Gå til innhold

Lamictal & Borderline(NHD)

Anbefalte innlegg

Gjest trapptripp
Skrevet

Hei,

Jeg fikk diagnosen Emosjonelt Ustabil PF(Borderline) for ca et år siden. Har vært veeldig plaget med momentante svinginger, skrifter fra å hate til å elske en person på 5min f.eks.

Prøvde ut Valporat(Orfiril), måtte oppi 2gr før jeg merket noe og da var det rett og slett en kjipt effekt, alle de kraftige oppturene(eufori/hypomani) ble fjernet, mens det aggresive og depressive ble igjen. Desutten gikk jeg opp 10kg, ikke særlig kjekkt. Ergo, ingen fordeler, bare ulemper med Valporat.

I går startet jeg med Lamictal 25mg, skal gå opptil 50mg etter to uker. Hva er det som bestemmer dosen her? Kroppsvoulm eller? Hvor mange mg/kg er såfall det ideele i følge deg?

Sliter stortsett med depresjon, har isolert meg helt og kutta sosiale kontakter det siste halve året. Kommer jeg til å bli emosjonelt hemmet av Lamictal?

Jeg har ikke lyst til å gå rundt og bare ligge på midtpunktet eller fordensaksskyld under midtpunktet med mindre opp/ned-turer. Ser at aggresjon står som et punkt under bivirkninger, blir jeg bare verre da?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skal trappe opp slik: 25 mg i to uker, 50 mg i to uker, deretter 100 mg i 1-2 uker før du tar blodprøve. Ut fra denne bestemmes den endelige dosen som vanligvis ligger rundt 200 mg. Kjønn og vekt har så godt som ingen betydning for dosen.

Tanken er at du skal svinge midre, men ikke bli "flat". Kun utprøving i et halvt år kan si noe om dette er medisinen for deg.

Skrevet

Hei.

Jeg har fått diagnosen "lett ustabil p.f."Har i tillegg div. angstplager og depresjon.Startet i februar 2002 med Orforil,dose totalt 900mg dgl.Har vært heldig å ikke lagt på meg.I tillegg tar jeg billigprep. av Cipramil,1tbl. dglDet er nok litt lite;men FLAT er jeg ikke.Heller ikke aggresiv.Beste hjelpen er nok ved siden av, samtaleterapi hos psykolog.Det er hardt,utfordrende,innimellom veldig slitsomt vanskelig å forstå at jeg har denne lidelsen.Har håp om i det fjerne å bli frisk og medikamentfri.....ifølge min psykolog har jeg gode sjanser til det;og vil ikke gi opp det håpet.

Håper du vil lykkes i ditt arbeid.

mvh.uffamei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...