Gå til innhold

manisk depressiv!

Anbefalte innlegg

Gjest trrrish
Skrevet

først fikk jeg høre av legen her jeg er innlagt at det ikke var noe som tydet på at jeg var manisk depressiv (de måtte ha det i bakhodet fordi moren min hadde den lidelsen og den er arvelig). Så plutselig snudde de på flisa i løpet av bare en natt fordi jeg ble veldig oppstemt, jeg syntes selv jeg hadde det deilig, men de oppfattet meg som irritert og sint. Og først DA gadd de spørre ut om tidligere oppstemte perioder og høyt aktivitetsnivå. Så plutselig ble det ordinert stemningsstabiliserende medisiner, noe jeg visstnok SKAL ha uansett annen beh(skal flytte til et psyk.senter og få oppfølging og støttesamtaler pga store belastninger som har skjedd i livet).

Men hvorfor kunne ingen giddet spørre ut nøyere for flere ÅR siden? Da kunne jeg fått riktig hjelp mye tidligere!

Jaja får det iallfall nå da! *dypt takknemlig*

Skrevet

Er SÅ glad du får hjelp nå. Takk og lov. Det var jaggu meg på tide:-)Ønsker deg God Bedring.

Skrevet

Lykke til trrrish, lenge siden jeg har sett deg her nå.

Er du bipolar og får rette medisiner kan du komme til å oppleve en eksplosjon av bedring :-)

Skrevet

Så fint at du endelig har fått svar, og riktig behandling i forhold til den lidelsen du har. Mennesker med denne type lidelse, som jeg har forstått er kronisk, kan ha det svært bra i lange perioder av gangen, selv om du kanskje må regne med å slite med dette hele livet.

Er ikke sikkert at du må ha medisinsk behandling hele livet heller, men bare trenge det i enkelte perioder. Det kommer vel an på hvor hardt angrepet du er, sykdomsforløp og andre faktorer også. Kan hende terapi for opplevelser du har hatt tidligere, også vil hjelpe deg endel, og gjøre at sykdommen blir mindre alvorlig.

drops1365380397
Skrevet

Hyggelig å lese at du omsider får en behandling som passer deg og dine problemer.

Det er desverre slik at det for mange tar alt for lang tid å komme til det punktet, med de unødvendige lidelsene det medfører. Illustrerer godt at det ikke alltid er svarene som er viktigst, men spørsmålene.

Jeg ønsker deg lykke til videre trrrish, og husk på at det tar tid, ofte lang tid, før meds'n funker tilfredsstillende. Men når de funker, vil det merkes.

En liten ting til. Det er nokså sannsynlig at du blir medisinert livet ut. Mange psykiatere er av den oppfatning at å slutte med medisinene for så å begynne på nytt senere ikke er spesielt heldig. Man risikerer å få redusert effekt, og dette gjelder ikke bare for Lithionit.

Uansett, hvem kan motstå piller med solbærsmak?

Skrevet

Så fint at du endelig har fått svar, og riktig behandling i forhold til den lidelsen du har. Mennesker med denne type lidelse, som jeg har forstått er kronisk, kan ha det svært bra i lange perioder av gangen, selv om du kanskje må regne med å slite med dette hele livet.

Er ikke sikkert at du må ha medisinsk behandling hele livet heller, men bare trenge det i enkelte perioder. Det kommer vel an på hvor hardt angrepet du er, sykdomsforløp og andre faktorer også. Kan hende terapi for opplevelser du har hatt tidligere, også vil hjelpe deg endel, og gjøre at sykdommen blir mindre alvorlig.

Affektiv bipolar lidelse krever som regel livslang medisinering.

Å finne rett type medisin er ofte en let og finn oppgave. Men når man først har funnet riktig sort så kan også virkning bli kolosal :-)

Affektiv bipolar lidelse deles inn i 3 alvorlighetsgrader. Bipolar I, Bipolar II og cyklotymi.

Lengden mellom og alvorlighetsgraden av sykdomsperioder varierer.

Enkelte svinger flere ganger i året (rapid cykling), andre kan ha bare et sykdomsutbrudd i livet.

mvh

Gjest calestia
Skrevet

ja vet du hva. når moren min trodde jeg hadde adhd... og hun gjorde ikke en dritt!! bortsett fra å klikke hver gang jeg gjorde noe dumt da..

&%¤/&/(=)=(=?=???)=)=/()/&%R¤!!!!!!!

Hvorfor er alle så blinde????

hvorfor i helvete skal vi miste så forbanna mange år??'

tror ikke jeg er bipolar likevel jeg...

good luck, my girl

men ærlig talt.. jeg SPYR av lamictal for jeg synes den smaker forferdelig!!!!!

Skrevet

Affektiv bipolar lidelse krever som regel livslang medisinering.

Å finne rett type medisin er ofte en let og finn oppgave. Men når man først har funnet riktig sort så kan også virkning bli kolosal :-)

Affektiv bipolar lidelse deles inn i 3 alvorlighetsgrader. Bipolar I, Bipolar II og cyklotymi.

Lengden mellom og alvorlighetsgraden av sykdomsperioder varierer.

Enkelte svinger flere ganger i året (rapid cykling), andre kan ha bare et sykdomsutbrudd i livet.

mvh

Må man også ha medisiner i gode perioder, da, selv om man er symptomfri? Tenker spesielt på muligheten som vedkommende har til å f.eks. være gravid, uten å bruke medisiner i den perioden. Spør her, fordi jeg er nysgjerrig, ikke fordi jeg har den lidelsen selv.

Thuringwethill
Skrevet

Jeg skal ikke love deg gull og grønne skoger, men det er jo bra at de har bestemt seg for en diagnose da. Håper at de finner en kombinasjon av medisiner som virker på deg, og at du får den oppfølging du trenger.

Lykke til.

Skrevet

Må man også ha medisiner i gode perioder, da, selv om man er symptomfri? Tenker spesielt på muligheten som vedkommende har til å f.eks. være gravid, uten å bruke medisiner i den perioden. Spør her, fordi jeg er nysgjerrig, ikke fordi jeg har den lidelsen selv.

Ja, for å forhindre tilbakefall. Noen eksprimenterer og slutter selv, men det er sjelden lurt.

Finnes stemningsstabilisatorer som kan forenes med graviditet :-)

mvh

Skrevet

Ja, for å forhindre tilbakefall. Noen eksprimenterer og slutter selv, men det er sjelden lurt.

Finnes stemningsstabilisatorer som kan forenes med graviditet :-)

mvh

Lamictal kan brukes under graviditet.

Eneste aberet med Lamictal er at det ikke hjelper så godt mot mani.

Skrevet

Lamictal kan brukes under graviditet.

Eneste aberet med Lamictal er at det ikke hjelper så godt mot mani.

For meg er nettopp det grunnen til at jeg valgte lamictal. Oppturene vil jeg helst beholde, men så blir jeg "bare" hypoman og ikke manisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...