Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barns om blir seksuelt misbrukt kan av og til bli misbrukere selv som voksne.

Barn som blir slått blir oftere enn andre voldelige som voksne.

Barn av alkoholikere har lettere enn andre for å bli hekta på alkohol.

Det er vel dette som er problemstillingen og IKKE om en kaller det arv eller sosial tillæring.

Det kan være slik med mange andre avvik enn nevnte også. Selvfølgelig.

Og INGEN vet i våre dager alt om hva som er genetisk arvelig eller ikke. Slik lærdom endrer seg fra generasjon til generasjon. Bare dumme folk nekter kategorisk eller vet helt sikkert.

I de fleste tilfeller blir vi slik vi blir på grunn av samspillet mellom arv og miljø.

Enkelte egenskaper ved mennesket er bestemt pga gener og kan ikke på noen måte gjøres noe med, andre egenskaper er stort sett miljøbestemt.

Men stort sett er det et samspill.

Når det gjelder psykisk sykdom (avvik) så er det i dag populært å si at det skyldes gener/kjemi, altså en biologisk tankegang.

Den motsatte retningen er behavorisme, at all atferd er lært og kan læres.

Det er nok ikke så vanlig at man er ekstrem i oppfatningen av arv/miljø.

En tankegang som går på at alt er lært åpner for mye mer optimisme når det gjelder forandring enn en tankegang om at kjemi og gener har bestemt hvordan en person er.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

9

• Zirine

9

• soleil

5

• jis

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du bør vel ikke ha så mye forskning hvis du bruker litt sunn fornuft?

I alle samfunn finnes det familier hvor feks bestefar, far og sønn alle er alkoholikere. Må vel være det samme om det er genetisk eller sosial arv? Resultatet blir akkurat det samme for de involverte. Så lenge det ikke er utviklet vaksine du kan gi til dem som eventuelt er genetisk disponert iallefall. Antabus får du vel først når du har blitt alkoholiker.

Noe som er litt rart og interessant er at i urbefolkninger som på Grønland og hos indianerne så ble alkoholisme et stort problem, mye større enn hos andre befolkningsgrupper.

Det _kan_ ha noe med gener å gjøre eller måten de lever på, eller et samspill.

Skrevet

Du bør vel ikke ha så mye forskning hvis du bruker litt sunn fornuft?

I alle samfunn finnes det familier hvor feks bestefar, far og sønn alle er alkoholikere. Må vel være det samme om det er genetisk eller sosial arv? Resultatet blir akkurat det samme for de involverte. Så lenge det ikke er utviklet vaksine du kan gi til dem som eventuelt er genetisk disponert iallefall. Antabus får du vel først når du har blitt alkoholiker.

Selvfølgelig er det viktig å få slått fast om alkoholisme er genetisk betinget.

Skrevet

Noe som er litt rart og interessant er at i urbefolkninger som på Grønland og hos indianerne så ble alkoholisme et stort problem, mye større enn hos andre befolkningsgrupper.

Det _kan_ ha noe med gener å gjøre eller måten de lever på, eller et samspill.

Den sosiale nøden på Grønland er meget stor, og det er kjent at grønlenderne sliter med store alkoholproblem blant begge kjønn, både på Grønland, men også spesielt i Danmark. Hvis du kjenner noe til folkeslaget, til hvordan de lever og hvordan sikkerhetsnettet for folk er der oppe, så er det ikke så vanskelig å forstå.

Danskene har endel materiale på dette.

Skrevet

Den sosiale nøden på Grønland er meget stor, og det er kjent at grønlenderne sliter med store alkoholproblem blant begge kjønn, både på Grønland, men også spesielt i Danmark. Hvis du kjenner noe til folkeslaget, til hvordan de lever og hvordan sikkerhetsnettet for folk er der oppe, så er det ikke så vanskelig å forstå.

Danskene har endel materiale på dette.

Ja, jeg tror det er fornuftig å si at dette er et miljøskapt problem, men mange mener at urbefolkninger har lettere for å få et problematisk forhold til alkohol pga fysiske forhold også.

Står litt om det her for eksempel:

http://www.bks.no/slang.htm

http://www.dagbladet.no/kultur/1998/10/01/132816.html

Skrevet

Ja, jeg tror det er fornuftig å si at dette er et miljøskapt problem, men mange mener at urbefolkninger har lettere for å få et problematisk forhold til alkohol pga fysiske forhold også.

Interessante linker - takk.

Ja, jeg har hørt at noen hevder at det også ligger fysiske forhold til grunn.

Si fra hvis du kommer over noe dokumentasjon som underbygger de påstandene der .... det hadde vært interessant å lese hvilke funn som er gjort.

Skrevet

Neandertaler var en god betegnelse på SDD når han er i det humøret.

hahaha det tror jeg nok hahaha:)

Gjest p p p t
Skrevet

Jeg har lest et eller annet om asiatere og alkohol også, men husker ikke helt hva. Var et eller annet de ikke tålte i den forbindelse.

For asiatere gjelder det jo også at de ikke kan fordøye melk, siden de helt mangler de stoffene som skal gjøre den jobben i kroppen.

Skrevet

Når jeg mener seksuel avvik så tenker jeg spesielt på interesse for barn

Nei, at seksuelle avvik skulle være genetisk disponert er nok ikke tilfelle.

Når det gjelder om seksuelt misbruk av barn 'arves' er det alminnelig kjent at mange (menn) som ble misbrukt som barn selv blir misbrukere.

Dette handler da selvsagt om at forstyrrelser i sinnet fører til mangel på naturlige grenser og forståelse for hva man gjør og ikke gjør med barn.

Gjest en legestudent
Skrevet

Da kunne jeg tenke meg å se noe dokumentasjon som underbygge påstanden?

Eller mener du med trolig at dette er bare noen du og flere med deg_tror_.

Ok, nå er eksamen ferdig. Så nå kan jeg prøve å finne noe dokumentasjon til deg. Hvilken dokumentasjon er du ute etter? Henvisning til vitenskaplige artikler? Faglitteratur? Seriøse internettsider? Og hva skal dokumentasjonen inneholde? Molekylærbiologisk materiale? (altså om eventuelt kartlagt DNA for disposisjon for alkoholisme)

Skrevet

Ok, nå er eksamen ferdig. Så nå kan jeg prøve å finne noe dokumentasjon til deg. Hvilken dokumentasjon er du ute etter? Henvisning til vitenskaplige artikler? Faglitteratur? Seriøse internettsider? Og hva skal dokumentasjonen inneholde? Molekylærbiologisk materiale? (altså om eventuelt kartlagt DNA for disposisjon for alkoholisme)

Faglitteratur, henvisning til seriøse artikler, publikasjoner som underbygger påstanden, er flott.

Men ikke stress - herregud, solen skinner ute :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...