Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har to gutter fra før. Kan man ønske seg en jente hvis man adopterer? Vi tenker på India som land. Og, til deg som har adoptert fra India; hvor lenge måtte dere vente? Og til slutt: Hva er vanlig fra India; små babyer eller større barn, eller hele spekteret? Kan man ønske seg noe vedrørende alder?

Mange spørsmål fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105425-om-india-kj%C3%B8nn-og-ventetid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Nathalie!

Vi har selv adoptert to skjønne barn fra India og venter nå nr.3 og kan selvfølgelig anbefale landet på det varmeste!

Så til dine spørsmål:

Vi har to gutter fra før. Kan man ønske seg en jente hvis man adopterer?

> Det er verken vanlig eller anbefalt fra foreningene at man velger barnets kjønn ved adopsjon. Imidlertid er nok sjansen stor for at dere vil få tildelt ei jente hvis dere velger India og har to gutter fra før.

Vi tenker på India som land. Og, til deg som har adoptert fra India; hvor lenge måtte dere vente?

> Dette varierer fra sak til sak og nokså mye mellom Adopsjonsforum og Verdens Barn. Forøvrig er det kun VB som tar førstegangs India - søkere nå, pga. lang ventetid hos AF.

> Første gang ventet vi ca. 14 mnd. fra papirene var sendt India og til barnet var hjemme.

> Andre gang ventet vi 10,5 mnd. fra papirene var sendt og til prinsessa var hjemme.

Og til slutt: Hva er vanlig fra India; små babyer eller større barn, eller hele spekteret?

> Fra India er det alltid barn i ulike aldre som er frigitt for adopsjon, dvs. fra små babyer og til barn på omkring 3 - 4 år.

> Det vanligste (via VB ihvertfall) er imidlertid at barna er i alderen 1 - 2 år ved hjemkomst, noen ganger under året, andre ganger 2 - 3 år.

Kan man ønske seg noe vedrørende alder?

> Den laveste aldersramme man kan sette er 0 - 2 år. Men dette bestemmes også i stor grad av alderen på de barna man har fra før av. Det barnet man adopterer skal som hovedregel være 2 år yngre enn det yngste barnet som allerede er i familien. Merk at BUFA er restriktive med å gi godkjenning før søkernes yngste barn er fylt to år.

Du spør også om det er noe til hinder for adopsjon fra India når dere har egenfødte, og det er det ikke. Vi kjenner flere familier med både egenfødte, samt adopterte barn fra India.

Hvis du ønsker nærmere info eller kontakt, kan du gjerne maile meg på [email protected] . Ellers anbefaler jeg deg å ta kontakt med VB, se også hjemmesiden deres: http://www.verdensbarn.no/

Ønsker dere hjertelig velkomne som "medlemmer" her og evt. som India - søkere!

Hilsen fra

Gjest også en adoptant

I tillegg til det Mamta skriver, vil jeg tilføye:

Adopsjonsforeningen kan ikke nekte dere å skrive ønske om kjønn, men dere bør formulere det ydmykt. F.eks.: "Vi ville blitt ekstra glade hvis vi fikk ei jente, siden vi har to gutter fra før, men vi blir selvsagt like glad i en gutt".

Da tror jeg sjansen er stor for at dere får tildelt jente. (Vil dere være helt sikre, bør dere heller velge Kina!)

Hvilken alder dere kan ønske dere på barnet, avhenger av deres (foreldrenes) alder. India opererer med en grense på max 40 år mellom mor og barn. For øvrig er det sjelden det kommer babyer fra India. Tidligere gjorde det det, fra Calcutta (gjennom AF), men pga endrede lover er barna nå større før de frigis for utenlandsadopsjon.

Dere bør absolutt velge Verdens Barn framfor AF, pga svært treg saksgang i AF når det gjelder India (skyldes faktorer i India, ikke AF!)

Verdens Barn driver egne barnehjem i India, og det går derfor raskere.

Lykke til! India er et flott land å adoptere fra!

Våre to barn er biologiske barn, kan vi ikke adoptere fra India da?????

Joda, India "godtar" at man har egenfødte barn fra før.

Se noen nesten garanterer dere jente hvis dere velger Kina. Det er jo riktig at sannsynligheten er stor, men det kommer jo faktisk også friske gutter fra Kina - bare så det er sagt!

Annonse

Takk for svar!!

Et spørsmål til; dette lyder selvsagt veldig kynisk, men likevel; hva kostet hele greia for dere?

Jeg lurer for øvrig på om det er helt vanvittig å ønske å adoptere når man kan få biobarn? Tenker en del på det. Jeg synes ikke det er det minste rart selv, ikke mannen min heller, men svigermor kommer vel til å få bakoversveis kan jeg tro.

India er et naturlig land, min bror er gift med en indisk jente, og jeg har lært så mye om landet, kulturen og jeg er nå storforbruker av Bollywood filmer. Indiske klær har utrolig vakre farger og stoffer. Og musikken er flott! Nei, nå prater jeg meg bort her.

Det er klart at det er mye enklere å hoppe til køys, og vips så var vi gravid igjen, men jeg synes ikke livet er så enkelt. Hvorfor i all verden skulle vi ikke adoptere? Prisen er selvsagt en greie, vi har nok lån fra før, selvom, som mannen min sa i går, man setter ikke prislapp på en unge, og det er sant.

Også snakker man om risikofaktorer, om barn som har opplevd mye kjipt i livet før. Og det er sant nok det, vet ikke hvor ofte det er vanlig at adoptivbarn har ekstra behov. Har barna på barnehjem i India det stort sett bra der?

Ja, jeg tenker og tenker, og det er langt fram til en avgjørelse. Det som er sikkert er at vi skal ha et eller to barn til. Så får vi se. Mannen min er veldig positiv til adopsjon, men det er alle ekstra belastningene før barnet kommer. Med hele adopsjonsprosessen som jeg forstår kan være ganske tøff.

Og tenk om kjemien ikke stemmer med barnet. Jeg tenker sånne tanker også, selv om det sikkert er helt feil, og at man ikke har lov til å tenke sånn. Og jeg tror jo ikke så mye på det heller da. Stort sett stemmer min kjemi med de fleste barns kjemi.

Mange tanker det her. Hadde ikke tenkt til å skrive så mye, men det bare datt ut.

Ja, ja....

Takk for svar!!

Et spørsmål til; dette lyder selvsagt veldig kynisk, men likevel; hva kostet hele greia for dere?

Jeg lurer for øvrig på om det er helt vanvittig å ønske å adoptere når man kan få biobarn? Tenker en del på det. Jeg synes ikke det er det minste rart selv, ikke mannen min heller, men svigermor kommer vel til å få bakoversveis kan jeg tro.

India er et naturlig land, min bror er gift med en indisk jente, og jeg har lært så mye om landet, kulturen og jeg er nå storforbruker av Bollywood filmer. Indiske klær har utrolig vakre farger og stoffer. Og musikken er flott! Nei, nå prater jeg meg bort her.

Det er klart at det er mye enklere å hoppe til køys, og vips så var vi gravid igjen, men jeg synes ikke livet er så enkelt. Hvorfor i all verden skulle vi ikke adoptere? Prisen er selvsagt en greie, vi har nok lån fra før, selvom, som mannen min sa i går, man setter ikke prislapp på en unge, og det er sant.

Også snakker man om risikofaktorer, om barn som har opplevd mye kjipt i livet før. Og det er sant nok det, vet ikke hvor ofte det er vanlig at adoptivbarn har ekstra behov. Har barna på barnehjem i India det stort sett bra der?

Ja, jeg tenker og tenker, og det er langt fram til en avgjørelse. Det som er sikkert er at vi skal ha et eller to barn til. Så får vi se. Mannen min er veldig positiv til adopsjon, men det er alle ekstra belastningene før barnet kommer. Med hele adopsjonsprosessen som jeg forstår kan være ganske tøff.

Og tenk om kjemien ikke stemmer med barnet. Jeg tenker sånne tanker også, selv om det sikkert er helt feil, og at man ikke har lov til å tenke sånn. Og jeg tror jo ikke så mye på det heller da. Stort sett stemmer min kjemi med de fleste barns kjemi.

Mange tanker det her. Hadde ikke tenkt til å skrive så mye, men det bare datt ut.

Ja, ja....

Du har mange tanker omkring det å adoptere, og det er gjerne sånn for de fleste helt i starten. Bare sunt å reflektere over de spørsmålene du tar opp, ikke minst i et forum for adopsjon.

Når det gjelder kostnadene ved selve adopsjonen, så er de omtrent like for alle uansett land og forening. Akkurat nå dreier det seg vel om ca. 75.000 kr. Beløpet er delt opp og fordeles utover hele adopsjonsprosessen, slik at man slipper å komme opp med hele summen på èn gang.

Utgiftene til hentereisen kommer i tillegg. Men ved en reise til India behøver det ikke bli så dyrt, ettersom man ikke må oppholde seg i landet mer enn en ukes tid og evt. bare den ene av foreldrene kan reise. Hvis hele familien skal reise ned, bør en kanskje regne med omkring 50.000 kr for reise og opphold.

Skal ellers forsøke å kommentere det du spør om som har med India og gjøre:

Vår erfaring med barn adoptert fra India er at det er få, om noen, problemer som kan relateres til selve adopsjonen eller en fortid/ oppvekst på barnehjem.

Vi har selv besøkt to av barnehjemmene som VB samarbeider med, og standarden er meget høy, både materielt og menneskelig. Barna har det så godt som det er mulig å ha det på et veldrevet barnehjem!

Men det er klart at noen av barna kan ha opplevd vonde ting før de kommer til barnehjemmet. Der er ansatt barnepsykologer ved barnehjemmene, og de er også tilknyttet lege/ sykehus, slik at barn som har vansker av noe slag får særlig oppfølging før en evt. adopsjon finner sted. Alle barna blir likevel godt forberedt og får god stimulering, slik at de ikke står noe tilbake for jevnaldrende ved hjemkomst, kanskje med unntak av språk for noen av barnas del.

Ellers tror jeg ikke det er noen grunn til å uroe seg for om kjemien skulle stemme eller ikke. Enten så må de være gode til å matche barn og foreldre i alle giverland, eller også er naturen så viselig innrettet at vi tilpasser oss;-)

Lykke til videre i tankeprosessen deres, og jeg følger deg absolutt i "forelskelsen" i den indiske kulturen...;-)

Hilsen fra

Takk for svar!!

Ja, ja....

Hei!

Ta deg en tur til Mamta's krok! Der finner du masse spennende stoff om India, adopsjoner, Mamtas hjertebarn osv. osv.... ;-)

http://home.online.no/~tk-solhe/index.htm

(Hmmm... rart hun ikke nevnte det selv ;-)

Hei!

Ta deg en tur til Mamta's krok! Der finner du masse spennende stoff om India, adopsjoner, Mamtas hjertebarn osv. osv.... ;-)

http://home.online.no/~tk-solhe/index.htm

(Hmmm... rart hun ikke nevnte det selv ;-)

Der var du jo, også jeg som hadde tenkt å etterlyse deg...;-) Har du forresten fått mail fra meg, på den nye adressen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...