Gå til innhold

er amming det eneste ene?


Julievic

Anbefalte innlegg

Jeg skriver dette fordi jeg er rimelig fortvilet angående amming. Jeg har nå en datter på 3 1/2 måned, som jeg ammer, og jeg har også en datter på 1 1/2 år som jeg har ammet til hun var 8 1/2 mnd...med mye strev.

Hun på 3 mnd. vrir seg ofte unna puppen, hun skriker mye under amming, har ofte vondt i magen, og slipper ofte puppen under amming. Jeg har prøvd det meste. Har stappet inn puppen, har prøvd ammepute, å ligge og amme(det går best), rape underveis, holde hodet, presse ut litt slik at puppen ikke er så fyllt m.m, men vi plages hele tiden. Det jeg lurer på er om det er verdt slitet, både for min egen del, og for hennes del. Jeg ser jo at hun ikke har det bra når vi må streve så mye hver eneste gang. Er det så mange gode grunner til at jeg skal fortsette å amme til at det er verdt dette?

Kan jeg også få svar fra andre som ikke/nesten ikke har ammet, som har brukt erstatning for å høre om deres erfaring.

Hvis det er mulig, vil jeg også veldig gjerne høre fra noen som har litt større barn 7-10 år, og som ikke har ammet, for å høre om de har merket noe til flere sykdommer o.l. Som sagt alt som kan hjelpe meg til å ta rett beslutning når det gjelder dette.

P.S bør vel også si at barnet reagerer på nesten alt "ureglementert" jeg spiser, som løk, brus, kål, mais, melkeprodukter, krydder osv., slik at det også er veldig tungvint på grunn av dette.

Veldig takknemlig for raskt svar!

Hilsen Julie00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok et ganske stort ammepress, ja.....

All forskning viser jo at morsmelk er det beste ungen din kan få.

MEN som min helsesøster sier så vokser det opp like flotte unger av erstatning.

Til syvende og sist så er det bare du som kan avgjøre hva som er best for dere, og da mener jeg best totalløsning.

Håper du finner ut av det !

Lykke til !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å pumpe - og gi melken fra flaske istedet for brystet? Alternativt fryse ned, så har du morsmelk til grøt når den tid kommer? Uansett - morsmelk eller erstatning - valget er ditt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

kjære Julievic. Jeg forstår du er fortvilet over situasjonen. Det høres ut som om du har prøvd mange ting. Prøv å amme henne når hun er mere søvnig. Mange barn som vegrer seg når de er våkne aksepterer mere brystet når de er mere søvnige. Unngå å presse henne til brystet og hold heller ikke hodet hennes da dette kan føre til mere brystvegring. Gi henne mye hudkontakt uten å tilby brystet. Hva med en periode med pumping for så å gi melken på kopp eller evt. flaske. Etter noen dager uten at barnet dier kan du prøve å tilby brystet igjen uten at hun blir presset eller hodet holdt. Hvis dette blir veldig vanskelig for deg og barnet ditt kan du se hvor lenge du evt. orker å pumpe deg for å gi melken på andre måter. Det er gunstig med fullamming i 4 mnd. før annen føde/morsmelkerstatning gies, men selvfølgelig må man ta hensyn til hver enkelt situasjon. Det høres ut som om du har lagt ned et betydelig arbeid både for din eldste og yngste datter. Husk at denne situasjonen kan være forbigående. Blir situasjonen uholdbar for deg så finnes det heldigvis erstatning som et alternativ. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer svar fra en som ikke ammet!

Jeg har ikke kunnet amme i det hele tatt. Samvittigheten var på bunn, jeg følte meg egoistisk som hadde prioritert som jeg gjorde osv. Stakkars barnet mitt som jeg nå utsatte for allergier, sykdom, dårlig immunforsvar, manglende nærhet med mor osv osv. Ammepresset er ganske stort i Norge. Att på til forventer folk at de har krav på en forklaring når jeg sier at jeg ikke har amma...

Men puppen er ikke det eneste saliggjørende! Går det ikke så går det ikke, og du har i hvert fall prøvd hardt og lenge.

Erstatning har gått kjempebra hos oss. Vi starta med NAN H.A. 1 i begynnelsen, men bruker nå collett med omega 3 (den røde) Gutten vår en sunn og frisk, vokser som han skal og er verken for tykk eller for tynn. Jeg tror ikke han har lidd spesielt mye under mangele på hudkontakt ved puppen. Han koser seg med flaska, synes det er deilig å ligge på fanget og spise. Flaske har da mange fordeler også! Pappan får anledning til å delta i matinga noe som Sindres pappa har kosa seg veldig med. Du får en frihet til å kunne dra på kino, eller gjøre andre ting på egenhånd som tar mer enn to timer!

Jeg tror melka er så bra i dag at man ikke skal ha så mye dårlig samvittighet for sine valg. Jeg kan ikke se hvorfor mor og barn skal slite med noe de ikke får til, når det er mulig å gjøre noe med det. Når det er sagt: har du prøvd ammehjelpen?

Lykke til, julievic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk sønnen min for snart 8 år siden fikk jeg ikke til amminga i det hele tatt. Jeg ga opp etter bare et par uker. Den gangen var det aldri noen som sa noe på at jeg sluttet, ikke en gang helsesøster sa noe på det.

Nå er som sagt poden snart 8 år, og han er så og si aldri syk. Han er lett forkjølet et par ganger i året, men det er vel bare normalt. Han har i hvert fall aldri vært alvorlig syk, og han har ikke astma eller allergier.

Hvis du føler at amminga bare sliter dere ut, så synes jeg du skal slutte med god samvittighet. Trives ikke mor, så trives ikke barnet heller.

Lykke til hva du enn velger å gjøre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å pumpe - og gi melken fra flaske istedet for brystet? Alternativt fryse ned, så har du morsmelk til grøt når den tid kommer? Uansett - morsmelk eller erstatning - valget er ditt. Lykke til.

Jeg pumpet, og jeg brukte 9-10 timer pr døgn på pumping, mating og vasking av flasker. I ettertid vet jeg ikke om jeg prioriterte riktig. Ved bruk av melkeerstating kunne jeg ha fått flere timer hver dag til kos og stimuli. Ofte måtte hun ligge og skrike en stund fordi hun våknet mens jeg pumpet. Det var ikke hyggelig for noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet av ulike grunner ikke poden, men han fikk morsmelk på flaske til han var 5 - 6 uker, men da var det også slutt. Han sov over fra han var 8 uker, hadde aldri vondt i magen, skrek svært lite (særlig sammenlignet med skrikedyret vi har fått nå! som ammes..!), har vel ikke vært mer syk enn andre barn og er en meget tillitsfull og grei unge.

Så amming er ikke alltid det eneste rette nei. Hvis ammestunden blir et evig mas og strev for både mor og barn er det absolutt "lov" å tenke seg litt om og evt. kutte ut ammingen hvis man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å pumpe - og gi melken fra flaske istedet for brystet? Alternativt fryse ned, så har du morsmelk til grøt når den tid kommer? Uansett - morsmelk eller erstatning - valget er ditt. Lykke til.

Jeg tåler ikke å pumpe har jeg funnet ut - det gjør kjempevondt i melkegangene ytterst i brystet etter bare noen få minutters pumping. Dessuten tar det mye tid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...