Gå til innhold

Hemmende høydeskrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Smillla

Hei jeg har et STORT og hemmende problem for meg. Jeg har høydeskrekk. Jeg vil gjerne bli kvitt dette, da jeg har ny jobb og blir bokstavelig talt lammet av skrekk hver dag når jeg skal ta glassheisen ned i 1 etasje. Jeg blir så svimmel at jeg ikke klarer å gå et skritt. Dette er slitsomt og pinlig. Enten må jeg bli kvitt høydeskrekken, eller så må jeg finne meg en ny jobb for dette går ikke lenger.

Har noen noen gode råd for å overvinne høydeskrekk ? Går man til psykolog ? Finnes det noen bra kurs ? Hva koster det i så fall ?

Svært takknemmelig for svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105486-hemmende-h%C3%B8ydeskrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har høydeskrekk selv, jeg, så jeg vet hvor ille det kan være. Men det skal være denslags det skal gå ganske lett å behandle hos psykolog, tror jeg. Har selv brukt kognitiv terapi mot angst, da skrev jeg ned alle tanker jeg hadde, før, under og etter den opplevelse som ga meg angst.

Har ikke gått til behandling for høydeskrekk, så den terapien som jeg brukte der, er kanskje ikke den typen som du skal bruke, men det jeg brukte den mot, var en fobi jeg hadde mot å handle i butikker. Så jeg tror det er den samme typen som benyttes mot dette, også.

Mao, så må du uansett utsette deg for den opplevelsen som gir deg angst, men at du nærmer deg problemet gradvis, og kan øke vanskelighetsgraden etterhvert som du mestrer det.

F. eks. kan du kanskje begynne med å gå opp på en stige, og se hvor langt opp du kan gå uten at det gir deg problemer. Og så gå et skritt til, og bli der, og vente til skrekken gir seg.

Tror det er mest effektivt å få denne type behandling hos psykolog i stedet for egenbehandling, fordi du da også kan ha samtaleterapi samtidig, og det kan være motiverende og virksomt.

Vil anbefale at du oppsøker psykolog privat, og ikke venter på timer som det off. betaler, fordi det ellers blir så lang ventetid. Naturligvis forutsatt at du har penger til å betale det selv.

Tror det koster ca. 500 kr. gangen, men det er mulig at prisene har steget noe. Er vanlig å ha time enten hver uke, eller hver 14 dag. Så da blir det mellom 1000 og 1500 kr. i måneden.

Hvis du tar det gjennom off. betalte ordninger, så må du betale 200 kr. gangen i egenandel opp mot beløpsgrensen for frikort (ca. 1400 kr.) Men det kan være ganske lang ventetid, litt avhengig av hvor i landet du bor, så det kan du spørre legen din om.

Siden det har yrkesmessige konsekvenser for deg, dette, så kan det hende at det gjør at du kommer inn til behandling tidligere, kanskje. Det syns jeg også det er viktig at du sier til legen, hvor hardt denne høydeskrekken rammer deg i hverdagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...