Gå til innhold

Fornøyd med skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest nysgjerrigmor

Hvordan er deres erfaring med L-97? Er det mer å gjøre hjemme i forhold til før reformen ble innført?

Her vi bor har min 6. og 5. klassing noe som kalles arbeidsplan. Der står alt som skal gjøres over en 14 dagers periode. Så skal ungene selv fordele arbeidet over de 14 dagene, hva som skal gjøres på skolen og hva som skal gjøres hjemme.

Intensjonen er god; det skal lære dem å ta ansvar for egen læring. MEN slik vi erfarer det er det at vi må følge mye sterkere opp, for å bli ferdige med arbeidet. Motivasjonen til ungene kan være laber, de kan vise til at det er mange dager til innlevering, og at de derfor ikke trenger begynne.

Sistnevnte er kanskje minste problem, det kan vi arbeide med på hjemmefronten.

Det vi opplever som et større problem er at begge ungene får gjort lite av arbeidsplanen PÅ skolen. Når jeg spør hva de har gjort på skolen kan det være alt mulig annet; f.eks øve på en "grand prix" fremføring.

Så jeg er usikker på hvor mye de faktisk lærer på skolen. Vi gjør MYE hjemme.

Hvor mye sitter deres barn med skolearbeid hjemme pr. dag? Mine sitter 1-3 timer. Og ofte med en av foreldrene ved sin side. For det har hendt de gjør lekser som de påstår aldri er gjennomgått på skolen.

Er dere generelt fornøyd med skolen? Hvilke erfaringer har dere med reform -97? Er det sant at f.eks leseferdighetene hos barn er gått ned etter reformen ble innført?

Hvordan er det med andre fag?

Dere som har eldre barn, og som har barn som gikk skole før reformen, hvordan er deres erfaring? Hvordan er skolen nå i forhold til før reformen? Tenker kunnskapsmessig for ungene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109182-forn%C3%B8yd-med-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest P@@nkjus

Jeg synes det har blitt mindre lekser. Heller det enn mer iallefall.

Forskjellen går vel på hvor flinke de er til å utnytte tida på skolen til å jobbe med stoffet.De som jobber lite effektivt der (samme hva grunnen måtte være, at de ikke klarer eller at de ikke gidder) får naturlig nok mer å gjøre hjemme.

1-3 timer med lekser når de går i 5. og 6.? Høres utrolig mye ut, synes jeg...Min 7. klassing bruker av og til opp mot en halv time, som regel 10. minutter. Da har han gjerne en side med matematikkoppgaver, og et par sider å lese på engelsk.

3. klassingen min bruker 5-10 minutter.

Jeg synes det er vanskelig å "forlange" at de skal bruke lenger tid. Det de skal gjøre står jo på lekseplanen..Jeg er veldig redd for at de skal få(har fått!) dårlige arbeidsvaner, så jeg kunne ønsket meg mer lekser!

mvh

Her har vi også arbeidsplan, men for en uke av gangen. Der er det lekser de må gjøre til hver dag og ting som de skal gjøre i løpet av uken. Min 6 klassing gjør BARE det han må... Skulle ønske at de slapp lekser, kunne heller hatt litt lengre skoledag. Hatet lekser selv da jeg gikk på skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...