Gå til innhold

Situps


Gjest qwerty

Anbefalte innlegg

Etter jeg begynnte med situps har jeg fått smerter i korsryggen, jeg er ganske sikker på at det er på grunn av situps'ene.

Hvordan skal en helt riktig situp utføres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter jeg begynnte med situps har jeg fått smerter i korsryggen, jeg er ganske sikker på at det er på grunn av situps'ene.

Hvordan skal en helt riktig situp utføres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har fått det med meg skal du ha nedre del korsryggen liggende på gulvet mens du løfter øvre del.

Hvertfall bør du gjøre det sånn siden du får vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har fått det med meg skal du ha nedre del korsryggen liggende på gulvet mens du løfter øvre del.

Hvertfall bør du gjøre det sånn siden du får vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Sit-ups fører til press nede i korsryggen. Med slike problemer vil det beste være å ikke benytte sit-ups, men heller kombinere øvelser som crunches og beinhev.

Crunches utføres liggende på gulvet med bena opp på en benk, 90 grader knekk i knærne. Du plasserer hendene bak hodet og så puster du helt ut samtidig som du trekker sammen magen alt du klarer. Hodet ditt bevger seg i retning av lårene. Bevegelsesbanen er kort, men øvelsen er svært effektiv da den går direkte på magen.

Beinhev kan utføres i apparat der du har ryggstøtte og henger på armene. Løft bena opp og ned. Dette vil styrke hoftebøyerne sammen med magen.

Et siste alternativ kan være å trene crunches og sykling/løping/gåturer i terreng- altså øvelser som styrker hoftebøyerne slik at styrken står i stil til den i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Sit-ups fører til press nede i korsryggen. Med slike problemer vil det beste være å ikke benytte sit-ups, men heller kombinere øvelser som crunches og beinhev.

Crunches utføres liggende på gulvet med bena opp på en benk, 90 grader knekk i knærne. Du plasserer hendene bak hodet og så puster du helt ut samtidig som du trekker sammen magen alt du klarer. Hodet ditt bevger seg i retning av lårene. Bevegelsesbanen er kort, men øvelsen er svært effektiv da den går direkte på magen.

Beinhev kan utføres i apparat der du har ryggstøtte og henger på armene. Løft bena opp og ned. Dette vil styrke hoftebøyerne sammen med magen.

Et siste alternativ kan være å trene crunches og sykling/løping/gåturer i terreng- altså øvelser som styrker hoftebøyerne slik at styrken står i stil til den i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn jeg har fått det med meg skal du ha nedre del korsryggen liggende på gulvet mens du løfter øvre del.

Hvertfall bør du gjøre det sånn siden du får vondt.

Ikke glem å trene styrke på ryggen også!

Det er minst like viktig å trene musklene i ryggen.Du skal være like sterk,kanskje litt sterkere i ryggen enn i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...