Gå til innhold

O2-opptak


Gjest girly

Anbefalte innlegg

Skal kanskej få testa 02-opptaket mitt om to uker.

Har vekta alt å si for oksygenopptaket? Visst f.eks jeg sier til noen hva opptaket mitt var så vet de hvor tung jeg er? Eller spiller andre faktorer inn også? Så alle tener på å vere lett når de driv med løp?

Hva synest du om vekta mi (er jente, 17 år) 159 cm og 52 kg.

Driver med langdistanseløp. Trener hver dag. Ofte to økter for dagen (styrke trening, rørsletrening, intervaller, langturer)

Vet jeg ikke er feit, men kanskje litt tung i kroppen for den idretten jeg holder på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal kanskej få testa 02-opptaket mitt om to uker.

Har vekta alt å si for oksygenopptaket? Visst f.eks jeg sier til noen hva opptaket mitt var så vet de hvor tung jeg er? Eller spiller andre faktorer inn også? Så alle tener på å vere lett når de driv med løp?

Hva synest du om vekta mi (er jente, 17 år) 159 cm og 52 kg.

Driver med langdistanseløp. Trener hver dag. Ofte to økter for dagen (styrke trening, rørsletrening, intervaller, langturer)

Vet jeg ikke er feit, men kanskje litt tung i kroppen for den idretten jeg holder på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betraktning at den lette hunderasen Pointer har enorme lunger og et enormt CO2 opptak skulle jeg tro at kapasiteten ikke var proporsjonal med vekten. Tar man bort C'en i CO2 står man igjen med O2. Tar man bort O'en blir det substansielt vanskelig å fortolke sammenhengen.

Sølv leder forøvrig strøm bedre enn kobber, til tross for at de fleste later til å tro det omvendte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betraktning at den lette hunderasen Pointer har enorme lunger og et enormt CO2 opptak skulle jeg tro at kapasiteten ikke var proporsjonal med vekten. Tar man bort C'en i CO2 står man igjen med O2. Tar man bort O'en blir det substansielt vanskelig å fortolke sammenhengen.

Sølv leder forøvrig strøm bedre enn kobber, til tross for at de fleste later til å tro det omvendte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betraktning at den lette hunderasen Pointer har enorme lunger og et enormt CO2 opptak skulle jeg tro at kapasiteten ikke var proporsjonal med vekten. Tar man bort C'en i CO2 står man igjen med O2. Tar man bort O'en blir det substansielt vanskelig å fortolke sammenhengen.

Sølv leder forøvrig strøm bedre enn kobber, til tross for at de fleste later til å tro det omvendte!

Tja... Poenget er jo at okysgenopptak måles i ml/kg kroppsvekt, det vil si at du får et bedre testresultat jo mindre du veier. Men dette er selvfølgelig ikke ensbetydende med at lavere vekt fører til økning i prestasjonsnivået (dette avhenger også av muskelmasse/fettprosent o.l).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Jeg er tilhenger av at utøveren ligger på en kroppsvekt som for denne er naturlig. Kroppen finner selv en balanse mellom aktivitet, ernæring og trivsel som alltid vil passe best. Er du for tynn, yter du dårligere. Men det er viktig for langdistanseløpere å ikke ha for mye fett i forhold til muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O2-opptaket som du egentlig har er ikke avhengig av vekten, men i praksis definerer man O2-opptaket som mengden oksygen man tar opp per minutt dividert på vekten, fordi man har funnet det hensiktsmessig. Om du går opp 10 kg vil oksygenopptaket ditt gå opp, men om du deler på vekten vil oksygenopptaket ditt allikevel bli mindre.

Ved å dividere på vekten vil man kunne sammenligne utøvere.

Det er imidlertid ikke mulig å vite hvor mye du veier dersom du kun sier hvor mye du har i oksygenoptak. Nevner du begge verdiene for oksygenopptak, både med og uten å dividere kan man regne ut vekten din.

Tips!!

Før du tar testen må du varme opp grundig, gjerne minst 20 minutter. Du kommer til å måtte jobbe hardt i ca. 3 minutter for å komme høyt nok. Det er viktig å ikke løpe for hardt i starten. Drar du på deg melkesyre kommer du sannsynligvis ikke opp i maks O2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...