mamma 37 Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Hei, jeg er mor til en gutt på 11 år. Han ble født 3 mnd for tidlig og veide 1570 gram. Han begynte å krabbe da han va 14 mnd og å gå da han var 16 mnd. Han ble fulgt opp av legene på Prematuravd, til han var 2 år, da var han "normal" i den motoriske utviklingen. Selv om han nå i en alder av 11 år fremdeles ikke kan knyte skolisser, det blir helt feil han lurer på hva han skal gjøre med de to lissene hvem som skal hit eller dit. Han lærte seg å kneppe knapper i skjorten før jul ikke dårlig! På skolen ligger han langt over gjennomsnittet i klassen i lesing, engelsk og matte er som gjennomsnittet. Problemet er at han kommenterer/retter på både lærer og andre elever. Han prater med sidemann og forstyrrer undervisningen ved å gå en del rundt i klasserommet. Han svarer ofte uten å rekke opp hånden/bli bedt om å svare, læreren sier han kan "erte på seg en gråstein". I hjemmesituasjoner er han veldig vanskelig å tilfredstille/gjøre til lags. Han er ofte veldig negativ og aldri er noe bra nok. Blir f.eks sur for ting han ikke får istedet for å glede seg over ting han får eller har fått. Dette gjelder både ting han gjør eller andre ting. Fra han var liten har han hatt et veldig temperament, i barnehagen tok de til stadighet opp at han "lukket seg inne" når han fikk tilsnakk. Hjemme kastet ting rundt på rommet sitt og klorte seg i ansiktet da han ble sint. Kastingen sluttet for ca. 1,5 år siden da han i sinne kastet GameBoyen sin i gulvet så den knuste, han har ikke fått ny! Kloringen ga seg for ca. et år siden. Problemet nå er at han skaper negativitet, ved å bli kjempesur/stille å sette opp et "kjempedeprimert" utrykk i ansiktet. Borte på besøk oppfører han seg som en engel (utenom hos familien). Han har også vanskelig for å huske en beskjed "glemmer ting" hele tiden, og kun læreren hans som forstår hva han skriver (det er ikke noen skrivefeil men meget uleselig). Han er også veldig klossete/klønete, vi fikk time hos skolefysioterapeuten ifjor og skal tilbake dit neste uke. Han oppfattes heller som lat enn aktiv, kan sitte å se på en film eller spille Playstation i timesvis hver dag, og blir sur hvis han får beskjed om å gå ut. Han er også utålmodig/forventningsfull når noe skal skje, han har ofte for høye forventninger til ting som igjen resulterer i at han blir veldig skuffet da ting ikke alltid blir som han forventer. Jeg har endelig fått bestillt en time til lege, selv om det var et par mnd ventetid har jeg nå hatt problemer og følt at vi følelsesmessig har stått på samme alderstrinn siden 6-års alder. Situasjonen oppleves veldig frustrerende, og jeg har innsett at hvis jeg ikke ber om hjelp nå blir det ille når han blir 14-15 år. Hilsen frustrert mamma 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105263-add-eller-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Høres ut som om det er på tide at det vurderes skikkelig om gutten din får den hjelp han trenger på flere livsområder. Alltid vanskelig å vite hvor lenge man skal "vente og se" når det gjelder barns utvikling, men er enig med deg i at når nå han er blitt 11 og fortsatt sliter på denne måten, er det på tide med en utredning. En av legene som svarer på forum for barnemedisin har mye erfaring med unger med ADD/ADHD - så hvis du har lyst på et profesjonelt svar kunne du poste innlegget ditt der også. Lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105263-add-eller-adhd/#findComment-613427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma 37 Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 Høres ut som om det er på tide at det vurderes skikkelig om gutten din får den hjelp han trenger på flere livsområder. Alltid vanskelig å vite hvor lenge man skal "vente og se" når det gjelder barns utvikling, men er enig med deg i at når nå han er blitt 11 og fortsatt sliter på denne måten, er det på tide med en utredning. En av legene som svarer på forum for barnemedisin har mye erfaring med unger med ADD/ADHD - så hvis du har lyst på et profesjonelt svar kunne du poste innlegget ditt der også. Lykke til:-) Har fått svar fra en av legene i barnemedesin, og han mente at mange av adferdstrekkene min sønn har pekte i retning av en litt atypisk ADHD. Så nå får vi bare håpe at systemet fungerer slik vi blir sendt til de rette instanser, og vi får den hjelpen vi trenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105263-add-eller-adhd/#findComment-615304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.