Gå til innhold

Jente 4,5 år tørr om natta, men ikke om dagen

Anbefalte innlegg

Gjest Vaskekjerringa

Hun bråsluttet med bleie når hun var litt over 2 år gammel. Synes selv det var tidlig, men det gikk over all forventning. Brukte verken bleier dag eller natt. Hun ville bare ikke mer.

Rundt 3 års alder (1 år etter) begynte hun å ha uhell på dagtid. Jeg tenkte selv at dette var noe som gikk over og det sa legen også. Hun hadde antydninger til bakterier i urin og fikk antibiotika mot uvi. Etter endt kur og alle prøver var fine, fortsatte hun å tisse på seg.

Det har utviklet seg til å bli et svare strev fra skvetting til at hun tisser seg helt ut mange ganger om dagen. Om natten er hun helt tørr.

Det kan virke som om hun har for mye å gjøre, for hun er litt vimsete - glemmer seg rett og slett.

Problemet er at hun ikke sier fra når hun har tisset heller. Hvis hun en gang i mellom sier ifra, er det bare sånn for å informere om at "mutter'n, jeg må ha rein truse". Ingen tegn til ubehag, for hun kan gå leenge, ellers ikke flau før noen påpeker at hun går med våt flekk mellom beina.

Jeg har prøvd å sette henne på do til faste tider flere ganger daglig. Av og til går det greit, men det hender hun sitter på do uten å gjøre noe, så to minutter etterpå tisser hun på seg.

Jeg har forsøkt belønningsmetoden, men hun bryr seg ikke om belønninger. Hvis hun tisser på seg en gang i perioden, skjønner hun at det ikke blir noen belønning og da gir hun opp og tisser seg ut likevel.

Straffemetoden: Jeg har sagt at neste gang du tisser deg ut nå, får du vaske trusa di selv, eller så kaster jeg den i søpla. Ingen reaksjon. Hun blåser i om jeg kaster den, så det har vel gått et par ting i bøtta nå uten resultat.

Jeg har forsøkt å true med bleie og da sier hun at "Ja, kanskje jeg slipper å tisse i buksa, da?!".

Så tydeligvis ønsker hun å unngå det, men det er liksom ikke livet om å gjøre å få det til, så lenge hun har masse å drive med.

Hun drikker ikke så mye heller. Skulle nesten ønske hun drakk mer, for hun er ikke så tørst av seg.

Men det driver meg til vanvidd, for det lukter av bilsetene, sofaen og jeg vasker ørti maskiner med klær om dagen.

Tips? Jeg leste forøvrig om Azrin og Foxx metoden, men tror det blir litt mye for oss. Hun bør nok bli enda litt større før et slikt tiltak settes i gang.

Fortsetter under...

Gutten vår på 4,5 år er akkurat som jenta di, bortsett fra at han ble tørr i fjor sommer, og begynte å tisse på seg noen uker etter at han ble storebror.

Han har aldri sluttet med bleie pm natta, men han var ofte tørr da også.

I høst par jeg så lei av vasking at han begynte med bleie igjen, men nå har vi sluttet. Han syntes det var helt ok å bruke bleie, og jeg får inntrykk av at dette er et sjalusiproblem. Småsøskenene på 2,5 og 10 måneder bruker selvfølgelig bleie, så da vil vel han også.

På mange måter er det lettere å bruke bleie, og det gjør vi også av og til. Jeg synes det er flaut at han enda tisser seg ut, når mindre barn har sluttet for lenge siden.

Nå har vi akkurat snakket om hvor mye tid det går hvis han tisser seg ut og må skifte, og hvor fort det går hvis han bare tisser i do eller ute på buskene. Jeg kommer til å snakke mer om det.

Hvis han har på bleie går han ikke på do i det hele tatt, unntatt når han skal bæsje, derfor tror jeg bare han blir forvirret hvis han noen ganger har den på og andre ikke,

Kjefting gjør bare problemet større, men det er fryktelig vanskelig å la være, når han ikke gidder å skjerpe seg.

Jeg har ikke noen råd å gi, men tror nok at hvis lillbror slutter med bleien vil det hjelpe mye. Men jeg orker ikke en slik vinter til, så han må virkelig være motivert hvis han skal få lov til å ta av bleia.

Hei vaskekjerring.

Vet ikke når jeg begynte med urinlekkasje,men jeg husker min mor fortalte meg at jeg var tidlig tørr.

Så når jeg begynte med mine tisseproblemer vet jeg ikke eksakt,men at jeg hadde de før jeg begynte på skolen,det vet jeg.Det gikk bra så lenge jeg var i nærheten av en do eller bare kunne sette meg ned bak en stein,buske osv,men hvis jeg foreks.gikk over ei åpen lang slette ,hvor det ikke var noe å gjemme seg bak,tisset jeg på meg.Jeg klatre rett og slett ikke å holde vannet tilbake.Det mankerte ikke noe på viljen.I dag kalles denne type hasverkinkontinens ,og er

dessverre vanskelig å opperere.

Jeg hadde (har )heller ikke noe problem om natta.Har heller ikke noe problem når jeg sitter.Det er i arbeid(lek)

fysisk aktivitet(ikke hoste og nyse)problemene er der.Dette er ikke ment å skremme deg,men hun kan ha den samme lidelse som meg.

På skolen hadde jeg en rutine med å gå på do hvert annet friminutt,Jeg drakk nesten ikke noe ,bare litt til maten.

Håper du har vært hos en barnelege med henne.

Jeg ønsker dere lykke til.

Du skrev:

"Jeg har forsøkt å true med bleie og da sier hun at "Ja, kanskje jeg slipper å tisse i buksa, da?!"."

Det går tydligvis innpå datteren din at hun tisser i buksa. Kanskje det da ikke hadde vært så dumt å la henne begynne med bleie igjen en stund?

Dette sliter tydligvis på dere begge, så kanskje.... kanskje bleien vil ta bort presset for en stund, og at det etter en kortere periode med bleier vil løse seg, fremfor at det bare blir stress rundt problemet.

• 1 år senere...

Gutten vår på 4,5 år er akkurat som jenta di, bortsett fra at han ble tørr i fjor sommer, og begynte å tisse på seg noen uker etter at han ble storebror.

Han har aldri sluttet med bleie pm natta, men han var ofte tørr da også.

I høst par jeg så lei av vasking at han begynte med bleie igjen, men nå har vi sluttet. Han syntes det var helt ok å bruke bleie, og jeg får inntrykk av at dette er et sjalusiproblem. Småsøskenene på 2,5 og 10 måneder bruker selvfølgelig bleie, så da vil vel han også.

På mange måter er det lettere å bruke bleie, og det gjør vi også av og til. Jeg synes det er flaut at han enda tisser seg ut, når mindre barn har sluttet for lenge siden.

Nå har vi akkurat snakket om hvor mye tid det går hvis han tisser seg ut og må skifte, og hvor fort det går hvis han bare tisser i do eller ute på buskene. Jeg kommer til å snakke mer om det.

Hvis han har på bleie går han ikke på do i det hele tatt, unntatt når han skal bæsje, derfor tror jeg bare han blir forvirret hvis han noen ganger har den på og andre ikke,

Kjefting gjør bare problemet større, men det er fryktelig vanskelig å la være, når han ikke gidder å skjerpe seg.

Jeg har ikke noen råd å gi, men tror nok at hvis lillbror slutter med bleien vil det hjelpe mye. Men jeg orker ikke en slik vinter til, så han må virkelig være motivert hvis han skal få lov til å ta av bleia.

Godt å høre at det er flere. Jeg har en datter som blir 4 år om en uke. Hun er ikke tørr på dagtid ennå. Ikke på natten heller, for den saks skyld, men det er jo ikke så unormalt. Hun har to større brødre (5 og 7), som var mye tidligere tørre enn henne. Jeg er ganske fortvilet nå. Når hun går med bleie tisser og bæsjer hun godt i den, men så lenge hun går uten bæsjer hun ialfall i do, så jeg er ikke så ivrig på å begynne med bleie igjen. (Hun fant selv ut at hun ville slutte for et par mnd siden, og gråter litt når vi setter på henne bleie). Kjeft virker ikke, men ikke skryt heller. Når vi snakker med henne sier hun at hun vil slutte, men det ser ikke ut til å plage henne det minste at hun har tisset på seg, og nå får hun ikke lov til å sitte i andre stoler enn trip-trap-stolen, pga tisseflekker overalt. Jeg blir snart gal, og er ganske så fortvilet. Hva gjør vi? Hun er vel litt for liten til uroterapeut, men noe må vi snart gjøre, for det sliter på oss!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...