Gå til innhold

brannfakkel? (langt)

Anbefalte innlegg

Logitechmusa

Bare en kommentar mht land der man ikke får mørke barn - meg bekjent er det i det siste kommet flere (2 eller 3) barn fra Russland med gyllen hud og mørke krøller :-)

Intet er sikkert! Man vet aldri hvem som adopteres bort, selv ikke ved norsk adopsjon er man garantert et lyst barn med blå øyne.

Heldigvis :-))

Beste hilsen fra

Nei, men sansynligheten for å få et barn med negroide trekk (siden det er negroide trekk vedkommende er så "redd" for) fra Russland er vel temmelig små i forhold til f.eks Colombia.

Ikke det at jeg helt skjønner problemet siden Colombia i mine øyne må være et spennende valg nettopp på grunn av variasjonene.

Fortsetter under...

Logitechmusa

Hei,

Det er jeg enig med deg i, men som noen påpekte her - svarte barn blir trolig mer utsatt for mobbing enn andre. Det skyldes nok at fordommene er forskjellig fra rase til rase.

Med vennlig hilsen

Jeg har hatt elever med afrikansk pappa som har vært klassens mest populære på grunn av at vedkommende har en utrolig sjarm og selvtillit. Jeg tror nok at vi ikke skal undervurdere personligheten til barna i forhold til utseendet, ei heller den ballasten vi som foreldre greier gi dem.

Nei, men sansynligheten for å få et barn med negroide trekk (siden det er negroide trekk vedkommende er så "redd" for) fra Russland er vel temmelig små i forhold til f.eks Colombia.

Ikke det at jeg helt skjønner problemet siden Colombia i mine øyne må være et spennende valg nettopp på grunn av variasjonene.

Sjansen for å få et mørkt barn fra Russland er nok liten, men den er der, og det må jo være litt ironisk om noen som velger Russland for å unngå å få et mørkt barn, og likevel får det... Jeg synes det er viktig å understreke at man ikke har noen garanti for det ene eller det andre.

(NB!!! Jeg tror IKKE alle som velger Russland gjør det for å få lyse barn, altså!!).

Veldig enig i mye av sjarmen ved Colombia ligger i nettopp fargespekterert. Vi har ei gyllenbrun prinsesse fra før av, tar gjerne en mørk prins neste gang :-)) Vi tar det vi får, og kommer til å understreke i brevet at barn i alle farger er nøyaktig like velkomne.

Og det er ikke fordi vi ønsker å være politisk korrekt, men fordi vi mener det :-))

Beste hilsen fra

Gjest ikke nick i kveld

Hei SA,

Du skriver: "Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men alt tyder på at negroide barn er mere utsatt enn barn av andre raser, både i vårt miljø og i andre miljøer. Men skal man velge hvor man vil ha barn fra utifra det? Ikke vet jeg."

Det sekundet du velger vekk et svart barn (begrunnet med frykt for rasisme) så har rasistene vunnet.

Det svarte barnet eksisterer allerede, og vil bli utsatt for rasisme enten det blir adoptert til Norge eller "Kanada" - så du gjør ikke barnet noen "tjeneste" ved å velge det vekk.

Det er klart at man slipper å se sitt eget barn utsatt for rasisme, men den rette måten å bekjempe det på er å bekjempe rasisme (ikke å la dem "vinne").

Den riktige løsningen må jo være å være veldig bevisst på at et svart barn får den selvtillit og kunnskap som er nødvendig.

Med vennlig hilsen

Det sekundet du velger vekk et svart barn (begrunnet med frykt for rasisme) så har rasistene vunnet.

Det er klart at man slipper å se sitt eget barn utsatt for rasisme, men den rette måten å bekjempe det på er å bekjempe rasisme (ikke å la dem "vinne").

Den riktige løsningen må jo være å være veldig bevisst på at et svart barn får den selvtillit og kunnskap som er nødvendig.

Men kjære deg da sør, man adopterer da ikke barn motsatt av rasistenes kriterier for å vinne over dem.

Jeg har hatt elever med afrikansk pappa som har vært klassens mest populære på grunn av at vedkommende har en utrolig sjarm og selvtillit. Jeg tror nok at vi ikke skal undervurdere personligheten til barna i forhold til utseendet, ei heller den ballasten vi som foreldre greier gi dem.

Hei,

Vi er HELT på linje der.

Poenget er at fordommene mot svarte ofte er "hardere" enn mot f. eks. asiater.

Med vennlig hilsen

Men kjære deg da sør, man adopterer da ikke barn motsatt av rasistenes kriterier for å vinne over dem.

Hei,

Nei, ikke "på tvers", men uavhengig av.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest beriket

Siden jeg er adoptert, synes jeg det alltid har vært mest interessant å høre hva andre adopterte mener om den koblingen som en gang ble gjort. Hvis de selv kunne valgt, hva ville de da valgt?

Selv ville jeg helst ønsket meg en adopsjon i fødelandet eller USA om det ikke gikk, Gjort ble gjort.......så jeg havnet i Norge.

At jeg også har tenkt på mulighetene for å ha kunnet få andre adoptivforeldre enn de jeg fikk, har jeg selvsagt tenkt veldig mye på. Også til tider på muligheten for å kunne bytte. Tanker kommer og går, men adopsjonen består!

Jeg tror ikke adopterte presentere slike tanker på nettet......og absolutt ikke hva tankene går ut på.

Jeg tror av mange grunner at barn har røngten syn når det gjelder å plukke ut "svake" barn , da har de et perfekt mobbeoffer. Så om barnet har talevansker, en annen hudfarge eller teite klær, det betyr ingenting for mobberene, bare de får mobbet.

Kunne ikke ha vært mer enig!

Det å hevde at det er hudfargen som danner grunnlaget for mobbing er helt misforstått. Det er bare EN ENESTE faktor som avgjør om du blir mobbeoffer eller slipper unna; Hvordan du reagerer når mobberen tester deg ved å slenge dritt og bemerkninger. Har du guts til å stå opp og svare, så blir du ganske enkelt ikke mobbet. Tar du deg nær av det og trekker deg inn i deg selv, så er du i trøbbel.

Jeg ble selv mobbet på skolen. Det var absolutt ingen ting ved meg som skilte meg fra de andre barna, med unntak av at jeg var litt pinglete når det kom til selvtillit. Det var utvilsomt dette som gjorde meg til et naturlig offer.

Har du først vist svakhet så finner mobberene altid noe å ta deg for; briller, rødt hår, fregner, klær, hudfarge, stemme, løpesett, englebarn osv. osv. osv Poenget er at disse tingene IKKE UTLØSER mobbing! De blir bare brukt som verktøy for å ta offeret. Det forklarer at av to barn i samme klasse med briller kan det ene bli mobbet for brillene mens det andre slipper unna. Det er aldri brillene!!

Å tro at man blir mobbet bare fordi man er mørk i huden er tull. Mobbere vil antagelig teste barnet ved å slenge en kommentar i ny og ne, og da må barnet stå i mot. Viser barnet svakhet, så vil likevel hudfargen kunne bli brukt som mobbetema. Det er bare det at hadde ikke barnet vært mørkhudet, så hadde det blitt mobbet for nesa, eller skoa eller gud vet hva.

Er det ikke påfallende at noen mørke barn hevder at de aldri har blitt mobbet for hudfargen, mens andre nesten går under til grunne av all dritten de får høre. Jeg tror de kan være utsatt for like stort trykk utenfra men at de bare takler det forskjellig.

Mobbing dreier seg nesten utelukkende om selvtillit og evne til å ikke belønne mobberene ved å "krype" for dem.

Kjære deg!

Skjønner du strever litt med disse tankene. Noe av det mest spennende i svarene jeg har lest her, er spørsmålet om hva som definerer annerledeshet! Vi blir selv verdens navle om ser ut fra vårt lille kikkehull. Har du prøvd en tur på landsbygda i et afrikansk eller for den del asiatisk land, og vært den eneste hvite i området? Kanskje kikkehullet ville fortont seg litt annerledes da?

Dessverre er jeg nødt til å stille deg et spørsmål som kan virke både uhøflig og såernde for deg: er du 100% sikke på at det er naboungene du er redd for, eller er det (HELT ÆRLIG) dine egne følelse og reaksjoner? Har så mange ganger møtt den om at vi er redd for alle de andre, mens vi selv er helt åpne...jeg er kanskje slem når jeg opplever det som vikarierende argumentasjon!

Det var min brannfakkel en søndagskveld!

Kan skrive under på at synet på verden - og på annerledeshet - blir endevendt når man har vært i en mindre by i India, blitt omringet av en flokk unge, indiske menn og blitt beglodd i etpar timer...

Ellers er jeg helt enig med Angela at mobberne ser ut til å ha antenner for sårbarhet hos enkeltpersoner. Dermed er ikke hudfargen problemet, men den enkeltes selvtillit.

Hilsen fra

Siden jeg er adoptert, synes jeg det alltid har vært mest interessant å høre hva andre adopterte mener om den koblingen som en gang ble gjort. Hvis de selv kunne valgt, hva ville de da valgt?

Selv ville jeg helst ønsket meg en adopsjon i fødelandet eller USA om det ikke gikk, Gjort ble gjort.......så jeg havnet i Norge.

At jeg også har tenkt på mulighetene for å ha kunnet få andre adoptivforeldre enn de jeg fikk, har jeg selvsagt tenkt veldig mye på. Også til tider på muligheten for å kunne bytte. Tanker kommer og går, men adopsjonen består!

Jeg tror ikke adopterte presentere slike tanker på nettet......og absolutt ikke hva tankene går ut på.

Tror ikke ideen om å bytte ut foreldre er særegen for adopterte! Jeg er "hjemmestrikket" (og til og med hjemmefødt!), og hadde rett som der var ideer om at jeg sikkert var enslags "bytting", eller iallefall at jeg kunne bli bortadoptert og få andre foreldre enn de teite folka jeg hadde! Det har gått over etterhvert...det er min trøst når min adoptivdatter synes jeg er utillatelig teit!

Gjest litchi

Synes kanskje du bør tenke deg om mer enn en gang før du evnt. velger Colombia som fødeland for ditt fremtidige barn. Velger man et slikt fargerikt land, må man regne med å få et farerikt barn (kan ikke tenke meg noe nydeliger enn det :) )

Har selv valgt Brasil bla. fordi jeg synes de en utrolig nydelige.

Mulig jeg er blind og dum, men ikke søren om andre skal få meg til å velge et annet land fordi jeg skal være redd for at barnet kan bli mobbet pga av hudfarge.

Vi må ikke la oss "styre" av andres "uvitenhet og dumhet", da har vi tapt i kampen mot rasime spør du meg.

Som de andre skriver her, man kan like godt bli mobbet pga av briller, rødt hår eller tannregulering for den saks skyld.

Vi må ta opp kampen mot rasisme, og ikke gi etter for den !!

Velg ut fra hjertet, og ikke ut fra hva du tror blir lettest akseptert i lokalmiljø ditt. Dette er mine tanker en meget sen lørdagskveld :)

Sov godt og drøm søtt!!

Hilsen en som vil bli en stolt

"Fargerikt barn" ! For et nydelig uttrykk !

Jeg er mamma til et fargerikt barn, enda hun kommer fra min mage...

JA til fargerike barn, både inni og utenpå !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...