-xed Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Jeg henvender meg her fordi jeg ikke vet hvem som kan hjelpe med dette.. Jeg har sterk mistanke om at en nær venn av meg påfører seg selv skade for oppmerksomhet. Han har skilte foreldre hvor en av dem er pillemisbruker. Han sliter sterkt med økonomien, og har et lån han ikke klarer å betjene. Han har over lengre tid nå også hatt problemer med alkohol. Han har en liten sønn på 2 år sammen med x-kjæresten sin som han "har" annen hver uke. Han har tidligere laget dype kutt i armene sine, men da har han innrømt at han har gjort det selv. Problemet denne gangen er at plutselig dukket opp en dag med et sinnsykt sår nedover hele hånden. Han hadde vært på legevakten og sydd. Da vi spurte hva som var skjedd sa han at han var blitt overfalt og ranet etter en bytur, og at gjerningsmennene hadde kuttet han opp med en kniv i hånden. Det hører også med til denne historien at han ringer x-en sin flere ganger i uken, og ber henne om å komme tilbake til ham, noe hun ikke vil. Jeg har nå en mistanke om at han faktisk har kuttet seg selv i hånden for å få oppmerksomheten hennes. Kuttet er stygt og svært dypt og langt, og dette kan umulig love bra om tingene er som jeg tror. Hva bør jeg gjøre? SNakke med han å få han til å oppsøke en psykolog? Kan noen evt anbefale en psykolog i bergens-området som er flink på akkurat dette området? hilsen en som gjerne vil hjelpe før det er for sent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105424-selvp%C3%A5f%C3%B8rt-skade/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jente1976 Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Jeg tror det er de færreste som skader seg selv utelukkende for å få oppmerksomhet fra et annet menneske. Man gjør dette fordi man har det vondt inni seg, har dårlig selvtillit eller føler at man hater seg selv. Det virker jo også som han prøver å sjule det ved å si at det er andre ting som har skjedd. Kanskje han i bunnen har en depresjon eller annen sykdom, som kanskje er utløst av samlivsbruddet, eller lang tids press pga foreldrenes situasjon? Du bør nok oppmuntre ham til å gå til legen sin og be om en henvisning til psykolog. Det kan jo hende det er mye han har behov å snakke med noen om, men som er vanskelig å ta opp med venner og familie. Ikke kritiser han pga måten han viser at han har det vondt på (selvskadingen). Det gjør kanskje bare at han hater serg selv enda mer for det han gjør.Det kan ha utviklet seg til et mønster uten at han selv er klar over det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105424-selvp%C3%A5f%C3%B8rt-skade/#findComment-613286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.