Gå til innhold

Adopsjon og fødselsattest

Anbefalte innlegg

Ler av Zeta's "klokke".

At noen gir samtykke i foreldrenes sted, er ikke uvanlig ved adopsjon. Eksempelvis kan også nevnes mindreårige og umyndiggjorte foreldre.

Er den slags samtykker ugyldige, er også adopsjonen ugyldig.

Temaet mitt var fødselsattester til adopterte der adoptivforeldrene (av alle personer!) figurerer på adoptertes fødselsattester!

Og - der feil personer er oppført på fødselsattester. (Selvsagt der fødselsattest er på sin plass!)

Vennligst ikke forsøk å vri temaet bort fra mitt enkle og klare utgangspunkt så blir det så mye lettere å unngå at man diskuterer forbi hverandre.

(Et fromt ønske)

Før en adopsjon kan gjennomføres i Norge, må barnet være frigitt av de rette myndigheter i giverlandet. Dvs at myndighetene eller foreldre samtykker til at barnet frigis for adopsjon. Hvordan kan da adopsjonen være ugyldig?

Hva som skjedde ved adopsjoner i "gamle dager" da din adopsjon ble gjennomført, kan sikkert i en del tilfeller betviles, men verden går videre. Barnekonvensjonen og de ulike landenes lover bidrar til å sikre både den adopterte og adoptivforeldre. Verken barna eller adoptivforeldre tjener på en ulovlig adopsjon, så det er i alles interesse at det ikke skjer.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å argumentere mot deg, men kanskje er min livsoppgave å sørge for at du på nytt blir utvist herfra. :-)

Koselig ikke sant.....

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• snø

8

• Vanedis

8

• zeta

6

• thaimor

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest måte på mas

Beklager.

Trodde folk som var opptatt av adopsjon i det minste hadde lest adopsjonsloven.

Trodde også at folk som ville bli adoptivforeldre hadde lest loven og lover som er avgjørende for dem selv og barna.

Så har jeg altså trodd feil om dette......

Som foreldre, har jeg alltid vært opptatt av mine barns rettigheter og rettssikkerhet; enten de er adoptert eller ikke. Kunne vanskelig tro at jeg skulle være så alene om dette her på DOL før jeg får erfare det.

Så da så.....

Beriket med en ny erfaring!

Jeg har lest adopsjonsloven flere ganger, hvor står det du sikter til?

Gjest beriket

Jeg har lest adopsjonsloven flere ganger, hvor står det du sikter til?

Siden du spør, så tillates vel å svare?

Gyldighetsbestemmelsene i adopsjonsloven er å finne i §§ 7, 8, 9, 10 og § 20.

Jeg tror § 2 er en relativ gyldighetsbestemmelse.

Har du virkelig lest alle disse bestemmelsene?

Hei igjen "Snø"

Du skriver:"På fødselsatesten skal barnets adoptivforeldre stå som barnets foreldre. Slik er det etter loven,..."

Kan du presentere lovbestemmelsen du påstår eksisterer, så ville jeg vært deg takknemlig, fordi jeg har aldri funnet noen slik lovbestemmelse i Norge eller i noe annet land!

Du finner det i Forskrift om utstedelse av fødselsattester i folkeregistrene § 6, 5. ledd, jfr. http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-19821025-1525.html#6

"Er barnet lovlig adoptert, skal adoptantenes, eventuelt adoptantens navn, påføres uten angivelse av adoptivforholdet. De opprinnelige foreldres navn må da ikke påføres.".

Gjest beriket

Du finner det i Forskrift om utstedelse av fødselsattester i folkeregistrene § 6, 5. ledd, jfr. http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-19821025-1525.html#6

"Er barnet lovlig adoptert, skal adoptantenes, eventuelt adoptantens navn, påføres uten angivelse av adoptivforholdet. De opprinnelige foreldres navn må da ikke påføres.".

Takk for at du fant denne forskriften. Lurer på hvordan man har tenkt for å finne på en slik tullete bestemmelse som f. § 6 og samtidig unnlatt å følge adopsjonslovens registreringskrav i lovens § 16.

Mye rart på adopsjonsfeltet.

Annonse

Takk for at du fant denne forskriften. Lurer på hvordan man har tenkt for å finne på en slik tullete bestemmelse som f. § 6 og samtidig unnlatt å følge adopsjonslovens registreringskrav i lovens § 16.

mye rart andre steder også...

Hei igjen, snø.

Fant dette på www.plan-norway.org :

"

Barn uten fødselsattest

Barn har ifølge Barnekonvensjonen rett til beskyttelse. All handling for og på vegne av barn, skal være til barnets beste. Men en forutsetning for å hevde sin rett er at man eksisterer offisielt. Fødselsattest er det første offentlige dokument et barn får, og er grunnlag for de rettigheter, privilegier og plikter et barn har som borger i et land. Dokumentet gir rett til beskyttelse, tilgang til sosiale tjenester og rett til å delta og påvirke i eget samfunn. Uten fødselsattest blir barnet et ikke-individ som kan nektes sosiale tjenester og beskyttelse. Barn fra slike grupper blir særlig utsatt for overgrep og utnytting gjennom barneprostitusjon, slaveri, barnearbeid og som barnesoldater. Men fortsatt – 12 år etter at denne retten ble slått fast i Barnekonvensjonen – er det slik at 40 millioner av de 120 millioner barn som fødes hvert år, vokser opp uten noe bevis på at de eksisterer."

De kunne godt tatt med ulovlige adopsjoner.

Ser at Vanedis har gitt deg svaret på hvor i loven det står at det er adoptivforeldre som skal føres opp som foreldre på barnets fødselsattest (takk, Vanedis!!).

En lovhenvisning må vel til og med du akseptere?

Gjest beriket

Ser at Vanedis har gitt deg svaret på hvor i loven det står at det er adoptivforeldre som skal føres opp som foreldre på barnets fødselsattest (takk, Vanedis!!).

En lovhenvisning må vel til og med du akseptere?

Selvsagt aksepterere jeg at det finnes en forskriftsbestemmelse, men ikke for å krangle - så har jeg altså lett etter en LOV-bestemmelse.

Alt oppklart for mitt vedkommende. Fint med DOL hvor så mange engasjerer seg, synes jeg.

Gud hjelpede meg!!

Du MÅ virkelig ha dette inn med te-skje?!

Det står i §16 at det skal registreres i folkeregisteret, IKKE at det skal registreres på fødselsattesten!! Det er en del som står i folkeregisteret, som ikke nødvendigvis kommer på fødseslattesten?!

Det står at det er_adopsjosbevilgingen_ som skal registreres ved barnets navn i folkeregisteret - det står ikke et eneste ord om biologiske foreldre!

Adopsjon opphever ALLE juridiske bånd til biologiske foreldre. Det betyr at man ikke kan ha et folkeregister som forteller at man er foreldre til barn man ikke er foreldre til! Det må da til og med du begripe?? Det betyr IKKE at man ikke på ANNEN måte kan ta vare på informasjonen om biologiske foreldre.

Igjen: Ved adopsjon brytes ALLE juridiske bånd til biologiske foreldre. Derfor er det VELDIG naturlig at det IKKE er biologiske foreldre som står som foreldre i folkeregisteret. Jeg kan ikke begripe at det skal være så veldig tungt å ta inn over seg.

Synes du skal ta deg en pære og lære deg litt mer om hvordan adopsjon foregår i dagens samfunn. Verden går (heldigvis!!) framover....

Skjønner egentlig ikke problemstillingen din.

Mener du at registreringen skal skje via fødselsattesten? Slik jeg har forstått det så blir registeringen sendt til BUFA, som registrerer det i det sentrale adopsjonsregisteret.

Prosedyrene for registering finner du bl.a. her - http://www.adopsjon.com/saksbehandling/index.html

"Når adopsjonen er fullført i utlandet, må adopsjonsdokumentene kontrolleres av BUFA. Om domspapirene er på et annet språk enn engelsk, må de oversettes av godkjente oversettere før de sendes til BUFA. Domspapirene sammen med søknad om adopsjonsstøtte sendes så til BUFA. Der blir adopsjonen registrert i det sentrale adopsjonsregisteret samtidig som at BUFA sender melding til Folkeregisteret om barnets norske navn.".

Velkjente formuleringer.

Dette er trolig samme kverulant, bare med et nytt nick.

Du har nok rett zeta.

Overse disse innleggene, og spar oss for dette tullet !!!

Hilsen

en som er møkkalei !!!

Finner en viss glede i det, snålt nok ;o)

Men du har selvfølgelig _helt_ rett....

Beste hilsen fra

Annonse

Mener du at registreringen skal skje via fødselsattesten? Slik jeg har forstått det så blir registeringen sendt til BUFA, som registrerer det i det sentrale adopsjonsregisteret.

Prosedyrene for registering finner du bl.a. her - http://www.adopsjon.com/saksbehandling/index.html

"Når adopsjonen er fullført i utlandet, må adopsjonsdokumentene kontrolleres av BUFA. Om domspapirene er på et annet språk enn engelsk, må de oversettes av godkjente oversettere før de sendes til BUFA. Domspapirene sammen med søknad om adopsjonsstøtte sendes så til BUFA. Der blir adopsjonen registrert i det sentrale adopsjonsregisteret samtidig som at BUFA sender melding til Folkeregisteret om barnets norske navn.".

Du er en knupp, visste du det? :o))

Beste hilsen fra

Velkjente formuleringer.

Dette er trolig samme kverulant, bare med et nytt nick.

Du har nok rett zeta.

Overse disse innleggene, og spar oss for dette tullet !!!

Hilsen

en som er møkkalei !!!

OK

Som snø skriver, så er det litt morsomt også, men nå gir jeg meg... i alle fall for i kveld. :-)

God natt!

Du er en knupp, visste du det? :o))

Beste hilsen fra

Nei, men det tok meg bare noen minutter å søke meg fram til det.

Og videre - fra http://www.riksarkivet.no/arkivverket/bruk/person/biologisk/adopsjon.html

"Samtlige adopsjoner tilbake til 1917 er registrert i Det sentrale adopsjonsregisteret. Dette registeret føres i dag ved Barne-, ungdoms- og familieforvaltning (BUFA), tidligere Statens ungdoms- og adopsjonskontor. Ved å kontakte dem kan man få ytterligere informasjon:

Barne-, ungdoms og familieforvaltning (BUFA)

Postboks 8113 Dep

0032 Oslo

Telefon 22 24 25 93

Telefaks 22 24 95 23".

Det skulle vel være svar på "beriket" sine spørsmål vedr. hvor finne informasjonen (eller?)

Nei, men det tok meg bare noen minutter å søke meg fram til det.

Og videre - fra http://www.riksarkivet.no/arkivverket/bruk/person/biologisk/adopsjon.html

"Samtlige adopsjoner tilbake til 1917 er registrert i Det sentrale adopsjonsregisteret. Dette registeret føres i dag ved Barne-, ungdoms- og familieforvaltning (BUFA), tidligere Statens ungdoms- og adopsjonskontor. Ved å kontakte dem kan man få ytterligere informasjon:

Barne-, ungdoms og familieforvaltning (BUFA)

Postboks 8113 Dep

0032 Oslo

Telefon 22 24 25 93

Telefaks 22 24 95 23".

Det skulle vel være svar på "beriket" sine spørsmål vedr. hvor finne informasjonen (eller?)

Som sagt - du er en knupp :-))

Dette burde virkelig besvare alle spørsmål om det temaet - og om det ikke gjør det, så er det en som bør følge oppfordrngen og kontakte BUFA ;o)

Beste hilsen fra

Som sagt - du er en knupp :-))

Dette burde virkelig besvare alle spørsmål om det temaet - og om det ikke gjør det, så er det en som bør følge oppfordrngen og kontakte BUFA ;o)

Beste hilsen fra

Håper det, for nå er det mange "her inne" som er lei ;o)

Takk til deg også, snø. Alltid hyggelig å få rosende tilbakemeldinger.

Gjest beriket

Hei igjen

"Adopsjonsbevillingen skal anmerkes ved adoptivbarnets navn i folkeregisteret", er lovteksten i Adopsjonslovens § 16. - Det gjøres ikke.

Dette skal medføre at enhver adoptert som får utskrift om seg selv, skal få en anmerkningen som viser at vedkommende er adoptert.

Jeg, som er adoptert, kan ikke finne noen opplysninger i folkeregisteret som tyder på å være adoptert og på grunn av folkeregisterets nye "fødselsattest" må jeg jo tro at jeg ikke er det, fordi mine adoptivforeldre er oppført som mine fødeforeldre.

Skal jeg bevise arverett i kraft av å være adoptert overfor konkurrende arvinger som vet jeg er det, kan jeg altså ikke få dette bevist ved hjelp av folkeregisteret fordi det der ikke står noe om at jeg er adoptert, og at det er innlysende at de avdøde umulig kan ha født meg!

Mitt poeng var også at alle blir registrert som adoptertes foreldre i folkeregisteret - uansett om adopsjonene er gyldige eller ikke, mens adopsjonens gyldighet var direkte knyttet til den fødselsattest som ble lagt til grunn for adopsjonen.

At mine adoptivforeldre, skal stå på min fødselsattest bare fordi jeg i sin tid ble adoptert, kan jeg umulig godta, fordi de har ikke født meg!!!!!

At dette er viktige realiteter for meg, synes jeg ikke er så merkelig, men merkelig ville det være om det bare skulle være realiteter for meg og ingen andre adopterte.

Om adoptanter og a-foreldre ikke legger så mye vekt på det, kan jeg selvsagt godt forstå, men så skal jo de ikke arve seg selv eller får opplyst hvem sine "opprinnelige foreldre er" fra noe departement.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...