Gå til innhold

Diagnosesystemet icd10 - last ned

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Huff, da, da kan det bli mye rart ute og går da, er jeg redd....tror vi skal overlate dette til de mere kyndige menneskene jeg, og ikke lage så mange problemer. Tror at psykiatrien nok kan "lage" endel sykdom, og, jeg...! Ting er problematisk, bare hvis man definerer det som problematisk.

Selv har jeg problemer, som jeg MÅTTE ha hjelp til, men all mulig slags humørsvingninger er neppe sykdom...kan jo skyldes andre ting også.

Men hvordan søker man inne i dette, da...skjer ikke noe, uansett hva jeg finner på. Er litt interessert i å få disse diagnosene med tilhørende bokstaver og tall frem på skjermen, kanskje litt sykt å ha fått en slik spesialinteresse her, men......:)

Men hvordan søker man inne i dette, da...skjer ikke noe, uansett hva jeg finner på. Er litt interessert i å få disse diagnosene med tilhørende bokstaver og tall frem på skjermen, kanskje litt sykt å ha fått en slik spesialinteresse her, men......:)

Det tok veldig lang tid å laste ned det som er i det grå feltet her. Når det kommer frem kan du trykke på fritekst søk og skrive inn navnet på diagnosen. Da får du opp både beskrivelse og nummer.

Har endelig funnet ut av det.

Har nå funnet min diagnose: slik er den beskrevet i ICD-10:

F84.5 Aspergers syndrom

Tilstand med usikker nosologisk validitet, kjennetegnet ved kvalitative forstyrrelser av gjensidig sosialt samspill som ved barneautisme, sammen med et begrenset, stereotypt, repetitivt repertoar av interesser og aktiviteter. Syndromet atskiller seg fra autisme ved at det ikke foreligger generell forsinkelse, hemning av språket eller kognitiv utvikling. Tilstanden er ofte forbundet med uttalt klossethet. Det er tydelig tendens til at tilstanden vedvarer gjennom ungdomsalderen og inn i voksenalderen. Psykotiske episoder kan opptre tidlig i voksen alder.

Inkl: autistisk psykopati

schizoid forstyrrelse i barndommen

Kan du skjønne at jeg i det hele tatt kan bli begeistret over å få en slik diagnose: såpass at jeg faktisk gråt da jeg fikk den, så lettet var jeg over å finne ut noe om meg selv, fordi jeg har slitt så lenge. Vet du forresten hva nosologisk betyr? Validitet betyr vel gyldighet, det, gjør det ikke?

Og der det står inkl. og endel etterpå, skal det bety at en kan være psykopat, det da...og jeg som har hørt at jeg er så snill, da, må jeg revurdere den oppfatningen, jeg da......

Annonse

Dette er jo veldig smart å ha, diagnosere seg selv, familie og venner og da kan jo enkelte endre opp med å tro at de har alle slags sykdommer. OCD-10 er noe som kun fagpersoner burde holde seg til.

Hvorfor det, det er i hvertfall fint å kunne lese om sin egen diagnose, syns nå jeg. Men er enig i at det bør utvises sunn kritisk sans til å "overforbruke" disse diagnosene. Er bare fagfolk som skal diagnostisere...det må andre holde seg laaaaaangt unna. Tror ikke Soleil mente det helt alvorlig, det med å diagnostisere venner og familie.

Ulv I Faarikaal

Som styremedlem i hypokonderforeningen, syns jeg dette er dette meget gode nyheter ! Nå har vi ikke hatt styremøter enda på grunn av sykdom, men hvis en av oss mot formodning blir friske så skal vi sette oss riktig godt inn i dette.

Min lege innrømmet under sterkt press at ingen mennesker er helt friske, de er bare ikke blitt undersøkt godt nok, så dette kan gi potesiale for flere medlemmer bare det kommer ut i media.

Vi har leid egne gravfelt me ferdige åpne graver og ferdige gravsteiner hvor det står: "Hva var det jeg sa ?" Klar til bruk for alle de som hele livet har venta på en bekreftelse.

Som styremedlem i hypokonderforeningen, syns jeg dette er dette meget gode nyheter ! Nå har vi ikke hatt styremøter enda på grunn av sykdom, men hvis en av oss mot formodning blir friske så skal vi sette oss riktig godt inn i dette.

Min lege innrømmet under sterkt press at ingen mennesker er helt friske, de er bare ikke blitt undersøkt godt nok, så dette kan gi potesiale for flere medlemmer bare det kommer ut i media.

Vi har leid egne gravfelt me ferdige åpne graver og ferdige gravsteiner hvor det står: "Hva var det jeg sa ?" Klar til bruk for alle de som hele livet har venta på en bekreftelse.

Morsom du....men det var jo et poeng, at ingen er friske, egentlig, de har bare ikke blitt undersøkt godt nok.

Mens vi nå er inne på Øistein Sunde (regner med det var visa hans du siterte, med "hva var det jeg sa"), så har jeg her et

sidespor og ei sann historie:

Ei jeg kjenner, var inne til operasjon for å fjerne livmora. Og mens de nå allikevel hadde åpnet henne opp, så fjernet de blindtarmen i samme slengen.:) "skal det værra no mer før vi stenger, skal det værra no mer før vi syr igjen og går....":)

Ulv I Faarikaal

Morsom du....men det var jo et poeng, at ingen er friske, egentlig, de har bare ikke blitt undersøkt godt nok.

Mens vi nå er inne på Øistein Sunde (regner med det var visa hans du siterte, med "hva var det jeg sa"), så har jeg her et

sidespor og ei sann historie:

Ei jeg kjenner, var inne til operasjon for å fjerne livmora. Og mens de nå allikevel hadde åpnet henne opp, så fjernet de blindtarmen i samme slengen.:) "skal det værra no mer før vi stenger, skal det værra no mer før vi syr igjen og går....":)

Rydde opp litt liksom ?

Rydde opp litt liksom ?

Ja, jeg tror det var litt opprydding som var den generelle tanken bak....dette sykehuset var faktisk litt beryktet på det området, skulle ikke forundre meg om Øystein Sunde faktisk tok modell derfra.....har hørt at han gjør det, han, tar modell fra virkelige hendelser.

Annonse

Ja, har funnet ut av det, nå...men takk skal du ha.

Enkelte beskrivelser er såpass vanskelige og fulle av faguttrykk at en bør ha medisinsk ordbok for å ha nytte av å lese om det.

En annen sak er at en ikke trenger å ha alle symptomer på en sykdom for å få diagnosen.

Noe kjenner man seg hgelt igjen i andre ting er litt mer diffust.

Jeg har liten tro på at du ikke har empati med andre, Mimmy.

Hvordan skulle du i såfall greie å gi gode, varme svar til andre? Og hvilken interesse hadde du hatt av det?

(Jeg kjenner meg heller ikke igjen alltid i min diagnose, men det er også naturlig da det er sykdommen som er beskrevet i diagnosesystemet - ikke min person)

Enkelte beskrivelser er såpass vanskelige og fulle av faguttrykk at en bør ha medisinsk ordbok for å ha nytte av å lese om det.

En annen sak er at en ikke trenger å ha alle symptomer på en sykdom for å få diagnosen.

Noe kjenner man seg hgelt igjen i andre ting er litt mer diffust.

Jeg har liten tro på at du ikke har empati med andre, Mimmy.

Hvordan skulle du i såfall greie å gi gode, varme svar til andre? Og hvilken interesse hadde du hatt av det?

(Jeg kjenner meg heller ikke igjen alltid i min diagnose, men det er også naturlig da det er sykdommen som er beskrevet i diagnosesystemet - ikke min person)

Tror kanskje du har misforstått empatibegrepet litt, jeg...det går fint an å lære seg endel om andres følelser, og svare ut i fra logisk kunnskap. Empati er å forstå som innlevelsesevne, dvs. evne til å sette seg inn i andres tanker og følelser.

For en med asperger, så tror jeg det dreier det seg om umiddelbar intuisjon (som ofte mangler). Men en som har asperger, bryr seg ofte om andre mennesker, det er ikke DEN evnen som mangler. Vi er ikke følelseskalde, men veldig følsomme, ofte. Bare ikke så flinke (heller) til å gi uttrykk for den følsomheten. I hvertfall er ikke JEG det. Det er mye enklere å skrive om det, enn å uttrykke det muntlig.

Er en kloss til å uttrykke meg muntlig, for å si det mildt.

Jeg har vanskelig for å "lese" ikke verbale signaler. Og jeg har vansker med å intuitivt forstå andre mennesker, fordi de er så forskjellige fra meg. Har veldig vanskelig for å oppfatte eller forstå forventninger som ikke er direkte uttalt. Logisk sett, så kan jeg faktisk mestre det, men det stresser meg veldig.

Da jeg leste Donna Williams sine bøker, så var det spesielt noe hun skrev om, som engasjerte meg litt, og det var det at hun hadde tegnet en firkant med en fylt firkant inni (syns jeg å huske). Og ved siden av den firkanten hadde hun skrevet: få meg til h. ut herfra!

Det var litt pussig, fordi jeg syntes å huske at jeg hadde tegnet

en slik firkant selv, ganske ofte også. Uten å reflektere nærmere over hva det betød. Men da jeg leste Donna sine bøker, så forstod jeg hva hun mente.

Men jeg er fullstendig enig i at jeg ikke ER diagnosen. Men det ER en alvorlig psykisk lidelse, det jeg har. Det er til og med en psykisk lidelse som ofte fører med seg en varieté av ANDRE psykiske lidelser, det er ganske vanlig både å få angst, nevroser, psykoser, gjentatte depresjoner, noen får manisk-depressiv lidelse (i tillegg til hoveddiagnosen).

Selv så har jeg aldri hatt hverken psykoser eller nevroser, ei heller regner de med (tror jeg) at jeg er i risikosone for andre mer alvorlige psyk. lidelser, det får holde med å ha angst og depresjon. Det har jeg til gjengjeld mer enn nok av.

Kan tenke meg at slike hjelpemidler er bensin på bålet for hypokondere, ja..

Syns det var fint å lese det om diagnosen min, jeg, selv om jeg ikke skjønte det med "nosologisk validitet", schizoid forstyrrelse (men det leste jeg om, og deler av det stemte faktisk på meg) i barndommen, og autistisk psykopati (som jeg fremdeles ikke skjønner helt).

Tror det med autistisk psykopati: at det kan deles opp i 2 deler: autistisk: som kort fortalt betyr at man har store sosiale vansker i forhold til andre mennesker.

Og psykopati: som kan forstås dithen at man med denne lidelsen ikke blir helt voksen. Barn har jo psykopatiske trekk. Det har også mennesker med asperger syndrom, iom at de blant annet er selvsentrerte.

Men ingen av oss er ondskapsfulle, det er det viktig å merke seg. Har til gode å treffe noen med asperger syndrom som er ondskapsfulle, ondskapsfullhet hører ikke med til lidelsen, slik jeg har forstått det.

Mennesker med asperger syndrom kan være intense, selvsentrerte, litt fjerne og kanskje litt sære, direkte i talebruken (kan være), klarer ikke i særlig grad å manipulere, og er heller ikke så gode til å avsløre manipulasjon. Men vi er ikke barn, allikevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...