Gå til innhold

Tenåringer og dataspill

Anbefalte innlegg

Gjest Mor  til spillfantast

Vår fjortenåring er veldig ivrig på dataspill. De er flere kamerater som spiller sammen på nettet.

Problemet med hvor lenge de skal få sitte pr. dag kommer stadig vekk opp. Vi vet selvfølgelig at vi ikke skal høre på det han sier selv om at alle andre får lov til det og det.

Men så er problemet at vi har funnet ut at en kan ikke bestandig stole på det foreldrene sier at de har satt som grense heller. Mange foreldre vil kanskje ikke innrømme at de har mistet litt taket på det. Derfor sier de at de har den og den grensen, men vi oppdager at det ikke stemmer. Sønnen vår kan feks vise oss at den og den er med på spillet til tider de ikke har lov - i henhold til foreldrene.

Tenkte derfor jeg kunne spørre her, hvor foreldre er anonyme og slipper å miste ansikt.

HVOR lenge får poden deres sitte på PC'en daglig for å spille, med seg selv eller andre? Er det forskjell på helg og hverdag?

Ikke ta med tid som blir brukt til feks skoleoppgaver. Vår sønn har i tillegg til datainteressen også endel sportslige aktiviteter. Så han er ikke helt ensidig.

Men dette har sklidd ut litt hos oss også, og nå vil vi gjerne ha grunnlag for å sette opp grenser som passer oss. Men vi vil heller ikke gjøre så sønnen vår havner helt utenfor det som kameratene driver med, hvis dere skjønner. Vi er ikke unge nå, så vi vet nok ikke helt hvordan det er.

Leste jo feks om en jente som tragisk nok havnet på utsida av jentegjengen siden foreldrene ikke gav henne mobiltelefon og dermed kunne hun ikke delta i SMS-kommunikasjonen. Vet jo at de 'snakker' sammen via PC også disse kameratene.

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107040-ten%C3%A5ringer-og-dataspill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarte tidligere i en tråd om chatting, og da innlegget kan ha relevans også i denne tråden har jeg klippa og limt:

Har ei jente på 14 som bruker pc'n bl.a. til chatting. Hun benytter enten msn for å chatte med venner/andre på fotballaget, eller Fronterchatten som er en klassechat oppretta av skolen.

Vi har satt ei grense på 2 timer per dag på pc'n, inkludert den bruken som går med til div skolearbeid.

------------------------------------------------------------

Jeg aner ikke hvor mye vennene hennes får bruke pc'n. Vi har en del felles kjøreregler på innetid, venneovernatting etc, men når det gjelder pc-bruk så er trolig reglene ulike. Jeg er tilnærma allergisk mot uttrykket "jamen alle andre får lov!", så her i huset hører vi faktisk aldri det argumentet. Hun er jævlig flink til å argumentere på andre måter, men det er greit nok.

Vi har to 15-åringer (tvillling-gutter) som er ivrige på dataspill, og vi har ingen fastlagte grenser for bruken! Så lenge de gjør leksene sine og de pliktene de får lommepenger for, så er det fritt fram med pc-bruk. Vi har flere pc'er i nettverk, og de spiller både via det, og via internett. Klart at kompisene deres elsker å være hos oss!

Jeg skjønner dem godt jeg, som teknisk interessert mamma som gjerne spiller litt selv også!

Jeg vil mye heller ha spillende ungdommer i huset enn at de skal reke rundt i byen eller andre steder hvor 15-åringer ikke har noe å gjøre.

Dataspill synes vi altså er helt greit, men vi har strenge regler for andre ting. F.eks innetider på kvelden, ingen tur til byen (selv midt på dagen) uten at de har noe helt konkret å gjøre der, m.m.

De har dog andre interesser også enn bare pc. De trener flere ganger i uka og de elsker å kjøre båten sin. De sitter derfor ikke pal foran pc'en hele dagen (selv om det kan bli mange timer iblandt). For vår familie fungerer dette helt fint. De har masse kompiser og er sosialt velfungerende!

Kizza1365380506

Jeg har en sønn på 15. Tidligere har jeg hatt grense på ca 2 timer pr. dag på data og chatting. Nå er det blitt litt mer. Om jeg nekter ham å sitte med datamaskinen blir det tvspill eller se tv og det går vel egentlig ut på samme. Dersom jeg sier han skal gå ut så er han jo sammen med de samme guttene som han chatter og spiller med på nett. Så da er de vel bare inne hos en av dem da. Derfor har jeg ikke vært så streng i det siste.

Må si at de er flinke til å spille fotball i bingen når det er fint vær.

:o)

Hei, jeg er "bare 25 år, men ferdig utdannet psykolog, og litt mer moderne en disse "eldre" psykologene, spør du meg synest jeg det er flott at du engasjerer deg på denne måten, og søker råd hos andre,og det er ikke til å stikke under en stol at dagens samfunn er blitt mer og mer teknologisk, jeg tror faktisk sønnen din ikke tar skade av å sitte foran dataen en 8 timer om dagen, så fremt han spiser, og fungerer sosialt, husk all kunnskap man får gjennom disse spillene..man får trent seg på å løse rebuser, taktikk....Nei man kan ikke sette grenser, kun visst internett-regningen blir for høy, og da kanskje ADSL er på sin plass...Lykke til!! La ungene sitte ifred..Man kan ikke leke gjemsel i år 2003....

• 2 måneder senere...
Gjest Hallo!!

Svarte tidligere i en tråd om chatting, og da innlegget kan ha relevans også i denne tråden har jeg klippa og limt:

Har ei jente på 14 som bruker pc'n bl.a. til chatting. Hun benytter enten msn for å chatte med venner/andre på fotballaget, eller Fronterchatten som er en klassechat oppretta av skolen.

Vi har satt ei grense på 2 timer per dag på pc'n, inkludert den bruken som går med til div skolearbeid.

------------------------------------------------------------

Jeg aner ikke hvor mye vennene hennes får bruke pc'n. Vi har en del felles kjøreregler på innetid, venneovernatting etc, men når det gjelder pc-bruk så er trolig reglene ulike. Jeg er tilnærma allergisk mot uttrykket "jamen alle andre får lov!", så her i huset hører vi faktisk aldri det argumentet. Hun er jævlig flink til å argumentere på andre måter, men det er greit nok.

Sitat Retz: Vi har satt ei grense på 2 timer per dag på pc'n, inkludert den bruken som går med til div skolearbeid.

2 timer inkl. skolearbeid..det er lite det. Aner du hvor fort tiden går når en spiller pc-spill eller? Tiden går uansett fort når en sitter foran pc`n. Så personlig syns jeg 2 timer er lite, selv om en gjør det om til 2 timer eksl. skolearbeid. Ville heller sagt feks satt en grense på 3t eksl skolearbeid jeg, men det kommer da også litt an på når "barnet" er hjemme fra skolen o.l. En regel jeg ville inført er: Bare det ikke går utover leksene og du er i seng innen kl (det som måtte passe). Ville hatt en lengere grense i feriene enn på skoledagene.

Annonse

Sitat Retz: Vi har satt ei grense på 2 timer per dag på pc'n, inkludert den bruken som går med til div skolearbeid.

2 timer inkl. skolearbeid..det er lite det. Aner du hvor fort tiden går når en spiller pc-spill eller? Tiden går uansett fort når en sitter foran pc`n. Så personlig syns jeg 2 timer er lite, selv om en gjør det om til 2 timer eksl. skolearbeid. Ville heller sagt feks satt en grense på 3t eksl skolearbeid jeg, men det kommer da også litt an på når "barnet" er hjemme fra skolen o.l. En regel jeg ville inført er: Bare det ikke går utover leksene og du er i seng innen kl (det som måtte passe). Ville hatt en lengere grense i feriene enn på skoledagene.

Spørsmålet i hovedinnlegget var dette:

"HVOR lenge får poden deres sitte på PC'en daglig for å spille, med seg selv eller andre? Er det forskjell på helg og hverdag?"

Det var _dette_ jeg svarte på. Helt greit at du synes det er for lite, men det spiller liten rolle for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...