Gå til innhold

Anbefalte innlegg

marinøkkel

Hei!

Skriver noen laange ord i natten... Bare for å få ryddet litt oppi topplokket! :o)

Ser ut til at jeg blir hørende hjemme i dette forumet, har fått en tentativ (=foreløpig?) diagnose på gutten min - adhd.

Vi har fått beskjeden skriftlig i dag, skal i møte med utredningsinstansen på mandag. Ritalin-utprøving bør vurderes av oss foreldre.

Mange tanker som sviver rundt i hodet...

Jeg har hatt mistanke til adhd i godt 2 år, men PPT har avfeid mistankene mine. Skal bli interessant å høre hva de sier på basisgruppemøte neste uke...

Er alenemamma til ei jente på 6 år og gutt på 4 år. Har slitsomme hverdager, men har avlastning annenhver helg når barna er hos pappaen sin. Har også "avlastning" tre dager i uken når jeg er på jobb...

Ser det er litt rettigheter å sette seg inn i, kanskje jeg kan ha rett til stønader av forskjellig slag?

Ser på nettet at Ritalin ikke anbefales til barn under 6 år, pjokken min er 4...

Det står også flere steder at diagnosen adhd som regel ikke blir gitt før 6-7års alderen. Kanskje derfor adhd-diagnosen er tentativ?

Hvordan skal jeg forholde meg overfor utprøving av Ritalin? Gutten kan IKKE konsentrere seg bortsett fra når han leker med noe _han_ vil. Hadde det ikke vært for at vi faktisk har sjekket hørselen hans to ganger på ØHN-avd. ville jeg trodd han var døv. Kan vel kalle ham selektiv døv? ;o)

Hvordan greie å ha overskudd til å gi enda mere tydelige beskjeder og signaler, og å greie å holde på grensene jeg setter?

Hvordan greie å støtte opp om selvfølelsen hans, når det er så mange faktorer rundt ham som lett bygger ned selvfølelsen hans?

Hvordan greie å se og verdsette storesøster, når lillebror krever oppmerksomhet så fort vi ikke har fokus på ham?

Hvordan greie å være tålmodig når jeg for 57. gang må fortelle ham at pus ikke liker å bli dratt bortover gulvet etter halen, eller at bilen ikke skal vaskes med sølevann? At glassdøren til mormor ikke må smelles igjen, for da kan den knuse eller noen kan klemme fingrene sine?

At det er farlig å forsyne seg av gulrøttene _mens_ mamma skjærer dem opp?

En sliten, men likevel litt lettet hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106037-adhd-f%C3%A5tt-diagnosen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei skjønner det er mange tanker.Man kan få sikker diagnose på så unge barn,ja. Det hender også at de får tilbud om medisinutprøvning. Hos oss fikk vi en heeelt!!! annen hverdag etter medisinering , undersøkelser viser at best resultat for behandling er medisiner i komb. med tiltak . Det er masse du kan ha krav på : hjelpestønad , grunnstønad , skattefradrag, støttekontakt til gutten , annen avlastning , ekstra ressurser til gutten på skole og på sfo, Ett par tips til : meld deg inn i adhd foreningen :(www.mbd.no) de har masse bra i forhold til kurs , opphold , bøker mm. Det er og ei mailing liste for vi foreldre som er velsignet med adhd barn , adr. finner du om du blar lenger bak på dette forumet. . ( ang. den glassdøra ...plukk den ut , eller få en god avtale med glassmesteren :-))Det er en hel masse jeg kunne ha skrevet , men meld deg inn på mail.lista og gå i arkivet der , masse matnyttig der. Bare spør hvis det er noe :-))

Gjest annen adhd-mamma

Ser du har fått svar på noen av dine spørsmål, jeg anbefaler deg også å melde deg inn i adhd-foreningen og mailing-listen. Litt enklere å diskutere og fortelle på en lukket liste.

Jeg vil anbefale deg at du forhører deg om det finnes pmt-tilbud i nærheten av der du bor. Jeg har brukt pmt på begge mine adhd-gutter med hell. Det er et foreldreveiledningsopplegg hvor oppdragelsen settes i system med fokusering på det som er positivt hos barna. Og med klare regler og grenser, og ikke minst planlegging. Kan være slitsomt å gjennomføre men man får mye igjen for det.

Jo tidligere en kommer i gang med tiltak desto større er sjansen for at man skal lykkes.

Gjest Ny her

Ser du har fått svar på noen av dine spørsmål, jeg anbefaler deg også å melde deg inn i adhd-foreningen og mailing-listen. Litt enklere å diskutere og fortelle på en lukket liste.

Jeg vil anbefale deg at du forhører deg om det finnes pmt-tilbud i nærheten av der du bor. Jeg har brukt pmt på begge mine adhd-gutter med hell. Det er et foreldreveiledningsopplegg hvor oppdragelsen settes i system med fokusering på det som er positivt hos barna. Og med klare regler og grenser, og ikke minst planlegging. Kan være slitsomt å gjennomføre men man får mye igjen for det.

Jo tidligere en kommer i gang med tiltak desto større er sjansen for at man skal lykkes.

Har du mere infomasjon om dette. Kunne kanskje være noe for meg..

Vi har en delig liten gullklump annenhver helg, og kanskje han flytter inn til oss for en lengre periode snart..

Takknemlig for mere informasjon.

MVH

Gjest annen adhd-mamma

Har du mere infomasjon om dette. Kunne kanskje være noe for meg..

Vi har en delig liten gullklump annenhver helg, og kanskje han flytter inn til oss for en lengre periode snart..

Takknemlig for mere informasjon.

MVH

Her er adressa til foreningen:

http://www.mbd.no/

Og her er adressen til mailinglisten hvor du kan melde deg inn:

http://dk.groups.yahoo.com/group/ADHDforeldrenorge/

Annonse

marinøkkel

Hei!

Takk for responsen!

Har tatt kontakt med ADHD-foreningen, og sett litt på dette med mail-lister.

I tillegg er vi satt opp på venteliste til en ADHD-gruppe (ca ett års ventetid).

Tror det er godt å ha noen i samme båt å snakke med, som vet hva det vil si å ha et ADHD-barn.

Vi var altså på senteret hvor han ble utredet, og vi fikk med tre diagnoser; ADHD, motoriske og språklige vansker.

Ritalin-utprøving blir om ca ett år, da skal vi også ha gutten vurdert en gang til.

Godt å ha en diagnose å forholde seg til. Forklarer så mye:O)

Ha en fin forsommer alle sammen!

Mvh

Det som slår meg ved dine beskrivelser er at barnet ditt IKKE har ADHD. Etter noen års erfaring med ulike elever vil jeg heller tro at det er en form for Aspergers syndrom.

Men dere finner nok ut av det til slutt. Klart det er slitsomt, og man er nødt til å hente fram ekstra krefter når man er alene om det. Stå på!

marinøkkel

Det som slår meg ved dine beskrivelser er at barnet ditt IKKE har ADHD. Etter noen års erfaring med ulike elever vil jeg heller tro at det er en form for Aspergers syndrom.

Men dere finner nok ut av det til slutt. Klart det er slitsomt, og man er nødt til å hente fram ekstra krefter når man er alene om det. Stå på!

Hei erikya!

Vil du utdype hva som får deg til å mistenke Aspergers?

For meg som mor synes jeg ADHD er gutten min i et nøtteskall, det var mange brikker som falt på plass den dagen vi fikk diagnosen...

Men diagnosen er ikke endelig enda, han skal utredes videre om et års tid. Likevel forsto jeg på teamet som utredet ham at de var rimelig sikre på diagnosen.

Spent på å høre dine synspunkter...

MVH

En del barn som får diagnosen ADHD viser seg senere å ha bipolar lidelse.

Lamictal prøves ut for adhd barn nå. Lovende resultater visstnok. Fungerer også på bipolare lidelser.

PMT - Parent management training er det mange familier som har nytte av. Søk om det gjennom barnevernet.

Hei erikya!

Vil du utdype hva som får deg til å mistenke Aspergers?

For meg som mor synes jeg ADHD er gutten min i et nøtteskall, det var mange brikker som falt på plass den dagen vi fikk diagnosen...

Men diagnosen er ikke endelig enda, han skal utredes videre om et års tid. Likevel forsto jeg på teamet som utredet ham at de var rimelig sikre på diagnosen.

Spent på å høre dine synspunkter...

MVH

Jeg har ingen medisinsk ekspertise utenom det som er vanlig hos folk flest. Men de tingen du beskriver som å dra katten etter halen og slikt minner mye om en gutt jeg kjenner. Han ble først diagnostisert som ADHD, men senere forandret de til at det var Aspergers. Han gjorde nettopp slike ting som du beskrev.

Men nå er det jo engang slik at Aspergers er en mild form for autisme som går på det sosiale.

Dere finner vel ut av det, men det viktigste for deg som menneske er at du finner tid til deg selv iblant for å koble av; uten at du har dårlig samvittighet.

• 2 uker senere...

Herregud som jeg kjenner meg igjen! Jeg har ikke fått noen diagnose, er som å snakke for døve ører. Sønnen min er høyt og lavt hele dagen, er fem år, blir skolegutt til høsten. Selv om han står opp sju om morgenen sovner han ikke før ti-elleve om kvelden, etter mye bråk og skriking. Han ramler ned av stolen når han tegner, hopper på stolen når han spiser. Datra mi på åtte er flink til å leke med ham, men av og til vil hun være for seg selv, han er jo så slitsom for henne. Han er også det jeg vil kalle selektiv døv.

Ting må sies flere ganger før han oppfatter det..Men han er superintelligent, leser litt og skriver litt. Og flink på data. Jeg er også alenemor, og faren er ikke tilgjengelig for øyeblikket, så jeg har hatt to frihelger siden i februar. Hverdagen min består av å grue meg for fremtiden!

Gjest fra sine

Sønnen vår fikk diagnosen en måned før fireårsdagen.

Vi var aldri i tvil, han var/er så ekstrem at det kun gikk to uker fra vi søkte om utredning hos Bup, og til vi fikk time.

Nå er han 5 1/2 og har begynt med Ritalin denne måneden etter en nøye utprøving, som foregår slik:

Foreldrene får utdelt tabletter for fire uker, en av ukene er juksemedisin. Ingen, ikke engang legene vet når det er hva. Etter fire uker knekkes koden, og da får man svar på om Ritalin hjelper.

Hos oss var det ingen tvil, uke tre var uten medisin..

Grunnen til at man ikke anbefaler Ritalin til de under 6 år, er rett og slett fordi små barn ikke klarer å nyttiggjøre seg medisinen, ikke fordi medisisnen er farlig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...