Gå til innhold

NHD: Årsaker til depresjon...

Anbefalte innlegg

Gjest mini maxi

Jeg har en medfødt tendens til engstlighet, bekymring, depresjon og angst. På morssida fra mor, bestemor og bestefar. En fetter sliter også. På farssida fra far, hans søster og nå sliter også min kusine.

Jeg har fått diagnosen hysterifor og passiv-aggressiv. Den første er jeg enig i, bare delvis den siste.

Har levd i et konfliktfylt ekteskap i tjue år. En sønn har hatt langvarige mobbeproblemer. Noe som har vært et større problem for meg enn for han.

Nå har sønnen det bra, og ekteskapet fungerer bedre.

MEN, jeg har falt falt utenfor arbeidslivet etter en periode med store påkjenninger med sykdom og dødsfall i familien (ikke i kjernefamilien). Det ble den berømte dråpen. Er nå fanget i moderate angst og depresjonsproblemer. Varierer i styrke. Har også fått fibromyalgidiagnose.

Så til spørsmålet:

HVA tror du (om det er mulig å generalisere) er hovedårsaken til mine nåværende problemer, er et genetisk disposisjon eller langvarige samlivsproblemer.

Grunnen til spørsmålet er, om det er genetisk så har en vel ingen særlig nytte av å bryte opp fra et samliv som ikke fungerer til beste for en selv? Kanskje det er det genetiske i bunnen som gjør AT det ikke fungerer, om du skjønner.

Mange anbefaler raskt å bryte ut av det de oppfatter som et dårlig ekteskap. Men kan ikke det bare være et symptom på dine egentlige problemer. Og at du kanskje får det verre hvis en skal leve alene. All den tid en har det i genene.

Har du noen kommentarer til problemstillingen? Ikke lett å skille klinten fra hveten bestandig....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105374-nhd-%C3%A5rsaker-til-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...