Gå til innhold

Jeg føler meg så stempla!!

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

...som psykisk ustabil, deprimert og hypokonderisk!

Bare fordi jeg fikk diagnosen bipolar2 (manisk-depressiv), får jeg av så og si samtlige leger jeg er hos nå, beskjed om at stort sett alt det fysiske kommer av psyken min...! De fikk plutselig svar på ALT når jeg fikk den diagnosen svart på hvitt.

Ja ha.

Hvordan kan man gå opp 5 kg. i vann på 2 dager av bare innbilning?

Hvordan kan man innbille seg at man har for lite proteiner i blodet?

At jeg har smerter i ledd og muskulatur fra tærne, fingrene og opp til skuldra er selvsagt psykisk, så det gir vi antidepressiva mot!

Nå har jeg vært hos den 4de legen som sier at jeg burde prøve antidepressiva mot de fysiske plagene mine. Jeg blir så forbanna!

Når jeg helt fortvila prøver å forklare dem at jeg ble kvitt depresjonene mine for tre år siden, da jeg begynte på orfiril, sier de at kanskje det var feil medisin og at jeg allikevel kanskje burde prøve antidepressiva...! Fordi jeg høres så deppa ut der jeg sitter! Så merkelig at jeg høres sånn ut, da.

Jeg har det topp, hvis ikke det hadde vært for det lille fysiske som gjenstod som alle tror er psykisk. Det er det faktisk ikke.

Kom forbanne meg ikke å si det dere som er her også!

Det ser nemlig ut som om vi greier å finne ut hva som er galt og det er ikke mye psyikisk!

Men at man skal være nødt til å bruke en ekstra halvtime bare for å forklare at man har prøvd antidepressiva, at man ikke tåler det, at man har en sykdom som ikke kan sammenliknes med en ordinær depresjon, at man er imot den lettvinte antidep. løsningen alle tyr til om man har litt vondt her eller der, HVER gang man møter en ny person innen helsevesenet...??

Hvor mange av dere har blitt tilbudt antidepressiva det siste halvåret? Og mot hva???

DET lurer jeg på når jeg ser alle de rare tingene jeg har blitt tilbudt det mot i det siste...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106840-jeg-f%C3%B8ler-meg-s%C3%A5-stempla/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Jeg hadde smerter i ledd og muskulatur og har etter trettiørten år funnet ut at jeg ikke tåler svinekjøtt. Kanskje noe å tenke på for deg?

Joda, det skaper jo veldig mye melkesyre i musklene å spise svinekjøtt... Det er verre enn okse, faktisk.

Så takk for tipset. Det hjelper litt i de verste dagene, men problemet er i og for seg legene som tilbyr antidepressiva som første alternativ i stedet for å sjekke andre ting først... og det kun fordi man har en psykiatrisk diagnose fra før.

Vel, jeg klaget over vektøking som har gjort meg ganske deprimert - og fikk selvsagt mer anti-depressiva, og ingen hjelp med vektproblemet! Så hvorfor skal du ha det bedre enn oss andre? Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Etter at jeg ble deprimert, skyldes alt fysisk ubehag depresjonen. Den eneste som har hørt på meg og faktisk gjort noe, er psykiateren min. Han har sendt meg rundt i øst og vest for å finne ut av problemene mine. Dessverre kan de fremdeles ikke forklare noe.

Jeg har forresten hørt om to ting som skal være bra for smerter i skjelett og muskler/reumatiske tilstander. Det er omega 3 i store mengder (5-6 mg om dagen?) og B-vitaminer. Kanskje verdt å prøve dersom legene ikke vil/kan hjelpe?

Vel, jeg klaget over vektøking som har gjort meg ganske deprimert - og fikk selvsagt mer anti-depressiva, og ingen hjelp med vektproblemet! Så hvorfor skal du ha det bedre enn oss andre? Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Etter at jeg ble deprimert, skyldes alt fysisk ubehag depresjonen. Den eneste som har hørt på meg og faktisk gjort noe, er psykiateren min. Han har sendt meg rundt i øst og vest for å finne ut av problemene mine. Dessverre kan de fremdeles ikke forklare noe.

Jeg har forresten hørt om to ting som skal være bra for smerter i skjelett og muskler/reumatiske tilstander. Det er omega 3 i store mengder (5-6 mg om dagen?) og B-vitaminer. Kanskje verdt å prøve dersom legene ikke vil/kan hjelpe?

B-vitamin og omega3 er også meget bra for hjernen og psyken!

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1076

Annonse

Gjest calestia

...men ikke før jeg forteller at jeg HAR fått behandling for psyken min i 9 år, og at jeg HAR prøvd antidepressiva og at jeg HAR gått til psykiater i to år, gir de seg og begynner å undersøke det fysiske... Hjelp!

jepps... fikk vite at jeg hadde reuvmatisme for noen år tilbake..

vet du hva de sa da jeg var innlagt? når depresjonen din slipper blir du nok helt bra av disse smertene...

e........................ fra jeg var 10 år har jeg ikke hatt en j.... smertefri dag... og det blusser opp betennelser i hytt og pine, jeg har slark i ledda og må opererere.. men jøss.. ssri løser vel det.. men virker som de tror det..

dessuten har jeg blitt tilbudt ssri etter jeg fikk diagnosen bipolar... så sa jeg at jeg ikk ekunne bruke høyere dose enn jeg går på, mot panikkangst,, det var da bare å prøve fikk jeg høre, for virket det ikke, kunne jg bare slutte...?????

hmmf. uvitenhet

det er plagsomt. for de tror oss jo ikke!!!

og de er overbesviste om at jeg har stoooore plager med nakke og skuldre.. siden jeg opplever stress og er ustabil og sånt..

men skuldra mine er helt fine, og jeg trenger ingen fysioterapi på dem.....

ja, hmm....

igrunn JA

Gjest Stjernemor

JEG har blitt tilbudt antidepressiva. Mot lett depresjon som er reell nok. Det jeg er mest deprimert for er derimot at jeg ble feit da jeg gikk på SSRI forrige gang. Trives ikke med en feit kropp. Det er liksom ikke MEG. Så da begynner jeg ikke en gang til bare for å bli enda feitere!

Dessverre er det slik med enkelte diagnoser, at en ikke blir tatt helt alvorlig etterpå vedr fysiske ting.

Selv så har jeg fibromyalgi. Det kalles ofte en sekkediagnose. En feiler noe legene ikke finner ut av. Alle prøver blir tatt og er fine. Ergo kaller de det fibromyalgi.

Problemet med slike diagnoser er, som du helt riktig sa, at ALT galt i kroppen etter diagnosen bare blir tilskrevet denne. Det blir ikke videre undersøkt. OG som jeg leste i en eller annen folder, en KAN faktisk utvikle andre sykdommer (feks kreft, MS, leddgikt osv) selv om en har fibromyalgi. Når alle symptomene for disse sykdommene også kan tilskrives fibromyalgi, og det da ikke blr tatt alvorlig, så sier det seg selv at en kan få en bråere død enn nødvendig (ved kreft) eller bli dårlgiere enn nødvendig fordi sykdommen forblir udiagnostisert og ubehandlet (leddgikt og MS feks).

Derfor ble jeg rett og slett REDD da jeg fikk denne diagnosen. For jeg VET at alt av smerter, tretthet, utmattelse og andre småproblemer jeg heretter rapporterer om bare blir avføyd med at jeg jo har fibromyalgi.

Gjest Aina E

JEG har blitt tilbudt antidepressiva. Mot lett depresjon som er reell nok. Det jeg er mest deprimert for er derimot at jeg ble feit da jeg gikk på SSRI forrige gang. Trives ikke med en feit kropp. Det er liksom ikke MEG. Så da begynner jeg ikke en gang til bare for å bli enda feitere!

Dessverre er det slik med enkelte diagnoser, at en ikke blir tatt helt alvorlig etterpå vedr fysiske ting.

Selv så har jeg fibromyalgi. Det kalles ofte en sekkediagnose. En feiler noe legene ikke finner ut av. Alle prøver blir tatt og er fine. Ergo kaller de det fibromyalgi.

Problemet med slike diagnoser er, som du helt riktig sa, at ALT galt i kroppen etter diagnosen bare blir tilskrevet denne. Det blir ikke videre undersøkt. OG som jeg leste i en eller annen folder, en KAN faktisk utvikle andre sykdommer (feks kreft, MS, leddgikt osv) selv om en har fibromyalgi. Når alle symptomene for disse sykdommene også kan tilskrives fibromyalgi, og det da ikke blr tatt alvorlig, så sier det seg selv at en kan få en bråere død enn nødvendig (ved kreft) eller bli dårlgiere enn nødvendig fordi sykdommen forblir udiagnostisert og ubehandlet (leddgikt og MS feks).

Derfor ble jeg rett og slett REDD da jeg fikk denne diagnosen. For jeg VET at alt av smerter, tretthet, utmattelse og andre småproblemer jeg heretter rapporterer om bare blir avføyd med at jeg jo har fibromyalgi.

Ja, sånn er det, desverre. Jeg har også diagnosen fibromyalgi. Man kan kalle det mye rart, jeg har også fått diagnosen kronisk tretthetssyndrom og borderline personlighetsforstyrrelse, men alt i alt har jeg nok bare den bipolare som reell, behandlingstrengende (og der har jeg fått medisiner som virker)...

Fibromyalgi/kronisk tretthetsgreie, borderline og alt det der er jo bare for å si til en pasient at: "Nå har vi satt et navn på det, men vi vet egentlig ikke helt hva det virkelig ER. Men nå bør du holde fred, for du har i hvertfall fått en DIAGNOSE."

Gjest Iznogood

Joda, det skaper jo veldig mye melkesyre i musklene å spise svinekjøtt... Det er verre enn okse, faktisk.

Så takk for tipset. Det hjelper litt i de verste dagene, men problemet er i og for seg legene som tilbyr antidepressiva som første alternativ i stedet for å sjekke andre ting først... og det kun fordi man har en psykiatrisk diagnose fra før.

Jeg visste ikke at svinekjøtt skapte melkesyre i musklene.. Takk for opplysningen.

Ha ha til det du sa om å bli tilbudt antidepressiva. Jeg hadde ødelagt ryggen, prolaps to steder, og var ikke i stand til å gå. Legen min rekvirerte vanlig røntgen hvor selvfølgelig prolapsene ikke kunne sees. Legen mente at jeg 'hadde sikkert muskelfestebetennelse eller svak hofteleddsdysplasi' (jeg har litt grunne skåler i hoftene uten at dette lager problem) og sa så videre at 'jeg henviser deg til psykolog for du ser litt deprimert ut, og du kan trenge å lære deg å takle smertene. WOW! DA fikk jeg tillit til helsevesenet da! Jeg satt på legens kontor og kaldsvettet av smerter og etter at hun hadde sagt at hun kunne søke om operasjon for å bytte ut hofteleddene, men dette kunne ikke skje før jeg var fylt førti år, var jeg sikkert ikke så lystig å se til. Heldigvis var jeg til utredning til en psykolog som skjønte poenget og fikk ned på papiret at det var ingenting med meg som hun kunne være til hjelp for. Da jeg ble sittende i rullestol måtte jeg bite i gresset og gå til legen. (ny) Denne fant ut at jeg hadde en fysisk skade, prolaps to steder i ryggen, og han fattet ikke at jeg klarte å gå bort til vasken for å drikke vann på sykehuset, for jeg var jo så å si lam i venstre ben. Så jeg vet hvordan det er å bli tilbudt annen behandling enn det man trenger. Tillit til helsevesenet? Nei, ikke umiddelbart dèt, nei.

...men ikke før jeg forteller at jeg HAR fått behandling for psyken min i 9 år, og at jeg HAR prøvd antidepressiva og at jeg HAR gått til psykiater i to år, gir de seg og begynner å undersøke det fysiske... Hjelp!

Det er neppe noen trøst, men du er sikkert ikke alene om den problematikken du tar opp. Psykiske plager KAN gi fysiske plager, så mye har de funnet ut av....men det er ikke det samme som at man ikke skal undersøke hva det kommer av, i det tilfelle at det kan være noe annet som ligger til grunn.

Tror det er mange psyk. pasienter som går rundt og er underdiagnostiserte når det gjelder rent fysiske plager, fordi de også har en psykiatrisk lidelse.

Man kan faktisk få helt alminnelige plager, sånn som hele resten av befolkningen også har, i tillegg til det å ha en psykisk lidelse. Det å bli avfeid på den måten, er kort og godt en diskriminering av psyk. pasienter i forhold til psykisk friske pasienter, etter mitt skjønn.

Man skal ikke godta diskriminering, man har like store rettigheter til behandling i forhold til det som har med fysisk helse, som det en psykisk frisk person har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...