Gå til innhold

Den vanskelige debatten

Anbefalte innlegg

Gjest kimchi

Først av alt for å unngå mistenkeliggjøring:

Jeg er ikke adoptert men er adoptivmamma. Jeg har fulgt med i debatten og har en masse meninger om adoptivbarn som sliter på ulikt vis.

Det jeg ser og som bekymrer meg er at som i alle debatter er det lett for at en får en svart-hvitt tenkning. Dette bildet er så nyansert og komplekst, at dersom adoptivbarn får problemer ligger det mange årsaker bak, som f.eks. opplevelser før adopsjonstidspunktet, tilknytningsproblemer, mobbing, rasisme, arv osv. Men også forholdene i adopsjonsfamilien!!!!

Vi må ikke nå gjøre den feilen at vi tror at dersom barna våre får problemer så ligger årsaken utenfor oss. Da fraskriver vi oss ethvert ansvar, og barnet må bære hele ansvaret på egne skuldre. Samspillet i adoptivfamiliene kan være ugunstig, for eksempel barnets "lynne" matcher ikke foreldrenes, foreldrene håndterer dårlig å snakke om adopsjon/ bilogoiske foreldre/ annerledeshet, der er egenfødte barn i familien som blir forskjellsbehandlet, adoptivforeldrene blir skilt og barna blir brukt som maktmiddel mellom foreldrene, osv.

Vi må ikke som "offentlig godkjente foreldre" sette oss på vår høye hest og si at dersom mitt barn får problemer handler det om forhold før adopsjonen eller pga. adopsjonen, men vi som foreldre har gjort alt rett. Alt samspill mellom mennesker virker inn på hverandre, og det vil jo være rart om barna skulle leve store deler av oppveksten uten å bli påvirket av oss på godt og vondt.

Jeg er ikke på parti med noen, aller minst med beriket og mitt syn må ikke tas til inntekt for hans, men som sagt så må ikke alle vi andre gå slik i forsvar at vi glemmer at vi er en del av bildet rundt de adoptertes situasjon selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109617-den-vanskelige-debatten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest beriket

Hei Kimchi

Har står sans for dine innlegg her på forumet.

Dette er et innlegg jeg kan adoptere fullt ut:

"Jeg synes det er helt "kokkelimonke" å bli såret og ta seg nær av ting som blir skrevet her på forumet. Jeg skriver ofte her, men ingen aner hvem jeg er! Derfor kan jeg skrive akkurat hva som passer meg. Ofte tør en å si ting her en ikke tør og si ellers for å teste ut reaksjonene på et standpunkt som du til nå ikke har turd og tilkjennegi for noen. Når noen av og til forlater forumet med brask og bram fordi de er såret over noe som noen har sagt så er det jo synd for dem, men her kastes meninger og holdninger ut, og det må være lov og være uenige, bli provosert, og svare impulsivt på et innlegg.

Det mener nå

- kimchi"

Hei Kimchi

Har står sans for dine innlegg her på forumet.

Dette er et innlegg jeg kan adoptere fullt ut:

"Jeg synes det er helt "kokkelimonke" å bli såret og ta seg nær av ting som blir skrevet her på forumet. Jeg skriver ofte her, men ingen aner hvem jeg er! Derfor kan jeg skrive akkurat hva som passer meg. Ofte tør en å si ting her en ikke tør og si ellers for å teste ut reaksjonene på et standpunkt som du til nå ikke har turd og tilkjennegi for noen. Når noen av og til forlater forumet med brask og bram fordi de er såret over noe som noen har sagt så er det jo synd for dem, men her kastes meninger og holdninger ut, og det må være lov og være uenige, bli provosert, og svare impulsivt på et innlegg.

Det mener nå

- kimchi"

Kimchi, jeg støtter deg fullt ut. Vi adopsjonsforeldre må se vår egen situvasjon i helheten og ikke gå helt i vranglås fordi noe provoserer oss.

Gjest Ja til debatt, men...

Jeg håper at folk klarer å overse provoserende innlegg, og bære over med dem som av og til "sprekker" og svarer. Jeg er sikker på at disse personene ikke ønsker å bidra til et surt miljø, men ikke klarer å la vanvittige påstander stå ubesvart. Så kan en heller diskutere om det hadde vært smartere å tie i hel.

Av og til dukker det opp personer som egentlig bare ønsker å provosere og spre eder og galle. Jeg mer enn frykter at en viss ny her inne har tatt den rollen. Det ble en gang lagt en link til et svensk diskusjonsforum for adoptivforeldre her på DOL. Med det resultatet at en viss person terroriserte forumet så kraftig at flere trakk seg fra det. Etter hvert begynte administratorene å slette innleggene fortløpende. Det er ikke lengre mulig å skrive innlegg som nordmann der inne svenskene leser det ikke, i frykt for at det er den norske plageånden deres

Jeg kan forstå at "nye" brukere av DOL reagerer på at noen går ut og advarer mot å svare enkelte nick. Og jeg forstår også at det reageres på at en person "identifiseres". Men for oss som har opplevd denne personen - både på DOL og i andre sammenheng, og sett hvor mye elendighet hans virksomhet fører med seg, så er det nettopp det som begynner å skje nå vi frykter. Det dukker opp hauger av innlegg som på et eller annet vis antyder at adopsjon er dårlig for barn, at vi er dårlige adoptivforeldre, og masse prat og "gode" og "dårlige" adopsjoner. Når det kommer svar på tiltale, blir tonen hardere, det blir diskusjoner, som blir krangler, og hele tonen på forumet forsures. Og så har vi det gående!.

Det som har kommet til nå fra et visst nick har vært rimelig pyntelig i forhold til tidligere. Likevel har det blitt en lite konstruktiv og hyggelig debatt ut av det. Jeg kan bare oppfordre folk til å lese det som står på linken under innlegget ALF om dere ønsker å se hva vi har slitt med tidligere fra "Morten" (det var faktisk (et av) nickene han brukte da, så dette er ikke å identifisere ham mer enn han har gjort selv.

Det kan så klart diskuteres om dette bare skal være et forum for gratulasjoner og gladmeldinger, eller om vi skal tåle en debatt, og et negativt fokus på adopsjon. Jeg er av den ærlige oppfatning at vi bør tåle debatt, også fra personer som er negative til adopsjon. Men kan ikke anbefale noen å diskutere med "morten", "alf", og alt det andre han kaller seg. Ikke fordi han mener det han mener, men fordi han ikke gir fem flate øre for å kontakte en privat og true med det ene og det andre. Jeg har denne gangen derfor unnlatt å svare på innleggene til "beriket", selv om jeg, som mange andre, er sikker på at dette er "morten" i ny innpakning, og selv om jeg klør i fingrene etter å gi ham svar på tiltale.

Men jeg fått "forbud" fra min ektemake mot å blande meg inn i diskusjoner med denne personen, så derfor blir dette innlegget fra meg anonymt.

Men jeg håper dypt og inderlig at ikke et enkelt nick skal få ødelegge et hyggelig forum!

Gjest colpappa

Jeg håper at folk klarer å overse provoserende innlegg, og bære over med dem som av og til "sprekker" og svarer. Jeg er sikker på at disse personene ikke ønsker å bidra til et surt miljø, men ikke klarer å la vanvittige påstander stå ubesvart. Så kan en heller diskutere om det hadde vært smartere å tie i hel.

Av og til dukker det opp personer som egentlig bare ønsker å provosere og spre eder og galle. Jeg mer enn frykter at en viss ny her inne har tatt den rollen. Det ble en gang lagt en link til et svensk diskusjonsforum for adoptivforeldre her på DOL. Med det resultatet at en viss person terroriserte forumet så kraftig at flere trakk seg fra det. Etter hvert begynte administratorene å slette innleggene fortløpende. Det er ikke lengre mulig å skrive innlegg som nordmann der inne svenskene leser det ikke, i frykt for at det er den norske plageånden deres

Jeg kan forstå at "nye" brukere av DOL reagerer på at noen går ut og advarer mot å svare enkelte nick. Og jeg forstår også at det reageres på at en person "identifiseres". Men for oss som har opplevd denne personen - både på DOL og i andre sammenheng, og sett hvor mye elendighet hans virksomhet fører med seg, så er det nettopp det som begynner å skje nå vi frykter. Det dukker opp hauger av innlegg som på et eller annet vis antyder at adopsjon er dårlig for barn, at vi er dårlige adoptivforeldre, og masse prat og "gode" og "dårlige" adopsjoner. Når det kommer svar på tiltale, blir tonen hardere, det blir diskusjoner, som blir krangler, og hele tonen på forumet forsures. Og så har vi det gående!.

Det som har kommet til nå fra et visst nick har vært rimelig pyntelig i forhold til tidligere. Likevel har det blitt en lite konstruktiv og hyggelig debatt ut av det. Jeg kan bare oppfordre folk til å lese det som står på linken under innlegget ALF om dere ønsker å se hva vi har slitt med tidligere fra "Morten" (det var faktisk (et av) nickene han brukte da, så dette er ikke å identifisere ham mer enn han har gjort selv.

Det kan så klart diskuteres om dette bare skal være et forum for gratulasjoner og gladmeldinger, eller om vi skal tåle en debatt, og et negativt fokus på adopsjon. Jeg er av den ærlige oppfatning at vi bør tåle debatt, også fra personer som er negative til adopsjon. Men kan ikke anbefale noen å diskutere med "morten", "alf", og alt det andre han kaller seg. Ikke fordi han mener det han mener, men fordi han ikke gir fem flate øre for å kontakte en privat og true med det ene og det andre. Jeg har denne gangen derfor unnlatt å svare på innleggene til "beriket", selv om jeg, som mange andre, er sikker på at dette er "morten" i ny innpakning, og selv om jeg klør i fingrene etter å gi ham svar på tiltale.

Men jeg fått "forbud" fra min ektemake mot å blande meg inn i diskusjoner med denne personen, så derfor blir dette innlegget fra meg anonymt.

Men jeg håper dypt og inderlig at ikke et enkelt nick skal få ødelegge et hyggelig forum!

Hva er det som gjør at noen skriver godt?. Jeg kan bare si:

Tiltredes!

Hei

Ja der er jeg faktisk enig med deg.

Vi a-foreldre er bare vanlige mennesker og kan gjøre feil i barneoppdragelsen vi som andre.

Det skulle jeg selvfølgelig ha tatt med i mitt inlegg.Jeg var mest opptatt av å forklare at adopsjon er en løsning på et problem og for de aller fleste også oppleves slik.

Noe som er viktig i denne sammenheng er at vi er så skolerte som mulig (kurs) og at vi søker hjelp så tidlig vi kan om samspillet i familien ikke fungerer eller barnet har problemer. Samme hva årsaken kan være er det nyttig å få hjelp til hvordan man skal takle ting til beste for barnet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...