Gå til innhold

Amming og soving, noen råd?


Gjest barbara

Anbefalte innlegg

Snuppa er nå 6 uker. Jeg syns hun sover lite og ammer ofte. Ja, jeg tror nok hun bruker puppene som smokk, men smokk vil hun ikke ha. Har noen tips for hva jeg skal gjøre for å få henne til å spise sjeldnere og sove mere, så mottaes de med stor takk!

Her er et typisk døgn her i gården : 00.00 Skift av Bærsjebleie / 00.20 Ammer (i senga) til 01, hun sovner / 05.00 Jeg pumper 60ml / 05.30 Ammer til 05.50, hun sover videre / 07.30 Ammer og skifter bærsjebleie, sovner igjen 08.30 / 09.30 Ammer til 09.50, hun sover / 11.00 Ammer til 11.25 /Hun sover 11.30 - 12.00 / 12.00 Ammer til 12.30 / Skifter bærsjebleie, vasker og skifter klær. / 13.25 Ammer til 13.55 / 14.00 Ammer til 14.20 / Legges ut i vogna, sover 14.30 - 15.00 /15.10 Ammer til 15.40 / 16.00 Ammer til 16.15 / Skifter bærsjebleie / 17.00 Ammer til 18.30 (hun småsover noen 5min. innimellom) / Sover 18.40 - 19.10 / 19.25 Hun tar 60ml fra flaske / 19.40 Ammer til 20.00 / 20.25 Ammer til 20.45 / Skifter bærsjebleie osv. / Sover 20.50 -21.40 / 21.45 Ammer til 22.15 / Skifter bærsjebleie / 22.40 Ammer til 23.10 / Skifter bærsjebleie / 23.50 Ammer til 00.05, Ammer mere og hun sovner 01.30

Jepp, jeg har ingen problemer med å få dagene til å gå. Har også en pode på 23 mnd.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa er nå 6 uker. Jeg syns hun sover lite og ammer ofte. Ja, jeg tror nok hun bruker puppene som smokk, men smokk vil hun ikke ha. Har noen tips for hva jeg skal gjøre for å få henne til å spise sjeldnere og sove mere, så mottaes de med stor takk!

Her er et typisk døgn her i gården : 00.00 Skift av Bærsjebleie / 00.20 Ammer (i senga) til 01, hun sovner / 05.00 Jeg pumper 60ml / 05.30 Ammer til 05.50, hun sover videre / 07.30 Ammer og skifter bærsjebleie, sovner igjen 08.30 / 09.30 Ammer til 09.50, hun sover / 11.00 Ammer til 11.25 /Hun sover 11.30 - 12.00 / 12.00 Ammer til 12.30 / Skifter bærsjebleie, vasker og skifter klær. / 13.25 Ammer til 13.55 / 14.00 Ammer til 14.20 / Legges ut i vogna, sover 14.30 - 15.00 /15.10 Ammer til 15.40 / 16.00 Ammer til 16.15 / Skifter bærsjebleie / 17.00 Ammer til 18.30 (hun småsover noen 5min. innimellom) / Sover 18.40 - 19.10 / 19.25 Hun tar 60ml fra flaske / 19.40 Ammer til 20.00 / 20.25 Ammer til 20.45 / Skifter bærsjebleie osv. / Sover 20.50 -21.40 / 21.45 Ammer til 22.15 / Skifter bærsjebleie / 22.40 Ammer til 23.10 / Skifter bærsjebleie / 23.50 Ammer til 00.05, Ammer mere og hun sovner 01.30

Jepp, jeg har ingen problemer med å få dagene til å gå. Har også en pode på 23 mnd.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har dessverre ingen gode råd, men kan bare si at det blir bedre.

Sønnen vår var akkurat lik, og jeg ble nesten sprø. Hadde følelsen av at det eneste jeg var var matstasjon. Han krevde mat annenhver time om dagen, og jeg syntes jeg satt med puppen ute hele tida.

Nå er han 3 1/2 mnd., og alt er bedre. Han spiser nå hver 3.-4. time, og sover fra 22.00 til 08.00. Har du familie i nærheten som kan avlaste deg litt? Jeg vet at det høres ut som en klisjé, men etter 2 timer uten unger er ihvertfall jeg klar for en ny runde.

Lykke til!!!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har dessverre ingen gode råd, men kan bare si at det blir bedre.

Sønnen vår var akkurat lik, og jeg ble nesten sprø. Hadde følelsen av at det eneste jeg var var matstasjon. Han krevde mat annenhver time om dagen, og jeg syntes jeg satt med puppen ute hele tida.

Nå er han 3 1/2 mnd., og alt er bedre. Han spiser nå hver 3.-4. time, og sover fra 22.00 til 08.00. Har du familie i nærheten som kan avlaste deg litt? Jeg vet at det høres ut som en klisjé, men etter 2 timer uten unger er ihvertfall jeg klar for en ny runde.

Lykke til!!!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har dessverre ingen gode råd, men kan bare si at det blir bedre.

Sønnen vår var akkurat lik, og jeg ble nesten sprø. Hadde følelsen av at det eneste jeg var var matstasjon. Han krevde mat annenhver time om dagen, og jeg syntes jeg satt med puppen ute hele tida.

Nå er han 3 1/2 mnd., og alt er bedre. Han spiser nå hver 3.-4. time, og sover fra 22.00 til 08.00. Har du familie i nærheten som kan avlaste deg litt? Jeg vet at det høres ut som en klisjé, men etter 2 timer uten unger er ihvertfall jeg klar for en ny runde.

Lykke til!!!

Vennlig hilsen

Skjønner godt at du er sliten! Du får trøste deg med at ting vil bli bedre etterhvert...

Sovner hun mens du ammer? I så fall klarer du kanskje å smette smukken inn i munnen hennes når hun tar en sugepause ved brystet?

Heldigvis tar lillejenta mi smukk - hvis ikke hadde jeg vært "oppspist" forlengst! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har dessverre ingen gode råd, men kan bare si at det blir bedre.

Sønnen vår var akkurat lik, og jeg ble nesten sprø. Hadde følelsen av at det eneste jeg var var matstasjon. Han krevde mat annenhver time om dagen, og jeg syntes jeg satt med puppen ute hele tida.

Nå er han 3 1/2 mnd., og alt er bedre. Han spiser nå hver 3.-4. time, og sover fra 22.00 til 08.00. Har du familie i nærheten som kan avlaste deg litt? Jeg vet at det høres ut som en klisjé, men etter 2 timer uten unger er ihvertfall jeg klar for en ny runde.

Lykke til!!!

Vennlig hilsen

Skjønner godt at du er sliten! Du får trøste deg med at ting vil bli bedre etterhvert...

Sovner hun mens du ammer? I så fall klarer du kanskje å smette smukken inn i munnen hennes når hun tar en sugepause ved brystet?

Heldigvis tar lillejenta mi smukk - hvis ikke hadde jeg vært "oppspist" forlengst! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Barbara,

Jeg skjønner at du føler deg litt "innvadert" for tiden men jeg er nokså sikker på at dette er en overgangsperiod. Det er svært vanlig at barnet vil ha bryst hyppig i denne alderen, og da spesielt om kvelden. Barnet tar tydelig litt spisepauser om natten og det er jo positivt! Det kommer bedre tider som noen av de andre mødrene sier. Det at barnet har mye avføring er gjerne et tegn på at det er en rikelig melkeproduksjon så jeg vil tro hun har en bra vektøkning. Når en baby er så liten som 6 uker representerer brystet mye mer enn mat. Alle behov blir dekket ved å suge, nærhet, trygghet og sosial kontakt m.m.. Når barnet blir noen uker eldre får det dekket flere og flere behov på andre måter. Hvis du føler deg meget sliten kan kanskje noen annen bære, bysse og synge litt om kvelden? Har du noen som kan avlaste litt på andre plan slik at din jobb blir bare babyen? Hvis det første barnet var en helt annen type enn den nye lille jenta er det lett å tro at det er noe som er feil. Å andre siden blir barseltiden fort glemt og man husker ikke så godt hvordan det var forrige gang.

Jeg ønsker deg lykke til videre!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Barbara,

Jeg skjønner at du føler deg litt "innvadert" for tiden men jeg er nokså sikker på at dette er en overgangsperiod. Det er svært vanlig at barnet vil ha bryst hyppig i denne alderen, og da spesielt om kvelden. Barnet tar tydelig litt spisepauser om natten og det er jo positivt! Det kommer bedre tider som noen av de andre mødrene sier. Det at barnet har mye avføring er gjerne et tegn på at det er en rikelig melkeproduksjon så jeg vil tro hun har en bra vektøkning. Når en baby er så liten som 6 uker representerer brystet mye mer enn mat. Alle behov blir dekket ved å suge, nærhet, trygghet og sosial kontakt m.m.. Når barnet blir noen uker eldre får det dekket flere og flere behov på andre måter. Hvis du føler deg meget sliten kan kanskje noen annen bære, bysse og synge litt om kvelden? Har du noen som kan avlaste litt på andre plan slik at din jobb blir bare babyen? Hvis det første barnet var en helt annen type enn den nye lille jenta er det lett å tro at det er noe som er feil. Å andre siden blir barseltiden fort glemt og man husker ikke så godt hvordan det var forrige gang.

Jeg ønsker deg lykke til videre!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av mine barn ville også ligge hele tiden på puppen. Spiste seg aldri helt mett, sovnet etter noen tak, og raste når jeg tok henne vekk.Derfor ammet jeg heeeele tiden. Løsningen for meg var en oppskrift fra Anna Wahlgren. Tenk når vi spiser. Først forsyner vi oss en gang for di vi er sultne, det er overlevelsesinstinktet. Så forsyner vi oss en gang til, fordi det skal holde til neste måltid. Så til slutt tar vi oss en liten dessert kun for nytelse og velbehag. Slik skal det være for barnet også. Gi barnet først så mye det vil ha, med en gang det slutter eller sovner, ta det bort fra brystet og vekk det. Legg han evnt. på ryggen på ett teppe på gulvet og masser under føttene. Få han til å rape og forsyn han igjen fra samme bryst, da får han i seg den næringsrike melken som kommer til slutt (får han i seg kun den første melken heletiden er det lett å bli plaget med luft i magen og grønn avf.) La han få spise så mye han vil, så tar du å steller/skifter bleie og har litt kontakt. Til slutt gir du han av det andre brystet, og da kommer det lett flommende melk, og han drikker av velbehag. Da har du oftes en meget mett og fornøyd baby, som kan ta seg en god lur. Denne 3 stegs matingen holdt jeg meg til lenge.

Du skal sette grenser, det er ikke til fordel hverken for deg eller barnet at du blir utslitt av slik surring. En av mine hadde også stort behov for smokk men mistet den veldig fort. Jeg tredde da en liten vaskeklut gjennom "holderingen" på smokken, da datt den ikke så lett ut (hvis barnet ligger på siden), men barnet klarer å spytte den ut eller vri seg bort.

- trebarnsm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Mange takk for fine svar, og mange gode råd.

Nå sover hun litt ute i vogna på dagen (har faktisk tatt henne inn for å vekke henne etter 3 timer et par ganger!). Fremdeles har vi en intensiv økt fra kl 17-18 til kl 02-03.

Jeg har ikke glemt helt hvordan det var med førstemann, men han var prematur og lå 2mnd på sykehus, så amminga skar seg. (Jeg pumpet meg noen mnd. før jeg ga opp både amming og pumping). Men til tider var det ganske slitsomt med 10 - 16 flasker i døgnet :)

Avlastning er det ikke så lett å få. Min familie bor sånn ca 100 mil unna. Så det er bare gubben og svigermor som kan hjelpe. Gubben mener at han tar nok, han tar det meste med eldstemann. Og eldstemann er veldig sjalu, så han vil ha full oppmerksomhet fra minst en av oss hele tiden ;-)

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...