Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sist var det cyklotymi. Denne gangen er det schizoaffektiv lidelse. Den kan jo ikke stemme. Jeg fikk lese hva som var skrevet til journalen etter forrige samtale. Jeg protesterte ikke fordi jeg ikke visste hva den gikk ut på, men etter å ha søkt og lest her finner jeg ut at den ikke kan stemme. Jeg har jo aldri vært psykotisk. Jeg var det nesten en gang etter å ha droppet antipsykotika plutselig, men ikke helt. Jeg har vel vært på grensen på det dårligste, men likevel. Jeg har vært hypoman, men ikke manisk. Denne blir vel stående i journalen uansett hvor mye jeg protesterer?

Jeg ble helt skjelven av å lese hvor ille denne diagnosen er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis diagnosen er feil kan du kreve den fjernet fra din journal eller du kan be om å få tilføyd at dette var feil diagnose.

Slik jeg forstår schizoaffaktiv lidelse trenger du ikke ha vært fullt ut psykotisk for å få diagnosen. Å ha framtredende symptomer fra schizofreni og affektiv lidelse er nok.

(Ikke sikker, altså)

--------------

Fra icd10:

F25

Schizoaffektive lidelser (schizoaffektive psykoser)

Episodiske lidelser der symptomer på både affektive lidelser og schizofreni er fremtredende, men som ikke gir grunnlag for slike diagnoser.

Andre tilstander der affektive symptomer kommer i tillegg til en eksisterende schizofreni, eller sameksisterer eller veksler med paraniode psykoser av andre typer, klassifiseres under F20-F22.

Stemningsinkongruente vrangforestillinger ved en stemningslidelse gir ikke grunnlag for diagnosen schizoaffektiv lidelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/#findComment-608028
Del på andre sider

Sto det at det var noe du hadde, eller sto det at det kanskje fantes grunnlag for at du hadde denne lidelsen? Uansett, så kan du be om å få den fjernet, dersom det viser seg at det ikke stemmer.

Selv så har jeg en gang fått høre at jeg hadde en personlighetsforstyrrelse (unnvikenhet). For alt det jeg vet, så fins den diagnosen på meg, et eller annet sted i systemet, ennå.

Men ikke alt det psykiaterne/psykologene/behandlernefinner ut av, stemmer så veldig bra. Det er ingen eksakt vitenskap, dette, de må jo gå ut i fra det materiale som du gir fra deg, enten i form av hva du sier eller hva du gjør.

Og tester de kan foreta, også, vil hjelpe til med å kunne bestemme hva det er du lider av (slik at du får den rette behandlingen). Så jeg ville spørre behandleren din, jeg, om hva de legger til grunn for diagnosen.

Link til lov om pas. rettigheter (kap. 5: innsyn i journal):

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-005.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/#findComment-608197
Del på andre sider

Sto det at det var noe du hadde, eller sto det at det kanskje fantes grunnlag for at du hadde denne lidelsen? Uansett, så kan du be om å få den fjernet, dersom det viser seg at det ikke stemmer.

Selv så har jeg en gang fått høre at jeg hadde en personlighetsforstyrrelse (unnvikenhet). For alt det jeg vet, så fins den diagnosen på meg, et eller annet sted i systemet, ennå.

Men ikke alt det psykiaterne/psykologene/behandlernefinner ut av, stemmer så veldig bra. Det er ingen eksakt vitenskap, dette, de må jo gå ut i fra det materiale som du gir fra deg, enten i form av hva du sier eller hva du gjør.

Og tester de kan foreta, også, vil hjelpe til med å kunne bestemme hva det er du lider av (slik at du får den rette behandlingen). Så jeg ville spørre behandleren din, jeg, om hva de legger til grunn for diagnosen.

Link til lov om pas. rettigheter (kap. 5: innsyn i journal):

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-005.html

Dette er en psykiater som er tilknyttet dagavdelingen jeg går på, og døgnavdelingen der jeg har vært endel de siste to og et halvt årene. Diagnosen er satt utfra samtaler/den siste samtalen. Dette var vel et referat fra den siste samtalen. Jeg pleier vanligvis ikke å be om å få lese sånt, men siden han sa at det var en kopi fra journalen som skulle makuleres så ble jeg nysgjerrig. Det verste var at jeg hadde en kontaktperson med meg og hun nikket seg enig med psykiateren da hun leste det. Men det trenger jo ikke å bety at hun er det. Jeg protesterte jo heller ikke, men det var fordi jeg ikke visste hva det innebar. Spør aldri om sånt jeg, bare venter til jeg kommer meg hjem til pc'en og får sjekket på nettet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/#findComment-608227
Del på andre sider

Hvis diagnosen er feil kan du kreve den fjernet fra din journal eller du kan be om å få tilføyd at dette var feil diagnose.

Slik jeg forstår schizoaffaktiv lidelse trenger du ikke ha vært fullt ut psykotisk for å få diagnosen. Å ha framtredende symptomer fra schizofreni og affektiv lidelse er nok.

(Ikke sikker, altså)

--------------

Fra icd10:

F25

Schizoaffektive lidelser (schizoaffektive psykoser)

Episodiske lidelser der symptomer på både affektive lidelser og schizofreni er fremtredende, men som ikke gir grunnlag for slike diagnoser.

Andre tilstander der affektive symptomer kommer i tillegg til en eksisterende schizofreni, eller sameksisterer eller veksler med paraniode psykoser av andre typer, klassifiseres under F20-F22.

Stemningsinkongruente vrangforestillinger ved en stemningslidelse gir ikke grunnlag for diagnosen schizoaffektiv lidelse.

Jeg tror problemet er at han tolker alt jeg sier fryktelig alvorlig. Og at han har fått ut av meg ting jeg ikke hadde fortalt noen andre. Men det er jo to år siden.

Det jeg leste var en kopi som også var sendt til fastlegen min. Hva skjer med det som er sendt dit om jeg får dette forandret?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/#findComment-608236
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener - da jeg fikk diagnosen schizofreni trodde jeg at jeg skulle gå i gulvet. Følte meg helt skjelven, og som om "Det var det!". Nå er alt slutt. Men jeg var lettet også, fordi jeg visste innerst inne at diagnosen er riktig. Nå slipper jeg å late som mer. Nå kan jeg få lov til å være så syk som jeg alltid har vært, men har brukt alle krefter på å late som om jeg ikke var.

Du behøver ikke være psykotisk for å ha symptomer som ligner på schizofreni. Du vet sikkert at det er inndelt i positive symptomer - som er hallusinasjoner, vrangforestillinger osv, - og negative symptomer, som er tilbaketrekning, autisme, depresjon osv.

Det er alltid vanskelig å akseptere en alvorlig diagnose. For min del føler jeg det fortsatt som om alt er over. Jeg tenker tilogmed at det ikke er vits i å gå i terapi lenger, for hva kan han gjøre? Men vi må ha litt håp og tillit til de som hjelper oss. Kanskje diagnosen ikke er feil, Soria, men riktig? Men kanskje du trenger litt tid til å venne deg til den? Du vet sikkert selv at du er alvorlig syk. Dette er bare et navn på det, på symptomene dine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/#findComment-608238
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hva du mener - da jeg fikk diagnosen schizofreni trodde jeg at jeg skulle gå i gulvet. Følte meg helt skjelven, og som om "Det var det!". Nå er alt slutt. Men jeg var lettet også, fordi jeg visste innerst inne at diagnosen er riktig. Nå slipper jeg å late som mer. Nå kan jeg få lov til å være så syk som jeg alltid har vært, men har brukt alle krefter på å late som om jeg ikke var.

Du behøver ikke være psykotisk for å ha symptomer som ligner på schizofreni. Du vet sikkert at det er inndelt i positive symptomer - som er hallusinasjoner, vrangforestillinger osv, - og negative symptomer, som er tilbaketrekning, autisme, depresjon osv.

Det er alltid vanskelig å akseptere en alvorlig diagnose. For min del føler jeg det fortsatt som om alt er over. Jeg tenker tilogmed at det ikke er vits i å gå i terapi lenger, for hva kan han gjøre? Men vi må ha litt håp og tillit til de som hjelper oss. Kanskje diagnosen ikke er feil, Soria, men riktig? Men kanskje du trenger litt tid til å venne deg til den? Du vet sikkert selv at du er alvorlig syk. Dette er bare et navn på det, på symptomene dine.

"Du behøver ikke være psykotisk for å ha symptomer som ligner på schizofreni. Du vet sikkert at det er inndelt i positive symptomer - som er hallusinasjoner, vrangforestillinger osv, - og negative symptomer, som er tilbaketrekning, autisme, depresjon osv."

Jeg visste ikke om de negative symptomene. Jeg kan vel mer kjenne igjen dem. Jeg har vel forsåvidt hatt noen vrangforestillinger også. Denne psykiateren har hørt det meste av det jeg har slitt med. Han er utrolig tillitsvekkende og jeg har hele tiden likt ham fordi han har tatt meg på alvor og har tatt seg tid. Jeg begynner å lure på om denne diagnosen kan være riktig, men det gir meg et skikkelig søkk i magen å tenke på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/#findComment-608242
Del på andre sider

Håper det er en sånn diagnose som utløser masse ressurser i syststemet. Kjekke støttekontakter? Helsereiser til Oslo?

Hadde det enda vært så vel :-)

Nei, det er vel mer i bane med det jeg allerede har. Hjelp med husarbeid som jeg ikke vil ha f.eks. Det er egentlig litt rart at jeg har fått så veldig mye tilbud det siste året. Det kan jo hende at de har utvekslet disse tingene i papirene lenge for alt det jeg vet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/#findComment-608258
Del på andre sider

Jeg tror problemet er at han tolker alt jeg sier fryktelig alvorlig. Og at han har fått ut av meg ting jeg ikke hadde fortalt noen andre. Men det er jo to år siden.

Det jeg leste var en kopi som også var sendt til fastlegen min. Hva skjer med det som er sendt dit om jeg får dette forandret?

Hvis du ber om å få slettet eller rettet opp i noe i din journal hos din behandler, så vil jeg tro vedkommende sender et brev til din fastlege om dette så det blir rettet opp der også.

Det kan du for så vidt be om, så er du sikker på at det blir gjort.

Schizoaffektiv er ikke en så alvorlig diagnose som schizofreni. Det er symptomer fra affektive lidelser og schizofreni sammen.

Men jeg skjønner din fortvilelse, første gangen jeg var alvorlig psykisk syk lurte psykologen på om det kunne være begynnende schizofreni, og den tanken gjorde meg livredd. Har et søskenbarn som er schizofren som er veldig dårlig, så jeg så for meg et liv likt hans. Men det ble ikke slik. (Hans sykdom kommer antagelig fra den siden av familien hans som ikke er i slekt med meg)

Dessuten er schizofreni mange ulike lidelser, det er forskjellig fra person til person hvordan en fungerer.

"Schizoaffektiv lidelse

Ordet kommer fra gresk schizos = å spalte og affectus = følelse og betegner en psykose som faller mellom schizofreni og bipolar lidelse.

Personen kan ha symptomer på begge lidelsene. Eller symptomene kan forandre seg over tid; først kan de f.eks. tyde på schizofreni og en tid senere på bipolar lidelse.

Behandlingen retter seg mot de konkrete symptomene."

Kilde:

http://www.helsenytt.no/artikler/psykoser.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/#findComment-608298
Del på andre sider

Dette er en psykiater som er tilknyttet dagavdelingen jeg går på, og døgnavdelingen der jeg har vært endel de siste to og et halvt årene. Diagnosen er satt utfra samtaler/den siste samtalen. Dette var vel et referat fra den siste samtalen. Jeg pleier vanligvis ikke å be om å få lese sånt, men siden han sa at det var en kopi fra journalen som skulle makuleres så ble jeg nysgjerrig. Det verste var at jeg hadde en kontaktperson med meg og hun nikket seg enig med psykiateren da hun leste det. Men det trenger jo ikke å bety at hun er det. Jeg protesterte jo heller ikke, men det var fordi jeg ikke visste hva det innebar. Spør aldri om sånt jeg, bare venter til jeg kommer meg hjem til pc'en og får sjekket på nettet.

Men jeg syns du skulle be om å få en redegjørelse for den diagnosen, og evt. andre diagnoser som du har fått tidligere, for å være på den sikre siden når det gjelder behandling og oppfølging som du skal ha. Er bare rimelig å få forklart slike ting, syns jeg.

Hvis du syns det er vanskelig å formulere spørsmål, så kan du skrive de ned på forhånd.

Eksempel på spørsmålsstillinger:

Hva er schizoaffektiv lidelse?

Hvordan påvirker det behandlingen min?

Hvordan er prognose for behandling av det, og hva innebærer det for meg i hverdagen?

Og hva slags type behandling er det snakk om?

Er nødvendig med sykehusinnleggelse?

Kan jeg selv be om å få behandling ved sykehus?

Skal jeg fortsette nåværende behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104827-atter-en-ny-diagnose/#findComment-608337
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...