Gå til innhold

taushetsplikt omkring narko.bruk


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Går til psykolog pga.spiseforst.Har brukt og bruker amfetamin og hasj av og til-til fest. Dette er noe jeg aldri lar gå utover hverdagen,det skjer heller ikke for ofte så jeg ser ikke på det som et problem.

Det jeg lurer på er i hvilken grad har psykologer/psykiatere/leger etc.taushetsplikt om slike saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest summertime

Behandleren din kan gi beskjed til aetat om rusmisbruk dersom du er under tiltak der.

Tror faktisk behandleren din har plikt til å opplyse atetat om dette, men det er jeg ikke helt sikker på...

Og... dersom du ruser deg under tiltak så kan du risikere å miste støtten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandleren din kan gi beskjed til aetat om rusmisbruk dersom du er under tiltak der.

Tror faktisk behandleren din har plikt til å opplyse atetat om dette, men det er jeg ikke helt sikker på...

Og... dersom du ruser deg under tiltak så kan du risikere å miste støtten...

Hvilken forbindelse er det mellom helsevesenet (psykiater/psykolog) og aetat???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandleren din kan gi beskjed til aetat om rusmisbruk dersom du er under tiltak der.

Tror faktisk behandleren din har plikt til å opplyse atetat om dette, men det er jeg ikke helt sikker på...

Og... dersom du ruser deg under tiltak så kan du risikere å miste støtten...

Psykologen har ingen rett eller plikt til å melde fra om dette til aetat. Taushetsplikten er der for å verne pasienten og tillitsforholdet.

Regler om dette finnes her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html

Ved samtykke kan imidlertid slike opplysninger fortelles til andre etater. Men ikke mer enn nødvendig og avtalt skal fortelles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen har ingen rett eller plikt til å melde fra om dette til aetat. Taushetsplikten er der for å verne pasienten og tillitsforholdet.

Regler om dette finnes her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html

Ved samtykke kan imidlertid slike opplysninger fortelles til andre etater. Men ikke mer enn nødvendig og avtalt skal fortelles.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-006.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest summertime

Psykologen har ingen rett eller plikt til å melde fra om dette til aetat. Taushetsplikten er der for å verne pasienten og tillitsforholdet.

Regler om dette finnes her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html

Ved samtykke kan imidlertid slike opplysninger fortelles til andre etater. Men ikke mer enn nødvendig og avtalt skal fortelles.

Hmm.. Dette skjedde iallefall med han jeg er sammen med.

Han brukte hasj og amfetamin.

Psykiateren sa det var hennes plikt til å melde fra til aetat.

Har lest på linken du la ved.

Er det mulig at paragraf 23.4 og/eller 24.5 kommer inn her?

Eller kanskje gjorde psykiateren noe hun ikke hadde lov til...

Skjønt jeg har mine tvil...

Syns uansett ikke at behandlere skal bryte taushetsplikten.

Det blir veldig vanskelig å gå i terapi dersom en må skjule deler av sitt liv.

Han jeg er sammen med fikk videre beskjed om at det ikke hadde noen hensikt å drive samtalebehandling dersom han røykte hasj.

Så nå sitter han og er dårlig og får ikke hjelp.Han får heller ikke sovemedisiner fordi han er rusmisbruker. Den eneste måten kan få sove på er ved å bruke hasj.

Jeg vil ikke unnskylde rusmisbrket hans. Men det at han ikke får sovemedisiner gjør det jo ikke enkelere å slutte.

Så sitter jeg har med en gutt som har det forferdelig vond og ønsker og dø.

Jeg blir fortvilet over at han ikke får hjelp mer.

Jeg synes også det er feil å nekte han behandling når grunnen til at han ruser seg er så til de grader knyttet til sykdommen (ikke bare det med søvnen, men også det at hen føler han må ruse seg for å fungere sosialt.)

Det er vondt å se at han har det slik. Jeg gråter inni meg.

Og er ofte veldig redd for om han er dag kan finne på å ta selvmord.

Dette ble en veldig avsporing. Me men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Dette skjedde iallefall med han jeg er sammen med.

Han brukte hasj og amfetamin.

Psykiateren sa det var hennes plikt til å melde fra til aetat.

Har lest på linken du la ved.

Er det mulig at paragraf 23.4 og/eller 24.5 kommer inn her?

Eller kanskje gjorde psykiateren noe hun ikke hadde lov til...

Skjønt jeg har mine tvil...

Syns uansett ikke at behandlere skal bryte taushetsplikten.

Det blir veldig vanskelig å gå i terapi dersom en må skjule deler av sitt liv.

Han jeg er sammen med fikk videre beskjed om at det ikke hadde noen hensikt å drive samtalebehandling dersom han røykte hasj.

Så nå sitter han og er dårlig og får ikke hjelp.Han får heller ikke sovemedisiner fordi han er rusmisbruker. Den eneste måten kan få sove på er ved å bruke hasj.

Jeg vil ikke unnskylde rusmisbrket hans. Men det at han ikke får sovemedisiner gjør det jo ikke enkelere å slutte.

Så sitter jeg har med en gutt som har det forferdelig vond og ønsker og dø.

Jeg blir fortvilet over at han ikke får hjelp mer.

Jeg synes også det er feil å nekte han behandling når grunnen til at han ruser seg er så til de grader knyttet til sykdommen (ikke bare det med søvnen, men også det at hen føler han må ruse seg for å fungere sosialt.)

Det er vondt å se at han har det slik. Jeg gråter inni meg.

Og er ofte veldig redd for om han er dag kan finne på å ta selvmord.

Dette ble en veldig avsporing. Me men.

Jeg skjønner godt at du er frustrert.

Et kjempeparadoks at man ikke skal få hjelp _fordi_ man har problemer!

For å få hjelp til rusproblemet bør han kanskje søke hjelp gjennom fastlege eller sosialkontor.

Mulig at psykologen brøt taushetsplikten i dette tilfellet. Det skal ihvertfall tungtveiende grunner til for å spre slike opplysninger videre, og i hvert fall er det merkelig at h*n ikke spurte om samtykke først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår loven her, har lege/psykolog kun lov til å bryte taushetsplikten hvis det foreligger fare for liv (pasientens eller andres). Det må altså foretas en skjønnsmessig vurdering.

Hvis en pasient som er f eks flyger forteller at han bruker amfetamin i arbeidstida, kan behandler forsvare å informere arbeidsgiver om dette. Hvis pasienten jobber som f eks regnskapsfører, kan behandleren ikke si noe.

Det var i alle fall slik jeg forsto regelverket da jeg fikk opplæring i forbindelse med noe miljøarbeidergreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen har ingen rett eller plikt til å melde fra om dette til aetat. Taushetsplikten er der for å verne pasienten og tillitsforholdet.

Regler om dette finnes her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html

Ved samtykke kan imidlertid slike opplysninger fortelles til andre etater. Men ikke mer enn nødvendig og avtalt skal fortelles.

Se folketrygdloven § 21-3 og 21-4.

Utgangspnktet er jo at det som skjer mellom pasient og behandler er omfattet av taushetsplikt. Dette blir annerledes dersom pasienten er i et attføringsopplegg eller søker andre trygdeytelser, i såfall kan legen ha plikt til å opplyse om alt som er relevant for videre opplegg f.eks. i forbindelse med attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsepersonell har i utgangspunktet taushetsplikt. Men dersom det f.eks. søkes om trygdeytelser og behandleren bes om en uttalelse, vil slike opplysninger kunne bli gitt til trygdeetaten.

Hva med å drøfte dette med taushetsplikt med behandleren din? Det er jo nødvendig for utbytte av behandlingen at du kan være åpen om alt som er viktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se folketrygdloven § 21-3 og 21-4.

Utgangspnktet er jo at det som skjer mellom pasient og behandler er omfattet av taushetsplikt. Dette blir annerledes dersom pasienten er i et attføringsopplegg eller søker andre trygdeytelser, i såfall kan legen ha plikt til å opplyse om alt som er relevant for videre opplegg f.eks. i forbindelse med attføring.

Hovedregelen når det gjelder opplysninger er at en skal gi opplysningene i samarbeid med den det gjelder, helst skal det foreligge et samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen når det gjelder opplysninger er at en skal gi opplysningene i samarbeid med den det gjelder, helst skal det foreligge et samtykke.

Dette er en juridisk problemstilling, og jeg er ikke jurist, men mener allikevel at folketrygdloven pålegger helsepersonell å gi nødvendige opplysninger i de tilfeller som loven angir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en juridisk problemstilling, og jeg er ikke jurist, men mener allikevel at folketrygdloven pålegger helsepersonell å gi nødvendige opplysninger i de tilfeller som loven angir.

Jeg er heller ikke jurist. Dette tilfellet gjaldt aetat. Uansett er det et viktig prinsipp at en ber om samtykke eller informerer på forhånd når en deler sensitive opplysninger med andre organer.

Viktig å ha tillit til behandleren, og det kan man ikke ha om sensitive opplysninger blir fritt vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke jurist. Dette tilfellet gjaldt aetat. Uansett er det et viktig prinsipp at en ber om samtykke eller informerer på forhånd når en deler sensitive opplysninger med andre organer.

Viktig å ha tillit til behandleren, og det kan man ikke ha om sensitive opplysninger blir fritt vilt.

Det er kjempeviktig å ha tilliet til behandleren - og derfor bør slike ting drøftes. Forhåpentligvis vil også behandleren dersom vedkommende skal avgi uttalelser, gi pasienten kopi av uttalelsen.

Dersom det søkes om yrkesrettet attføring vil legeopplysninger bli innhentet, og dersom en pasient er aktiv rusmisbruker antar jeg at det vil bli opplyst om dette i erklæringen. Annerledes er det vel dersom det er snakk om enkeltstående hendelser.

Likeledes har man jo i en del saker ansvarsgrupper hvor hensikten er å diskutere hvordan ting går. Betviler at vesentlige opplysninger kan holdes tilbake der også, dersom de har betydning for personens rett til trygdeytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke inn på forholdet til folketrygdloven, da dette emnet allerede er belyst av flere andre.

Jeg ønsker bare å opplyse om at alt helsepersonell har meldeplikt i forhold til barnevernet - også i saker med narkotikabruk, hvis man mener at barnet lider overlast. Nå vet jo ikke jeg om dette er aktuelt for deg da, du skriver ikke om du har barn.

Og i forhold til "standard legehjelp" på f.eks. sykehus: sett at en person bringes inn i akuttmottaket med magesmerter - og det viser seg at dette er på grunn av at han/ hun har svelget kondomer med narko i for å smugle... vanlig praksis vil ofte være å overlevere stoffet til politiet eter å ha plukket det ut av pasienten, men uten å opplyse politiet om pasientens identitet.

Så taushetsplikten står sterkt, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Se lov om helsepersonell - http://www.lovdata.no

Du blir nok neppe anmeldt om du fortellr dette.

Jeg er 19 år,student og barnløs og har ingen forbindelse til aetat..Som sagt går jeg til behandling for andre ting,rusbruket er ikke et problem for meg,men rett og slett en liten del av livet mitt som jeg lurte på om jeg "burde" nevne i timene med psyk.

igjen,takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 år,student og barnløs og har ingen forbindelse til aetat..Som sagt går jeg til behandling for andre ting,rusbruket er ikke et problem for meg,men rett og slett en liten del av livet mitt som jeg lurte på om jeg "burde" nevne i timene med psyk.

igjen,takk for svar:)

Tror ikke det skal få noen negative konsekvenser om du forteller dette til din behandler.

Det har absolutt en betydning for din behandling så det er nok lurt at du tar det opp.

Ditt rusproblem kan bli et større problem etterhvert om du ikke gjør noe med det når du har muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 år,student og barnløs og har ingen forbindelse til aetat..Som sagt går jeg til behandling for andre ting,rusbruket er ikke et problem for meg,men rett og slett en liten del av livet mitt som jeg lurte på om jeg "burde" nevne i timene med psyk.

igjen,takk for svar:)

Du bør så avgjort nevne dette - slik at du kan få hjelp til å reflektere over hvorvidt du ønsker å fortsette med dop eller ikke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Taushetsplikten står sterkt.

Følgende unntak gjelder:

Barnevernet. Om du har omsorg for barn og narkobruken gir grunn til bekymring, skal en sende bekymringsmelding.

Yrke. Om du f eks er helsepersonell, flyger, flygeleder, skipper, sjåfør osv har en i visse tilfeller opplysningsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...