Gå til innhold

Lei av gode råd om ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest annen adhd-mamma

Det er ganske merkelig at folk har så mange gode forslag til behandling for ADHD. Er det fordi folk flest ikke vet at ADHD er en funksjonshemning som ikke kan kureres bort hverken med kiropraktorbehandling, fettsyrer, melkefri diett, sukkerfri diett, melfri diett og gud vet alle de rådene man får straks man forteller om sitt ADHD barn.

Tenk om man kom med slike forslag til blinde og døve barn?

Det er klart at alle tilstander kan bedre seg hvis barn som i utgangspunktet har for lite fettsyrer, ikke tåler visse matsorter og tilsetningsstoffer osv, men man kan ikke kurere ADHD. Det er en medfødt lidelse som skyles en funksjonsfeil i hjernen.

Det som hjelper best - mener jeg - er oppfølging hjemme, i barnehage og på skole. Barna trenger klare grenser og gjentakelser av grensene 1000 ganger oftere enn funksjonsfriske barn. Og de trenger at folk rundt dem forstår at ADHD ikke er en populær betegnelse på dårlig ernærte og dårlig oppdradde barn.

Mange foreldre til ADHD-barn har allerede kastet bort tusener på kroner i diett-tilskudd og alternativ behandling og satt barna på strenge dietter uten at det har hjulpet nevneverdig. Når man kommer så langt at man godtar at barnet har ADHD, og er villig til å ta imot den hjelp og de tiltak barnet kan få, da først er man kommet et stykke på vei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105974-lei-av-gode-r%C3%A5d-om-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner på en måte hva du mener. Har kun barn som er under utredning, men han har med all sannsynlighet ADHD i tillegg til et syndrom.

Jeg tror mye kommer an på hvordan ting sies. Dersom man påstår at kosttilskudd "kurerer" ADHD, blir jeg skeptisk. Men når mennesker med erfaring med ADHD sier at et riktig kosthold bedrer forutsetningene for barnet, blirjeg glad for råd.

Men man må alltid veie litt for og imot også. Hvor mye skal man "sykeliggjøre" barnet? Hvor mye skal man fjerne ungen fra det som regnes som en "normal" hverdag? Det kan jo bli litt vel mange spesialtiltak dersom man skal følge alle rådene.

Dr. Sears (en barnelege) mener at han hadde fått diagnosen ADHD dersom han hadde vært barn i dag. Han kunne, med de "rette" foreldrene, blitt et barn som ble definert som et problem...

Han har nå 9 barn, en vellykket praksis, har skrevet et tyvetalls bøker osv. osv.

Han mener at det er mye av de tingene som er "typisk" ADHD ved ham som er grunnen til at han har fått til så mye.

ADHD-barn har mange ressurser. Det er det mange som glemmer. Man skal liksom se på alt ved barnet som noe negativt.Det er viktig å både se på barnet for det det er, og å være forsiktig med å gjøre alt som ikke er "vanlig" til noe sykt og et problem som må "løses".

Gjest annen adhd-mamma

Skjønner på en måte hva du mener. Har kun barn som er under utredning, men han har med all sannsynlighet ADHD i tillegg til et syndrom.

Jeg tror mye kommer an på hvordan ting sies. Dersom man påstår at kosttilskudd "kurerer" ADHD, blir jeg skeptisk. Men når mennesker med erfaring med ADHD sier at et riktig kosthold bedrer forutsetningene for barnet, blirjeg glad for råd.

Men man må alltid veie litt for og imot også. Hvor mye skal man "sykeliggjøre" barnet? Hvor mye skal man fjerne ungen fra det som regnes som en "normal" hverdag? Det kan jo bli litt vel mange spesialtiltak dersom man skal følge alle rådene.

Dr. Sears (en barnelege) mener at han hadde fått diagnosen ADHD dersom han hadde vært barn i dag. Han kunne, med de "rette" foreldrene, blitt et barn som ble definert som et problem...

Han har nå 9 barn, en vellykket praksis, har skrevet et tyvetalls bøker osv. osv.

Han mener at det er mye av de tingene som er "typisk" ADHD ved ham som er grunnen til at han har fått til så mye.

ADHD-barn har mange ressurser. Det er det mange som glemmer. Man skal liksom se på alt ved barnet som noe negativt.Det er viktig å både se på barnet for det det er, og å være forsiktig med å gjøre alt som ikke er "vanlig" til noe sykt og et problem som må "løses".

Helt enig med deg, ADHD barn har ofte mange ressurser som lærere og andre ikke ser bak all støyen og uroen. Derfor sier jeg at tiltak rundt barnet er det viktigste, for å fokusere på det som er positivt.

Min egen adhd-gutt er en skarping, har faktisk hørt fra erfaren lærer at hun aldri har hatt en så glup elev før, han husker og han er nysgjerrig og lærer lett. Utfordringen ovenfor han er å tilrettelegge undervisningen slik at han ikke kjeder seg. Blir det kjedelig kommer uroen sterkere fram, selv med medisiner.

Lykke til med barnet ditt, med en positiv innstilling på å fokusere på det som er bra er dere kommet langt på vei. :-)

terningkast6

Hvor ligger egentlig "feilen", er det samfunnet som forventer at barn skal sitte i ro eller er det barna det er noe galt med?

I andre kulturer er det mer akseptert at barn er urolig og lager støy. Hos oss skal de sitte i ro i 45 minutter om gangen og følge uavbrutt med på undervisning.

Gjest soIeiI

Bra svart! :)

Adhd er en ganske omfattende diagnose . Det er ofte mye tilleggsproblematikk i bildet .Er i en viss grad enig med det du skriver men er også klar over følgende : mange med adhd har lese /skrivevansker som till. prob. Mot dette er det faktiskt slått fast at ess. fettsyrer virker (pga mangel på dette i hjernen )

Mange har store søvnforstyrrelser og her er det mange som får hjelp av melatonin . (Bedre enn å måtte gå over på sterke sovemed )

Dietter har hjulpet hos noen og det er ikke rart da faktisk allergier kan gi samme symptom/problematikk som adhd ... Allergi i komb. med adhd er jo dobbelt opp ...

Dette er bare noe av det som er på markedet , men det jeg skriver om er faktisk det jeg selv har sett gode ( og overraskende ) resultater av , bl. a med min egen sønn . Han har hatt enorm eff . av melatonin , Prøvde ut ess.fettsyrer : min sønn hadde ikke effekt men hans søskenbarn hadde utrolig effekt av dette .....

Annonse

Ikke for å komme med gode råd, men det er ikke bare medfødt. Har også lest at det kan komme av en vanskelig fødsel med div. problemer tidlig i barndommen, men det går jeg ut fra at legevitenskapen finner ut av etter hvert.

Det som derimot er viktig er at ingen ADHD barn er like og ingen kan behandles på samme måte.

Legevitenskapen har funnet ut at enkelte amfetaminpreparater kan hjelpe, men alle de ADHD barn jeg kjenner har forskjellige preparater og forskjellig behandingsform såvel som adferd.

Grunnen til at så mange prøver ut alt mellom himmel og jord kommer ofte av at mor,(den som oftest sitter igjen med ansvaret for barnet) sliter med skyldfølelse og prøver ut alt av behandlingsmetoder og midler i håp om at hennes barn skal få en bedre tilværelse. Når det så foreligger en diagnose går det som regel litt enklere å få de midler som virker best akkurat for dette barnet, selv om det må prøves og feiles noen ganger.

Vi har også prøvd div. kosttilskudd og andre ting, men har etterhvert erfart hva som virker best på barnet slik at tilværelsen for barnet blir best mulig.

• 3 uker senere...

Hei annen adhd mamma!

Jeg er en kvinne på 28 som har diagnosen, fikk den da jeg var 25. Litt vel sent. Men jeg vil si at jeg er fullstendig ENIG med DEG! Enhver må finne ut hva som fungerer best for den enkelte, for d er forskjellige grader av adhd- DET er helt sikkert. Syns du skal fortsette å gjøre som du gjør siden det fungerer for deg/dere.Jeg bruker medisiner nå (brukt i 5mnd nå) som hjelper meg. Men som du vet her i norge er det alltid såkalte BEDREVITERE.

Så fortsett som du pleier- STÅ PÅ!

Så en liten vårklem til deg fra meg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...