Amygdala Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Kjære NHD! Har noen spørsmål om Lamictal som det hadde vært fint å få svar på. Jeg har forstått det slik at du også jobber ved gsk, og tenkte derfor at du var den rette å spørre :-) Jeg er en jente på 23 år som går i behandling hos min lokale Poliklinikk for Bipolar lidelse type II. Jeg går på 20 mg Cipramil daglig, og holder på med opptrapping på Lamictal - begynner nå på 100 mg. i døgnet. 1. I felleskatalogen har ikke Lamictal Bipolar Lidelse som indikasjon, og man får heller ikke skrevet det ut på pkt. 18. Hva er grunnen til dette? Vet du noe om hvor lang tid det tar før Lamictal blir godkjent for behandling av Bipolar Lidelse? Betyr dette at Lamictal pr. i dag ikke har vist tilstrekkelig (veldokumentert) effekt på Bipolar Lidelse? 2. Hvordan er det med alkohol i kombinasjon med Lamictal? Og dersom dette ikke er gunstig - hva er det egentlig som skjer med kroppen når man drikker i kombinasjon med Lamictal? 3. Jeg går på p pillen Loette i tillegg til Lamictal. Er det slik at disse medisinene kan påvirke hverandre? Kan f.eks. effekten av Loette nedsettes? 4. I Felleskatalogen på internett fant jeg følgende: "Lamotrigin binder seg til melanin, bl.a. i retina. Mulighet for ev. skadelige langtidseffekter er ikke avklart. " Hva vet du om dette? Jeg har dårlig syn fra før (blind på det ene øyet). Vil du likevel anbefale meg å bruke Lamictal? Bør jeg gå til regelmessig kontroll hos øyelege? 5. I hvilket intervall ligger den anbefalte døgndose på Lamictal for Bipolar Lidelse? Jeg hadde blitt takknemlig om du kunne hjulpet meg med disse spørsmålene. På forhånd takk for hjelpen! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105980-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-lamictal-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Har noen spørsmål om Lamictal som det hadde vært fint å få svar på. Jeg har forstått det slik at du også jobber ved gsk, og tenkte derfor at du var den rette å spørre :-) S: Jeg er ikke ansatt i GSK, men sammen med noen andre spesialister er jeg lønnet for å svare på spørsmål på GSKs nettsted "Spør legen". Jeg er en jente på 23 år som går i behandling hos min lokale Poliklinikk for Bipolar lidelse type II. Jeg går på 20 mg Cipramil daglig, og holder på med opptrapping på Lamictal - begynner nå på 100 mg. i døgnet. 1. I felleskatalogen har ikke Lamictal Bipolar Lidelse som indikasjon, og man får heller ikke skrevet det ut på pkt. 18. Hva er grunnen til dette? Vet du noe om hvor lang tid det tar før Lamictal blir godkjent for behandling av Bipolar Lidelse? Betyr dette at Lamictal pr. i dag ikke har vist tilstrekkelig (veldokumentert) effekt på Bipolar Lidelse? S: Dette har noe med norsk legemiddelpolitikk å gjøre. Det er ikke nok for norske myndigheter at et legemiddel har godkjent indikasjon i de fleste vestlige land som EU og USA. Det må søkes spesielt om en indikasjon til norske myndigheter som skal vurdere dette på egen hånd. Det er en lang prosess som kan ta mange år. Om det tjener norske pasienter er en annen sak. Jeg tror Lamictal får denne indikasjonen i 2003. Jeg mener at den har god nok dokumentasjon. Andre lands myndigheter mener det, men norske myndigheter har ennå ikke rukket å ta stilling til det. Jeg og mange andre psykiatere skriver Lamictal på blå resept på pkt 7, - "Organisk hjernelidelse", da det etter vår mening er dekning for det. 2. Hvordan er det med alkohol i kombinasjon med Lamictal? Og dersom dette ikke er gunstig - hva er det egentlig som skjer med kroppen når man drikker i kombinasjon med Lamictal? S: Du kan bruke det svaret jeg har skrevet mende ganger på DOL om psykofarmaka og alkohol. 3. Jeg går på p pillen Loette i tillegg til Lamictal. Er det slik at disse medisinene kan påvirke hverandre? Kan f.eks. effekten av Loette nedsettes? S: Disse kan trygt kombineres. 4. I Felleskatalogen på internett fant jeg følgende: "Lamotrigin binder seg til melanin, bl.a. i retina. Mulighet for ev. skadelige langtidseffekter er ikke avklart. " Hva vet du om dette? Jeg har dårlig syn fra før (blind på det ene øyet). Vil du likevel anbefale meg å bruke Lamictal? Bør jeg gå til regelmessig kontroll hos øyelege? S: Jeg kan ikke si annet om dette enn at du bør snakke med øyelegen din og avtale kontroller etter dennes anbefaling. 5. I hvilket intervall ligger den anbefalte døgndose på Lamictal for Bipolar Lidelse? S: Den vanligste dosen er 200 mg. Jeg har sett doser fra 150 - 600 mg. Uansett skal en kontrollere med blodprøver og ta dette svaret med i vurderingen sammen med den kliniske effekt. Serumkonsentrasjonen bør være mellom 10 og 40, svært unntaksvis opp mot 60. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105980-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-lamictal-nhd/#findComment-618348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amygdala Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Har noen spørsmål om Lamictal som det hadde vært fint å få svar på. Jeg har forstått det slik at du også jobber ved gsk, og tenkte derfor at du var den rette å spørre :-) S: Jeg er ikke ansatt i GSK, men sammen med noen andre spesialister er jeg lønnet for å svare på spørsmål på GSKs nettsted "Spør legen". Jeg er en jente på 23 år som går i behandling hos min lokale Poliklinikk for Bipolar lidelse type II. Jeg går på 20 mg Cipramil daglig, og holder på med opptrapping på Lamictal - begynner nå på 100 mg. i døgnet. 1. I felleskatalogen har ikke Lamictal Bipolar Lidelse som indikasjon, og man får heller ikke skrevet det ut på pkt. 18. Hva er grunnen til dette? Vet du noe om hvor lang tid det tar før Lamictal blir godkjent for behandling av Bipolar Lidelse? Betyr dette at Lamictal pr. i dag ikke har vist tilstrekkelig (veldokumentert) effekt på Bipolar Lidelse? S: Dette har noe med norsk legemiddelpolitikk å gjøre. Det er ikke nok for norske myndigheter at et legemiddel har godkjent indikasjon i de fleste vestlige land som EU og USA. Det må søkes spesielt om en indikasjon til norske myndigheter som skal vurdere dette på egen hånd. Det er en lang prosess som kan ta mange år. Om det tjener norske pasienter er en annen sak. Jeg tror Lamictal får denne indikasjonen i 2003. Jeg mener at den har god nok dokumentasjon. Andre lands myndigheter mener det, men norske myndigheter har ennå ikke rukket å ta stilling til det. Jeg og mange andre psykiatere skriver Lamictal på blå resept på pkt 7, - "Organisk hjernelidelse", da det etter vår mening er dekning for det. 2. Hvordan er det med alkohol i kombinasjon med Lamictal? Og dersom dette ikke er gunstig - hva er det egentlig som skjer med kroppen når man drikker i kombinasjon med Lamictal? S: Du kan bruke det svaret jeg har skrevet mende ganger på DOL om psykofarmaka og alkohol. 3. Jeg går på p pillen Loette i tillegg til Lamictal. Er det slik at disse medisinene kan påvirke hverandre? Kan f.eks. effekten av Loette nedsettes? S: Disse kan trygt kombineres. 4. I Felleskatalogen på internett fant jeg følgende: "Lamotrigin binder seg til melanin, bl.a. i retina. Mulighet for ev. skadelige langtidseffekter er ikke avklart. " Hva vet du om dette? Jeg har dårlig syn fra før (blind på det ene øyet). Vil du likevel anbefale meg å bruke Lamictal? Bør jeg gå til regelmessig kontroll hos øyelege? S: Jeg kan ikke si annet om dette enn at du bør snakke med øyelegen din og avtale kontroller etter dennes anbefaling. 5. I hvilket intervall ligger den anbefalte døgndose på Lamictal for Bipolar Lidelse? S: Den vanligste dosen er 200 mg. Jeg har sett doser fra 150 - 600 mg. Uansett skal en kontrollere med blodprøver og ta dette svaret med i vurderingen sammen med den kliniske effekt. Serumkonsentrasjonen bør være mellom 10 og 40, svært unntaksvis opp mot 60. Takker igjen for raskt og oppklarende svar. Beklager misforståelse rundt gsk tilhørighet. Ha en fortsatt fin uke! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105980-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-lamictal-nhd/#findComment-618567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.