Vanedis Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Hei igjen "Adopsjonsbevillingen skal anmerkes ved adoptivbarnets navn i folkeregisteret", er lovteksten i Adopsjonslovens § 16. - Det gjøres ikke. Dette skal medføre at enhver adoptert som får utskrift om seg selv, skal få en anmerkningen som viser at vedkommende er adoptert. Jeg, som er adoptert, kan ikke finne noen opplysninger i folkeregisteret som tyder på å være adoptert og på grunn av folkeregisterets nye "fødselsattest" må jeg jo tro at jeg ikke er det, fordi mine adoptivforeldre er oppført som mine fødeforeldre. Skal jeg bevise arverett i kraft av å være adoptert overfor konkurrende arvinger som vet jeg er det, kan jeg altså ikke få dette bevist ved hjelp av folkeregisteret fordi det der ikke står noe om at jeg er adoptert, og at det er innlysende at de avdøde umulig kan ha født meg! Mitt poeng var også at alle blir registrert som adoptertes foreldre i folkeregisteret - uansett om adopsjonene er gyldige eller ikke, mens adopsjonens gyldighet var direkte knyttet til den fødselsattest som ble lagt til grunn for adopsjonen. At mine adoptivforeldre, skal stå på min fødselsattest bare fordi jeg i sin tid ble adoptert, kan jeg umulig godta, fordi de har ikke født meg!!!!! At dette er viktige realiteter for meg, synes jeg ikke er så merkelig, men merkelig ville det være om det bare skulle være realiteter for meg og ingen andre adopterte. Om adoptanter og a-foreldre ikke legger så mye vekt på det, kan jeg selvsagt godt forstå, men så skal jo de ikke arve seg selv eller får opplyst hvem sine "opprinnelige foreldre er" fra noe departement. Det stemmer, men selve registeringen finner du hos BUFA i Det sentrale adopsjonsregisteret. Så hvis du er ute etter å finne bevis for at du er adoptert, er vel det rette instans. Prøv det du, lykke til ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-638431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest måte på mas Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Siden du spør, så tillates vel å svare? Gyldighetsbestemmelsene i adopsjonsloven er å finne i §§ 7, 8, 9, 10 og § 20. Jeg tror § 2 er en relativ gyldighetsbestemmelse. Har du virkelig lest alle disse bestemmelsene? § 2. Adopsjonsbevilling må bare gis når det kan antas at adopsjonen vil bli til gagn for barnet. Det kreves videre at den som søker om å adoptere, enten ønsker å oppfostre barnet eller har oppfostret det, eller at det foreligger annen særlig grunn til adopsjonen. § 7. Den som er under 18 år kan ikke adopteres uten samtykke fra den eller dem som har foreldreansvaret. Er en av dem forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet, er samtykke fra den andre tilstrekkelig. Er begge forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet, kreves samtykke fra verge. Foreldrenes samtykke kan ikke gis før to måneder etter at barnet er født. Far eller mor som ikke har del i foreldreansvaret, skal såvidt mulig få uttale seg før vedtak blir gjort. Er noen annen enn far eller mor oppnevnt som verge for den som ønskes adoptert, skal også vergen få adgang til å uttale seg. § 8. Umyndiggjorte kan ikke adopteres uten samtykke fra vergen. § 9. Kongen kan godkjenne med tilbakevirkende kraft en adopsjonsbevilling som er gitt uten at lovens vilkår forelå. § 10. Spørsmålet om gyldigheten av en adopsjonsbevilling kan ikke tas opp til prejudisiell prøving i en sak som gjelder et annet spørsmål. § 20. En utenlandsk adopsjon gjelder ikke her i riket dersom dette åpenbart vil virke støtende på norsk rettsorden (ordre public). Igjen spør jeg: Hvor finner jeg de tingene du sikter til angående fødselsattest og at adopsjonen er ugyldig hvis ikke begge foreldrene har skrevet under på samtykke om adopsjon? Her syns jeg faktisk §7 er mer enn tydelig nok, det burde ikke en gang være tvil om hva som står der. På ditt gjentatte spørsmål om hvorvidt jeg har lest adopsjonsloven: Ja, opptil flere ganger! Adopsjonsloven er ikke videre omfattende, for meg var det selvsagt å sette meg inn i den da jeg skulle adoptere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-638736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 § 2. Adopsjonsbevilling må bare gis når det kan antas at adopsjonen vil bli til gagn for barnet. Det kreves videre at den som søker om å adoptere, enten ønsker å oppfostre barnet eller har oppfostret det, eller at det foreligger annen særlig grunn til adopsjonen. § 7. Den som er under 18 år kan ikke adopteres uten samtykke fra den eller dem som har foreldreansvaret. Er en av dem forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet, er samtykke fra den andre tilstrekkelig. Er begge forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet, kreves samtykke fra verge. Foreldrenes samtykke kan ikke gis før to måneder etter at barnet er født. Far eller mor som ikke har del i foreldreansvaret, skal såvidt mulig få uttale seg før vedtak blir gjort. Er noen annen enn far eller mor oppnevnt som verge for den som ønskes adoptert, skal også vergen få adgang til å uttale seg. § 8. Umyndiggjorte kan ikke adopteres uten samtykke fra vergen. § 9. Kongen kan godkjenne med tilbakevirkende kraft en adopsjonsbevilling som er gitt uten at lovens vilkår forelå. § 10. Spørsmålet om gyldigheten av en adopsjonsbevilling kan ikke tas opp til prejudisiell prøving i en sak som gjelder et annet spørsmål. § 20. En utenlandsk adopsjon gjelder ikke her i riket dersom dette åpenbart vil virke støtende på norsk rettsorden (ordre public). Igjen spør jeg: Hvor finner jeg de tingene du sikter til angående fødselsattest og at adopsjonen er ugyldig hvis ikke begge foreldrene har skrevet under på samtykke om adopsjon? Her syns jeg faktisk §7 er mer enn tydelig nok, det burde ikke en gang være tvil om hva som står der. På ditt gjentatte spørsmål om hvorvidt jeg har lest adopsjonsloven: Ja, opptil flere ganger! Adopsjonsloven er ikke videre omfattende, for meg var det selvsagt å sette meg inn i den da jeg skulle adoptere. Fødselsattest og § 7. Fødselsattest skal gis barn så fort som mulig etter at barnet er født og inneholde opplysninger identiteten til barnets mor og far. Om et barns foreldre er forsvunnet, skal fødselsattesten vise hvem de forsvundne foreldrene er! I Norge er det staffbart å stikke fra et nyfødt barn, og et barns foreldre, etter fødselsattesten, kan ikke adopteres før man er nesten sikker på at foreldrene ikke noen gang blir oppsporet. (Det kan ta år, og barnet blir normalt plassert i fosterhjem ikke adoptert.Jfr. § 20) Om du ikke har fått det med deg, skal jeg gjenta at jeg har tatt utgangspunkt i adopsjoner hvor barnet skal ha en fødselsattest og foreldre som ikke er kvalifisert forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet. (Det er vel de færreste av adoptertes opprinnelige foreldre?) Legg merke til at adopsjonsloven ikke tillater adopsjon av et barn om barnefaren er "ukjent"! Jfr. adopsjonslovens § 12 om adoptertes rett til å få opplysninger om begge opprinnelige foreldre fra BUFA! En slik rett har faktisk ikke ikke-adopterte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-638758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanedis Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Det stemmer, men selve registeringen finner du hos BUFA i Det sentrale adopsjonsregisteret. Så hvis du er ute etter å finne bevis for at du er adoptert, er vel det rette instans. Prøv det du, lykke til ) Presisering Det stemmer at adopsjonsbevillingen skal anmerkes ved adoptivbarnets navn i folkeregisteret. Det betyr imidlertid ikke at man får anmerket dette på fødselsattesten, jfr. forskriften om dette. Selve registeringen som du er ute etter, finner du hos BUFA, og det er den rette instans for informasjon i ditt tilfelle. At du ikke får opplysningen du er ute etter hos folkeregisteret, betyr altså ikke at registreringskravet er fulgt, så lenge det registreres i Det sentrale adopsjonsregisteret. Skjønte du nå? Du bør altså kontakte BUFA ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-638778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Presisering Det stemmer at adopsjonsbevillingen skal anmerkes ved adoptivbarnets navn i folkeregisteret. Det betyr imidlertid ikke at man får anmerket dette på fødselsattesten, jfr. forskriften om dette. Selve registeringen som du er ute etter, finner du hos BUFA, og det er den rette instans for informasjon i ditt tilfelle. At du ikke får opplysningen du er ute etter hos folkeregisteret, betyr altså ikke at registreringskravet er fulgt, så lenge det registreres i Det sentrale adopsjonsregisteret. Skjønte du nå? Du bør altså kontakte BUFA ) Hei Vanedis Dine innlegg setter jeg stor pris på, men er det rart at man, som adoptert, kan bli forvirret? Adopsjonsloven sier i klartekst "folkeregisteret" og det eneste stedet jeg har funnet noe om BUFA's interne adopsjonsregister, står å finne i BUFA årsmelding for 2002. Hadde adopsjonsloven vært oppfylt om dette, ville jeg i løpet av 5 minutter fått ut en offisiell bekreftelse/attestasjon på at jeg virkelig var adoptert, men nå må jeg sikkert vente i flere måneder før BUFA kommer opp med noe jeg etter loven skulle fått med en gang. Ber jeg BUFA om å få fremlagt min opprinnelige og orginale fødselsattest, tar det vel ennå lengre tid. Skal prøve idag hos folkeregistet og så hos BUFA om folkeregistert ikke har anmerket ved mitt navn at jeg er adoptert eller har registrert andre opplysninger som bekrefter det. Folkegregisteret vil vel, som du sier, gi meg en fødselsattest hvor mine a-foreldre står oppført, selv om de aldri har fått egenfødte barn og jeg umulig kan være født med disse som foreldre. Innrømmer at jeg har problemer med å forstå logikken i dette og hvorfor det må være så kaotisk og komplisert. Lurer på hva andre voksne adopterte tenker om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-638796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanedis Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Hei Vanedis Dine innlegg setter jeg stor pris på, men er det rart at man, som adoptert, kan bli forvirret? Adopsjonsloven sier i klartekst "folkeregisteret" og det eneste stedet jeg har funnet noe om BUFA's interne adopsjonsregister, står å finne i BUFA årsmelding for 2002. Hadde adopsjonsloven vært oppfylt om dette, ville jeg i løpet av 5 minutter fått ut en offisiell bekreftelse/attestasjon på at jeg virkelig var adoptert, men nå må jeg sikkert vente i flere måneder før BUFA kommer opp med noe jeg etter loven skulle fått med en gang. Ber jeg BUFA om å få fremlagt min opprinnelige og orginale fødselsattest, tar det vel ennå lengre tid. Skal prøve idag hos folkeregistet og så hos BUFA om folkeregistert ikke har anmerket ved mitt navn at jeg er adoptert eller har registrert andre opplysninger som bekrefter det. Folkegregisteret vil vel, som du sier, gi meg en fødselsattest hvor mine a-foreldre står oppført, selv om de aldri har fått egenfødte barn og jeg umulig kan være født med disse som foreldre. Innrømmer at jeg har problemer med å forstå logikken i dette og hvorfor det må være så kaotisk og komplisert. Lurer på hva andre voksne adopterte tenker om dette. Lykke til. Håper du finner ut av det ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-638916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 KJære deg, du må ha fritidsproblemer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-639109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Lykke til. Håper du finner ut av det ) Hei igjen Vanedis Ofret 10 minutter på folkeregisterts kontor og fikk ved fremvisning av førerkort utskrift av registrerte personopplysninger og 2 - to - typer fødselsattester? Opplysninger av typen adopsjonslovens § 16, var ikke mulig å få, fordi (som det ble sagt) var viktig å skjule at man var adoptert ?! Hva er så viktig med det mon tro? Viktig for hvem? Er det noe å skamme seg over? Det står til og med i loven at adopterte barn skal få vite det så fort som mulig! Fikk en fødselsattest på at jeg var født! (Sikkert fornuftig) Fikk en annen fødselsattest hvor adoptivforeldrene "er ført opp som foreldre" uten at det er noe som tyder på at de er adoptivforeldre og ikke fødeforeldre! Skikkelig fødselsattest, var ikke mulig å få, for det "må finnes et annet sted om du er adoptert". BUFA kan gi en bekreftelse på at jeg er adoptert om jeg sender en skriftlig begjæring om dette med bekreftelse av min underskrift av advokat eller en annen med godkjent attestasjon. Så må jeg vente i 2-3 måneder på et svar! Å møte opp på BUFA-kontoret i Oslo for å få en attestert utskrift fra "adopsjonsregisteret" på stedet etter å legitimert seg, vil BUFA ikke gå med på! (Ikke mulig, var påstanden.) Får håpe jeg ikke trenger noe skifteattest de nærmeste 4 månedene! Skulle jeg begjære en gydlighetskontroll av min egen adopsjon, ville vel søkerne merke det på økt behandlingstid. Om koreanskfødte og alle andre voksne utenlandsfødte skulle stå fast på kravet om å få opplysninger om sine opprinnelige foreldre fra BUFA, ville vel kontoret måtte innstille behandlingen av søkernes saker i år fremover? Siden jeg ikke kan late som jeg ikke er adoptert, må jeg nok bry BUFA, men skal slutte å bry dere her på DOL med dette. Takk for alle gode og tankevekkende innspill. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-639220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest måte på mas Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Fødselsattest og § 7. Fødselsattest skal gis barn så fort som mulig etter at barnet er født og inneholde opplysninger identiteten til barnets mor og far. Om et barns foreldre er forsvunnet, skal fødselsattesten vise hvem de forsvundne foreldrene er! I Norge er det staffbart å stikke fra et nyfødt barn, og et barns foreldre, etter fødselsattesten, kan ikke adopteres før man er nesten sikker på at foreldrene ikke noen gang blir oppsporet. (Det kan ta år, og barnet blir normalt plassert i fosterhjem ikke adoptert.Jfr. § 20) Om du ikke har fått det med deg, skal jeg gjenta at jeg har tatt utgangspunkt i adopsjoner hvor barnet skal ha en fødselsattest og foreldre som ikke er kvalifisert forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet. (Det er vel de færreste av adoptertes opprinnelige foreldre?) Legg merke til at adopsjonsloven ikke tillater adopsjon av et barn om barnefaren er "ukjent"! Jfr. adopsjonslovens § 12 om adoptertes rett til å få opplysninger om begge opprinnelige foreldre fra BUFA! En slik rett har faktisk ikke ikke-adopterte! "Om et barns foreldre er forsvunnet, skal fødselsattesten vise hvem de forsvundne foreldrene er!" Hvor har du funnet dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-639298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laurits Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Vær forsiktig så du ikke ender opp som Arnold og da mener jeg ikke Swartzeneger men Juklerød. Det er godt mulig du har ett og annet poeng i det du skriver og påstår, men du greier nok ikke å endre systemet. Vil du oppnå noe så lønner det seg nok å prøve åp gå frem litt smidig. Mener du at myndighetene ikke opptrer korrekt så har du sivilombudsmannen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-639913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lokee Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Jeg har ikke det minste greie på adopsjon. Men jeg må le når jeg leser denne tråden. Har ikke lest her inne tidligere. Alle kjefter og smeller på denne beriket, men like forbasket så engasjerer de seg og skriver så tastaturet nesten ryker. Jeg har vel litt sansen for kverulanter, de maser nå om sitt samme hva andre måtte mene :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-640012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Vær forsiktig så du ikke ender opp som Arnold og da mener jeg ikke Swartzeneger men Juklerød. Det er godt mulig du har ett og annet poeng i det du skriver og påstår, men du greier nok ikke å endre systemet. Vil du oppnå noe så lønner det seg nok å prøve åp gå frem litt smidig. Mener du at myndighetene ikke opptrer korrekt så har du sivilombudsmannen. Hei Skal svare deg i ren høflighet. Når man skal lage statestikk om adopterte basert på opplysninger i folkeregisteret, blir det altså umulig. Et meget veridfullt sammenlikningsgrunnlag mellom adopterte og ikke-adopterte blir borte. Dette slo meg da jeg leste Dagbladets Magasinoppslag i går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-640103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvor tar du det fra? Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Fødselsattest og § 7. Fødselsattest skal gis barn så fort som mulig etter at barnet er født og inneholde opplysninger identiteten til barnets mor og far. Om et barns foreldre er forsvunnet, skal fødselsattesten vise hvem de forsvundne foreldrene er! I Norge er det staffbart å stikke fra et nyfødt barn, og et barns foreldre, etter fødselsattesten, kan ikke adopteres før man er nesten sikker på at foreldrene ikke noen gang blir oppsporet. (Det kan ta år, og barnet blir normalt plassert i fosterhjem ikke adoptert.Jfr. § 20) Om du ikke har fått det med deg, skal jeg gjenta at jeg har tatt utgangspunkt i adopsjoner hvor barnet skal ha en fødselsattest og foreldre som ikke er kvalifisert forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet. (Det er vel de færreste av adoptertes opprinnelige foreldre?) Legg merke til at adopsjonsloven ikke tillater adopsjon av et barn om barnefaren er "ukjent"! Jfr. adopsjonslovens § 12 om adoptertes rett til å få opplysninger om begge opprinnelige foreldre fra BUFA! En slik rett har faktisk ikke ikke-adopterte! Du har kommet med en del interessante påstander som jeg ser du har problemer med å dokumentere. Nå sist denne: "Legg merke til at adopsjonsloven ikke tillater adopsjon av et barn om barnefaren er "ukjent"!" Hvis du ser på adopsjonslovens §7 blir denne påstanden din direkte feil. Eller kjenner du til lover som ikke er offentlige og som ikke finnes på http://www.lovdata.no ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-640391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Du har kommet med en del interessante påstander som jeg ser du har problemer med å dokumentere. Nå sist denne: "Legg merke til at adopsjonsloven ikke tillater adopsjon av et barn om barnefaren er "ukjent"!" Hvis du ser på adopsjonslovens §7 blir denne påstanden din direkte feil. Eller kjenner du til lover som ikke er offentlige og som ikke finnes på http://www.lovdata.no ? hvor har du det fra? Kan du ikke bruke ditt normale eller et seriøst nick, vil jeg heller ikke kaste bort tiden på å besvare innlegg med den type nick. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-640406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvor tar du det fra? Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 hvor har du det fra? Kan du ikke bruke ditt normale eller et seriøst nick, vil jeg heller ikke kaste bort tiden på å besvare innlegg med den type nick. For en tid tilbake ble det diskutert dette med nick kontra ikke nick. En del personer som ikke skriver fast brukte forskjellige nick ut fra type innlegg, men de brukte alltid samme nick i samme tråd. Så ikke alle har et fast nick. Hva så med de som bruker misvisende nick? Hvor mange tilbakemeldinger her på adopsjon har du fått om at noen finner innleggene dine berikende? :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-640506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mitt alter ego Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 hvor har du det fra? Kan du ikke bruke ditt normale eller et seriøst nick, vil jeg heller ikke kaste bort tiden på å besvare innlegg med den type nick. LOL Nå er det like før du får meg til å ramle av stolen her! (Og ja, dette er mitt vanlige nick!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-640507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 For en tid tilbake ble det diskutert dette med nick kontra ikke nick. En del personer som ikke skriver fast brukte forskjellige nick ut fra type innlegg, men de brukte alltid samme nick i samme tråd. Så ikke alle har et fast nick. Hva så med de som bruker misvisende nick? Hvor mange tilbakemeldinger her på adopsjon har du fått om at noen finner innleggene dine berikende? :-D -hvor tar du det fra? Tar til orientering det du sier om nick. - Godt å få vite. Siden jeg føler og mener meg beriket takket være å ha fått adopsjon som liten, ser jeg ikke at det skulle være noe misvisende å bruke et slikt nick. Tatt i betraktning den "heksejakt" jeg plutselig opplevde her på DOL, må jeg si meg fornøyd med tilbakemeldingene så langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108433-adopsjon-og-f%C3%B8dselsattest/page/3/#findComment-640566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.