Gå til innhold

Amming og soving -IGJEN:-)


aja

Anbefalte innlegg

Du har rett - jeg leste ikke godt nok, 5 mnd er for tidlig! Jeg så bare at de hadde prøvd dette allerede og forholdt meg til det. Skal man først prøve med avvenning bør man jo være konsekvent! Men de burde nok vente litt ja...

Noen barn trenger hjelp til å sove hele natta, andre ikke. Sett en grense.

Mine har sovet hele natta fra ca 4 mnd.

2 av de ordnet det selv fra ca 3-4 mnd og den tredje måtte vi "hjelpe" litt. Er barnet friskt og velernært kan det fint sove 12 timer i strekk. Når kveldsmaten kommer inn i bildet er den mettende og holder lengre.Du må bestemme når det skal gjennomføres, og du må være konsekvent. Ta vekk det mest ukristelige måltidet først (gjerne det i 1-2 tiden). Ta inn f.eks. barnevognen og med en gang minsten begynner å surre litt, start å dra vognen frem og tilbake i faste, lange tak , med et lite "rykk" i hver ende.

Vær vennlig og bestemt i stemmen, ikke bekymrende og unskyldene.

Første natta blir du mye våken, andre natta blir det mindre, og den tredje natta er det som oftes neste over.

Jeg mener det er viktig å skille mellom rutiner og kjærlighet. Både babyen og foreldrene trenger gode rutiner, det får du igjen for senere.

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett - jeg leste ikke godt nok, 5 mnd er for tidlig! Jeg så bare at de hadde prøvd dette allerede og forholdt meg til det. Skal man først prøve med avvenning bør man jo være konsekvent! Men de burde nok vente litt ja...

Noen barn trenger hjelp til å sove hele natta, andre ikke. Sett en grense.

Mine har sovet hele natta fra ca 4 mnd.

2 av de ordnet det selv fra ca 3-4 mnd og den tredje måtte vi "hjelpe" litt. Er barnet friskt og velernært kan det fint sove 12 timer i strekk. Når kveldsmaten kommer inn i bildet er den mettende og holder lengre.Du må bestemme når det skal gjennomføres, og du må være konsekvent. Ta vekk det mest ukristelige måltidet først (gjerne det i 1-2 tiden). Ta inn f.eks. barnevognen og med en gang minsten begynner å surre litt, start å dra vognen frem og tilbake i faste, lange tak , med et lite "rykk" i hver ende.

Vær vennlig og bestemt i stemmen, ikke bekymrende og unskyldene.

Første natta blir du mye våken, andre natta blir det mindre, og den tredje natta er det som oftes neste over.

Jeg mener det er viktig å skille mellom rutiner og kjærlighet. Både babyen og foreldrene trenger gode rutiner, det får du igjen for senere.

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo høres ut som om sønnen din drikker litt lite på dagtid og det er kanskje derfor han har behov for å fylle på væskelageret om natten ???

De trenger mye væske, det er vel anbefalt ca 800 ml. i døgnet i tillegg til væsken maten.

Kan det være en idè å gi grøt/middag rett etter at han har puppet skikkelig ?

Litt sent ute med å takke, kanskje....:-)

Det virker kanskje som om det har blitt litt misforståelser ute og går. Mitt mål med dette var IKKE å få Sander til å sove hele natten, men 4-5 timer om gangen var jo ønskelig....

Nå ser det ut til at han er på vei inn i en slik rytme (igjen), og jeg håper det vedvarer! Han har nok prøvd å kompensere for det han ikke ville ha på dagen. Jeg tilbydte han pupp føre hvert måltid (bortsett fra kveldsmåltidet - da fikk han etter grøten), og også ellers når han ba om det, men det har antageligvis ikke vært nok. Nå tilbyr jeg brystet selv om han ikke ber om det selv, og han spiser for det. Kanskje det var der feilen lå? At mamma'n ikke var "flink nok" til å servere?

Men jeg takker for råd og engasjement, og håper ikke dere tror at jeg er en kravstor mamma som skal ha pode til å sove hele natten - for det var ikke meningen:-)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...