Gå til innhold

Til alle som som vet bedre...

Anbefalte innlegg

Vi lever i 2003 ikke sant- eller er jeg lost?

Lurer på hvorfor det er så mange som er så fryktelig skeptiske til medisinering v/adhd? Herregud- fortjener ikke vi og få et fullverdig liv.. hjelp til selvhjelp. Dere som er så forbanna skeptiske til medisiner hadde sikkert ikke nektet en person paracet dersom benet var brukket. ADHD er en sykdom som man burde forstå i Norge idag.

Hvor mange narkomane har adhd? MANGE..hvor mange av de som sitter i fengsel har adhd-MANGE.

Jeg tror og vet at medisinen er tilgjengelig for denne sykdommen fordi den nettopp kan gjøre hjelp til selvhjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109150-til-alle-som-som-vet-bedre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fruen fra Havet

Er bare så enig med deg!

Skeptikerne aner ikke hva det dreier seg om; det er antakelig slike som er skeptiske til alt mulig - som å vaksinere ungene sine, drive pottetrening, til å la dem spille dataspill og så videre....

Selv om disse folka noe er et lite mindretall gjør de så forbasket mye av seg, men jeg tror faktisk at de er færre nå enn for noen år siden.

Gled deg over medisinen din, du!

Er bare så enig med deg!

Skeptikerne aner ikke hva det dreier seg om; det er antakelig slike som er skeptiske til alt mulig - som å vaksinere ungene sine, drive pottetrening, til å la dem spille dataspill og så videre....

Selv om disse folka noe er et lite mindretall gjør de så forbasket mye av seg, men jeg tror faktisk at de er færre nå enn for noen år siden.

Gled deg over medisinen din, du!

Takk for at ga meg tilbakemelding- veldig hyggelig!!

Ønsker deg en strående sommer!!

Vårklem fra meg!!

Gjest annen adhd-mamma

Du har rett i at det er mye fordommer ute og går, vi som gir barna våre medisiner må tåle å høre at vi doper våre barn. I begynnelsen ble jeg såret over det, fordi det var av kjærlighet til mitt barn jeg ønsket å gi han den hjelpen som var tilgjengelig. Og som mange andre hadde jeg forsøkt ulike varianter av gode og mindre gode råd før vi omsider startet opp med Ritalin.

Etter hvert har jeg funnet ut at det hjelper ingen at jeg blir såret, sint eller lei meg. I stedet bruker jeg kreftene på å fortelle og opplyse folk. Jeg kan skjønne at noen er skeptisk av uvitenhet, og da ser jeg det som viktig å la de få informasjon for så å trekke sine konklusjoner etterpå.

Jeg trekker gjerne sammenligninger med om de ville nektet sitt nærsynte barn briller eller sin hørselshemmede sønn høreapparat. Disse to tingene hjelper barna så de kan høre og se og dermed kunne bl.a. følge med på skolen. Ritalin gjør at min sønn blir i stand til å følge med på skolen. Så enkelt - og så vanskelig.

Hvis noen fortsatt ønsker å tro at jeg av latskap velger å dope barnet mitt framfor å oppdra det må de gjerne tro det for min del. Jeg vet med meg selv at foreldre til barn med bl.a. ADHD ofte sliter og strever ti ganger mer enn foreldre til normalt fungerende barn med oppdragelse og grensesetting.

Jeg er helt enig med deg. Jeg har en sønn på fem år som jeg tror har adhd, men får ikke noe hjelp fra helsevesenet, må se det an. En jeg kjenner brukte 11 år på å få en diagnose på sønnen. Jeg mener man kan prøve medisiner for å se om det har noen virkning, om de ikke har det, kan man utrede videre. Men istedenfor å gjøre dette så utreder de først, og alle vet jo at ventelistene er lange som uår i psykiatrien!

Jeg er helt enig med deg. Jeg har en sønn på fem år som jeg tror har adhd, men får ikke noe hjelp fra helsevesenet, må se det an. En jeg kjenner brukte 11 år på å få en diagnose på sønnen. Jeg mener man kan prøve medisiner for å se om det har noen virkning, om de ikke har det, kan man utrede videre. Men istedenfor å gjøre dette så utreder de først, og alle vet jo at ventelistene er lange som uår i psykiatrien!

Dette er Norge 2003- flott ikke sant?

Helsevesenet burde skamme seg på det dypeste.

Det ar bare bygd opp av utoritære byråkrater...som etter min mening ikke skjønner en dritt!!

Det hjelper deg og din sønn lite og si at jeg føler med dere...men jeg gjør det iallefall.

Du snakker om kø...jeeezez...dette er KØ -LAND NR 1 i verden. Det er kø-kø-kø-kø- samma hva du skal.

Du har prøvd habiliteringstjenesten går jeg utifra- du må gå PRIVAT. Privat psykiater IKKE psykolog, du må ha en spes.som er utd lege itillegg- nemlig en psykiater.

Helt enig med deg..de kan prøve ut medisinen...men dette er byråkrater...itillegg så må de teste han og et sakkyndig team skal deretter komme til konklusjon..dette tar tid.

Gir deg et viktig råd:

DU MÅ IKKE SPØRRE- DU MÅ KREVE!!!

LYKKE TIL.

-norge 2003..what a joke-

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Medisiner IKKE alltid bestandig den rette løsningen

Tror du medisiner er HELE løsningen på alt slags problemer innenfor forskjellige lidelser.Der i blant ADHD,noe som jeg fikk inntrykk av deg da jeg leste ditt innlegg

Behandling av ADHD går IKKE hovedsakelig bare ut å få medisinert folka,for det går også ut på mye andre ting som samtale med personen,familien og tilrettelegging av miljøet rundt seg.

For meg virker det som om du tror at bare man får medisiner så har man blitt kvitt alt av ADHD,men sånn er det faktisk ikke i det real life.Ritalin kan hjelpe noe for ADHD lidelsen,men ikke alltid.Bare å få medisiner ER ikke hele løsningen,og man må også gjøre en egeninnsats i tillegg og få hjelp til behandlere på andre ting også.

Tror du medisiner er HELE løsningen på alt slags problemer innenfor forskjellige lidelser.Der i blant ADHD,noe som jeg fikk inntrykk av deg da jeg leste ditt innlegg

Behandling av ADHD går IKKE hovedsakelig bare ut å få medisinert folka,for det går også ut på mye andre ting som samtale med personen,familien og tilrettelegging av miljøet rundt seg.

For meg virker det som om du tror at bare man får medisiner så har man blitt kvitt alt av ADHD,men sånn er det faktisk ikke i det real life.Ritalin kan hjelpe noe for ADHD lidelsen,men ikke alltid.Bare å få medisiner ER ikke hele løsningen,og man må også gjøre en egeninnsats i tillegg og få hjelp til behandlere på andre ting også.

Det har vert forsket på forskjellen mellom

1 Behandling

med medisin uten spesielle tiltak ,

2 Behandling uten medisin kun tiltak.

3 Behandling med medisin og med tiltak

Behandlingen 1 og 2 var tilnærmet ganske like i effekt , mens tiltak 3 ga klart mye større utslag i effekt .

Medisinering gir adhdère større mulighet til nytte tiltakene i rundt seg .

Kun medisinering uten noe tiltak i rund vil nok helt i starten gi utslag , men på sikt gir det nok ikke den største effekten . Adhd problematikk er noe en må lære seg å leve med , ikke noe en blir "frisk av .

Gjest mislykket

Hei!

Du er inne på noe. Det er liksom populært for tiden å være skeptisk til medisinering. Iallfall mht. psykisk relaterte problemer.

Du vil nok ikke høre så mange si at de er skeptisk til bruk av medikamenter dersom det dreier seg om et såkalt somatisk problem, nei.

Lykke til!

Beste hilsen

Hei!

Du er inne på noe. Det er liksom populært for tiden å være skeptisk til medisinering. Iallfall mht. psykisk relaterte problemer.

Du vil nok ikke høre så mange si at de er skeptisk til bruk av medikamenter dersom det dreier seg om et såkalt somatisk problem, nei.

Lykke til!

Beste hilsen

Mistro er ett problem i dagens samfunn tror jeg . Det som ikke er synlig skal man på en måte ikke godta . Man skal liksom tro det verste om alt . Dette er nok en trend som rammer bl.annet våre kjære bokstavbarn.

Det største problemet til nå har jo vært at det har vært for lettvint å få en bokstav diagnose. Selv har jeg en bror som snart fyller 20 med ADHD og han er rett ut av boka eksempel. Men jeg har sett mange barn som får samme diagnose uten at de har noen særlig kjennetegn. Mulig det har bedret seg nå de siste årene. Har en svigermor i "bransjen" som har fortalt om flere som har fått en ADHD diagnose og som senere har vist seg å være f.eks dysleksi.

Det største problemet til nå har jo vært at det har vært for lettvint å få en bokstav diagnose. Selv har jeg en bror som snart fyller 20 med ADHD og han er rett ut av boka eksempel. Men jeg har sett mange barn som får samme diagnose uten at de har noen særlig kjennetegn. Mulig det har bedret seg nå de siste årene. Har en svigermor i "bransjen" som har fortalt om flere som har fått en ADHD diagnose og som senere har vist seg å være f.eks dysleksi.

Det var ikke lett å få diagnose her .. omfattende testing ,psykisk og fysisk . Masse kartlegging og utelukking av andre ting .. omfattende og ofte slitsom prosess . Men dette er vel variabelt fra hvilken bup man kommer ut for ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...