Sør Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Pøh! Det er ennå ikke for seint å tvangssko deg med skruknotter og skinn. (hvor faen er :luringen: når jeg trenger den?!) Skruer har jeg i veggene, og skinn (diverse hunder & katter som naboene sikkert savner) har jeg laget sofa ut av. [savner også :xxx:] *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-613547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nooora Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Hva legger du i "å ta vare på"? Er enig i at man trenger et motivasjonspuff i blant, men hvis interessen mangler helt over lengre tid, så kan du ikke forvente at treneren skal fikse opp. Jeg har ikke de samme erfaringene som deg mht treninga. Jentene har riktignok to pappatrenere, men disse er også forhenværende spillere, og etter mitt syn, meget kompetente. For å vende tilbake til spørsmålet ditt om innblanding; Jeg har aldri opplevd at noen foreldre har blanda seg opp i treninga, og jeg vet at dattera mi ville gått fra konseptene hvis jeg hadde funnet på et sånt stunt. Et litt interessant apropos; For ca et år sida ble trenerne uenige om hvor mye de skulle presse jentene, både når det gjaldt treningsmengde, kvaliteten på treninga og kamptrening utenom serien. Spillerne selv var helt klare på dette: De ville bli pressa. Med 'ta vare på' mener jeg vel å motivere for å gjøre en ekstra innsats for å komme tilbake i kampspill. At foreldre (les pappaer) blander seg i måten treninga utføres på er et stort problem her hos oss. Det er de samme som går igjen. Det blir tatt opp med jevne mellomrom, men sklir ut igjen. Det er enkelte som står langs linja og brøler til guttene under kampene. Faktisk så har guttene klaget selv på det. Det forstyrrer. Pappaene forlanger å være med på strategien virker det som. Guttene vet til slutt ikke hvem de skal høre på, treneren eller pappaen. Valg mellom kjeft i garderoben eller kjeft i bilen på vei hjem, kanskje. Selv så har vi bestandig ansett fotball for føy. Kanskje derfor poden vår sklir ut. VI presser han ikke til å spille fotball hvis han ikke vil. Men jeg vil gjerne at han skal ville, hvis du skjønner. Men HAN bestemmer. Har eksempler på de som spiller fotball fordi det vil pappa, og så spiller de håndball fordi det vil mamma. Det er gjerne 'gamle' spillere som ikke drev det til noe selv som er de verste 'brølerne'. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-613564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nooora Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Selvsagt skal du ikke blande deg inn. Sønnen din bør være voksen nok til å ta opp ev. problemer direkte med treneren. Som 14 åringer spiller de i serien, og følgelig er ambisjonene til laget langt høyere enn hva som var tilfelle i barnefotballen. Hva tror du hadde skjedd hvis treneren - mot formodning - hadde gitt etter for ditt/guttens ønske om å få spille mer på kamper? Jeg er temmelig sikker på at de andre på laget hadde reagert kraftig hvis han ikke holdt mål spillemessig. Face it, 14-åringer tar fotball langt mer alvorlig enn 12-åringer. Ja, det var jo egentlig det jeg spurte om i utgangspunktet. Og da har jeg fått svar. Det ER slutt på den tida da en får spilletid om en ikke er blant de beste. Det var jeg ikke klar over, siden det aldri har blitt sagt med rene ord på foreldre/trener-treffa. De pakker det inn i forskjellige former for bomull. Og siden jeg ikke har erfaring fra andre barn eller egen trening så kan jeg jo ikke vite hva som gjelder. Utviklingsmessig er det jo også stor forskjell på 14-åringer. Han vår er litt sen i forhold til de beste på laget. Kanskje det er det som gjør at hen henger litt etter nå. Bare han vokser litt til så kanskje det ornder seg. Er bare redd han skal miste lysta på fotball før det kommer så langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-613573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Med 'ta vare på' mener jeg vel å motivere for å gjøre en ekstra innsats for å komme tilbake i kampspill. At foreldre (les pappaer) blander seg i måten treninga utføres på er et stort problem her hos oss. Det er de samme som går igjen. Det blir tatt opp med jevne mellomrom, men sklir ut igjen. Det er enkelte som står langs linja og brøler til guttene under kampene. Faktisk så har guttene klaget selv på det. Det forstyrrer. Pappaene forlanger å være med på strategien virker det som. Guttene vet til slutt ikke hvem de skal høre på, treneren eller pappaen. Valg mellom kjeft i garderoben eller kjeft i bilen på vei hjem, kanskje. Selv så har vi bestandig ansett fotball for føy. Kanskje derfor poden vår sklir ut. VI presser han ikke til å spille fotball hvis han ikke vil. Men jeg vil gjerne at han skal ville, hvis du skjønner. Men HAN bestemmer. Har eksempler på de som spiller fotball fordi det vil pappa, og så spiller de håndball fordi det vil mamma. Det er gjerne 'gamle' spillere som ikke drev det til noe selv som er de verste 'brølerne'. Er enig at at motivasjon er en ganske sentral treneoppgave. Ser at det er endel flere problemer i laget til sønnen din enn hans personlige. Det er en uting når foreldre, som fedrene i ditt tilfelle, forsøker å overprøve trenerens strategier. Da er det trenerens oppgave å gi klar beskjed om å skygge banen. Bokstavelig talt. Men brøling på kampene, _det_ skjer hos oss også, vanvittig mye brøling. Jeg tror jeg brøler høyest, he he. Vi brøler imidlertid ikke ut direktiver til enkeltspillere, det er mer tilrop til hele laget under ett. STÅ PÅÅÅ! DERE ER FAEN IKKE HER FOR Å HA DET GØY, DERE ER HER FOR Å VIINNNÆÆÆÆÆ!!! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-613584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nooora Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Er enig at at motivasjon er en ganske sentral treneoppgave. Ser at det er endel flere problemer i laget til sønnen din enn hans personlige. Det er en uting når foreldre, som fedrene i ditt tilfelle, forsøker å overprøve trenerens strategier. Da er det trenerens oppgave å gi klar beskjed om å skygge banen. Bokstavelig talt. Men brøling på kampene, _det_ skjer hos oss også, vanvittig mye brøling. Jeg tror jeg brøler høyest, he he. Vi brøler imidlertid ikke ut direktiver til enkeltspillere, det er mer tilrop til hele laget under ett. STÅ PÅÅÅ! DERE ER FAEN IKKE HER FOR Å HA DET GØY, DERE ER HER FOR Å VIINNNÆÆÆÆÆ!!! ;-) Jeg er vel den som har HEIA og ROPT høyest iløpet av åra. Positive tilrop derimot. Det er den negative kjeftinga jeg vil til livs. Ser jo at det er slik det foregår i eliteserien både her og i utlandet. Men er ikke DET litt tidlig når det er jorten da? har holdt på slik lenge også. Faktisk så var det et par pappaer (av de ikke alt for engasjerte) som en gang klaget på ordbruken. De negative 'brølerne' har blitt bedt om å skjerpe seg, men det holder kanskje en kamp. Vi er vel alt for forsiktige som foreldre går jeg utifra. VI har ikke blanda oss oppi. Noe som vi også blir frabedt her. Så vi har med andre ord oppført oss 'korrekt'. Men de som virkelig har blanda seg oppi alt iløpet av disse åra er disse pappaene som tror de vet mest av alle om fotballstrategi. De har baksnakka treneren i bilen på vei hjem. Og lagt sin egen strategi bak ryggen hans. DET mener jeg er feil. For når de blir voksne er det trenerens ord somgjelder. Da hjelper det ikke hva pappa sier og mener mer. SElv om han syntes han var den beste spiller for 'hundre' år siden. Men jeg har bestemt meg for å holde meg vekk fra pappamafiaen nå tror jeg. De har krangla og baksnakke treneren og hverandre i årevis, så at det skal gi seg nå er vel å tro på julenissen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-613599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Ja, det var jo egentlig det jeg spurte om i utgangspunktet. Og da har jeg fått svar. Det ER slutt på den tida da en får spilletid om en ikke er blant de beste. Det var jeg ikke klar over, siden det aldri har blitt sagt med rene ord på foreldre/trener-treffa. De pakker det inn i forskjellige former for bomull. Og siden jeg ikke har erfaring fra andre barn eller egen trening så kan jeg jo ikke vite hva som gjelder. Utviklingsmessig er det jo også stor forskjell på 14-åringer. Han vår er litt sen i forhold til de beste på laget. Kanskje det er det som gjør at hen henger litt etter nå. Bare han vokser litt til så kanskje det ornder seg. Er bare redd han skal miste lysta på fotball før det kommer så langt. Ikke helt umulig at årsaken kan ligge der. Kan ikke si jeg har lagt merke til denne problemstillinga på jentelaget, - de som var best som 10-åringer, er fremdeles best som 14-åringer - men gutter vokser som regel langt mer enn jenter i den alderen. Det kan nok gi visse utslag i forhold til manglende kroppsbeherskelse. Hva om du prøver å få i stand en avtale med sønnen din hvis spørsmålet om å kutte ut fotballen melder seg? At han f.eks. venter med en endelig avgjørelse til sesongen er over? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-613603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Jeg er vel den som har HEIA og ROPT høyest iløpet av åra. Positive tilrop derimot. Det er den negative kjeftinga jeg vil til livs. Ser jo at det er slik det foregår i eliteserien både her og i utlandet. Men er ikke DET litt tidlig når det er jorten da? har holdt på slik lenge også. Faktisk så var det et par pappaer (av de ikke alt for engasjerte) som en gang klaget på ordbruken. De negative 'brølerne' har blitt bedt om å skjerpe seg, men det holder kanskje en kamp. Vi er vel alt for forsiktige som foreldre går jeg utifra. VI har ikke blanda oss oppi. Noe som vi også blir frabedt her. Så vi har med andre ord oppført oss 'korrekt'. Men de som virkelig har blanda seg oppi alt iløpet av disse åra er disse pappaene som tror de vet mest av alle om fotballstrategi. De har baksnakka treneren i bilen på vei hjem. Og lagt sin egen strategi bak ryggen hans. DET mener jeg er feil. For når de blir voksne er det trenerens ord somgjelder. Da hjelper det ikke hva pappa sier og mener mer. SElv om han syntes han var den beste spiller for 'hundre' år siden. Men jeg har bestemt meg for å holde meg vekk fra pappamafiaen nå tror jeg. De har krangla og baksnakke treneren og hverandre i årevis, så at det skal gi seg nå er vel å tro på julenissen! Er helt enig med deg angående pappaene! Fatter ikke at treneren ikke slår hardere ned på dette. :riste på hodet: Mht "ufin" språkbruk som banning og kjefting, så tror jeg ikke ungene tar skade av dette. NB, så lenge det kommer fra trenerne, og ikke fra en krakilsk foreldregruppe på sidelinja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-613609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nooora Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Ikke helt umulig at årsaken kan ligge der. Kan ikke si jeg har lagt merke til denne problemstillinga på jentelaget, - de som var best som 10-åringer, er fremdeles best som 14-åringer - men gutter vokser som regel langt mer enn jenter i den alderen. Det kan nok gi visse utslag i forhold til manglende kroppsbeherskelse. Hva om du prøver å få i stand en avtale med sønnen din hvis spørsmålet om å kutte ut fotballen melder seg? At han f.eks. venter med en endelig avgjørelse til sesongen er over? Joda, foreløpig har han meldt seg på et par turer med fotballen. så han slutter ikke med det første i alle fall. Men siden det er på det sportslige plan han har hentet sin popularitet, ved å være god i sport, så er jeg litt bekymret for at han har mistet det. Han har nemlig ingen andre områder pr. idag hvor han hevder seg. Derfor er jeg redd for at selvtilliten skal få en FOR stor knekk. Det er med andre ord ikke noe annet felt han kan 'briljere' på. Og alle trenger jo å være god i noe.... Han er forresten god i å ha godt humør, så derfor håper jeg han tar det med fatning. Men jeg skjønner på måten han sier ting på, og ser det på oppførsel og ansiktsuttrykk, at han føler seg utilpass. Men det går seg vel til... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-613820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Det har aldri vært slik tidligere (da han vår var god) at noen andre aldri fikk spille. Så det var ikke noen problemstlling den gangen. Det har kommet for fullt etter at de begynte med 11'er fotball. Og bytte lag kan vi dessverre ikke, siden det blir for lang reisetid. Tror ikke han hadde villet det heller. Han er veldig avhengig av kameratene han har. Det er jo derfor jeg spør her på nettet da, for å høre hvordan det er andre steder enn her. Jeg går jo ikke og maser på poden om det selvfølgelig. Og som sagt det er en slik pappaagjeng som styrer mye med laget og guttene enten de har noe med det eller ikke (til trenernes frustrasjon) og det gjør det litt vanskelig for 'lille meg' å komme med innspill. Og det ER andre foreldre (av de som er utenom den faste pappaklikken) som reagerer på trenernes bruk av spillere, både på håndballen og fotballen. Så jeg har ikke tatt det helt ut av løse lufta altså. Det jeg var ute etter hvar HVORDAN det fungerte ellers i landet. Finnes det ikke regler for hvordan det skal gjøres feks. Eller kommer slikt først etter 16 år. Hvert lag og hver trener kan vel ikke gjøre akkurat som han vil. Er ikke laga underlagt en eller annen landsforening som har regler de må følge eller noe slikt. DE reglene var jeg interessert i, om de sa noe om alder, bruk av spillere, straff ved uteblitt trening og slike ting. Her står det mye om ungdomsfotball: http://www.fotball.no/t2.asp?p=21914 Jeg synes du har helt rett i mye av det du skriver om uheldige vaner hos pappaene osv. Selv om det bli mer alvor når de kommer i tenårene, er det et problem dersom man støter fra seg alle som ikke er på topp absolutt hele tiden. Mange av dagens fotballstjerner var ikke barnestjerner, og omvendt - altså talenter som dominerer yngre lag, kan få downperioder når de møter mer motstand som litt eldre. Det er ikke andre ressurser i idrettslaget som dere kunne få litt støtte av? Tenker på at en mer profesjonell trener kunne holde et foredrag for de som trener aldersbestemte lag, eller noe sånt. Dere er ikke alene i verden om de problemene du beskriver, og det finnes både materiell og strategier (på papiret). Send en mail til fotballforbundet, så får du kanskje tips om brosjyrer el.l. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-614189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nooora Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Her står det mye om ungdomsfotball: http://www.fotball.no/t2.asp?p=21914 Jeg synes du har helt rett i mye av det du skriver om uheldige vaner hos pappaene osv. Selv om det bli mer alvor når de kommer i tenårene, er det et problem dersom man støter fra seg alle som ikke er på topp absolutt hele tiden. Mange av dagens fotballstjerner var ikke barnestjerner, og omvendt - altså talenter som dominerer yngre lag, kan få downperioder når de møter mer motstand som litt eldre. Det er ikke andre ressurser i idrettslaget som dere kunne få litt støtte av? Tenker på at en mer profesjonell trener kunne holde et foredrag for de som trener aldersbestemte lag, eller noe sånt. Dere er ikke alene i verden om de problemene du beskriver, og det finnes både materiell og strategier (på papiret). Send en mail til fotballforbundet, så får du kanskje tips om brosjyrer el.l. Tusen takk! Den var kjempenyttig. Hvis jeg gjør noe med dette, så tar jeg kontakt med en av de andre trenerne i klubben, og forhører meg om strategien generelt i klubben. Og understreker at guttungen ikke vet at jeg ringer! Tror det er enklere på den måten, altså å snakke med en som ikke kjenner poden personlig fra treningene. Han er også en veldig profesjonell og ordentlig trenerpersonlighet. Så jeg stoler mer på hans vurderinger enn de andre 'kranglefantene'. Takk igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-614214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Tusen takk! Den var kjempenyttig. Hvis jeg gjør noe med dette, så tar jeg kontakt med en av de andre trenerne i klubben, og forhører meg om strategien generelt i klubben. Og understreker at guttungen ikke vet at jeg ringer! Tror det er enklere på den måten, altså å snakke med en som ikke kjenner poden personlig fra treningene. Han er også en veldig profesjonell og ordentlig trenerpersonlighet. Så jeg stoler mer på hans vurderinger enn de andre 'kranglefantene'. Takk igjen! Det synes jeg absolutt du skal gjøre. Det er ikke ukjente problemstillinger du tar opp, så du skal ikke føle at du tråkker i salaten ved å stille spørsmål om hva slags strategi idrettslaget har på disse tingene. Du trenger ikke fokusere på din egen sønn i det hele tatt. Bare henvis til alt bråket det har vært mellom foreldre og trenere, og si at nå er det mange som begynner å bli lei og laget står i fare for å miste den stammen med helt alminnelige slitere som de er avhengige av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-614220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malva Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Også min er på den alderen, og sannelig er det begynt å bli litt alvorlig, ja... På den ene måten er det skummelt, på den andre måten er det nå noen av livets realiteter møter dem for alvor, krav til egeninnsats - og da må det _valg_ til. Det er en spennende alder, det der! Fotball-laget til min sønn sparket faktisk treneren fordi de heller ville synes det er moro å spille enn alvor. Men de er 13. Om et års tid, tenker jeg.. det er på denne alderen de begynner å satse, også. En brytningstid. Jeg lurer likevel på om kanskje det finnes flere muligheter for å sparke fotball/spille håndball der dere bor? Kanskje en klubb der han kan føle seg på nivå med de andre en stund, inntil lysten på mer utfordninger _eventuelt_ kommer? Kanskje er dette også den tiden der han gir opp noe og finner noe annet. Kanskje er ballspill noe av det han velger bort, også. Så jeg synes du skal se om du kan hjelpe ham til å gjenvinne _lysten_ til å spille, gleden over det og kanskje få ambisjonene tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-619998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nooora Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Også min er på den alderen, og sannelig er det begynt å bli litt alvorlig, ja... På den ene måten er det skummelt, på den andre måten er det nå noen av livets realiteter møter dem for alvor, krav til egeninnsats - og da må det _valg_ til. Det er en spennende alder, det der! Fotball-laget til min sønn sparket faktisk treneren fordi de heller ville synes det er moro å spille enn alvor. Men de er 13. Om et års tid, tenker jeg.. det er på denne alderen de begynner å satse, også. En brytningstid. Jeg lurer likevel på om kanskje det finnes flere muligheter for å sparke fotball/spille håndball der dere bor? Kanskje en klubb der han kan føle seg på nivå med de andre en stund, inntil lysten på mer utfordninger _eventuelt_ kommer? Kanskje er dette også den tiden der han gir opp noe og finner noe annet. Kanskje er ballspill noe av det han velger bort, også. Så jeg synes du skal se om du kan hjelpe ham til å gjenvinne _lysten_ til å spille, gleden over det og kanskje få ambisjonene tilbake. Av praktiske grunner blir det dette laget eller ikke noe. Ikke annet valg i nærheten dessverre. Og så er han vel med like mye for det sosiale som det sportslige virker det som. Så vi får se, jeg presser han allikevel til verken det ene eller det andre. Men jeg kommer til å påvirke han til å prøve å henge med, så sant han ikke tydelig gir inntrykk av at han VIL slutte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-620023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malva Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Av praktiske grunner blir det dette laget eller ikke noe. Ikke annet valg i nærheten dessverre. Og så er han vel med like mye for det sosiale som det sportslige virker det som. Så vi får se, jeg presser han allikevel til verken det ene eller det andre. Men jeg kommer til å påvirke han til å prøve å henge med, så sant han ikke tydelig gir inntrykk av at han VIL slutte. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105034-ten%C3%A5ring-og-fotball/page/2/#findComment-620533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.