Gjest Cebuano Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Nei, jeg mener slett ikke å provosere! Jeg kunne gitt blaffen og bare sagt at "h*n er bøllete. H*n gidde vi ikke å bry oss om". Punktum. Men jeg forstår at det også handler om noe mer, at vi faktisk kan bidra til å gjøre situasjonen lettere, hvis vi bare forsto! Jeg synes bare det er vanskelig å forklare noe for ungene mine som jeg ikke vet noe om. Jeg mener ikke noen større utlegning om barnas bakgrunn etc. Bare en kort forklaring, f.eks. på et foreldremøte. Barnehageansatte har taushetsplikt, de kan ikke si noe! Hvordan ville du forklart ungen din det dersom "den utagerende" var en hvit, norskfødt unge? Vet du det? Bruk så samme forklaring i dette tilfellet. Forklar at det ikke har noe med hudfarge og opprinnelseland å gjøre. Alle unger er utagerende i perioder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106611-utagerende-adoptivbarn/page/2/#findComment-623891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mumimamma2 Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 At dette barnet er utagerende tror jeg ikke har med at det er adoptert. Det er så altfor lett å "skylde på" adopsjon når et adoptert barn "avviker" fra normalen. I barnehagen til mitt barn er det flere adopterte barn men ingen av disse er utagerende. Derimot er det et par "norskproduserte" er svært utagerende men dette skyldes heller ikke at de er "norskproduserte". At noen barn er mer utagerende enn andre har ofte en forklaring med at de enten er adhd barn (hyperaktive) eller det er andre medfødte faktorer. At et adoptert barn er slik er ofte medfødt og det hadde høyst sannsynlig også vært slik i sitt hjemland. Så, vær meget forsiktig med å legge skylden på et adoptert barns adferd med å si at ja, det skyldes nok adopsjonen. Slik et er i dag er det meget få barn som blir adoptert bort når de er mer enn 2-3 år mange er bare noen måneder og da husker de ingen ting fra sine første levemåneder. En turbulent start i livert er det jo mange som har hatt, herunder skilsmisser osv og skal vi da skylde på dette når barn blir utagerende??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106611-utagerende-adoptivbarn/page/2/#findComment-623910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjønnerikkedeg Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Salome. Kan du dokumentere eller vise til undersøkelser for din påstand mot slutten av innlegget, der du sier at problemet åpenbart har noe å gjøre med en vanskelig start på livet (adopsjon)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106611-utagerende-adoptivbarn/page/2/#findComment-624012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Fikk så lyst til å si noe. Grunnen til at barn er utagerende er mange. Ofte vet man ikke hva som er grunnen. Jeg jobber daglig med barn som er utagerende. Ingen av foreldrene til disse barnene kunne stått frem på et møte og snakket om hvorfor barnet deres er som det er. Oftest vet de ikke grunnen. Det gjør alt de kan for å få en ønsket adferd. Ingen vil ha "ufordragelige" barn. Det er normalt at barn kan være vanskelig i perioder, dette gjelder alle barn. Om noen måneder kan det være ditt barn. Hvordan skal du da forklare det for de andre foreldre? Det sier seg selv. Det er ikke lett. Det at barnet er adoptert kan ikke forklare hvorfor det er som det er. Men det kan virke inn, eller ikke virke inn. Det er svært mange andre faktorer som også kan virke inn. Snakk med barnehagen dersom det er et problem for ditt barn. Barnehagen jobber nok alt med saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106611-utagerende-adoptivbarn/page/2/#findComment-624120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
salome Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2003 ... her kommer jeg med noe jeg oppfattet som et uskyldig spørsmål. Jeg trodde hormonene kunne være på topp i Foreldreforum, men det er ikke noe mot hormonnivået her inne! Men altså: Ja, alle barn er forskjellige Ja, barnehagen gjør noe med det. Ja, jeg har opplevd utagerende egenfødte barn! Ja, jeg har hjulpet ungene mine til å forstå utagerende atferd (ADHD etc) hos norskfødte barn. Ja, alle barn kan ha en utagerende periode, i dette tilfellet har denne perioden vart over flere år. Nei, jeg kan ikke dokumentere at atferden har noe med adopsjon å gjøre. Men jeg tenker meg at noen adoptivbarn kan ha hatt en tøff start på livet, noen kan ha et annet temperament etc. Jeg VET ikke!! Forøvrig kunne jeg jo gitt F... og latt være å bry meg om bøllete unger i barnehagen! Bare sagt at h*n får slutte å bite og dytte min datter! Var det mer tro? Uansett, debatten - som overhodet ikke var ment som en debatt - er avsluttet fra min side! Og jeg trekker meg stille tilbake på foreldreforum! Takk for meg her inne! (Synd, fordi jeg ofte omgås både adoptivforeldre og adopterte). Men en så hårsår forsamling som denne her inne, orker jeg bare ikke! ps. jeg forstår hvorfor enkelte benytter anonyme nick i enkelte situasjoner. Men jeg ville uansett ikke tenkt på det med et sånt uskylig og velmenende spørsmål! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106611-utagerende-adoptivbarn/page/2/#findComment-624636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptivmammaen til to Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 ... her kommer jeg med noe jeg oppfattet som et uskyldig spørsmål. Jeg trodde hormonene kunne være på topp i Foreldreforum, men det er ikke noe mot hormonnivået her inne! Men altså: Ja, alle barn er forskjellige Ja, barnehagen gjør noe med det. Ja, jeg har opplevd utagerende egenfødte barn! Ja, jeg har hjulpet ungene mine til å forstå utagerende atferd (ADHD etc) hos norskfødte barn. Ja, alle barn kan ha en utagerende periode, i dette tilfellet har denne perioden vart over flere år. Nei, jeg kan ikke dokumentere at atferden har noe med adopsjon å gjøre. Men jeg tenker meg at noen adoptivbarn kan ha hatt en tøff start på livet, noen kan ha et annet temperament etc. Jeg VET ikke!! Forøvrig kunne jeg jo gitt F... og latt være å bry meg om bøllete unger i barnehagen! Bare sagt at h*n får slutte å bite og dytte min datter! Var det mer tro? Uansett, debatten - som overhodet ikke var ment som en debatt - er avsluttet fra min side! Og jeg trekker meg stille tilbake på foreldreforum! Takk for meg her inne! (Synd, fordi jeg ofte omgås både adoptivforeldre og adopterte). Men en så hårsår forsamling som denne her inne, orker jeg bare ikke! ps. jeg forstår hvorfor enkelte benytter anonyme nick i enkelte situasjoner. Men jeg ville uansett ikke tenkt på det med et sånt uskylig og velmenende spørsmål! Hvis du tar den smule motbør du har fått her inne som hårsårhet, ja, da må jeg anta at din erfaring med adoptivforeldre og adopterte er svært begrenset. De svar du har fått er, så langt jeg kan se, svært saklige og godt begrunnede. Dersom du stiller et spørsmål til folk med mer kunnskap om og erfaring på et fagområde enn det du selv har, må du vel også finne deg i å få svar du kanskje ikke er enig i? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106611-utagerende-adoptivbarn/page/2/#findComment-624689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dyrevenn Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 I dyreverdenen hender det titt og ofte at det fødes avkom med såkalt dårlig gemytt...kanskje det skjer hos oss tobeinte også?!?! Og da er det vel uavhengig om barnat er født i Norge eller Colombia. Kanskje det er tilfellet::. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106611-utagerende-adoptivbarn/page/2/#findComment-625478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Det har jeg faktisk tenkt veldig mye på! Og, ja, jeg har møtt egenfødte utagerende barn også. Der har det vært andre ting med i bildet. Jeg har iblant savnet å vite noe om det også, for å bidra til å hjelpe mine unger til å forstå. Hei Salome! Må gi deg litt støtte for å ha tatt opp et viktig tema. Utenlandsfødte adopterte i Norge er oftest meget synlige og lett å se er adoptert, mens norskfødte adopterte er ganske usynlige. Utagerende adoptivbarn får naturlig nok mange til å tenke og tro sitt, og hva er mer naturlig å tro at adferden skylles at barnet er adoptert og barnets måte å reagere på adopsjonen på? Kanskje reagerer barnet på grunn av at matchingen ikke har vært så heldig? At noen a-foreldre her synes det er så viktig at utagering blant adoptivbarn ikke skal ha noe med adopsjonen å gjøre, er merkelig. Folk vil jo tenke sitt fordi barnet så tydelig er adoptert. Selv tror jeg en del utagerende barn rett og slett har fått for brå overgang til noe som er veldig nytt for dem og derfor reagerer på en slik måte. Kanskje noe å tenke på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106611-utagerende-adoptivbarn/page/2/#findComment-632819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.