å ankomme Rio de Janeiro er "farlig" - du ville ikke være den første som "skulle være der i 2 uker, men ble boende i 20 år". *ler* Byen, som skal være den peneste i verden, bergtar deg på en måte som knapt kan beskrives. Fjell, strender, parker, hav, kultur, teater, opera, kafé-liv. Byen "spiser deg" slik at det som skjer "utenfor" er simpelthen ikke viktig!

Det første inntrykket er at "dette er absolutt kaos! Her fungerer jo ingenting!" Men gradvis oppdager man at byen fungerer faktisk. Kanskje ikke slik som "hjemme", men folk lever og "ting blir gjort".

===

Noe av det mest interessante og spesielle i Brasil er blandingen - de fleste brasilianere er en salig blanding av indianer, europeer, afrikaner, araber, og stort sett "hva som helst"! (Helt motsatt av Sør Afrika.) Og her blir man "brasilianer" så snart man kan snakke portugisisk. Selvsagt finnes det rasisme, men mindre enn noe annet sted jeg har bodd.

====

Litt om barn:

Det er mye fokusering på "gatebarn" fra Brasil, og selvsagt er livet tragisk for disse, men jeg tror ikke det er så mange genuine gatebarn (helt uten foreldre) som man får inntrykk av i Norge. Derimot er det *veldig* mye fattigdom, og utnyttelse.

Barnene som var kontroll-vakter for narkotrafikkantene i slumstrøkene jeg var inne i, og som var bevæpnet med AK-47 som de pekte mot meg, var vel 13-14 år, og stein på kokain. Få av dem ble 15 år - innen den tid ble de drept i bande-kriger med andre trafikkanter eller politiet.

Svært mange av de barnene som vokser opp i barnehjem ender nok som sexarbeidere (kvinnelige eller mannlige prostituerte) og/eller som i narkobander. Levetiden for disse er kort, og livet er brutalt (for å si det pent).

Denne gruppen kalles ofte de "marginaliserte" - barnene (og voksne) som ingen vil ha, og som alle bare ønsker lengst mulig vekk. En del "samfunnstopper" skjemmes over *eksistensen* av disse, og for mange er deres verdi lik "null". De ser på dem som "en skam for landet".

Heldigvis er det få som har dette synet, men de er der, og ofte i viktige posisjoner.

====

Jeg vet ikke helt om dette var svar på det du ville vite. Hvis ikke er du velkommen til å spørre mer.

Alt godt!

Med vennlig hilsen

Skjønner nå at jeg ikke forsto snerten i innlegget. Je æ Hedmarking så je æ litt treg!

Var litt forutinntatt etter tidligere innlegg og så på det som spydig.

Beklager sør !

Uansett så ser jeg fram til ditt utdypende innlegg.

Jeg tror imidlertid jeg skal holde meg unna disse diskusjonene :o)

Hei,

Ingen skade skjedd! :-)

Synes heller ikke at du skal holde deg unna diskusjonene, selv om du er hedmarking! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...