Gå til innhold

adhd-Steinerskolen

Anbefalte innlegg

Gjest dirdlim

Vi har en gutt på snart 13 år som ikke har det så greit. Han er ensom, blir "frosset ut" av de fleste andre i klassen og er mye alene. Han bruker Ritalin og har profilert mye på dette. Han har gode evner på skolen, men jeg er redd at han klarer ikke å utnytte de ressursene han har da han må ha mye oppbacking. Han skal nå over på ungdomsskolen og gruer seg fært. Vi har tenkt mye på om Steinerskolen eller Montessori har vært bedre for ham. Finnes det noen som har erfaringer og gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107063-adhd-steinerskolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville satset på Steinerskolen i ditt tilfelle, de følger opp hver enkelt elev etter deres forutsetninger, noe dagens skole ikke evner eller klarer.

Hvis han i tillegg skulle ha behov for større oppfølging eller har spesielle behov, har Steinerskolen en Helspedagogisk Steinerskole også (Hovseter), denne er i særklasse, den finner barnas egenskaper og bygger opp barna til å bli en trygg person med selvinsikt.

Har bare gode erfaringer fra Steinerskolen, har hatt barn i Steinerskolen og i vanlig skole. Jeg er ikke i tvil hva vi ville valgt i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107063-adhd-steinerskolen/#findComment-627318
Del på andre sider

Gjest solen, månen og Jupiter

Hei!

Har erfaring bed både Steiner og Montessori, og kan egentlig bare anbefale det siste. Utdannet meg til Steinerpedagog i England - og har arbeidet i skoler der og hatt noe tilknytning til miljøet her. Jeg vet av erfaring at barn som skiller seg ut - spesielt slike som har adhd og lignende, sjelden får den hjelpen og støtten de trenger i Steinerskolen. Selv om de profilerer seg på at de tar hvert enkelt barn som det er og gir det tilpasset opplæring, jobber steinerpedagogene for å ensrette barna og få dem inn på den "eneste rette vei" - som er et antroposofisk livssyn -og det er ikke særlig glede eller aksept for avvikene. Jeg brøt ut av miljøet for noen år siden, og har i ettertid hatt egne barn på Montessori - det yngste barnet har ADHD. Her har jeg opplevet at han har fått lov til å utvikle sine evner og sterke sider til fulle, og opplegget rundt ham har vært meget bra. jeg tror en av forskjellene som gjør Montessori så positivt er at det ikke er snakk om noe livssyn - men "kun" en pedagogikk/tilnærming til det å lære på best mulig måte! Min anbefaling er klar: Velg Montessori om du kan (men mange vil nok si at han er blitt for stor til å begynne å lære seg Montessori-måten å arbeide på nå når han snart er ungdomsskolegutt)!

Kanskje finnes det andre gode private skoler i området? Eller: Start en selv - nå blir det mye enklere å sterte privat skole!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107063-adhd-steinerskolen/#findComment-627426
Del på andre sider

Jeg ville satset på Steinerskolen i ditt tilfelle, de følger opp hver enkelt elev etter deres forutsetninger, noe dagens skole ikke evner eller klarer.

Hvis han i tillegg skulle ha behov for større oppfølging eller har spesielle behov, har Steinerskolen en Helspedagogisk Steinerskole også (Hovseter), denne er i særklasse, den finner barnas egenskaper og bygger opp barna til å bli en trygg person med selvinsikt.

Har bare gode erfaringer fra Steinerskolen, har hatt barn i Steinerskolen og i vanlig skole. Jeg er ikke i tvil hva vi ville valgt i dag.

"Oppfølgingen" mitt barn fikk, var å bli dratt i ørene og plassert på gangen store deler av dagen.

All læringen er gjennom det sosiale. Når barnet ikke mestrer det sosiale mestrer det ingenting der, siden det sosiale er grunnlaget og forutsetningen.

I den offentlige skolen, får han derimot mestringsfølelse av masse annet. Noe som igjen gjør at han føler at han har noe å bidra med og dermed blir tryggere sosialt også.

Steinerskolen er veldig flinke til å "møte barnet der det er"...hvis barnet befinner seg der steinerpedagogikken sier at det skal være. Gjør det ikke det, prøver man å tilpasse barnet til skolen og pedagogikken i stedet for omvendt.

Men det er som sagt bare min erfaring med skolen. Andre kan ha bedre erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107063-adhd-steinerskolen/#findComment-627450
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest fra sine

Mitt barn utredes for adhd nå. Han startet sin skolegang i steinerskolen. Det var ikke noe særlig, siden all læring foregår gjennom fellesskapet og gruppeaktiviteter. Når han da slet sosialt, ble det ikke mye læring.

Hei kie, lenge siden jeg har "sett" deg!

Hvordan går det med utredningen?

Vi er akkurat ferdige med å prøve ut Ritalin, tre uker med medisin, og en uke med jukse-medisin.

Ingen tvil om at uke 3 var den uten Ritalin, nei, og endelig kan medisineringen begynne!

Han er et helt nytt barn!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107063-adhd-steinerskolen/#findComment-650741
Del på andre sider

Annonse

Hei kie, lenge siden jeg har "sett" deg!

Hvordan går det med utredningen?

Vi er akkurat ferdige med å prøve ut Ritalin, tre uker med medisin, og en uke med jukse-medisin.

Ingen tvil om at uke 3 var den uten Ritalin, nei, og endelig kan medisineringen begynne!

Han er et helt nytt barn!

Hei, sine! :-)

Joda. Det begynner å skje ting nå etter at vi endelig kom til BUP.

De finner stadig nye ting. Ting som jeg har påpekt mange ganger til PPT men ikke har blitt "hørt". Det handlet jo bare om grensesetting, ikke sant?

BUP har satt i gang utredning om alt fra ADHD, til syndromer og kromosomtester.

Det er som en drøm å endelig ha fått kommet til BUP. Her virker det som om ressursene, kompetansen, velvilligheten, forståelsen, empatien og viljen finnes. Alt vi har savnet i flere år. Det er sinnsykt godt og samtidig veldig sårt å få høre ordene: "Dere er veldig kompetente foreldre. Det er ikke der problemet ligger."

En annen ting de har funnet ut, er at han faktisk er veldig smart. På en del områder ligger han på ungdomsskolenivå. Han er nettopp ferdig med 2. klasse..

Ellers er jeg nettopp ferdig med 1. året på sykepl.skolen og skal jobbe litt i sommer. Det er godt å gjøre noe annet enn å "bare" være barnets "advokat" også.

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107063-adhd-steinerskolen/#findComment-650762
Del på andre sider

• 2 uker senere...

De finner stadig nye ting. Ting som jeg har påpekt mange ganger til PPT men ikke har blitt "hørt". Det handlet jo bare om grensesetting, ikke sant?

Det er som en drøm å endelig ha fått kommet til BUP. Her virker det som om ressursene, kompetansen, velvilligheten, forståelsen, empatien og viljen finnes. Alt vi har savnet i flere år. Det er sinnsykt godt og samtidig veldig sårt å få høre ordene: "Dere er veldig kompetente foreldre. Det er ikke der problemet ligger."

En annen ting de har funnet ut, er at han faktisk er veldig smart. På en del områder ligger han på ungdomsskolenivå. Han er nettopp ferdig med 2. klasse..

Ellers er jeg nettopp ferdig med 1. året på sykepl.skolen og skal jobbe litt i sommer. Det er godt å gjøre noe annet enn å "bare" være barnets "advokat" også.

Så flott at det går bra kie. Flott at dere har kommet til noen som tar dere på alvor. Håper at dere snart får svar på alt dere lurer på.

Adhd utredningen tar vel ikke så lang tid heller? Har ei venninne som har fått sønnen sin utredet for ADHD og det gikk bare tre-fire månder.

Så da har dere vel svar snart :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107063-adhd-steinerskolen/#findComment-661217
Del på andre sider

Hei Kie, har du sett her?

http://barn.ystenes.com

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107063-adhd-steinerskolen/#findComment-661224
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...