Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser at uttrykket "mislykket adopsjon" er i ferd med å etablere seg her. Men, hva er en mislykket adopsjon? Beriket underbygger sine påstander på følgende måte i en tidligere link;

"Uttrykket har jeg fra et BBC-program om adopsjon jeg så nylig hvor det ble hevdet at hver 10.adopsjon var mislykket."

Hvis man ønsker å gruppere adopsjoner i kategoriene "Vellykkede" og "Mislykkede", må man ha en klar definisjon av hva man legger i begrepet. Kriteriet for kategorisering under "Mislykket" kunne f.eks være "minst ett selvmordsforsøk i perioden 10-30 år der man med rimelig sikkerhet kan relatere hendelsen til adopsjonen".

Når begrepet brukes av BBC for å underbygge en påstand, regner jeg med at det også finnes en definisjon der det klart går frem hva det innebærer. Hvis ikke blir hele påstanden verdiløs. Hva hvis journalistens kriterie var "Har kranglet med sine foreldre minst en gang i perioden 12-18 år"?

Er det noen som kjenner definisjonen på "Mislykket adopsjon"? Hvis det ikke finnes en slik definisjon bør vi enten ungå å bruke påstander som baserer seg på dette begrepet, eller opplyse i det enkelte tilfelle hva som har blitt benyttet som kriterie for kategoriseringen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109593-mislykket-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest beriket

Hei Hix

Takker for en ny utfordring fra deg!

En adopsjon er mislykket hvis den ikke blir til gagn for barnet, slik adopsjonsloven definerer.

BBC definerte mislykkede adopsjoner som adopsjoner hvor a-foreldre og den adopterte ble skilt fra hverandre og levde helt separert deretter. I praksis betø det at adopterte ble tatt hånd om av barnevernet og enten plassert hos fosterforeldre eller på en institusjon. (Samme skjer også i Norge)

Til mislykkede adopsjoner må vel også de som ender med selvmord regnes? Jeg synes godt man kan regne inn adopsjoner som fører til at adoptivforeldrene ikke orker mer.

Fra 1917 og frem til 1987 kunne mislykkede adopsjoner oppheves. Enten av hensyn til barnet eller av hensyn til a-foreldrene. I tillegg kunne partene selv oppheve en adopsjon etter enighet og avtale. Dette ble erstattet med en rett for nyadopterte til andre a-foreldre om det viste at adopsjonen ikke kunne bli til gagn for barnet. (Ser for meg 4-åringer som krever sin rett til andre a-foreldre!)

Håper dette kan bidra til mer klarhet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109593-mislykket-adopsjon/#findComment-646949
Del på andre sider

Gjest beriket

Foreslår at du begynner å trakassere webmaster, (kan jo bruke et nytt nick eller velge blant de tjuetalls nickene du benytter her inne og på svenskensidene), slik du gjorde i juli-00,da ble du meget raskt utestengt fra dette forum.

Hei du

Straks "Hix" kommer med et bra innlegg velger du å hoppe på vedkommende med absurde og påstander.

Du påstår "Hix" og "beriket" er samme person og til og med en person vi umulig kan være!

Hvorfor i all verden skal vi eller noen andre "trakkassere Webmaster" eller noen andre?

Jeg er sikker på at ordet "folkeskikk" ikke er noe fremmedord for andre enn noen få her på DOL's "Adopsjon".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109593-mislykket-adopsjon/#findComment-647048
Del på andre sider

Hei Hix

Takker for en ny utfordring fra deg!

En adopsjon er mislykket hvis den ikke blir til gagn for barnet, slik adopsjonsloven definerer.

BBC definerte mislykkede adopsjoner som adopsjoner hvor a-foreldre og den adopterte ble skilt fra hverandre og levde helt separert deretter. I praksis betø det at adopterte ble tatt hånd om av barnevernet og enten plassert hos fosterforeldre eller på en institusjon. (Samme skjer også i Norge)

Til mislykkede adopsjoner må vel også de som ender med selvmord regnes? Jeg synes godt man kan regne inn adopsjoner som fører til at adoptivforeldrene ikke orker mer.

Fra 1917 og frem til 1987 kunne mislykkede adopsjoner oppheves. Enten av hensyn til barnet eller av hensyn til a-foreldrene. I tillegg kunne partene selv oppheve en adopsjon etter enighet og avtale. Dette ble erstattet med en rett for nyadopterte til andre a-foreldre om det viste at adopsjonen ikke kunne bli til gagn for barnet. (Ser for meg 4-åringer som krever sin rett til andre a-foreldre!)

Håper dette kan bidra til mer klarhet.

Forholdene i England kan ikke på noen måte overføres til norske forhold. Internasjonal adopsjon er så godt som ikke eksisterende i England. Barna som blir adoptert, blir adoptert innenlands, og har ofte blitt alvorlig skadet gjennom flere år som kasteballer i systemet før de kommer så langt som å bli frigjort for adopsjon. Det står tusenvis av barn på venteliste for å bli adoptert innenlands i England, men det dreier seg veldig ofte om eldre barn (langt opp i tenårene) med store skader.

Nå sier ikke jeg at det er akseptabelt at disse barna lider, eller at de ikke fortjener foreldre, men å overføre disse tallene til norske forhold holder ikke mål. Det blir å sammenligne epler og bananer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109593-mislykket-adopsjon/#findComment-647065
Del på andre sider

Gjest beriket

Forholdene i England kan ikke på noen måte overføres til norske forhold. Internasjonal adopsjon er så godt som ikke eksisterende i England. Barna som blir adoptert, blir adoptert innenlands, og har ofte blitt alvorlig skadet gjennom flere år som kasteballer i systemet før de kommer så langt som å bli frigjort for adopsjon. Det står tusenvis av barn på venteliste for å bli adoptert innenlands i England, men det dreier seg veldig ofte om eldre barn (langt opp i tenårene) med store skader.

Nå sier ikke jeg at det er akseptabelt at disse barna lider, eller at de ikke fortjener foreldre, men å overføre disse tallene til norske forhold holder ikke mål. Det blir å sammenligne epler og bananer.

Hei AAA

Fint innlegg om adopsjon i England.

Er enig med deg at man må skille mellom adopsjonstyper når man søker sammenlikninger.

Å sammenlikne tvangsadopsjoner med vanlige adopsjoner, blir fullstendig galt hvis målet er å noe annet enn å finne ut hvilken type som fungerer best og har størst mulighet til å bli til gagn for barnet.

BBC-programmet refererte bare til en statestikk som omfattet både vanlige adopsjoner og tvangsadopsjoner, etter det jeg husker.

For ordens skyld: "Tvangsadopsjon" er en adopsjon som er opprettet imot foreldrenes vilje og samtykke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109593-mislykket-adopsjon/#findComment-647091
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...