Gå til innhold

IVF og adopsjon parallelt?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er mulig å begynne adopsjonsprosessen mens man gjennomgår prøverørsforsøk. Jeg trodde ikke det, men en venninne fortalte om en bekjent som skal ha gjort det. Tenker først og fremst på å få unnagjort delen i Norge med godkjenning etc. Ellers lykke til med prosessen alle sammen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105726-ivf-og-adopsjon-parallelt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tidligere barnevernsarbeider

Mener å ha lest at en ikke kan få IVF behandling og søke om adopsjon paralellt.

(Jeg kunne ikke tenkt meg å gjort det uansett)

Jeg har skrevet en rekke sosialrapporter for adopsjon, og der jeg arbeidet ville vi ikke gå i gang med sosialrapport så lenge folk holdt på med IVF. Det er mange grunner til det. For det første så er det to veldig forskjellige ting og få barn via adopsjon og via graviditet. En sosialrapport er ikke noe man bare "får unna". En bruker mye tid og energi på å tenke igjennom ulike problemstillinger rundt adopsjon, og dersom en samtidig mentalt er midt i IVF vil en ikke klare å være fokuset nok på de temaene som gjelder adopsjon. I tillegg vil jeg påstå at dersom du da skulle bli gravid ville jeg synes at du hadde kastet bort tiden min som saksbehandler. Det tar mye tid å skrive en sosialrapport, og i barnevernet har en nok å gjøre om en ikke skal skrive sosialrapporter på folk som innerst inne håper at de "slipper" å adoptere.

I tillegg er det mange steder lang ventetid på å få utarbeidet en sosialrapport. Dersom en skulle bruke tid på deg ville det ført til at andre som er kjempemotiverte og som virkelig ønsker å adoptere måtte vente.

Nei, ta en prosess om gangen. IVF er en påkjenning i seg selv, og hvis du skal ha sjanse til å lykkes bør du konsentrere deg 100 % om det. Lykkes du ikke, så kan du konsentrere deg 100 % om adopsjon.

Det du forresten kan gjøre er å sjekke ventetiden for sosialrapport i din kommune. Klart at dersom det er et års ventetid og du vet at om et år så er du enten gravid eller ferdig med IVF så går det an å sette seg på liste nå. Ellers: VENT!!

Colombiamamma

Man skal ikke starte adopsjonsprosessen før man er ferdig med IVF ol. Vi skrev under på en erklæring der vi bekreftet å avstå fra IVF behandling under adopsjonen.

Det du kan gjøre er å skaffe informasjon fra alle foreningene om de ulike landene.

Samt melde deg inn i en av adopsjonsforeningenen.

Gjør dere ferdig med prøverør, det fortjener det barnet dere får til slutt.

Klem fra

Jeg husker vi skrev under på at IVF forsøk ikke skulle gå parallelt med adopsjonen.

Jeg tror heller ikke man er klar for adopsjon dersom man fortsatt holder på med IVF. Adopsjon er noe man går inn for med hele seg på en måte - jeg tror det er vanskelig å dele det med IVF rent mentalt.(litt merkelig forklart kanskje...) Det er sikkert noen som er uenig i dette - vi er jo alle forskjellige...

Lykke til uansett!!!

Hilsen fra meg

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...